Birken. Nye elite reglene!
|
Re: Birken. Nye elite reglene!
[Re: Dr.No]
05/09/2008 05:56
|
Sykkelbob
Besatt
|
Besatt
Flere som er enige med meg? Nix. Det er veldig populært at folk kan se Formel-1 utgaven senere på dagen. Dette er et viktig punkt da det er et stort poeng at eliten vår blir markedsført best mulig. Flat seeding av alle puljer uavhengig av klasse og kjønn Har selvf. vært vurdert og det vil totalt ødelegge konkurransen for jentene. De er i såpass mindretall og med større spredning, så de vil i praksis havne en i den ene puljen og en i en annen. Ingen kontakt med hverandre og klasseseire osv avgjøres av tilfeldigheter og ikke idrettslig. Starten av jentene er en "nøtt" og det etterstrebes å finne en ordning som gir de beste jentene en sportslig optimal konkurranse. Her er det sannsynligvis mer arbeid/tenking som gjenstår. Enkelte jenter ønsker (av hensyn til seg selv) selvf å få henge på best mulig gutter, for det vil nærmest garantere dem en seier, mens andre jenter vil ha en ren jentestart slik at jentene kan ha en reell innbyrdes konkurranse. Vi mener at et sykkelritt for jenter ikke skal handle om å bli tauet over fjellet av et kobbel sterke mannfolk. Det gjelder bare å finne en bra nok "timing" slik at de får et bra ritt de også. Se for eksempel på Vasaloppet på ski, der seedingen er som mitt forslag. Der er det null og niks fokus på klasser og klassevinnere. Enig. Gleder meg til det er de reelle vinnerne i Birken som får all fokus. I år var det Anders Hovdenes og Pia Sundquist. I år har dette blitt mye bedre, så det bærer rette veien.  Når det er sagt, så er det ikke alle klassene som er berørt av elite/aldersklasseregelen, så det at man samler alle 50-åringene i samme "pulje 1" og lar de ha en liten slug-out skader vel ikke, så lenge det ikke stjeler fokuset fra eliten. praktiserer ikke eliteklasse. De har forøvrig 1/3 antall deltakere og betydelig mer romslig tidsplan å avvikle rittet.
|
|
|
[Re: Dr.No]
05/09/2008 06:07
|
KnutAa
Besatt
|
Besatt
Flere som er enige med meg?
Ikke jeg heller, gitt. Dersom du vil ha en god plassering må du være god nok til å starte i eliten, og faktisk starte i eliten. Dette er den viktigste og beste virkningen av det nye systemet. For resten av oss vil det være å gå for en best mulig tid, og her ligger det åpenbart bra til rette nå siden man starter samtidig med hundrevis som er ca like raske. Det ligger i sakens natur at noen må komme sist i elitefeltet og først i mål fra aldersklassen. Alle uansett nivå burde fokusere på sitt eget forbedringspotensiale fremfor å skylde på omstendighetene. PUUUUUST Dessuten finnes det drøssevis av ritt hvor startfeltet er passe stort, hvor løypen er mer utfordrende, hvor starttidspunktet er saklig, hvor start og mål er på samme sted og prisen for å delta er mye lavere og hvor bestemann vinner uten noe videre dilldall. Her er jeg å treffe...
No added style
|
|
|
[Re: KnutAa]
05/09/2008 07:51
|
otten
Fersking
|
Fersking
Dersom du vil ha en god plassering må du være god nok til å starte i eliten, og faktisk starte i eliten. Argh! Problemet ligger jo ikke i at flere mosjonister ønsker seg inn i eliteklassen, men at de som (uvillig) er plassert der figurerer i resultatlister for aldersklasser sammen men folk som ikke har hatt samme drahjelp / nytte av andre syklister! Det blir et gap i forutsetninger som ingen kan nekte for er urettferdig! Jeg kan gjerne være med på drahjelp til vårt nasjonale toppnivå, jeg, men hvis vi skal gå på akkord med idrettens mest grunnleggende prinsipp fordi våre beste synes det er hyggelig med heierop i øret om ettermiddagen, da går det for langt! Grenserittet har en modell uten eliteklasse, men hvor alt fokus ligger på de beste totalt sett. At dette lar seg gjøre fordi de er så mye mindre er bare tøv - det eneste som skal endres i Birken er å flytte 150 mann fra ettermiddagen til tidlig morgen, kalle dette pulje 1 og gjennomføre flat seeding. Å sende ut eliten først fungerer utmerket i rennet, publikum stiller vekkerklokka og festen er like stor i målområdet for alle!
