|
|
Rødt lys og sykle til jobben, en betraktning
|
Rødt lys og sykle til jobben, en betraktning
28/08/2008 07:45
|
Red1963
OP
Entusiast
|
OP
Entusiast
Nå har jeg syklet til jobben siden 1. mai i år og har hele tiden vært overrasket over hvor mange syklister som gir f... og bare krysser på rødt lys. I dag bestemt jeg meg for gjøre en høyst uhøytidlig undersøkelse på vei til jobb. Strekningen er på 13 km. Jeg møtte 64 syklister i lyskryss og hele 42 av dem kjørte over på rødt lys!! Syklistene jeg møtte bestod av "Birkenracere", damer uten hjelm og med hjelm, damer med barn i sete, herrer med hjelm og uten hjelm, herrer med barn i sete. Sikkert noen jeg har glemt... Jeg så en ulykke og fire farlige situasjoner oppstå i løpet av hele 26 minutter...
Jeg blir helt matt!
Stig
Ha en fin dag!
|
|
|
Re: Rødt lys og sykle til jobben, en betraktning
[Re: Red1963]
28/08/2008 07:47
|
RazeFaze
More than words
|
More than words
Enig med du...jeg skjønner at folk blir sure på syklister. Slenger du på konstant ikke overholde vikeplikt, bytte mellom kjørebane og fortau(ja, jeg bytter også, men senker fart og gir tegn og SER meg for)... det sykt. Jeg har holdt på å bli sykla ned mens jeg selv var på sykkel, fordi en knott bytta mellom vei og fortau uten å se seg for.
-------------------- Happy Trails! Jørgen
|
|
|
[Re: RazeFaze]
28/08/2008 07:51
|
SiljeKH
Fjellrev
|
Fjellrev
Med barn?
Merker jeg får høyere puls nå. Greit at de vil være kamikazesyklister og sette seg selv i fare men med (egne) barn bakpå? De burde blitt arrestert på stedet.
|
|
|
[Re: RazeFaze]
28/08/2008 07:51
|
Dan
More than words
|
More than words
Jeg stopper alltid for rødt lys, selv de ganger det trafikalt sett ville være helt uproblematisk å kjøre. Det dreier seg om god oppførsel slik at ikke bilistene irriterer seg unødvendig på oss, og jeg blir litt oppgitt over alle tullesyklister som synes det er helt greit å ødelegge dette good will-arbeidet og samtidig snakker drit om sneiende bilister.
|
|
|
[Re: Dan]
28/08/2008 07:53
|
SiljeKH
Fjellrev
|
Fjellrev
Jeg stopper alltid for rødt lys, selv de ganger det trafikalt sett ville være helt uproblematisk å kjøre. Det dreier seg om god oppførsel slik at ikke bilistene irriterer seg unødvendig på oss, og jeg blir litt oppgitt over alle tullesyklister som synes det er helt greit å ødelegge dette good will-arbeidet og samtidig snakker drit om sneiende bilister. Helt enig med deg. Stopper alltid. Selv om jeg er eneste person/kjøretøy i mils omkrets. Alltid. Tenker vel litt naivt at det skal ha positive ringvirkninger til andre syklister, men tja. effekten er vel noe begrenset.
|
|
|
[Re: SiljeKH]
28/08/2008 07:58
|
stigeso
Ringrev
|
Ringrev
Tiltredes. Min erfaring som bysyklist er at det er best å ligge i kjørebanen, bli behandlet som kjørende og oppføre seg som kjørende. Jeg tror jeg blir tutet på omtrent like ofte som syklist som jeg gjør som bilist - med andre ord, når jeg fortjener det :-) Jeg har for øvrig gjort samme observasjon som Stig over: de som sykler på rødt lys er like gjerne godt voksne damer med kurv som de forhatte "femtiåringene i kondomdress" - og ikke minst: folk på "bysykler".
Give my love to all my brothers and sisters in mediocrity
|
|
|
[Re: SiljeKH]
28/08/2008 08:02
|
lph
Avhengig
|
Avhengig
Jepp, jeg stopper også alltid, for alle røde lys. Er det tomt for trafikk, særlig ved rødt lys pga fotgjengerovergang, lister jeg meg rolig over, men er det biler som må stå og vente så syns jeg det er solidarisk og gir god signaleffekt at jeg også står og venter. Selv om det er aldri så uproblematisk at jeg sniker meg avgårde i høyrekanten. Er det for mange røde lys er det opp til meg å finne en mer sykkelvennlig rute.
