Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Øyberget TerrengTråkk lørdag 6.sept: Stisykkelritt

Øyberget TerrengTråkk lørdag 6.sept: Stisykkelritt #600198 27/08/2008 23:32
G
grettom Offline OP
Medlem
OP Offline
Medlem
G
Innbydelse til Trøndelags mest utfordrende rundbaneløype med ca 5 kilometers runder, ligger på Gauldal SKs nyhetsside datert 26. august.
www.gauldal-sk.com

Stisykkel-entusiastene blir invitert til egen "TerrengTråkket" (SportsTrim) over 4 runder. "TerrengTråkket" starter sammen med junior/senior og veteranklassene ca kl 12.10, og er åpent for alle som fortsatt liker stisykling på den fjerde runden.
Denne løypa bare ligger der på Øyåsbakkan, Melhus til utfordring for de som virkelig liker terrengsykling. Med kjempeutsikt over Gaulosen og Byneset er rittet ei naturopplevelse, og skikkelig utfordring både teknisk og fysisk sett på mye sti, både med utfordrende motbakker, og fartsfylte nedkjøringer.

Finnes det stisyklister som tar 4-rundern på Øybergløypa som utfordring????

Re: Øyberget TerrengTråkk lørdag 6.sept: Stisykkel [Re: grettom] #601217 29/08/2008 17:49
Geir_Sint Offline
Ringrev
Ringrev
Hepp

Dette ser jo artig ut. Er et noen trondheimssyklister som har syklet løypa og vil "oversette" den til Trh-stier? Snakker vi Bringebærstien-materiale, eller blir det mer som å tråkke Ladestien?

Om dere skjønner hva jeg mener. ICON_WINK

g

- A loop _spinning_ too fast is a sentrifuge. Cut the rope. (Cujo)
Re: Øyberget TerrengTråkk lørdag 6.sept: Stisykkel [Re: Geir_Sint] #601228 29/08/2008 18:14
EgilS Offline
More than words
More than words
Forutsatt at løypa er som tidligere år så kan jeg simulere den i hodet ICON_SMILE :
Man starter med ca. 400 meter grusvei som har en del stigning, deretter traktorvei i omtrent 5-600 meter (denne blir dårligere etterhvert) med en del stigning de første 200 av disse. Så kommer man inn på sti som er tildels svært teknisk med mye røtter, her går det kjapt nedover de første 100, deretter et parti på 100 meter hvor noe stort sett løpes.
Så kommer man på ny inn på traktorvei; de første 200 meterene går det oppover og er ganske så tekniske. Deretter bikker det utfor i stor fart på traktorvei 150 meter, krapp sving til venstre (her må det bremses!!!). Traktorveien fortsetter noen hundre meter svakt oppover, deretter ei bratt kneik og så inn på en kort stisnutt i bratt nedoverbakke. Deretter dårlig traktorvei igjen, først svakt oppover, ei lita kneik, så bratt nedover i stor fart (en del røtter!) før man tar av på en kort stisnutt og ender på jordet inn til runding/mål.

Selv om løypa går mye på traktorveier så er store deler av den teknisk og det er ikke noen spesielt rask løype. Blir det vått, noe det ofte er, så er det ekstra moro i denne løypa. ICON_WINK

Re: Øyberget TerrengTråkk lørdag 6.sept: Stisykkel [Re: Geir_Sint] #601250 29/08/2008 19:33
jorn_almberg Offline
Besatt
Besatt
Sitat: Geir_Sint
Hepp

Dette ser jo artig ut. Er et noen trondheimssyklister som har syklet løypa og vil "oversette" den til Trh-stier? Snakker vi Bringebærstien-materiale, eller blir det mer som å tråkke Ladestien?

Om dere skjønner hva jeg mener. ICON_WINK

g

Med unntak av startsnutten som er på grus, så er løypa definitivt nærmere Brinegbær enn Ladesti. Hvis jeg skulle stilt så hadde det blitt med fulldempern (men hardtail med dempegaffel og litt røslige dekk går fint det også).

Bare å stille opp, Geir. Du kommer til å få det moro!

-Jørn

NOTS
Re: Øyberget TerrengTråkk lørdag 6.sept: Stisykkel [Re: jorn_almberg] #602491 01/09/2008 19:17
G
grettom Offline OP
Medlem
OP Offline
Medlem
G
Øybergløypa ble brukt til terrengtrening for Gauldal i kveld, det meldes om ei tørr og rask løype, der en kan sprett raskt mellom røttern. Løypa var herlig og innbydende, ifølge rittleder Roar Klette, som selv liker de tekniske utfordringene ved terrengsykling.
Selv om "Gjørmhølet" 500 meter før mål, har fått en trimvennlig utbedring, så er det fortsatt mange utfordringer i løypa, og selv om farten kan holdes oppe.
Men i følge yr.no skal det komme 26 mm nedbør på onsdag, og kun 1-3 mm på torsdag - fredag og lørdag, og da kan det også bli et slit på 4 rundern.
Seniorrittet over 5 runder, har idag fått status som MidtNorsk Mesterskap, så kanskje flere av veteransyklistene melder seg på seniorklassen for å kjempe om "gullmedaljen".

