|
|
Maridalen; Jmf spikersabotasje
|
Maridalen; Jmf spikersabotasje
27/08/2008 12:15
|
HM1100
OP
Ringrev
|
OP
Ringrev
Hei, hei. Dette er ikke ment som et surmaget innlegg, og det er kanskje diskutert tidligere selvom jeg ikke fant noe om det ved et kjapt søk. Tråden om spikersabotasje viser også at dette et aktuelt problem. Og for å si det med en gang, spikerhistorien er vannvittig og skulle selvfølgelig aldri vært gjort. Men jeg undres. Veien inn i Maridalen er et flott stykke vei som er veldig populært. Både for terrengsykler (på vei til marka sannsynligvis) og for landeveisryttere. Men det er fortsatt en vei som er laget slik at folk kan komme seg ut og inn av Maridalen. Og for oss som bor (dette er nettopp poenget) der inne må denne veien sykles eller kjøres stort sett hver dag. Jeg synes det er flott at folk bruker marka, og det er flott at de bruker sykler. Men jeg har to spørsmål , oppriktig ment: 1. Er det lurt å sykle to eller flere sykler ved siden av hverandre på en smal, svingete vei ikke forbeholdt sykler? Er det ikke bedre å gå på kafe hvis man skal sludre og fortelle historier? 2. Veien er ca 10 km lang fra Brekke til Skar. Blir det ikke kjedelig å sykle frem og tilbake gang etter gang på landeveissykkel? Jeg vet dere skjønner hva jeg mener, men den siste uka har virkelig vært ganske så sinnsyk mtp dette, og jeg tror det er veldig lite som skal til for å gjøre det veldig mye bedre. I påvente av at veien forhåpentlig blir gjort bredere.
|
|
|
Re: Maridalen; Jmf spikersabotasje
[Re: HM1100]
27/08/2008 12:23
|
Dan
More than words
|
More than words
1. Er det lurt å sykle to eller flere sykler ved siden av hverandre på en smal, svingete vei ikke forbeholdt sykler? Er det ikke bedre å gå på kafe hvis man skal sludre og fortelle historier? Det er langt mellom de skikkelig gode kaféene, så da kan man like godt sykle.  2. Veien er ca 10 km lang fra Brekke til Skar. Blir det ikke kjedelig å sykle frem og tilbake gang etter gang på landeveissykkel? Jo, egentlig, men alternativene for en kjapp tur etter jobben i Oslo er ganske få. Jeg vet dere skjønner hva jeg mener, men den siste uka har virkelig vært ganske så sinnsyk mtp dette, og jeg tror det er veldig lite som skal til for å gjøre det veldig mye bedre. Det er faktisk veldig lite som skal til, siden hele problemet vil være borte av seg selv fra og med lørdag. Hørt om Birkebeinerrittet?  Ellers må jeg si at hvis man bor i Maridalen, det vil si bor på landet samtidig som man nesten kan spytte bort til Karl Johan, så har man ingen rett til å klage. 
|
|
|
[Re: Dan]
27/08/2008 14:14
|
TruTech
Avhengig
|
Avhengig
Tror nok ikke problemet med flere syklister ved siden av hverandre forsvinner bare fordi Birken er over på lørdag.. Jeg må si meg enig at det ikke kan være nødvendig å ligge ved siden av hverandre når man er på treningstur.. Unntaket må være om man trener på å sykle i rulle, da er det litt vanskelig å unngå, men da kan man kanskje finne en mindre trafikert strekning, kanskje? Jeg vet ikke helt..
I marka har jeg flere ganger blitt overrasket over at jeg får to stykker mot meg susende rundt en sving.. Jeg skal ikke klage på at de kommer susende rundt svinger (da jeg har en tilbøyelighet til å gjøre det samme selv!!), men da må man iallefall legge seg i en linje til høyre og ikke komme flere ved siden av hverandre.. Full støtte til Maridalen her altså!!!