Jeg tenker at den taxi-sjåføren som ser at jeg venter i kø sammen med ham selv om jeg kunne kjørt, han skviser meg kanskje ikke i neste sving selv om han kunne gjort det...
|
|
|
[Re: stigeso]
28/08/2008 08:14
|
MortenML
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Jeg blir også matt over å se alle selvmordskandidatene på vei til og fra jobb. Har som trådstarter 13 km til jobb og jeg sykler året rundt. Hver dag ser jeg potensielt farlige situasjoner forårsaket av syklister. De som står for flest hasardiøse situasjoner er de neonfargede lycra-fantomene. Spesielt ille er det i ukene før birken. Det kan virke som om hver morgen og ettermiddag er siste mulighet for å prikke inn toppformen.
Felles for de fleste neonsyklistene er ønske om å ta igjen foransyklende og gruse dem ettertrykkelig. Med kadens rundt 50 og overkroppen svingende som en gedigen pendel fra side til side, puster og peser de forbi deg med mord og birkenmerket i blikket. Det som er ekstra festlig med disse er å legge seg på hjul, vente til syra har tatt overhånd hos forbikjøreren og sykle forbi samtidig som du plystrer en kjent låt, setter deg nonchalant opp, klør deg litt på ryggen, nikker til vedkommende og fiser forbi.
/mitch
Tunge gir og høy frekvens - slår aldr feil.
|
|
|
[Re: MortenML]
28/08/2008 08:18
|
Hvilepuls
Besatt
|
Besatt
Jeg stopper aldri for rødt lys, med mindre jeg ser at det er en politibil i nærheten. Bekvemmeligheten trumfer sikkerheten. Jeg har blitt påkjørt en gang, og det var pga min manglende oppmerksomhet, men det var bilisten som kjørte på rødt!! Ergo: jeg sykler på rødt→ alt er bra. Jeg sykler på grønt→ sykehuset.
Jeg beklager at jeg ikke er et lycra-fantom. Skal heller ikke sykle birken.
|
|
|
28/08/2008 08:22
|
Hvilepuls
Besatt
|
Besatt
...og samtidig snakker drit om sneiende bilister. Jeg er veldig lite glad for sneiende bilister. Jeg har opplevd at treningskompisen ble sneia med vilje av bilføreren med kona som snudde seg og gliste. Men det er vel ikke noe en kan gjøre med slikt. Det er også mange som føler for å leke politi, og bearbeider sin egen harme med hevnaksjoner.
|
|
|
28/08/2008 08:24
|
Raindog
Ringrev
|
Ringrev
Først forteller du hvor idiotiske lycrasyklistene er, fordi de ønsker å gruse de foransyklende. Deretter forteller du hvordan du nyter å gruse de forankjørende lycrasyklistene.
|
|
|
[Re: Raindog]
28/08/2008 08:55
|
J@N
Medlem
|
Medlem
Jeg er syklist, men så definitivt også bilist. Jeg har mange ganger spurt meg selv, hvorfor har så mange syklister selvmordstanker og sykler i veibanen når det er en 3 meter bred sykkelvei på siden av veien med autovern mellom. Har man virkelig så dårlig tid at man heller ønsker å utsette seg for faren blant biler, enn å kanskje måtte bremse litt for fotgjengere på gang/sykkelveien?
Jeg sykler forøvrig ALLTID på fortau/sykkelvei der det er tilgjengelig, jeg har tross alt en sønn på 7mnd. jeg ønsker å se vokse opp.
|
|
|
[Re: J@N]
28/08/2008 08:59
|
Dan
More than words
|
More than words
Jeg har mange ganger spurt meg selv, hvorfor har så mange syklister selvmordstanker og sykler i veibanen når det er en 3 meter bred sykkelvei på siden av veien med autovern mellom. Svarene finner du i dagens andre diskusjon på temaet, så slipper vi diskutere samme sak i to tråder. 
|
|
|
[Re: J@N]
28/08/2008 08:59
|
kjerts
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Man har ikke begått selvmord om man blir meid ned i trafikken, J@N.
|
|
|
28/08/2008 09:00
|
MortenML
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Først forteller du hvor idiotiske lycrasyklistene er, fordi de ønsker å gruse de foransyklende. Deretter forteller du hvordan du nyter å gruse de forankjørende lycrasyklistene. Selvsagt, litt gøy må man da ha.
