Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 2 av 2 1 2

Birken på 02:59:59...

Re: Birken på 02:59:59... [Re: tons] #602852 02/09/2008 11:35
Oddefa Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Sitat: tons
3.22 Odd Erik. Jeg skjønner ingenting. Hva blir det neste? At du skal fatte deg i korthet? Jeg hadde det bedre da du vaka rundt 4 timer. Vurderer faktisk å bli med på Birkenstresset igjen.

hehe. Du er med neste år. Og kanskje tinderittet til våren ? Vært savna der. Viktig at du kommer deg sørover av og til. Og der fatta jeg meg i korthet også. Kanskje 2.59 ikke er umulig lell hehe.

Re: Birken på 02:59:59... [Re: Klaus A.] #602881 02/09/2008 12:03
Øyvind V Offline OP
More than words
OP Offline
More than words
Sitat: Klaus A.
Evt. Øyvind V, vi kunne etablert en blogg her på forumet med "prosjekt 2009"...?

Gjerne blogg! Har sett at det har kommet veldig mange fornuftige innspill som det helt klart går an å ta tak i for å komme i form til neste års Birkebeinerritt. Med en blogg legger man på mange måter hodet på stabben også, og større prestasjonspress kan vel om ikke annet sørge for at man biter tennene sammen på de kjipe treningene.

Jeg kommer til å kjøre hardt på maks styrke i bein gjennom vinteren, for jeg synes det hjelper på kjørestyrken. Min største utfordring er å bli bedre i oppoverbakkene. Min trofaste Scott sliter litt med vekta, så jeg tenkte å sette den på en liten slankekur gjennom vinteren. I tillegg har jeg sikkert en kilo for mye rundt belgen selv. Men det er nok andre ting som er større begrensninger, og der må jeg gjøre en grundig jobb frem mot neste sesong.

Ser at mange kjørte ritt i helgene, og intervaller i uka mellom frem mot Birken. Jeg kjørte også ritt hver helg i august, men tok én restitusjonsøkt og én litt lengre tur med moderat intensitet i mellom. Kanskje det hadde blitt litt mer futt med intervaller? Noen endringer må inn i programmet, ser det ut til.

Re: Birken på 02:59:59... [Re: runermm] #603308 03/09/2008 06:07
V
Vcoach Offline
Medlem
Medlem
V
Fortell gjerne litt mer om opplegget du har fulgt. Det hadde vært interessant :-)

Too many freaks, not enough circuses
Re: Birken på 02:59:59... [Re: Vcoach] #603428 03/09/2008 08:35
Øyvind V Offline OP
More than words
OP Offline
More than words
Sitat: Vcoach
Fortell gjerne litt mer om opplegget du har fulgt. Det hadde vært interessant :-)

Mitt opplegg?

Re: Birken på 02:59:59... [Re: runermm] #603475 03/09/2008 09:20
_
_9co_ Offline
Entusiast
Entusiast
_
Sitat: runermm
Sitat: sykkeloyvind
Rune syklet på Ibis Mojo med Racing Ralph dekk. Jeg har bilder som beviser det.
Syklet selvsagt med Mojoen, har ikke så mye annet å velge i. Med propedal og DW-link så blir bakparten så fin og fast at det. Vekta er dog nesten seks kg mer enn Manengens ICON_SMILE
Sitat: Beles
Hadde jo vært morro å hørt fra rune hvor mye han har trent, hva han har trent etc. En ting er jo hva som var planen, men hva ble gjennomført?
Jeg skal grave fram litt notater og gps-logger for å se hva jeg gjort i år, men jeg har fulgt opplegget i hovedsak. De tre/fire siste ukene syklet jeg tunge ritt/økter i helgene - Mistberget rundt, Savalen-Folldal og Storflåtan rundt (90 km) - og en til to intervalløkter på ukedagene. Det var tydeligvis en god oppskrift for å prikke inn formen.

Har du tatt tiden opp til Tryvann i det siste? Om ikke kan ikke du gjøre det da?:D hehe.

Siste tiden som stod i Terrengsykkel var vel 27.07, men det er jo helt fra mars.

Weaseling out of things is important to learn. It's what separates us from the animals... except the weasel
Re: Birken på 02:59:59... [Re: _9co_] #603521 03/09/2008 10:45
runermm Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Jeg syklet opp til Tryvann tirsdag før Birken. Jeg brukte 23 minutter, samtidig som jeg passet på at beina skulle være helt fine på toppen. Jeg skal ta en ny tur med skikkelig intensitet for å se om jeg kan få til en skikkelig pers.