Men må legge til at dette gjelder også gående, det kan ikke være nødvendig å gå 8 stykker med barnevogn på rekke på veien opp til Kikut.. Om man bare hadde gått 4 og 4 så hadde man kanskje sluppet å irritere seg over at det kommer syklister som ber (evt roper.. jeg roper, men veldig vennlig altså..) om å få passere..
Ja Ja Ja!!!
|
|
|
27/08/2008 18:25
|
anonym5
Anonym5
|
Anonym5
Her må jeg få det inn med teskje, oppriktig ment: 1. Er det lurt å sykle to eller flere sykler ved siden av hverandre på en smal, svingete vei ikke forbeholdt sykler? Er det ikke bedre å gå på kafe hvis man skal sludre og fortelle historier? Kan du - og forhåpentligvis bedre enn mang en sint, tjukk mann i sint, tjukk og svart Audi, forklare meg hvorfor denne veien, eller mange andre veier (dette er jo et godt brukt argument blant Petter Solberg-klonene og SUV-terroristene) ikke er tilrettelagt sykler?Veien er for alle, men bare så lenge de kjører bil? Kun tonn får kjøre på asfalt? De eneste veiene jeg kan komme på som ikke er tilrettelagt sykler er vel de der det er forbudt å sykle? Jeg synes også det er flott at folk bruker Marka, men hvorfor må så mange kjøre til Skar? Veien kan da ikke være tilrettelagt så mange biler?
Anonym5
|
|
|
[Re: anonym5]
27/08/2008 19:18
|
Dan
More than words
|
More than words
[teskje] Han skriver jo faktisk "forbeholdt", ikke "tilrettelagt", og da gir jo setningen mening, selv om man ikke nødvendigvis er enig i at sykling i bredde er noe stort problem. [/teskje]
|
|
|
[Re: anonym5]
27/08/2008 19:43
|
Andreas83
Ivrig
|
Ivrig
Jeg synes også det er flott at folk bruker Marka, men hvorfor må så mange kjøre til Skar? Veien kan da ikke være tilrettelagt så mange biler?
Det bor utrolig nok mennesker i Maridalen...
Medlem på Kvinneguiden for menn: Terrengsykkelforumet
|
|
|
27/08/2008 19:52
|
Anders A-R
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
1. Er det lurt å sykle to eller flere sykler ved siden av hverandre på en smal, svingete vei ikke forbeholdt sykler?
Kunne ikke sagt meg mer enig, jeg bodde tidligere på en plass av samme kaliber...Utrolig populært sykkelterreng. De fleste syklister i området stilte seg totalt uforstående til at veien var ment for både syklister, biler, gående, hester, hunder eller hva det måtte være. Sykle flere i bredden, gjerne 3 eller 4 også, var helt uproblematisk for disse. Jeg deler til dels din frustrasjon, og gleder meg til at du i denne tråden får demonstrert hvor lite mange syklister er villig til å strekke seg for å "møtes på midten" og sameksistere med andre 
| Styreleder i NOTS Bærum | Skribent Stibyggerhåndboka | "I don't have a bucket list but my bikeit list is a mile long"
|
|
|
[Re: Anders A-R]
27/08/2008 20:09
|
MadsL
Veteran
|
Veteran
er det egentlig noe verre å kjøre forbi to i bredden enn to i lengden?
|
|
|
[Re: MadsL]
27/08/2008 20:15
|
Anders A-R
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
er det egentlig noe verre å kjøre forbi to i bredden enn to i lengden? Om veien er smal og i utgangspunktet ikke beregnet for to biler i bredde så er jo det en smule uheldig?
| Styreleder i NOTS Bærum | Skribent Stibyggerhåndboka | "I don't have a bucket list but my bikeit list is a mile long"
|
|
|
27/08/2008 20:25
|
KenR
Besatt
|
Besatt
er det egentlig noe verre å kjøre forbi to i bredden enn to i lengden? Om veien er smal og i utgangspunktet ikke beregnet for to biler i bredde så er jo det en smule uheldig? Men nå er veien i Maridalen mer enn bred nok til to biler. Sogar to lastebiler kan nok møtes uten større problemer. Som mange har sagt før meg; veien i Maridalen er forbeholdt alle trafikanter, så som på de fleste veier i Norge. Den som med bil ikke klarer å passere to sylister i bredden i Maridalen bør vurdere kjørestilen sin.