otten
|
|
|
[Re: otten]
05/09/2008 08:04
|
KnutAa
Besatt
|
Besatt
Jeg er så lei av dette gnålet fra folk som vil fremstå som bedre enn det de er. Kvalifiser deg til eliten hvis du syns du er så god, eller dropp birken hvis du syns det er så ille.
Hvilket av idrettens grunnprinsipp er det som ofres for elitens ønske om heiarop?
Et konstruktivt innspill fra min side ville vært å innføre det som tilsvarer Expert i USA, en klasse mellom elite og sport der de mest ihuga mosjonistene kan møtes på tvers av aldersklasser, kjempe om plasseringer og ha en fet rittopplevelse med førstemann til mål og ventende premier. Dette ønsker jeg meg!
No added style
|
|
|
05/09/2008 08:06
|
EgilS
More than words
|
More than words
Argh! Problemet ligger jo ikke i at flere mosjonister ønsker seg inn i eliteklassen, men at de som (uvillig) er plassert der figurerer i resultatlister for aldersklasser sammen men folk som ikke har hatt samme drahjelp / nytte av andre syklister! Det blir et gap i forutsetninger som ingen kan nekte for er urettferdig! Slik er det da for en hel mengde syklister. De beste i samtlige startpuljer vil kunne ende opp med å mangle drahjelp, uansett om man starter i pulje 1, 5, 17 eller elite. Du vil ALDRI få helt like forutsetninger for alle i et ritt hvor det er så mange, om man ikke har fellesstart på et enormt jorde. Jeg mener det man har kommet frem til nå er tilnærmet det beste man kan få til. Jeg tipper det er flere som vil ha årets modell, enn den gamle (selv om det for de aller fleste kanskje er likegyldig?).
|
|
|
05/09/2008 08:09
|
EgilS
More than words
|
More than words
Jeg er så lei av dette gnålet fra folk som vil fremstå som bedre enn det de er. Kvalifiser deg til eliten hvis du syns du er så god, eller dropp birken hvis du syns det er så ille.
Hvilket av idrettens grunnprinsipp er det som ofres for elitens ønske om heiarop?
Et konstruktivt innspill fra min side ville vært å innføre det som tilsvarer Expert i USA, en klasse mellom elite og sport der de mest ihuga mosjonistene kan møtes på tvers av aldersklasser, kjempe om plasseringer og ha en fet rittopplevelse med førstemann til mål og ventende premier. Dette ønsker jeg meg! Jeg håper at forbundet etter hvert får på plass et seedingssystem som vil gjelde alle ritt, slik at du uansett hvor du stiller kan kjempe mot de som er like gode som deg selv. Det vil også kanskje få bort noe av cowboykjøringa som er i en del turritt, spesielt på landevei. I dag blir puljeinndeling i mange ritt bestemt av hvor man selv ønsker å starte.
|
|
|
05/09/2008 08:37
|
olaho
Medlem
|
Medlem
Rettferdig konkurranse heter det visst...
|
|
|
[Re: olaho]
05/09/2008 08:46
|
EgilS
More than words
|
More than words
Rettferdig konkurranse heter det visst... Birken er rettferdig innenfor de rammene det er praktisk å få til i et ritt med så mange. Det er tross alt mange hensyn som må tas som er viktigere, blant annet sikkerhet. Og jeg gjentar det gjerne en gang til; de eneste som sutrer over dette er et svært lite mindretall som føler seg rammet fordi de ikke får være med på å kjempe om en fiktiv seier i sin aldergruppe. Så godt som alle andre jeg har hørt fra angående dette er fornøyde slik det har blitt.