Re: Birken på 02:59:59... [Re: runermm] #603540 03/09/2008 11:08
_
_9co_ Offline
Entusiast
Entusiast
_
Sitat: runermm
Jeg syklet opp til Tryvann tirsdag før Birken. Jeg brukte 23 minutter, samtidig som jeg passet på at beina skulle være helt fine på toppen. Jeg skal ta en ny tur med skikkelig intensitet for å se om jeg kan få til en skikkelig pers.

Dæven det må jeg si altså! Det er jo knallbra da, og veldig god progresjon!

Weaseling out of things is important to learn. It's what separates us from the animals... except the weasel
Re: Birken på 02:59:59... [Re: erling] #603561 03/09/2008 11:44
H
hilmer Offline
Ivrig
Ivrig
H
Sitat: erling
Spesielt viktig er det å være god til å sykle fort til Skramstad.

Er du så sikker på dette? For de med dårlig seeding er det vel neppe noe vits i å sykle fra feltet... I år tok jeg de første 6 milene som en tur (dvs ikke spesielt sliten), opp til skramstad gikk det i snegle-fart (37 min) - allikevel endte jeg 30 minutter raskere enn i fjor - selv om jeg i fjor var mye bedre trent. Nå endte jeg riktig nok på 3.42, og hadde mer å gi på slutten enn de rundt meg...så jeg kunne nok ha startet hardere. Av en eller annen merkelig grunn er jeg forholdsvis god på bakker (veier 85 kilo), så rosin-bakken og de etterfølgende bakkene ble tatt med forholdsvis lav puls (160-170 av 200) - hadde jeg gitt på, hadde jeg mistet "feltet". På slettene synes jeg derimot at det kan være tungt å henge på noen av de som passerer.

Redigert av hilmer; 03/09/2008 11:45.
Re: Birken på 02:59:59... [Re: [gbz]doc] #603569 03/09/2008 11:55
K
kjetmon Offline
Entusiast
Entusiast
K
Rart at du nevener 2.59.59, hehe syklet på den tiden i 2006, sykler 15 sekunder saktere i år.
når det gjelder trening er jeg i den velkjente minneåsen (v/minnesund) som regel flere ganger i uken. kjører styrktråkk, på de tyngste girene jeg har. det er ca 3,5km opp til toppen og rimelig bratt. dette har gitt meg, og kompisene ekstremt gode resultater. så finn deg lange bakker :-) det er uten tvil noe av det beste.

Re: Birken på 02:59:59... [Re: runermm] #603577 03/09/2008 11:59
gauter Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Nå har ikke jeg noen spesifikk drøm om å sykle på under tre timer på Birken, men innser faktisk at dette med litt mer målretta trening (og gode forhold på rittdagen, så klart) kan være mulig.

Det som slår meg, er at jeg må
1) være litt raskere opp til Skramstad
2) sykle betydelig fortere mellom Kvarstad og Storåsen

Mellom Bringebu og Kvarstad greide jeg å holde om lag samme tempo som folk som kom inn på rundt 2.55, og det samme mellom Storåsen og mål. På de to mila mellom Kvarstd og Storåsen, derimot, mista jeg ganske mange minutter til de beste...

Flere lange turer med hardkjør i bakkene tror jeg ville funka for meg.

Gaute
Re: Birken på 02:59:59... [Re: gauter] #603592 03/09/2008 12:17
KnutAa Offline
Besatt
Besatt
Sitat: gauter

Ditto. Har selv hatt markant fremgang denne sesongen, men litt humørløs bakketesting avdekket at ren klatring ikke er nevneverdig forbedret. Dette er tydelig i ritt også, hvor jeg sykler fort bortover, nedover, i terreng og henger med brukbart bratt oppover. Slak oppover blir en brutal påminnelse om at stisykling ikke er bra for alt.

Stisyklister som oss med ambisjoner om resultater bør åpenbart trene mer grus og bakkeintervaller.

No added style
Re: Birken på 02:59:59... [Re: KnutAa] #603612 03/09/2008 12:40
larsb Offline
Bjolsen Zeit
Bjolsen Zeit
Uten å ligge på Knuts nivå denne sesongen vil jeg støtte det han sier her.

Selv trener jeg ganske mye i bakker og liker faktisk klatring. Grefsenåsen er en gjenganger som omvei til og fra jobben hele sesongen, det samme er Majorstuhuset til Tryvann. Problemet med det er at man ikke danner noe særlig kjørestyrke på de lettere delene av ritt.

Dette har jeg fått svi for både i Raumerrittet og Grenserittet i år, og har ansett for den største hindringen for å nå ønskede mål i Birken. Derimot er jeg ganske bra i bratte oppoverbakker ICON_SMILE

Løsningen er selvsagt mere målrettet tempotrening på grusen, og jeg starter til uka under mottoet "Guffen Grustrening" Følg med på et utfluktsforum i nærheten.