|
|
|
[Re: KenR]
27/08/2008 21:28
|
pbk
Ivrig
|
Ivrig
To syklister i bredden på en offentlig vei er faktisk en forbikjøring i seg selv, og da kan man ikke kjøre forbi disse igjen før den første forbikjøringen er ferdig. Ligger de der i kilometer etter kilometer og diskuterer hjertefrekvens i 25 km/t, kan det virke noe unødvendig på en bilist.
|
|
|
27/08/2008 21:35
|
Anders A-R
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Ser at jeg fikk det poenget jeg ville ha fram.  Er det noen sykkelteknisk grunn til at man må ligge to i bredden? Kollapser dekk, styre eller andre komponenter dersom man ikke ligger ved siden av hverandre hele tiden? Poenget mitt, og sikkert noe av det HM1100 mener, er jo at det ikke er en nødvendighet å ligge ved siden av hverandre når det kan føre til trafikkfarlige situasjoner. Det er jo bare snakk om en ørliten tilpasning for å lette trafikken for ALLE som ferdes på veien, så kan man heller stoppe og ta den praten om siste nr av Terrengsykkel over en vaffel eller pølse.(Begge deler sammen er optimalt) Mindre anpusten og lettere å høre hva motparten sier er det også. Jeg sier ikke at man IKKE skal ligge ved siden av hverandre under noen omstendigheter, bare unngå det på de mest utsatte strekningene, dvs de områdene med mye folk. Om man ligger to i bredden på en rimelig rett fylkes/riksveg skal jeg ikke rette noen pekefinger, her er det jo brått mer plass og mer oversiktlig.
Redigert av Anders A-R; 27/08/2008 21:36. Rediger grunn: skriveleif
|
|
|
[Re: pbk]
27/08/2008 21:44
|
KenR
Besatt
|
Besatt
To syklister i bredden på en offentlig vei er faktisk en forbikjøring i seg selv, og da kan man ikke kjøre forbi disse igjen før den første forbikjøringen er ferdig. Ligger de der i kilometer etter kilometer og diskuterer hjertefrekvens i 25 km/t, kan det virke noe unødvendig på en bilist. Ligger man etter to syklister i 25 km/t i kilometer etter kilometer så bør man som sagt vurdere hvordan man kjører bil. Hvordan du får to syklister som sykler ved siden at hverandre i km på km til å være en forbikjøring i seg selv, må du forklare litt nærmere. Som regel ved forbikjøring ønsker den ene å passere den andre. Dette er altså ikke tilfelle i det vi diskuterer her. Om det er plassen syklistene opptar av veibanen som bekymrer deg, så bør du se på hvordan en bil kjører forbi. Altså over i motsatt kjørefelt. Dette skal bilisten gjøre om han passerer en annen bil, fotgjengere, hester eller syklister. Samme om det er en eller to i bredden.
Redigert av maxminus; 27/08/2008 21:47.
|
|
|
27/08/2008 21:52
|
KenR
Besatt
|
Besatt
Jeg er helt enig med deg i det meste, men her diskuteres maridalen og der er det i verken spesielt trangt eller svingete. Men det er fartsgrensen er 60, og respekten for dette er vel ikke akkurat på topp blant bilistene på nevnte veistrekning. Holder man fartsgrensen så føles veien i maridalen nesten som E6.