|
|
|
05/09/2008 08:54
|
otten
Fersking
|
Fersking
Jeg er så lei av dette gnålet fra folk som vil fremstå som bedre enn det de er. Kvalifiser deg til eliten hvis du syns du er så god, eller dropp birken hvis du syns det er så ille. Dette handler ikke om meg, men om å forsvare prinsipper. Prinsipper er overbevisning uten direkte konsekvens eller praktisk betydning for en selv (så slipper du å spørre). Hvilket av idrettens grunnprinsipp er det som ofres for elitens ønske om heiarop? Konkurranse på rettferdig grunnlag? Mosjonister som etterfylles i eliteklassen for å gjøre denne attraktiv, får drahjelp og betales med gjeldende resultat i aldersklasser foran folk som har gjort hele jobben selv. Rettferdig? Slik er det da for en hel mengde syklister. De beste i samtlige startpuljer vil kunne ende opp med å mangle drahjelp, uansett om man starter i pulje 1, 5, 17 eller elite. Du vil ALDRI få helt like forutsetninger for alle i et ritt hvor det er så mange, om man ikke har fellesstart på et enormt jorde. Forskjellen mellom tilliggende puljer er minimal der det er flat seeding, idag fra 5 og utover. Forskjellen mellom de nest beste mosjonistene og toppen i norgescupen er et hav når man har rykket ut segmentet i midten. Flat seeding hele veien ville gitt en kontinuitet mellom puljene som er det nærmeste vi kan komme like forhold i et slikt arrangement.
otten
|
|
|
05/09/2008 09:02
|
EgilS
More than words
|
More than words
Så lenge man starter i puljer vil dette ikke bli rettferdig uansett! I og med at det er en del minutter mellom startpuljene vil de beste i neste pulje likevel måtte gjøre jobben selv. De personene som blir tatt igjen i puljen foran vil sjelden kunne hjelpe til noe særlig fordi de er dårligere enn de som tar de igjen. Problemet vil komme uansett.
Føler du at du har noe å gjøre helt i toppen i din aldersklasse; start i elite. Det er der du hører hjemme.
Er du en av de som normalt kjemper om plass nummer 17 i aldersklassen, og ender som 30 grunnet dette nye systemet; da må jeg si at dette ikke er noe å bry seg om.
|
|
|
[Re: olaho]
05/09/2008 09:04
|
KnutAa
Besatt
|
Besatt
I tilfelle du har glemt det, deltok du i et turritt med alt det innebærer:
http://www.sykling.no/files/%7B9988EECF-6122-469A-A935-225074429B42%7D.pdf
Rettferdig og ekte konkurranse finner du i Norgescupen.
No added style
|
|
|
05/09/2008 09:09
|
Oystein L
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
...og i eliteklassen i Birken som jo pr. def er et aktivt ritt... (aldersklassene er jo som du sier turritt)
|
|
|
05/09/2008 09:20
|
KnutAa
Besatt
|
Besatt
Hvilket av idrettens grunnprinsipp er det som ofres for elitens ønske om heiarop? Konkurranse på rettferdig grunnlag? Mosjonister som etterfylles i eliteklassen for å gjøre denne attraktiv, får drahjelp og betales med gjeldende resultat i aldersklasser foran folk som har gjort hele jobben selv. Rettferdig? Det er klasseryttere laaaangt ned på eliteklasselisten. Jeg befinner meg på samme startstrek som mange av disse kara nesten hver uke, og jeg er ikke i tvil om hvor jeg står i forhold til disse, for å si det mildt. Selv om jeg hadde klart å klore meg fast til et hurtigtog og fått en fantomtid, ville jo ikke dette endret på forholdet mellom meg og feks en klasserytter som kom på 108 plass. Jeg ville kanskje vært 5-10 minutter bak ham på Birken med full klaff, men han har slått meg med over tre kvarter på et mye mer krevende ritt under like forhold. De fleste av mosjonistene som har gjort det oppsiktsvekkende bra på birken i år, bør glede seg over tiden sin og ikke dra forhastede konklusjoner. Og stille opp i NC dersom de vil konkurrere i et ekte ritt. Mitt tilfeldige valgte eksempel er Ola Kjøren som fulgte Anders H til døra i bukkerittet.
