|
|
Kongen av Løkka står opp for den lille mannen!
|
Re: Kongen av Løkka står opp for den lille mannen!
[Re: Hvilepuls]
29/08/2008 09:40
|
sykkeloyvind
OP
More than words
|
OP
More than words
Jeg tar det egentlig for gitt at Hvilepuls som vanlig agiterer for diskusjonen skyld, men han bør holde seg unna grisepraten likevel. Uansett tror og håper jeg at noen bryr seg om hva som skjer med andre i andre land, uavhengig av om de er svarte, hvite, snakker engelsk eller noe annet. Som foreldregenerasjonen kanskje vil si: Alle vet at Jeppe drikker, men ingen spør hvorfor Jeppe drikker. Jeg er uansett glad for at jeg ikke klarer å forestille meg stort av den jævligheten som mange unge og voksne i Afrika har vært i gjennom før de kom og på veien hit. Tipper de fleste filmer som prøver å gi et inntrykk sannsynligvis må begrense seg av hensyn til sensur og at folk ikke vil tro det de ser hvis det er for voldsomt. At det å hjelpe noen også er en egoistisk handling fordi man føler seg bra etterpå vil sikkert noen påpeke, men det er uansett bedre enn å snu seg bort.
Øyvind Aas Kollisjonsdukke i permisjon
|
|
|
[Re: sykkeloyvind]
29/08/2008 09:53
|
Tgabriel
Besatt
|
Besatt
At det å hjelpe noen også er en egoistisk handling fordi man føler seg bra etterpå vil sikkert noen påpeke, men det er uansett bedre enn å snu seg bort.
Jepps! Samvittighet kalles det, og er én av tingene som skiller mennesker fra dyr.
|
|
|
[Re: Lapavoni]
29/08/2008 09:54
|
ToHee
- så humla suser
|
- så humla suser
Nå er det jo faktisk slik at det er frivillig for kommunene å ta i mot asylsøkere/innvandrere som har fått bosettingstillatelse, ... Er det det? Det tror jeg ikke. Link. Dette er jo en helt annen og ny problemstilling; at kommuner "setter ut asylsøkerne på anbud" og at disse firmaene igjen velger å leie husvære til dem i en annen kommune. Dette synes jeg er helt hinsides enhver fornuft Utgangspunktet er uansett at kommunene får forespørsler fra UDI/IMDI om å ta imot flyktninger, hvorpå kommunen velger å ta i mot et større eller mindre antall, eller ikke. Denne praksisen tipper jeg det kommer til å bli slutt på, da ståa i dag er at det er mye flere flyktninger som skal bosettes enn kommuner som ønsker å ta i mot.
Aron SK, NBNL
|
|
|
[Re: HM1100]
29/08/2008 09:55
|
Kodo
Gruppeløs :p
|
Gruppeløs :p
Kodo; Schizofreni? Det er drøyt å koble innvandrerungdommen på Eventyrbrua opp til en slik tung diagnose. Jeg har ikke noe tall på dette, og ikke anledning til søke det opp nå. Men jeg har aldri hørt at Schizofreni er en overrepresentert diagnose hos innvandrer ungdom. PTSD er jo nettopp det jeg sier. Jeg får klippe det ut for deg da: Afrikanere hyppigere diagnostisert med schizofreni
Ved en sammenligning av asylsøkere og flyktninger ved innleggelse i psykiatrisk akuttavdeling, viste det seg at asylsøkere og flyktninger fra Afrika oftere ble diagnostisert med schizofreni enn det asylsøkere og flyktninger fra Asia og Europa ble. Halvdelen av asylsøkerne og 80 prosent av flyktningene fra Afrika fikk diagnosen schizofreni ved innleggelsen. De tilsvarende tallene fra Asia var henholdsvis 5 og 47 prosent, og fra Europa 15 og 45 prosent. Som gruppe ble flyktninger oftere diagnostisert med schizofreni og hyppigere tvangsinnlagt enn det asylsøkere ble. Asylsøkere ble ved innleggelse derimot oftere diagnostisert med PTSD (post-traumatisk stresslidelse) enn flyktninger. Videre tyder nyere forskning på at det er en sammenheng mellom d-vitaminmangel og schizofreni. D-vitaminmangel er vanlig blant mørkhudede i solfattige Norge. Videre i NRKs "Verdt å vite" ble d-vitaminmangel under svangerskap tatt frem som en mulig faktor for at barna deres utvikler schizofreni. Så jeg mener det ikke er drøyt å koble schizofreni opp i mot innvandrerungdom, inkludert de som skulle befinne seg på Eventyrbrua.