|
|
|
28/08/2008 05:06
|
baronKanon
Valgets kvaler
|
Valgets kvaler
Hvordan du får to syklister som sykler ved siden at hverandre i km på km til å være en forbikjøring i seg selv, må du forklare litt nærmere. Teknisk sett ifølge trafikkregler osv. er dette en forbikjøring. Syklister er underlagt AKKURAT de samme reglene som bilister på veien, og det er ingen spesialbehandling (på papiret). Som bilist irriterer jeg meg ofte grønn på syklister som ligger en meter uti veien og det er såpass liten plass at det er umulig å kjøre forbi grunnet trafikk mot. Og ikke nok med det: det er jo f.... meg et fortau rett ved siden av der det - waaait for it - TOMT FOR FOLK! Det er IKKE forbudt å sykle på fortau. Man har bare absolutt vikeplikt for folk. Dette legger jeg spesielt merke til på strekninger der syklister stort sett kjører jævla sakte, spesielt opp Holmenkollveien fra Gressbanen (mot Tryvann) og Sørkedalsveien av alle steder. Går det an å være så lite hensynsfulle at man tar opp halve veibanen? Syklister er ikke priviligerte trafikanter som har retten på sin side opp og i mente bare fordi de er myk(ere) trafikanter enn biler. Det er faktisk lov å ta hensyn til bilister også! I og med at jeg kjører mye bil og sykler mye, har jeg dette i bakhodet med begge hatter på. Sykler jeg langs veien, holder jeg meg på siden langs stripen - eller på fortau når det er tomt for fotgjengere - spesielt i oppoverbakker. Det ER ikke vanskelig å ha gjensidig respekt mellom syklister og bilister. Ikke rart syklister får dårlig rykte blant menn i frakk og audi som ikke får kjørt i 100 i snitt i sekstisonen pga en frekk syklist og enda en som ligger i søndagstempo midt i veien. Kunne skrevet mer nå, en det er på tide å komme seg på jobb
|
|
|
28/08/2008 06:44
|
anonym5
Anonym5
|
Anonym5
[teskje] Han skriver jo faktisk "forbeholdt", ikke "tilrettelagt", og da gir jo setningen mening, selv om man ikke nødvendigvis er enig i at sykling i bredde er noe stort problem. [/teskje] Effekten av Kamphaug på en våt dag og Jon Blund er nok medvirkende til at jeg leste tilrettelagt og ikke forbeholdt. Takk for rettelsen, Dan. Men jeg synes ikke argumentet mister sin kraft. Det bor utrolig nok mennesker i Maridalen... Med mindre Hammeren og Skar da er parkeringsplasser for Maridalen borettslag, er størsteparten av bilene som til enhver tid befinner seg på veien, ikke eid av fastboende. Du mener åpenbart at du som bilist har en slags eksklusiv eiendomsrett til veien, og at syklistene som trafikkantgruppe skal holde seg unna for å bedre din framkommelighet. Her treffer du spikeren på hodet. Hvorfor det finnes bilister som mener de er en ekslusiv gruppe som ene og alene har rett til å bruke veien, og alt annet som måtte befinne seg i veien for dem skal fjernes som ugress, er meg et mysterium.
Anonym5
|
|
|
[Re: ]
28/08/2008 07:05
|
baronKanon
Valgets kvaler
|
Valgets kvaler
Som bilist irriterer du deg over at det er syklister på veien din. Du mener åpenbart at du som bilist har en slags eksklusiv eiendomsrett til veien, og at syklistene som trafikkantgruppe skal holde seg unna for å bedre din framkommelighet. Å plassere seg slik i veibanen at bilistene ikke kan snike seg forbi ("snike" i 60 km/h er kanskje ikke ordet) med noen dm.avstand handler om syklistens sikkerhet. Du induserer fakta som ikke er skrevet. Du har akkurat den innstilling de fleste syklister har, nemlig at biler er dumme og syklister har rett. Det ER ikke vanskelig å ta hensyn, og dette gjelder begge parter. Hvis den ene parten legger litt godviljen til og gir plass til den andre, blir det bedre for begge parter. Dvs. syklister kan holde seg nærmere skulder (ikke på skulder), slik at bilister kan ta større buer uten å måtte ha 4 hjul over gulstripen. Når det gjelder spørsmålet