No added style
|
|
|
05/09/2008 09:32
|
brede
Entusiast
|
Entusiast
Mitt tilfeldige valgte eksempel er Ola Kjøren som fulgte Anders H til døra i bukkerittet. ...og som punga ned mot djuposet sammen med Thomas Dahlsrud i år :: Jeg synes faktisk det er bra at elitefeltet nå har en del "mosjonister" så det er et felt å kjøre i for de beste om de får problemer underveis. Selv om løpet til disse to var spolert med pungteringene så tidlig så var de likevel ikke alene på resten av turen som de ville vært tidligere år. Ikke minst er dette bra for juniorene som når er pakket mye bedre inn og får et felt å klarte i et par år mens de utvikler seg raskere enn oss med framtida bak oss.
Når sykkelparken har høyere verdi enn bilparken er prioriteringene i vater.
|
|
|
05/09/2008 09:38
|
EgilS
More than words
|
More than words
Mitt tilfeldige valgte eksempel er Ola Kjøren som fulgte Anders H til døra i bukkerittet. Ola K er nok i så måte et dårlig eksempel. Jeg vil i hvert fall ikke kalle ham mosjonist. I den rette typen løype er han nok på fullt på høyde med Hovdenes? En 27. plass i WC og 9. plass i Cape Epic sammen med Rune H sier vel litt...
|
|
|
[Re: brede]
05/09/2008 09:40
|
KnutAa
Besatt
|
Besatt
Ante meg at det lå noe sånt bak, men talk is cheap og det gjelder oss alle:
- Selv planlegger jeg å trene mer (haha) - Ikke være syk hele vintern - At ungene mine skal bli mindre krevende så kona, svigers og andre gidder å være mer alene med dem - Kline til i ritt som er så tekniske at jeg kan stjele litt seedingpoeng
På denne måten kan jeg la meg taue inn til en fantomtid og gravlegge Birkenkomplekset mitt en gang for alle...
jeje
No added style
|
|
|
[Re: EgilS]
05/09/2008 09:42
|
KnutAa
Besatt
|
Besatt
Mitt tilfeldige valgte eksempel er Ola Kjøren som fulgte Anders H til døra i bukkerittet. Ola K er nok i så måte et dårlig eksempel. Jeg vil i hvert fall ikke kalle ham mosjonist. I den rette typen løype er han nok på fullt på høyde med Hovdenes? En 27. plass i WC og 9. plass i Cape Epic sammen med Rune H sier vel litt... Ikke at han var mosjonist, men et argument fra min side på at det ikke akkurat er mosjonister som er etterfylt bak de som kom på topp20 i eliteklassen. De som syns de er så gode må være der sjæl, det er mitt siste (og første) ord i denne saken EDIT: og at å sammenligne tider fra et superraskt ritt gir et lite presist bilde av hvor man står. Vi som blir banket ned i sykkelskoene en gang i uken av norgeseliten, hadde ikke nødvendigvis blitt så revet med av teoretiske utfall pga startordningen i et turritt
Redigert av GogBozen; 05/09/2008 09:47.
No added style
|
|
|
05/09/2008 09:45
|
EgilS
More than words
|
More than words
Mitt tilfeldige valgte eksempel er Ola Kjøren som fulgte Anders H til døra i bukkerittet. Ola K er nok i så måte et dårlig eksempel. Jeg vil i hvert fall ikke kalle ham mosjonist. I den rette typen løype er han nok på fullt på høyde med Hovdenes? En 27. plass i WC og 9. plass i Cape Epic sammen med Rune H sier vel litt... Ikke at han var mosjonist, men et argument fra min side på at det ikke akkurat er mosjonister som er etterfylt bak de som kom på topp20 i eliteklassen. De som syns de er så gode må være der sjæl, det er mitt siste (og første) ord i denne saken Da misforsto jeg deg.