LarsB

Re: Birken på 02:59:59... [Re: gauter] #603617 03/09/2008 12:45
magic Offline
Besatt
Besatt
Nå har ikke jeg noen spesifikk drøm om å sykle på under tre timer på Birken, men innser faktisk at dette med litt mer målretta trening (og gode forhold på rittdagen, så klart) kan være mulig.

Det som slår meg, er at jeg må
1) være litt raskere opp til Skramstad
2) sykle betydelig fortere mellom Kvarstad og Storåsen

Mellom Bringebu og Kvarstad greide jeg å holde om lag samme tempo som folk som kom inn på rundt 2.55, og det samme mellom Storåsen og mål. På de to mila mellom Kvarstd og Storåsen, derimot, mista jeg ganske mange minutter til de beste...

Og om jeg regner deg som "de beste", og meg selv som glad mosjonist som sykler på ca 3.30 så taper jeg altså fra 3,5 min til 4,5 min sammenlignet deg på alle mellomtidene. Både oppover, bortover og nedover taper jeg altså vesentlig med tid. Her må det nok både investeres i lettere sykkel (11 kg nå) samt lettere + modigere Lars (som sikkert også har god nytte av mere bakketrening).

Jeg tror jeg begynner med det morsomste først, nemlig ny sykkel...

Hilsen Lars

"It's like deja-vu, all over again"
Re: Birken på 02:59:59... [Re: larsb] #603620 03/09/2008 12:48
KnutAa Offline
Besatt
Besatt
Sitat: larsb
og jeg starter til uka under mottoet "Guffen Grustrening" Følg med på et utfluktsforum i nærheten.

LarsB

Jeg som hadde tenkt å lansere Gruscompagniet™, en ekslusiv tirsdagsklubbforening for stisyklister med 100% stiforbud. Ellers veit man hva som skjer...

No added style
Re: Birken på 02:59:59... [Re: larsb] #603626 03/09/2008 12:54
gauter Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Quote:
Løsningen er selvsagt mere målrettet tempotrening på grusen, og jeg starter til uka under mottoet "Guffen Grustrening" Følg med på et utfluktsforum i nærheten.

Bra tiltak. Men "Guffen grustrening" er kanskje mer på sin plass på våren og forsommeren enn på høsten? Nå (dvs. fortsatt) er det stisykling som er tingen, og jeg håper på lang barfrostperiode før snøen kommer.

Jeg kan nevne at jeg var med bl.a. Geir Kjær, Morten Simonsen og redaktør Øyvind på en tur i deres oppkjøring til TransAlp. Det var en fire timer lang grustur i Nordmarka, og målet var at det skulle kjøres hardt i alle bakker. I praksis blei det kjørt hardt hele veien og ekstra hardt i bakkene, egentlig. Den siste bakken var fra Sørkedalen og opp til Tryvannstårnet.

Dét var effektiv trening, det - en form for sykling jeg aldri har drevet med.

Gaute
Re: Birken på 02:59:59... [Re: larsb] #603632 03/09/2008 13:01
frodegutt Offline
Besatt
Besatt
Sitat: larsb
Uten å ligge på Knuts nivå denne sesongen vil jeg støtte det han sier her.

Selv trener jeg ganske mye i bakker og liker faktisk klatring. Grefsenåsen er en gjenganger som omvei til og fra jobben hele sesongen, det samme er Majorstuhuset til Tryvann. Problemet med det er at man ikke danner noe særlig kjørestyrke på de lettere delene av ritt.

Dette har jeg fått svi for både i Raumerrittet og Grenserittet i år, og har ansett for den største hindringen for å nå ønskede mål i Birken. Derimot er jeg ganske bra i bratte oppoverbakker ICON_SMILE

LarsB

Grustrening er vel og bra, men dersom man mot formodning skulle være eier av en landeveissykkel så vil det også fungere bra!
Fordelen med å bruke en slik en er at man vil kunne sitte på mye tyngre utveksling og på den måten få mer trøkk i beina. Dette er direkte overførbart til et ritt som Birken. Jeg har sett på mine tider fra Birken fra den tiden jeg kjørte bare terreng, og det som går igjen er at jeg bruker kortere tid til Skramstad men mister tid der det er flatt og lettkupert på grus.
De siste årene har jeg ikke kjørt så mye terreng og vært mest på landeveissykkel (har omtrent ikke hatt en eneste tur over tre timer på terrengsykkel utenom ritt) og tiden til Skramstad har blitt dårligere. Sluttiden har derimot blitt bedre.