om veibane kontra fortau, så handler det ofte om framkommelighet. Syklistene ønsker i likhet med bilistene å komme seg mest mulig sikkert og effektivt fra start til bestemmelsessted. Det er asfalt på fortau, og man blir ikke en treigere/feigere syklist av å sykle på fortau. Fremkommelighet er ivaretatt. Klarer du ikke å sykle av fortauet og opp igjen når du møter på fotgjengere en gang iblant, bør du trene litt på teknikken. Fortau er også sikrere enn veien, grunnet bilister som ikke vet hvordan det er å være syklist. Det virker som du mener at framkommeligheten for deg som bilist er viktigere enn framkommeligheten for syklisten. Det mener ikke jeg. Se over! Forøvrig økes ikke framkommeligheten for bilistene mest effektivt ved å få færre sykler i trafikken, men ved å få færre biler. I dag tok jeg bil til jobb og passerte én syklist på veien. Han hindra meg ikke i det hele tatt, selv om jeg måtte sette ned farta og foreta en forbikjøring. De 1000-vis av bilene som lå på veien foran meg derimot... Det er jo et poeng, men når man beveger seg på samme arena, må man ta hensyn til hverandre. Og dette gjelder begge veier! Det er så altfor mange syklister som tror de eier veien og at de SKAL kunne bruke hele bredden for alt det er verdt fordi det er deres "rett". Denne holdningen liker jeg ikke, og dette skaper farlige situasjoner for begge parter! Fra et miljøståsted, kommer det også mer utslipp av nedbremsing og akselerasjon hele tiden.
Redigert av baronKanon; 28/08/2008 07:07. Rediger grunn: lesbarhet
|
|
|
[Re: baronKanon]
28/08/2008 07:25
|
Oystein L
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Fortau er også sikrere enn veien, grunnet bilister som ikke vet hvordan det er å være syklist.
Hvorvidt fortau er sikrere enn veien kan vi nok diskutere lenge. Nå er ikke jeg lokalkjent i Maridalen, men her jeg bor er i alle fall fortauet for farlig for meg som syklist.... (foretrekker for øvrig å være KJØRENDE når jeg sykler)
|
|
|
[Re: Oystein L]
28/08/2008 07:27
|
baronKanon
Valgets kvaler
|
Valgets kvaler
Fortau er også sikrere enn veien, grunnet bilister som ikke vet hvordan det er å være syklist.
Hvorvidt fortau er sikrere enn veien kan vi nok diskutere lenge. Nå er ikke jeg lokalkjent i Maridalen, men her jeg bor er i alle fall fortauet for farlig for meg som syklist.... (foretrekker for øvrig å være KJØRENDE når jeg sykler) Fortau uten utkjørsler og fotgjengere, that is. Så legger vi den død. Er heller ikke kjent i Maridalen, men snakker generelt
Redigert av baronKanon; 28/08/2008 07:30.
|
|
|
28/08/2008 07:36
|
Dan
More than words
|
More than words
Dvs. syklister kan holde seg nærmere skulder (ikke på skulder), slik at bilister kan ta større buer uten å måtte ha 4 hjul over gulstripen. Hvis ikke du kan kjøre over midtstripen med alle fire hjulene så er det enten din kjøring det er noe galt med, eller så er det rett og slett for mye motgående trafikk til at du skal kunne foreta forbikjøringen. Uansett så er det ikke syklistens sikkerhetsmarginer du skal begynne å spise opp for å komme noen sekunder raskere fram. Når det gjelder det med fortaussykling så er det så innmari lett å sitte i bil og se at fortauet ser veldig greit ut, akkurat der, akkurat da. Men ikke 200 meter lengre fram der gangveien svinger inn i et boligområde og ikke tre minutter etterpå når det kommer fire førsteklassinger gående i bredde. Jeg sykler oftest på gangveiene, men det gjør jeg kun fordi jeg ikke stoler på bilister. Ikke fordi jeg mener jeg plikter å sykle på gangveien hvis den finnes der. Det er på tide å innse at det finnes to store problemer i trafikken i dag: Biler og det store innbilte spøkelset "tidsklemma". Det sistnevnte er en nevrose folk burde søke hjelp for, siden det lager så mye krøll for oss andre.