|
|
|
[Re: EgilS]
05/09/2008 16:17
|
henrikg
Besatt
|
Besatt
Her var det mange gode poenger fra Brede, Egil og Knut m.fl. Bra skrevet Det blir spennende å se startfeltene i NC neste år. Så langt i år er de 205 første på forbundets eliteliste for menn seedet ut fra NC-poeng. Økt deltakelse i NC vil fordele poengene på enda flere ryttere, og en topptid i seedingsritt vil kanskje ikke lenger være godt nok til å få starte i eliten. Jeg ser at enkelte ønsker at "billige" NC-poeng ikke skal inngå i eliteseedingen til Birken. Dette er jeg sterkt imot da en slik liste fort ville overskygget sammenlagtlistene i NC som fasiten på hvem som er Norges beste terrengsyklister. Henrik (med 96 billige poeng)
|
|
|
[Re: Roger Sandum]
05/09/2008 16:52
|
HKJO
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
Syns ikke d er så veldig rettferdig at de som leder klassen skal måtte stå å vente en hel dag for å se om tidenedems holder. I år var d 2 tvillinger som ledet M17 klassen, de var ferdig tidlig på morgenen, å måtte vente helt til kvelden for å se om Tiden hold til en seir. Noe den ikke gjorde, det kom 3 fra elite å tok hele pallen. Så da hade de ventet uten noen god grunn
|
|
|
[Re: henrikg]
05/09/2008 16:57
|
KnutAa
Besatt
|
Besatt
Hei, kanskje jeg dukker opp i Markatråkket neste år på jakt etter billige NC-poeng. Tror ikke jeg stjeler noen fra deg akkurat, men selve rittet hørtes jo artig ut! og det var jo knall å sykle i Trondheim!
Knut (helt fraværende på alle lister, foreløpig...)
Redigert av GogBozen; 05/09/2008 17:01.
No added style
|
|
|
[Re: HKJO]
05/09/2008 17:00
|
EgilS
More than words
|
More than words
Syns ikke d er så veldig rettferdig at de som leder klassen skal måtte stå å vente en hel dag for å se om tidenedems holder. I år var d 2 tvillinger som ledet M17 klassen, de var ferdig tidlig på morgenen, å måtte vente helt til kvelden for å se om Tiden hold til en seir. Noe den ikke gjorde, det kom 3 fra elite å tok hele pallen. Så da hade de ventet uten noen god grunn Akkurat det er en konsekvens som ikke er helt heldig, men det har forsåvidt ingen ting med rettferdighet å gjøre.
|
|
|
05/09/2008 17:14
|
EgilS
More than words
|
More than words
Hei, kanskje jeg dukker opp i Markatråkket neste år på jakt etter billige NC-poeng. Tror ikke jeg stjeler noen fra deg akkurat, men selve rittet hørtes jo artig ut! og det var jo knall å sykle i Trondheim!
Knut (helt fraværende på alle lister, foreløpig...) Velkommen skal du være, og ta med deg flere. Jeg ser at om jeg skal vurdere å starte i Birken neste år så må jeg nok få meg noen billige NC-poeng selv. EgilS - laaaangt nede på elitelisten
|
|
|
05/09/2008 17:50
|
henrikg
Besatt
|
Besatt
Konkurranse på rettferdig grunnlag? Mosjonister som etterfylles i eliteklassen for å gjøre denne attraktiv, får drahjelp og betales med gjeldende resultat i aldersklasser foran folk som har gjort hele jobben selv. Rettferdig? Eliteklassen er ikke etterfylt med mosjonister. Dette er ryttere som gjennom sterke resultater har vist at de er på elitenivå, og de får da velge om de vil starte i eliten. Neste år får du stille i NC, jeg skal holde deg med selskap i nedre halvdel av resultatlista. Det kan faktisk være morro å sykle ritt selv om man ikke kjemper i toppen. Forresten: Birken skal ha masse ros for å ikke ha offentliggjort resultatlister uten eliten. Flere andre turritt har gjort dette, og med det underminert forbundets arbeid for å styrke eliteklassens omdømme.