/mitch
|
|
|
[Re: Hvilepuls]
28/08/2008 09:28
|
Tgabriel
Besatt
|
Besatt
Jeg stopper aldri for rødt lys, med mindre jeg ser at det er en politibil i nærheten. Ikke jeg heller. I tillegg stopper jeg på grønt lys og venter til det blir rødt. Drosjegrønt er ikke godt nok - helst venter jeg til hele stolpen blir rød. 
|
|
|
28/08/2008 09:39
|
Raindog
Ringrev
|
Ringrev
Først forteller du hvor idiotiske lycrasyklistene er, fordi de ønsker å gruse de foransyklende. Deretter forteller du hvordan du nyter å gruse de forankjørende lycrasyklistene. Selvsagt, litt gøy må man da ha. Nemlig, litt gøy skal man ha. Hva er det som er så galt med at "de andre" har det gøy på akkurat samme måte ?
|
|
|
28/08/2008 09:44
|
MortenML
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Først forteller du hvor idiotiske lycrasyklistene er, fordi de ønsker å gruse de foransyklende. Deretter forteller du hvordan du nyter å gruse de forankjørende lycrasyklistene. Selvsagt, litt gøy må man da ha. Nemlig, litt gøy skal man ha. Hva er det som er så galt med at "de andre" har det gøy på akkurat samme måte ? Er det deg jeg syklet forbi i dag tidlig? 
/mitch
|
|
|
[Re: Tgabriel]
28/08/2008 09:50
|
Hvilepuls
Besatt
|
Besatt
Jeg stopper aldri for rødt lys, med mindre jeg ser at det er en politibil i nærheten. Ikke jeg heller. I tillegg stopper jeg på grønt lys og venter til det blir rødt. Drosjegrønt er ikke godt nok - helst venter jeg til hele stolpen blir rød. Litt sånn beverly hills cop? 
|
|
|
28/08/2008 09:52
|
Hvilepuls
Besatt
|
Besatt
Først forteller du hvor idiotiske lycrasyklistene er, fordi de ønsker å gruse de foransyklende. Deretter forteller du hvordan du nyter å gruse de forankjørende lycrasyklistene. Selvsagt, litt gøy må man da ha. Nemlig, litt gøy skal man ha. Hva er det som er så galt med at "de andre" har det gøy på akkurat samme måte ? Er det deg jeg syklet forbi i dag tidlig? Hvis du sykler 2*13 km hver dag, så er du sikkert i kjempeform. Skal ikke se bort ifra at du børner forbi ganske mange på forumet da. For andre som ikke er i like god form, fins det andre coping- strategier for å slippe å plages av konkurranseinnstilte sykkelryttere.
|
|
|
28/08/2008 09:55
|
KenR
Besatt
|
Besatt
Jeg stopper alltid for rødt lys, selv de ganger det trafikalt sett ville være helt uproblematisk å kjøre. Det dreier seg om god oppførsel slik at ikke bilistene irriterer seg unødvendig på oss, og jeg blir litt oppgitt over alle tullesyklister som synes det er helt greit å ødelegge dette good will-arbeidet og samtidig snakker drit om sneiende bilister. Kunne ikke vært mer enig! Jeg stopper alltid for rødt lys fordi jeg betrakter meg selv som en del av den kjørende trafikken. Derfor hevder jeg også min rett til å benytte veien på en måte som maksimerer min egen sikerhet (jfr bla tråden om spiker i Maridalen). Rettigheter og plikter blandet med gjensidig respekt,litt gentlemens agreements og en dose fleksibilitet gjør at trafikken flyter bedre. For alle.
|
|
|
28/08/2008 09:58
|
Raindog
Ringrev
|
Ringrev
Er det deg jeg syklet forbi i dag tidlig? Det er mulig, men ikke poenget. Det er du som klager over andres oppførsel på sykkelen. Jeg kritiserer din intoleranse overfor andre som gjør det samme som deg.
|
|
|
[Re: KenR]
28/08/2008 10:00
|
Hvilepuls
Besatt
|
Besatt
Derfor hevder jeg også min rett til å benytte veien på en måte som maksimerer min egen sikerhet (jfr bla tråden om spiker i Maridalen). Dvs. du kjører bil? Hvordan kjører du for å trylle vekk spikerfeller? Tar sats og bønnyhopper høyt? Rettigheter og plikter blandet med gjensidig respekt,litt gentlemens agreements og en dose fleksibilitet gjør at trafikken flyter bedre. For alle. Enig i det.