|
|
|
28/08/2008 07:38
|
Dan
More than words
|
More than words
Fortau uten utkjørsler og fotgjengere, that is. Så legger vi den død. Ok, hvor finnes dette magiske fortauet hvor man til en hver tid kan føle seg 100% trygg på at det aldri er fotgjengere? (Ref: "Der og da" i mitt innlegg over.)
|
|
|
28/08/2008 07:52
|
HM1100
OP
Ringrev
|
OP
Ringrev
Hei igjen. Det ante meg at dette ville engasjere. Og jeg vil gjerne poengtere at jeg på ingen måte er motstander av at folk sykler inn og ut av Maridalen. Men for å understreke hva jeg mente. Det er "bare" snakk om 10 km strekning. Det er faktisk endel folk som bor der (ja, jeg føler meg heldig som en av dem). Og de fleste av disse må også kjøre i Maridalen på ettermiddagen, for de fleste jobber et annet sted. Det er da det er mest trykk av syklister (hele sykkelsesongen). Ingen ønsker mere (og det har vært fremmet forslag/krav) at veien utbedres/legges til rette for både sykler og biler enn de fastboende. Men enn så lenge burde man ta hensyn til hverandre. Til alles beste. Uansett tempo man kjører i, er veien langt fra noen E6. I hovedsak fordi den er svingete, se rett ved ruinen feks. Det er faktisk få, feite menn i Audier som bor der inne også. De bor vel helst et annet sted. Alt dette bare til ettertanke. De bilister som tenker at alle syklister er idioter er ganske ego, og faktisk visa versa.
|
|
|
28/08/2008 08:01
|
KenR
Besatt
|
Besatt
Dette legger jeg spesielt merke til på strekninger der syklister stort sett kjører jævla sakte, spesielt opp Holmenkollveien fra Gressbanen (mot Tryvann) og Sørkedalsveien av alle steder.
Fortau uten utkjørsler og fotgjengere, that is. Så legger vi den død.
Disse to innleggen av deg henger jo veldig fint sammen, for Holmenkollveien og Sørkedalsveien er jo så godt som fri for utkjørsler. Det er åpenbart at du tilbringer langt flere timer i bilen enn på sykkelsetet.
|
|
|
28/08/2008 08:45
|
baronKanon
Valgets kvaler
|
Valgets kvaler
Jeg sykler oftest på gangveiene, men det gjør jeg kun fordi jeg ikke stoler på bilister. Ikke fordi jeg mener jeg plikter å sykle på gangveien hvis den finnes der. Dette er riktig innstilling. Man kan faktisk ikke stole på at bilister er hensynsfulle nok. En som ofte ferdes på 2 hjul er også klar over hvordan han som sykler foran der har det, og tar ofte mer hensyn. Problemet er at dette ikke er majoriteten av bilister. Og når det gjelder Holmenkollveien og Sørkedalsveien: fortauene der er finfine å sykle på, og dette har jeg gjort i ca. 15 år. Å sykle oppover Holmenkollveien på veien er mye farligere enn å sykle på fortauet grunnet mange bilister. Dessuten går det så innmari treigt. Skal man klatre, kan man ta såpass hensyn at man benytter fortauet. Møter man en fotgjenger, har man goood tid til å se seg om etter en bilist som kommer oppover, slik at man kan ta turen ned fra fortauet og ned på veibanen. Farten er heller ikke stor nok til at man skal få en overraskelse av en bil som kommer ut fra gårdsplassen sin eller en sidevei (Holmenkollveien, f.eks.) Når man ligger i joggetempo, kan man gjøre som joggere og holde seg på fortauet. Nedover kjører man såpass fort at det ikke skal by på store problemer å holde seg på veien. Det jeg sier er ikke at bilister har all makt, men at syklister også må tilpasse seg forholdene rundt seg. Dette skaper hyggeligere stemning, mindre barbering av syklisters venstre kroppsdeler og sikrere trafikkbilde. Er det god flyt i trafikken, er det sikrere, renere og raskere - FOR ALLE PARTER. Mye stopp og start grunnet venting før man kan kjøre forbi skaper også mindre sikre situasjoner, grunnet noens egenskaper til å ligge 2 meter bak karen foran i 50. Selvfølgelig blir det sikrere om man holder god avstand, men man kan også tro at julenissen kommer ned pipa på julaften. Alle kan bidra med sitt for en bedre hverdag på veien - både for syklister, fotgjengere og bilister.