|
|
|
[Re: henrikg]
05/09/2008 18:01
|
olechr
OP
More than words
|
OP
More than words
Til alle dere som er så sikre på at dere ville fått bedre tid i eliten. Man skal ikke være så trygg på det. For det første åpner vi MYE hardere, men når vi kommer til skramstad så er det faktisk der kjøret starter. Samtidig er det mye mere rykking og støting i elite enn alder.
Er man god nok får man velge om man vil. Hvorfor folk syntes dette er så galt skjønner jeg ikke. Hvorfor det skal være så stort oppstyr om man blir 10 eller 30 i aldersklasse det skjønner jeg hvertfall ikke. I eliten er det ikke det samme men i alder sklasse bør det ikke spille noe rolle.
Selger for Brav Teamwear, Swix og Kalas teamwear. Ambassadør for Scott.
|
|
|
[Re: olechr]
05/09/2008 20:44
|
bullet
Besatt
|
Besatt
Hvorfor det skal være så stort oppstyr om man blir 10 eller 30 i aldersklasse det skjønner jeg hvertfall ikke. I eliten er det ikke det samme men i aldersklasse bør det ikke spille noe rolle. enig!
En god taper forblir en taper.
Carlberg Velo
|
|
|
[Re: olechr]
05/09/2008 21:27
|
erikt
Medlem
|
Medlem
Hvorfor det skal være så stort oppstyr om man blir 10 eller 30 i aldersklasse det skjønner jeg hvertfall ikke. I eliten er det ikke det samme men i aldersklasse bør det ikke spille noe rolle. Her tror jeg du glemmer/overser at seedingen baserer seg på plasseringer; dermed blir plasseringer nedover på resultatlisten også vesentlige - er ikke det bra? For eksempel, i fjor holdt en 10. plass i M40 til elite-seeding i årets ritt, en 20. plass ikke.
|
|
|
06/09/2008 08:44
|
M@rtin
MaBose Infotainment
|
MaBose Infotainment
Knut (helt fraværende på alle lister, foreløpig...) Det hadde vært morsomt! Markatråkket er et veldig bra ritt. Og så blir det seff en tur i Bymarka på søndagen igjen ... Note til self: Sett av et rom til hvesende NC-poengjeger denne helgen. Martin
|
|
|
[Re: M@rtin]
06/09/2008 10:06
|
Knirkekne
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
va med denne ideen for Birken:
Birken er jo i utgangspunktet en folkefest for alle som vil sykle terrengsykkel (og en og annen ræser) over fjellet.Med så mange deltagere på en dag vil det være umulig å gjøre ale til lags, så jeg tror det beste for alle vile vært om man la alle ambisjoner ligge, og bare gjøre det beste ut av det man får når man melder seg på.
Selv har jeg aldri sett en eliterytter gå i mål, da jeg har en tendens til å komme dit selv etter de har reist hjem Så jeg synes iallefal det er helt ok at eliten starter sist slik at alle får en mulighet til å se på
Strange women lying in ponds distributing swords is no basis for a system of government.
|
|
|
[Re: erikt]
12/09/2008 09:43
|
Juffe
Besatt
|
Besatt
Hvorfor det skal være så stort oppstyr om man blir 10 eller 30 i aldersklasse det skjønner jeg hvertfall ikke. I eliten er det ikke det samme men i aldersklasse bør det ikke spille noe rolle. Her tror jeg du glemmer/overser at seedingen baserer seg på plasseringer; dermed blir plasseringer nedover på resultatlisten også vesentlige - er ikke det bra? For eksempel, i fjor holdt en 10. plass i M40 til elite-seeding i årets ritt, en 20. plass ikke. Ble fortalt fra Birkenadmin at plassering ikke er seedingsgrunnlag men tiden du bruker det året.
'...once more, and more intensity!'
|
|
|
|
|