|
|
|
28/08/2008 10:03
|
Hvilepuls
Besatt
|
Besatt
Er det deg jeg syklet forbi i dag tidlig? Det er mulig, men ikke poenget. Det er du som klager over andres oppførsel på sykkelen. Jeg kritiserer din intoleranse overfor andre som gjør det samme som deg. Adferden er kanskje lik, men motivasjonen er forskjellig. Han skal gni inn i birkenfolket, hvor tåpelige de er som tror de er bedre fordi de kjører forbi ham. Dersom han ikke kan kjøre fra en birkenidiot, så kan han jo umulig være bedre enn dem, og da har han jo ikke noen rett til å snakke om trening, si han er terrengsyklist osv. Ergo driver deCadence bare med selvforsvar, mens det er de andre som forsurer hverdagen, med sin jeg-skal-vinne-alt-ugh-ugh- mentalitet. Det er ikke deCadence sin skyld. Han er bare en uskyldig brikke i dette slaget om jobbveien.
|
|
|
28/08/2008 10:10
|
Vanilla Ninja
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Hear, hear!
Å tvinge seg forbi fordi man skal komme først opp bakken er ufint og tyder på liten tiss.
Å demonstrativt sykle forbi folk med liten tiss etter at de har tvunget seg forbi er å regne som en nødvendig lærepenge og en sunn demonstrasjon av egen overlegenhet.
|
|
|
[Re: Vanilla Ninja]
28/08/2008 10:21
|
Ludwig
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
Hear, hear!
Å tvinge seg forbi fordi man skal komme først opp bakken er ufint og tyder på liten tiss.
Å demonstrativt sykle forbi folk med liten tiss etter at de har tvunget seg forbi er å regne som en nødvendig lærepenge og en sunn demonstrasjon av egen overlegenhet. Dagens beste - så langt.... 
Take your protein pills and put your helmet on K L E I N Attitude
|
|
|
28/08/2008 10:22
|
KenR
Besatt
|
Besatt
Dvs. du kjører bil? Bare om vinteren til og fra skisporet. Hvordan kjører du for å trylle vekk spikerfeller? Tar sats og bønnyhopper høyt?
Høyt OG langt  .
|
|
|
28/08/2008 10:27
|
Dan
More than words
|
More than words
Å tvinge seg forbi fordi man skal komme først opp bakken er ufint og tyder på liten tiss. Er det det at man tvinger seg forbi som er problemet her, og er det da fortsatt ok at jeg fortsetter i mitt eget tempo selv da jeg tar igjen folk foran meg i oppoverbakkene? Å demonstrativt sykle forbi folk med liten tiss etter at de har tvunget seg forbi er å regne som en nødvendig lærepenge og en sunn demonstrasjon av egen overlegenhet. Lærepenge? Njaaa... Som sagt i andre tråder, du vet ikke hvor langt denne personen har syklet i sitt tempo. Kanskje han har ti mil i beina i det han passerer deg. Da er det ikke mye lærepenge å få i at en med noen få kilometer i beina klarer å spurte forbi deg. Jeg mener en grunnregel i disse Tour de Finance-rittene er at hvis man blir forbikjørt så har man tapt, uten mulighet til å vinne tilbake sin plassering. Du er innhentet og passert. At du da klarer å spurte forbi igjen gir ingen poeng i sammendraget.
|
|
|
28/08/2008 10:27
|
yoeddy
Veteran
|
Veteran
Hvis jeg skal være helt ærlig, og det skal man jo være, sykler jeg på rødt lys om det passer seg sånn. Det har til dags dato ikke ført til farlige situasjoner. Jeg sykler også 13 kilometer hver vei til jobb (her må det være noe spooky), jeg kjenner alle lyskryssene og vet hvordan de virker, og kan snike meg over uten å skape farlige situasjoner. Jeg har også gjort det når en politibil har vært på andre siden av veien uten reaksjon.
Jeg kjører sjelden i lycra, og skal ikke kjøre birken.
I prinsippet er jeg enig i at man bør avstå fra slike lovbrudd.
Så mange stier og så kort liv...
|
|
|
[Re: yoeddy]
28/08/2008 10:29
|
Dan
More than words
|
More than words
Hvis jeg skal være helt ærlig, og det skal man jo være, sykler jeg på rødt lys om det passer seg sånn. Det har til dags dato ikke ført til farlige situasjoner. Men muligens til at bilisten bak deg synes syklister er noe herk som man ikke trenger å ta hensyn til, og så sneier han neste syklist han ser, som kanskje er meg. Takk.
|
|
|
|
|