Sykling i rundkjøringer
|
Sykling i rundkjøringer
29/08/2008 06:47
|
littavenfyr
OP
Fersking
|
OP
Fersking
Hvordan er reglene for sykling i rundkjøringer? Noen rundkjøringer har en egen fil ytterst, og da er det greit å ligge der. Men hva med alle de rundkjøringene som ikke har noe oppmerket felt. Skal man fortsatt ligge helt ytterst, eller skal man plassere seg som om man kjørte bil?
Begynte å lure på dette i morges da det kom en bil som ville kjøre forbi meg midt i en rundkjøring, hvor vi begge skulle samme vei ut av rundkjøringen.
|
|
|
Re: Sykling i rundkjøringer
[Re: littavenfyr]
29/08/2008 06:56
|
Santacruz
Besatt
|
Besatt
Du er vanlig trafikant(type bilist) så lenge du sykler i veien og ikke på fortau. Jeg ville oppført meg som en motorsykkel for ikke å bli skvisa av en Audisjåfør.
|
|
|
[Re: Santacruz]
29/08/2008 10:39
|
mogens
Besatt
|
Besatt
Det viktigste å huske er at man som syklist på mirakuløst vis blir usynlig når man sykler i rundkjøringer. Har hatt flere close-call situasjoner der jeg på vei hjennom rundkjøringen har blitt totalt ignorert av bilister på vei inn i rundkjøringen. Jeg tar det alltid med i beregningen og forsøker å oppnå øyekontakt med bilister på vei inn for å forsikre meg om at de faktisk ser meg.
|
|
|
[Re: mogens]
29/08/2008 18:04
|
Ynot
Besatt
|
Besatt
Har faktisk blitt påkjørt fra utsida(fra bil som kom bakfra) og skvist opp i blomsterbeddet i midten når jeg lå innerst i rundkjøringa og skulle til venstre, til tross for lysegul jakke i dagslys, fruen ble noe betuttet da bilen bak begynte å tute heftig. Bilistene er ikke oppmerksomme og legger ikke merke til deg om du ikke er foran dem i deres vei, legg deg derfor ikke helt ut til siden hverken til høyre eller venstre, men midt i ditt kjørefelt som om du var en motorsyklist eller bil. (du kan velge å oppføre deg som andre kjørende og følge samme regler, men ligger du helt til høyre på skuldra har du vikeplikt i begge retninger når du skal til venstre (se særregler for syklende i trafikkreglene), det er derfor en fordel å oppføre seg som andre kjørende) T
|
|
|
[Re: Ynot]
29/08/2008 18:53
|
Hæ?
Navnet skjemmer ingen.
|
Navnet skjemmer ingen.
... ligger du helt til høyre på skuldra har du vikeplikt i begge retninger når du skal til venstre (se særregler for syklende i trafikkreglene) ...
Har'u en link til disse særreglene?
Evoc 2012 sykkelbag leies ut. Ta kontakt på PM! Jeg trener ikke, jeg bare trimmer!
|
|
|
[Re: Hæ?]
29/08/2008 18:55
|
asbjorjo
Ringrev
|
Ringrev
Redigert av asbjorjo; 29/08/2008 19:03. Rediger grunn: Fiks link
|
|
|
[Re: asbjorjo]
29/08/2008 19:01
|
Hæ?
Navnet skjemmer ingen.
|
Navnet skjemmer ingen.
Linken din hadde litt mange http-er i seg ...
Denne altså: § 18. Særlige bestemmelser for syklende
1. Syklende kan kjøre forbi til høyre for annet kjøretøy enn sykkel.
2. Syklende som vil svinge til venstre, kan fortsette å holde til høyre på vegen og svinge der det er hensiktsmessig. Syklende har da vikeplikt for annen trafikant. Slik svinging kan gjøres uten hensyn til hva som er angitt om valg av kjørefelt ved offentlig trafikkskilt eller ved oppmerking på veg, når det ikke spesielt retter seg mot syklende.
3. Sykling på gangveg, fortau eller i gangfelt er tillatt når gangtrafikken er liten og syklingen ikke medfører fare eller er til hinder for gående. Slik sykling må ved passering av gående skje i god avstand og i tilnærmet gangfart.