Mads | Støtt NOTS - Så mange deler, så lite penger
|
|
|
[Re: ToHee]
29/08/2008 10:02
|
Lapavoni
Ivrig
|
Ivrig
Fyresdal kommune har gått til det skritt å kjøpe et nedlagt hotell for å unngå at det blir asylmottak der. Jeg tror ikke kommunene har så mye politisk de skal ha sagt når UDI plasserer asylsøkere rundt omkring. Link
|
|
|
29/08/2008 10:04
|
Hvilepuls
Besatt
|
Besatt
Jeg tar det egentlig for gitt at Hvilepuls som vanlig agiterer for diskusjonen skyld, men han bør holde seg unna grisepraten likevel. Uansett tror og håper jeg at noen bryr seg om hva som skjer med andre i andre land, uavhengig av om de er svarte, hvite, snakker engelsk eller noe annet. Som foreldregenerasjonen kanskje vil si: Alle vet at Jeppe drikker, men ingen spør hvorfor Jeppe drikker. Jeg er uansett glad for at jeg ikke klarer å forestille meg stort av den jævligheten som mange unge og voksne i Afrika har vært i gjennom før de kom og på veien hit. Tipper de fleste filmer som prøver å gi et inntrykk sannsynligvis må begrense seg av hensyn til sensur og at folk ikke vil tro det de ser hvis det er for voldsomt. At det å hjelpe noen også er en egoistisk handling fordi man føler seg bra etterpå vil sikkert noen påpeke, men det er uansett bedre enn å snu seg bort.
Jeg argumenterer aldri bare for agitasjonens skyld. Du må gjerne spekulere i hva de bakenforliggende motivene mine er. Jeg vil bare spørre: om det er OK å hjelpe andre (på bekostning av andres skattepenger og helse) uten at du har noe igjen for det selv, hvor stopper det? Hvorfor ikke ta imot 5 ganger så mange afrikanere, og halvparten av afghanistan? Ideelt sett hadde grensene vært åpne, og folk kunne bosette seg der de ville, uten at konflikter oppstod. Men slik fungerer det ikke, og import av asylsøkere er som å importere problemer. Jeg sier ikke at de kan noe for det selv, eller at det er deres skyld at de har vanskeligheter for å komme inn i arbeidslivet osv. Det eneste jeg sier er at de lager vanskeligheter for oss. Og hvor er alle disse snillistene når det f.eks er snakk om å virkelig gjøre noe for afrikanere, som f.eks å fjerne subsidieringen av landbruket vårt? Jeg er kanskje en kynisk dott, men jeg er ikke en hyklersk dott.
|
|
|
29/08/2008 10:05
|
Mr Blomst
Ivrig
|
Ivrig
Øyh Hvilepuls, når er du ferdig med å studere? Du er så veldig forutsigbar skjønner du, jeg tror du vil bli mer interessant når du får tatt hodet ut av bøkene.
Didn't anybody tell you how to gracefully disappear in a room?
|
|
|
[Re: Mr Blomst]
29/08/2008 10:17
|
Hvilepuls
Besatt
|
Besatt
*Sukk....
Et forsøk til på å få noe fruktbart ut av dette: Øyvind, om du hjelper Jeppe, så bidrar du til å gjøre samfunnet, reiret du bor i varmere, og mindre ufølsomt. Det kan være gunstig, spesielt om du skulle bli far til en Jeppe en eller annen gang. Afrika er et annet reir. Hvorfor ta noen fuglunger fra afrika, om de driter på samfunnet vårt, verre enn duer i spikersuppa?
Ved å importere noen problemelementer forandrer du ikke verden, du gjør bare vår del mindre trivelig å bo i.
|
|
|
29/08/2008 10:21
|
Mr Blomst
Ivrig
|
Ivrig
Der ja, konkret og tydelig! Det var bedre!
