Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Får man bedre kjørestyrke av spurt-trening?

Får man bedre kjørestyrke av spurt-trening? #601433 30/08/2008 17:43
L
Lostbuthappy Offline OP
Tørr bak øra
OP Offline
Tørr bak øra
L
Ser at Tor Hushovd trener 12 sek spurter.

I høst/vinter har jeg lyst til å prøve dette. Hovedsakelig for å bli bedre til å spurte på slutten av løp.

Men, får jeg også bedre kjørestyrke av dette? Ser jo at en del temposyklister trener vekt-trening for å få bedre kjørestyrke, og spurt-trening blir vel noe av det samme?

I tillegg er det jo en del rykk både på landevei og terreng så bedre spurt-egenskaper vil vel gjøre at jeg henger på feltet billigere i slike rykk?

Redigert av Lostbuthappy; 30/08/2008 17:44.
Re: Får man bedre kjørestyrke av spurt-trening? [Re: Lostbuthappy] #601587 31/08/2008 06:45
Ketle Offline
Ivrig
Ivrig
De fleste mosjonister trener alt for lite intervall. Det er vel den største "feilen" de fleste mosjonister gjør med tanke på trening. Hva som er best av langdrag eller korte spurter har jeg ingen formening om. Du finner sikkert masse om det på nettet.

Terrengsykling i terrenget (ikke på grus, men orntli sti) er veldig fin naturlig intervalltrening.

Re: Får man bedre kjørestyrke av spurt-trening? [Re: Ketle] #601631 31/08/2008 09:26
L
Lostbuthappy Offline OP
Tørr bak øra
OP Offline
Tørr bak øra
L
Det blir jo en form for intervalltrening. Men jeg tenkte ikke å trene dette for å trene opp O2-opptak en eller som en form for terskeltrening.
Jeg tenkte å trene spurter for å øke eksplosiv styrke.

Jeg har alltid trent 1-2 terskeløkter i uka som intervall, men dette blir noe annet.

Re: Får man bedre kjørestyrke av spurt-trening? [Re: Lostbuthappy] #601915 31/08/2008 19:25
A
Aaberg Offline
Entusiast
Entusiast
A
Sitat: Lostbuthappy
Ser at Tor Hushovd trener 12 sek spurter.

Det er jo lurt av ham siden han er / vil bli bedre å spurte :-)

I høst/vinter har jeg lyst til å prøve dette. Hovedsakelig for å bli bedre til å spurte på slutten av løp.
God ide.

Men, får jeg også bedre kjørestyrke av dette? Ser jo at en del temposyklister trener vekt-trening for å få bedre kjørestyrke, og spurt-trening blir vel noe av det samme?

Nei, spurttrening og vekttrening er veldig forskjellig. Du vil heller ikke få bedre kjørestyrke med mindre du deltar i ritt der det er mange akselerasjoner, da kan det hjelpe.

I tillegg er det jo en del rykk både på landevei og terreng så bedre spurt-egenskaper vil vel gjøre at jeg henger på feltet billigere i slike rykk?

Ja, det kan være effekt av slik trening.

Jørn

Redigert av Aaberg; 31/08/2008 19:25.

Moderator  support