4. Sykkel kan stanses eller parkeres på sykkelveg, gangveg, fortau, gågate eller gatetun dersom den ikke er til unødig hinder eller ulempe.
Evoc 2012 sykkelbag leies ut. Ta kontakt på PM! Jeg trener ikke, jeg bare trimmer!
|
|
|
[Re: Hæ?]
30/08/2008 11:33
|
buskmann
Entusiast
|
Entusiast
$18 2. ledd (referert over) er ikke relevant for rundkjøringer. I rundkjøring foretar man aldri venstresving. Man tar enten første, andre eller tredje avkjøring til høyre.
Rundkjøring er ikke noe annet enn en uendelig rekke med T-kryss. Vanlig feltskifte og vikepliktregler gjelder.
Jeg sykler rundkjøringer på samme måten som jeg kjører bil i dem. Tror det er mest forutsigbart for andre trafikanter.
|
|
|
[Re: buskmann]
30/08/2008 23:37
|
tandep
Medlem
|
Medlem
Da jeg leste til førerprøven stod det klart og tydelig i loven at du som syklist selv kan velge hvor i kjørebanen du vil plassere deg, om det vil være til høyre, midt i, eller til venstre for den saks skyld. Dette gjelder selvfølgelig også i rundkjøring, og jeg vil anbefale det samme som resten her, at du burde legge deg slik som en motorsyklist/bilfører, altså midt i pga størst synlighet.
Til buskmann: Noen rundkjøringer har to felt. Om man skulle ønske å skifte fil til venstre (innerste) så har man da vikeplikt for kjørende i den filen. Men er enig i at andre ledd ikke er relevant for rundkjøringer.
Hater ord delings feil
|
|
|
[Re: tandep]
31/08/2008 17:02
|
buskmann
Entusiast
|
Entusiast
Til buskmann: Noen rundkjøringer har to felt. Om man skulle ønske å skifte fil til venstre (innerste) så har man da vikeplikt for kjørende i den filen.
Skrev jeg noe annet?
|
|
|
01/09/2008 23:43
|
Dufman
Avhengig
|
Avhengig
Kan dere ikke komme dere ut av veien og inn i skogen istede ?
No Pads, No Helmets... Just Balls
|
|
|
[Re: Dufman]
02/09/2008 08:41
|
krank
Fersking
|
Fersking
Hvis du roter deg ut i veien skal det følges samme regler som for motorsykler og biler. Er det en liten rundkjøring legger jeg meg i innerste felt dersom jeg skal videre rundt enn rett frem. Dersom jeg skal ut tidligere så brukes ytre felt.
Når det gjelder kommentaren fra Dufman om å komme seg til skogs så er jo ikke det et altenativ når sykkelen brukes til transport.. og på sykkelveiene er det jo masse parkerte biler, hester og skrap fra biluhell. Så det beste stedet er faktisk i hovedveien.....
|
|
|
[Re: krank]
02/09/2008 19:30
|
Tange
Flittig Bie
|
Flittig Bie
Ligger selv som regel 'midt i', ikke bare i rundkjøringer men overalt hvor det er lite plass eller der hvor jeg ikke ønsker å bli forbikjørt (og nei, jeg stenger ikke unødvendig for traffikk, slipper forbi så fort det er anledning til det). Min erfaring er at, selv om denne kjørestilen blir kalt for aggressiv av noen, så skjønner de fleste bilistene mitt sporvalg og respekterer det. Og det er selvfølgelgelig livsviktig å prøve å kommunisere med andre trafikkanter gjennom tegn eller øyekontakt.
|
|
|
11/09/2008 09:45
|
sykkelfantometJF
Ringrev
|
Ringrev
"Rundkjøring er ikke noe annet enn en uendelig rekke med T-kryss. Vanlig feltskifte og vikepliktregler gjelder."
-det er det ikke mange som vet..."møtte på" en kar igår som tydligvis mente at han hadde forkjørsrett og ikke behøvde å bruke blinklys selv om han skulle skifte felt og ut av rundkjøring...
"Wyrd bid ful aræd"
|
|
|
|
|