Didn't anybody tell you how to gracefully disappear in a room?
|
|
|
Re: Kongen av Løkka står opp for den lille mannen
29/08/2008 10:32
|
vegar
Entusiast
|
Entusiast
Jeg tviler sterkt på at det er noen topp-politikere som tar inn asylsøkere med åpne armer, fordi det er riktig å ta inn akkurat så mange asylsøkere ifølge Gud. Jeg studerer ikke statsvitenskap, men jeg ville tro at asylpolitikken først og fremst er symbolsk viktig for å hente moralske stemmer, eller av frykt for å miste stemmer, og dernest et spørsmål om hestehandel og internasjonale forpliktelser. Det samme gjelder u-hjelp, der leste jeg en morsom artikkel av en statsviter for ikke så lenge siden som hevdet at u-hjelp utelukkende var et middel for å oppnå strategiske og politiske fordeler i andre land, ikke fordi politikerne er så godhjertede. Det er ingen som har nevnt noe om gud her, så jeg skjønner ikke hvor den kommentaren kommer fra. Det du sier om u-hjelp kan også overføres til flyktningepolitikk. En ting er å faktisk ville hjelpe folk i nød, og det er bra (og det kan selvfølgelig diskuteres hvor mange man skal slippe inn). En annen sak er at Norge nok ville opplevd et ganske hardt internasjonalt press hvis vi brått skulle nekte å ta imot noen fra de titalls millionene som til envher tid er på flukt. Det at flyktningestrømmen til Norge har økt så kraftig er også et resultat av at våre naboland stenger dørene. På den ene siden har man en moralsk forpliktelse til å hjelpe, på den annen side må vi også ta vår del av kaka. Hvilken logisk grunn ligger det bak det å støtte en handling som på ingen måte kan sies å komme en selv til gode? Det virker merkelig for meg. Som andre har poengtert: det kalles samvittighet. Ikke alt er logikk.
|
|
|
[Re: Mr Blomst]
29/08/2008 10:33
|
HM1100
Ringrev
|
Ringrev
Kodo; jeg måtte sjekke litt, og du har nok rett. Hva som er grunnen derimot er vel uklart. Noen hevder det skyldes det å bo på et sted hvor få har samme etnisitet som enn selv. http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/17988...Pubmed_RVDocSumUansett, vi som bor i Oslo må forholde oss til hverandre. til bilister, til innvandrere, rus, psykiatri, vold osv osv. I rest my case sammen med Vardøen 
|
|
|
[Re: HM1100]
29/08/2008 11:08
|
KTL
Besatt
|
Besatt
Fordi det finnes mange som kun tenker på eget forgodtbefinnende, har verdenssamfunnet laget organisasjoner utenfor nasjonale rammer, bl.a FN. Man kan godt argumentere med at FN bare er til for å lette sin samvittighet, og at organisasjonen ikke har stor gjennomslagskraft. Likefullt utarbeider de anbefalinger om hvor store kvoter av flyktninger/asylsøkere de enkelte land bør motta årlig. Tallene baserer seg på mange forhold, deriblant hvordan behovet forandrer seg fra år til annet og hvor store mengder flyktninger et land kan ta imot uten at dette belastende for samfunnet, økonomisk, sosialt osv. Og dette legges igjen til grunn for å velge det antallet asylsøkere som får opphold. Dette baseres ikke kun på "velg et tall-metoden", selv om det for noen kanskje kan virke sånn.
I Norge er vi i dan situasjon at vi foreløpig har et relativt lavt antall innvandrere av forskjellig art, bl.a som følge av lav koloniseringsvirksomhet i nyere tid. Andre land har vært nødt til å ta imot store mengder innvandrere fra tidligere kolonier. Hvis vi hadde vært litt smarte nå hadde vi prøvd å få kontroll på integreringen mens vi fremdeles har muligheten, for mange land har dette kommet vesentlig mer ut av kontroll enn her, og punktet "no return" er muligens passert -dit vil vi helst slippe å komme!
mvh Knut Tore Hva behager? Sykle for å trene??? Nei, vi sykler bare for moros skyld! Tirsdagsklubben™
|
|
|
29/08/2008 11:08
|
Esc
Entusiast
|
Entusiast
Kjøp pizza på Villa Paradisio og si hei til gutten på brua.