På fjorårets diskusjonsside:
http://terrengsykkel.no/ubb/ubbthreads.php?ubb=showflat&Board=29&Number=445629&Searchpage=1&Main=44316&Words=%F8yberget&topic=0&Search=true#Post445629
var det lagt høydediagram i stykket til GeirK, for den som vil ha mere detaljer.

Re: Øyberget TerrengTråkk lørdag 6.sept: Stisykkel [Re: grettom] #602508 01/09/2008 19:42
henrikg Offline
Besatt
Besatt
Jeg stiller for 8.(?) år på rad, og gleder meg til den morsomme løypa.

Bra tiltak av GSK å kjøre egen sportsklasse med beskjeden startavgift.
Jeg håper mange benytter muligheten til litt uhøytidelig kappestrid i en skikkelig terrengløype.

Samkjøring ut til Melhus kan sikkert ordnes.

Re: Øyberget TerrengTråkk lørdag 6.sept: Stisykkel [Re: henrikg] #602524 01/09/2008 19:56
EgilS Offline
More than words
More than words
Jeg stiller i år også. Første gang her var i -98 og jeg tror jeg stått over kun 1 gang. Jeg gleder meg uansett vær. Denne løypa har sin sjarm selv om det skulle bli griseføre. ICON_SMILE

Jeg stiller nok i veteranklassen. Noe gull i Midt-Norsk kan jeg nok se langt etter uansett.

Re: Øyberget TerrengTråkk lørdag 6.sept: Stisykkel [Re: EgilS] #603888 03/09/2008 20:28
G
grettom Offline OP
Medlem
OP Offline
Medlem
G
Etter forhåndspåmeldingen som gikk ut ikveld, fikk jeg høre av rittsekretær Gunhild H. at det hittill nesten var bare de vanlige som var påmeldt til lørdagens ritt, 4 i senior/veteraner og 2 i "TerrengTråkket". (Selvfølgelig mange aldersbestemte og rekrutter)

Hvis trønderne ønsker et mere teknisk sykkelritt enn de vanlige turrittene, så er jo dette den rette anledningen. For her finnes grusveier kun for å komme seg opp i terrenget.

Og når en bare har den vanlige 100-lappen i startkontigent, pluss trimavgift på 25 kroner, hadde dette sti-rittet fortjent mange flere deltagere.
Men det er muligheter til etteranmelding fram til lørdag kl 10:30 ved start.

Mine spørsmål nå er følgende:
1. Er det bare Henrik, Egil, Inge og Arne, pluss 2 nykommere som vil ha løypeutfordinger i marka?
2: Er sesongen over med Birkebeinerrittet.
3: Er det for mange godværssyklister som vil vente til lørda´n.
4: Er det for stressende å kjøre en 16 til 22 minutter i 4 runder?
5: Er arrangøren for dårlig til å promotere sine ritt?
6: Går det an å kombinere et allerede eksisterende aktivritt med stisykkel-utfordringer for teknikk-bestingene/-verstingene?

PS!
"Øyberget TerrengTråkk" med 4-rundern "TerrengTråkket", er allerede et alternativ, hvor stisyklerne selv bør stille til start, hvis den type sykkelritt er noe de ønsker for framtiden
(selv om de ønsker at runden skulle vært lengre).
Øybergløypa bør vel fortsatt rangeres som godt oppe blant norges 10 beste rundbaneløyper, hvis det finnes noen slike uoffisielle lister.

Re: Øyberget TerrengTråkk lørdag 6.sept: Stisykkel [Re: grettom] #604065 04/09/2008 07:48
EgilS Offline
More than words
More than words
Dette er et ritt hvor deltakerantallet i de eldste klassene har variert mye. Et par år var det stort seg jeg og Henrik + et par til som var eldre enn junior. Andre år har det vært store startfelt.

Jeg tipper det kommer flere på lørdag som etteranmelder seg. Noen ser nok an været og i og med at det er såpass billig å melde seg på så bryr ikke folk seg om forhåndspåmelding. Nå er det nok enkelte av de beste junior/senior som ikke kommer fordi det er NC samme dag?

For øvrig er du nok inne på det her med at Birken er over og dermed sesongen for mange, mange er nervøse for å starte i noe som ikke er turritt og man har laber markedsføring ut over å sende innbydelse til klubbene.

Det blir uansett moro. Gauldal SK er flinke til å arrangere og denne løype er fin. I tillegg er det meldt om bra vær. Og om du tror dette blir for tøft for deg selv (skummelt å sykle i skogen vet du ICON_WINK ) så har de løyper for ungene som nok synes dette er moro uansett.

EgilS

Jeg la om til XCR Mud i går, men mulig det tørker opp noe nå som det ser ut til at regnet har gitt seg.