Re: Birken på 02:59:59... [Re: gauter] #603680 03/09/2008 13:50
R
rudolfsen Offline
Entusiast
Entusiast
R
Quote:

Bra tiltak. Men "Guffen grustrening" er kanskje mer på sin plass på våren og forsommeren enn på høsten? Nå (dvs. fortsatt) er det stisykling som er tingen, og jeg håper på lang barfrostperiode før snøen kommer.

Jeg kan nevne at jeg var med bl.a. Geir Kjær, Morten Simonsen og redaktør Øyvind på en tur i deres oppkjøring til TransAlp. Det var en fire timer lang grustur i Nordmarka, og målet var at det skulle kjøres hardt i alle bakker. I praksis blei det kjørt hardt hele veien og ekstra hardt i bakkene, egentlig. Den siste bakken var fra Sørkedalen og opp til Tryvannstårnet.

Kjører selv den bakken fra sørkedalen og opp til tryvann innimellom, men hvor går resten av ruten på 4 timer?

Re: Birken på 02:59:59... [Re: rudolfsen] #603699 03/09/2008 14:36
L
Lostbuthappy Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
L
I følge K A Fostervold så bør glade amatører med begrenset tid til trening trene styrketråkk. Dette skal vistnok gi bedre kjørestyrke på flata.

Jeg har aldri syklet birken, men har sjekket tidene til de jeg kjenner som har syklet i år. Jeg hadde nok ikke klart å komme under tre timer, men ikke så lang unna. Da trener jeg ca 10 timer i uka.

Hadde vært litt interessant å høre hva dere syklet birken på og hvor mange timer dere trener i uka.

Redigert av Lostbuthappy; 03/09/2008 14:39.
Re: Birken på 02:59:59... [Re: gauter] #603920 03/09/2008 21:30
larsb Offline
Bjolsen Zeit
Bjolsen Zeit
Quote:

....

Guffen grus gir god moral!
Det er tenkt som f.eks Kikutrunden med trøkk i lette partier og rolig i bakkene for å utvikle meg litt på det jeg er dårligst på nå om dagen. Eller omvendt. Hardt i bakkene og lettere på flater for å hente seg inn igjen.

Hardt overalt og enda hardere hele tiden bygger dessverre ikke opp så mye annet enn underskudd hos meg om jeg gjør det for ofte.

Jeg kunne gjort som Frodegutt sier og kjørt Racer også, men det er ganske stor forskjell på slak grus og asfalt. I tillegg er det lite sjarmerende å kjøre racerøkter med lykt på våte kvelder.

Forøvrig satser jeg også på stisykling nå som formen begynner å komme ICON_SMILE

LarsB

Re: Birken på 02:59:59... [Re: larsb] #603926 03/09/2008 21:35
N
nicolai Offline
Wohoo! Jeg kan lage customtittel!
Wohoo! Jeg kan lage customtittel!
N
Jeg syns det høres ut som en bra idè jeg, Lars!

Særlig nå som jeg har formkurve som har nådd bunnen etter ingen sykling på lenge..:(

/Are Nicolai
Re: Birken på 02:59:59... [Re: rudolfsen] #604121 04/09/2008 08:35
gauter Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Quote:
hvor går resten av ruten på 4 timer?

Jeg husker sikkert ikke hele i detalj, men den gikk sånn circa
Ullevål-Sognsvann-Gamle Ankervei-Skjersjødammen-Hammeren-Maridalen Skole-et-eller-annet-retning-Sandermosen-Movatn-Tømte-Bjørnholt-Helgeren-Sandungen-Kikut-Sørkedalen-Tryvannstårnet. Eller no'.

Har sikkert glemt noe underveis her, jeg er ikke så kjent i visse deler av skauen vi sykla i.

Gaute
Re: Birken på 02:59:59... [Re: gauter] #604781 05/09/2008 09:21
A
Arildsen Offline
Entusiast
Entusiast
A
Quote:

Deler samme erfaring i forhold til lange turer med litt hardt kjør sammen med antatt bedre syklister. Du var jo med Kaffe-gjengen i KrElva tidligere i år (rundt Lampeland - Bingen ), og den gjengen har jeg trent med hver onsdag i hele sommer. Det ga resultater for min del.

Re: Birken på 02:59:59... [Re: Arildsen] #604838 05/09/2008 10:47
gauter Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Ja, Kaffekamerat-turer er jo Birken-oppladning de luxe. Særlig "Tour'en" ,der man kjører i konkurransetempo... ICON_WINK

Gaute
Side 2 av 2 1 2

Moderator  support