I mine ører hørtes dette ut som et utrolig dårlig råd, men mulig det er noe jeg ikke har fått med meg (aner jeg ironi?). Håper ihvertfall ikke søsteren min eller noen av jentene jeg kjenner følger det rådet en mørk høstkveld.
|
|
|
[Re: Esc]
29/08/2008 11:16
|
Rockefoten
Ivrig
|
Ivrig
Fordi du ikke vil at de skal kjope hasj, eller fordi du er redd for at de skal voldta de? Litt paa kanten kanskje?
I've got a bike, you can ride it if you like. It's got a basket, a bell that rings And things to make it look good. I'd give it to you if I could, but I borrowed it.
|
|
|
[Re: Rockefoten]
29/08/2008 11:22
|
Esc
Entusiast
|
Entusiast
Fordi jeg ikke ser noen god grunn til at de skal oppsøke belastede miljøer. Jeg skjønte forresten ikke den "litt-på-kanten"-kommentaren din.
|
|
|
[Re: Rockefoten]
29/08/2008 11:40
|
Rockefoten
Ivrig
|
Ivrig
I mitt hode ble det antydet at de var farlige for jenter spesielt. Hvis du ikke mente noe i den duren beklager jeg.
I've got a bike, you can ride it if you like. It's got a basket, a bell that rings And things to make it look good. I'd give it to you if I could, but I borrowed it.
|
|
|
[Re: vegar]
29/08/2008 12:42
|
Hvilepuls
Besatt
|
Besatt
En ting er å faktisk ville hjelpe folk i nød, og det er bra (og det kan selvfølgelig diskuteres hvor mange man skal slippe inn). Det er en bra egenskap, i den forstand at den har hjulpet oss mennesker til å utvikle samfunn med høy livskvalitet. Men hjernen din spiller deg et puss, når du ser på TV og får tårer i øyekroken av en syltynn unge som spiser fluer, så smitter denne innstillingen over på en del av verden som du egentlig ikke har noe igjen for å skulle hjelpe. Hvilken logisk grunn ligger det bak det å støtte en handling som på ingen måte kan sies å komme en selv til gode? Det virker merkelig for meg. Som andre har poengtert: det kalles samvittighet. Ikke alt er logikk. Hvis det bare er denne samvittigheten som holder deg igjen, så hadde det vært en fordel for deg, objektivt sett, å jobbe for å bli kvitt den, uten å miste medfølelse for de i din omkrets som betyr noe for deg.
|
|
|
29/08/2008 12:50
|
vegar
Entusiast
|
Entusiast
jøje... God helg og god bedring.
- I know that human beings and fish can coexist peacefully (George W. Bush)
|
|
|
[Re: vegar]
29/08/2008 13:50
|
Ludwig
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
Tror ikke avataren til Hvilepuls er tilfeldig valgt. Vi har da opplevd de meget velformulerte innleggene hans i diverse tråder tidligere. Jeg tok meg faktisk i å tenke at mannen har noen poeng her tidligere i tråden, men så i løpet av et par innlegg var den tanken ve-e-eldig borte.
Take your protein pills and put your helmet on K L E I N Attitude
|
|
|
29/08/2008 14:12
|
FuzzyLogic
Bah..
|
Bah..
Hvilke kutt i din livskvalitet er det du sikter til? Kanskje å kunne krysse nedre del av Grünerløkka uten å bli slått ned? Er dette realiteten eller en frykt basert på fordommer og medias fremstilling? Hvor mange blir tilfeldig slått ned på Grünerløkka? Hvor mange av disse blir slått ned av flyktninger? Hvor mange blir slått ned av breiale nordmenn i Rosenkrantz gate hver lørdag? Hvor mange blir slått ned av tøffinger fra Bærum i drosjekø? http://www.aftenposten.no/nyheter/oslo/article2534904.eceJa når Oslo har fått no go soner ligner det på tider da de fleste vanlige oppegående nordmenn reagerer skulle jeg tro. Men ikke alle klarer å justere det mentale kartet sitt etter terrenget. Jeg som har vokst opp i trygge sosialist norge gjennom 70 og 80 årene flirer litt når jeg hvordan ting har forandret seg , og fremdeles er det tydeligvis mange som lever i lala-land.
|
|
|
|
|