Re: Øyberget TerrengTråkk lørdag 6.sept: Stisykkel [Re: grettom] #604151 04/09/2008 09:09
-Jan Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Jeg kommer kanskje. Knykløpet går samme dagen og er også fristende.

Ellers så er det jo litt dumt at det kolliderer med NC. Hadde det vært på søndag så hadde det muligens kommet et par juniorer og et par seniorer til.

Re: Øyberget TerrengTråkk lørdag 6.sept: Stisykkel [Re: -Jan] #604440 04/09/2008 18:03
Buoyen Offline
Besatt
Besatt
Nettopp!

Re: Øyberget TerrengTråkk - Midtnorsk mesterskap! [Re: Buoyen] #604667 05/09/2008 07:12
jorn_almberg Offline
Besatt
Besatt
Sakset fra http://www.gauldal-sk.com/ :

---
Øyberget Terrengtråkk gjennomføres som Midtnorsk Mesterskap
Midtnorsk mesterskap i terreng har falt ut av terminlista. Helgas ritt på Melhus er siste mulighet til å få gjennomført dette i 08-sesongen. Derfor har vi bestemt at Øyberget Terrengtråkk gjennomføres som Midtnorsk Mesterskap.

Gunhild Høvik
---

Dette skjer altså i ei løype med masse morosti, i morgen lørdag, med start kl. 12. Flotte værmeldinger er det også.

-Jørn

NOTS
Re: Øyberget TerrengTråkk - Midtnorsk mesterskap! [Re: jorn_almberg] #604682 05/09/2008 07:29
EgilS Offline
More than words
More than words
Hva med Jørn, har han ikke tenkt å stille da? Han er vel ikke observert i denne løypa på mange år, ikke siden jeg slo ham for siste gang?

Re: Øyberget TerrengTråkk - Midtnorsk mesterskap! [Re: EgilS] #604700 05/09/2008 07:50
jorn_almberg Offline
Besatt
Besatt
Sitat: EgilS
Hva med Jørn, har han ikke tenkt å stille da? Han er vel ikke observert i denne løypa på mange år, ikke siden jeg slo ham for siste gang?

Jøss, hadde helt glemt at du har slått meg en gang i tida. Det må være lenge siden ja ICON_WINK
Har veldig lyst til å være med, men i helga prioriterer jeg et par andre arenaer.

-Jørn

NOTS
Re: Øyberget TerrengTråkk - Midtnorsk mesterskap! [Re: jorn_almberg] #605390 06/09/2008 19:48
EgilS Offline
More than words
More than words
Dessverre var det i år kun 8 stykker i senior og eldre. Synd at ikke folk setter pris på ei så morsom løype. Dette er da midt i blinken om man som stisyklist ønsker å stille i ritt. Det er tydeligvis noe skummelt om ikke "tur" er med i rittbeskrivelsen. roll

Det ble likevel en topp opplevelse for de få som stilte. Løypa var overraskende tørr når man tenker på de siste dagers regnvær. -Jan var raskest av de som syklest lengst.

For min egen del ble det en av de bedre rundbanerittopplevelsene mine. I dag var det bare å flyte avgårde over røtter og stein. ICON_SMILE

Re: Øyberget TerrengTråkk - Midtnorsk mesterskap! [Re: EgilS] #605806 07/09/2008 20:31
G
grettom Offline OP
Medlem
OP Offline
Medlem
G
Da ble den 14. utgaven av Øyberget TT gjennomført, med gode løype-tilbakemeldinger fra rytterne.

Men som EgilS skriver så var det bare 8 ryttere i den siste startpulja, og Jan Sæter tok kommandoen og beholdt den helt inn.

Men hvor er de som ønsker litt mere tekniske løyper? Er det viktigere å bry seg om hvor mye en blir frakjørt av gode ryttere og derfor ikke stille, enn å teste sine egne ferdigheter og forbedre dem for hvert år.

Her var det en trio som het Torgrim, Anders og Knut, som torde det mange flere rundt om i Trøndelag skulle gjort, stille til start i selveste Øybergløypa, selve juvelen blant trønderske rundbaneløyper. Disse gutta merket ei utfordrende løype, som de greide til mere enn en viss grad. Og jeg regner med at de tar turen opp til Øyåsmarka flere ganger neste sommer, og er klar til sin forbedring til neste høsts ritt.

Men etter påtrykk av blant andre Ola Kjøren, er det ikke umulig at Gauldal søker på igjen å få arrangere NorgesCup i neste års Øybergløype (sist var 2001). Og da blir sansynligvis deltakelsen slik Øybergløypa fortjener. Og til neste år får løypa ei forbedring med en ekstrasløyfe med sti bortenfor hesteskoen og gressjordet, da blir det full fart ned på oppløpet rett fra skogen.

Hva med å invitere til 3 åpne treningsdager i langløypa på Øyberget til neste sommer, så vi ser om de stiinterresserte i Trøndelagsområdet da tør å vise seg. Bare en tanke.

Gratulere til Jan og Henrik, og de øvrige for innsatsen

Moderator  support