Da er det klart for å plukke deler til nytt hjulsett. Det hadde vært kjekt med noen innspill, særlig til nav. De vil nok bli mest brukt til trening og jobbsykling, så de bør tåle en trøkk.

Slik det ligger an har jeg sett meg to-tre alternativer til felg:
  • Ambrosio F20 Chrono 28h
  • Ambrosio F20 Chrono 32h
  • Ambrosio Nemesis 32h

Jeg heller vel egentlig litt mot Nemesis-felgen, men hadde vært fint med 28-eikers hjul. Hvor stor forskjell vil det utgjøre med de fire eikene? Er også F20-felgen mye mer puslete enn Nemesis?

Til eiker er det tre-fire alternativer:
  • Sapim CX-Ray
  • DT Swiss Aerolite
  • DT Swiss Competition
  • DT Swiss Revolution

Her heller selv mot Sapim-eikene. Mest fordi de er rimelig stilige, og stil er jo viktig her. ICON_WINK Hvor holdbare er de? Står de for en trøkk eller er det pingleeiker?

Så til det siste og vanskeligste, dette fordømte navet. Slik det ligger an er det mye å velge i. Det jeg selv finner som brukbare alternativer er da:
  • DT Swiss 240s
  • DT Swiss 190 ceramic
  • Campagnolo Record
  • tune MAG70+180
  • tune MAG70+160

Det foretrukne hadde selvsagt vært Record-nav fra den metalliske æra, men de er ikke så enkle å oppdrive.

Navene til tune kommer i slike flotte metallisk farger, men de slår meg som i overkant vektfokusert. Stemmer dette, eller er dette også nav som varer lenge?

Hos DT Swiss er det jo en litt drøy prisforskjell på 240s og 190, og her også virker 190 siktet inn mot weightweenies og 240s litt mer solid. Nok en gang lurer jeg da på om mitt intrykk er riktig, eller om det er "trygt" å bygge på 190-navene?

Er det noen som har prøvd dette utstyret?
Hvilke erfaringer har dere gjort?
Har jeg oversett noen gode alternativer? (Da tenker jeg mest på nav.)