|
|
|
28/08/2008 08:55
|
Dan
More than words
|
More than words
Og når det gjelder Holmenkollveien og Sørkedalsveien: fortauene der er finfine å sykle på, og dette har jeg gjort i ca. 15 år. Og hvor mange ganger på 25mm-dekk eller smalere? Det jeg sier er ikke at bilister har all makt, men at syklister også må tilpasse seg forholdene rundt seg. Dette skaper hyggeligere stemning, mindre barbering av syklisters venstre kroppsdeler og sikrere trafikkbilde. Er det god flyt i trafikken, er det sikrere, renere og raskere - FOR ALLE PARTER. Det du sier er vel her at syklister skal tilpasse seg bilister og bilister skal slippe å tilpasse seg i det hele tatt. Det er jeg ikke enig i, og når jeg kjører bil har jeg absolutt null problemer med å ligge bak en syklist i opp til flere minutter hvis det trengs. Hva skulle jeg ellers gjøre med de minuttene som er så innmari kritisk? Jeg kan ta de minuttene fra pelle-navlen-foran-tv-kontoen uten at livet blir noe særlig dårligere. Mye stopp og start grunnet venting før man kan kjøre forbi skaper også mindre sikre situasjoner, grunnet noens egenskaper til å ligge 2 meter bak karen foran i 50. Hvis det er snakk om biler som ligger 2 meter bak deg når du kjører bil så er løsningen enkel. Lengre avstand til bilen foran, slik at du kan bremse rolig hvis det trengs, og dermed gi ham bak deg muligheten til å finne bremsepedalen før han smeller inn i deg. Alle kan bidra med sitt for en bedre hverdag på veien - både for syklister, fotgjengere og bilister. Mulig jeg bare har misset det, men hvor skriver du noe om hvordan man som bilist kan gjøre hverdagen bedre for syklister? Jeg synes det mest dreier seg om hvordan syklister kan gjøre bilistenes hverdag bedre. 
|
|
|
28/08/2008 09:12
|
schnappi
Krokoknøtt
|
Krokoknøtt
Hvordan du får to syklister som sykler ved siden at hverandre i km på km til å være en forbikjøring i seg selv, må du forklare litt nærmere. Teknisk sett ifølge trafikkregler osv. er dette en forbikjøring. Hvilken paragraf av trafikkreglene definerer en slik situasjon som forbikjøring? (jeg prøver ikke å være frekk, jeg er genuint interessert i svaret). Som bilist irriterer jeg meg ofte grønn på syklister som ligger en meter uti veien og det er såpass liten plass at det er umulig å kjøre forbi grunnet trafikk mot.
La meg se om jeg fikk med meg situasjonen riktig: det er trafikk i mot, og syklisten ligger en meter ut i veien, og du *SKAL* holde en minimumsavstand på 1.5m (jfr. vegvesenets bindende tolkning av trafikkreglene) når du foretar en forbikjøring og dette er det ikke plass til. Dette betyr 1 felt i hver retning. Si 3.5m. Hvis vi skyver syklisten 0.5m til høyre (spesielt mer er det ikke aktuelt), hvordan skal bilen din få plass på resterende 3.5 - (0.5 + 1.5) = 1.5m? Og ikke nok med det: det er jo f.... meg et fortau rett ved siden av der det - waaait for it - TOMT FOR FOLK! Det er IKKE forbudt å sykle på fortau.
Stemmer. Det er ikke forbudt, men heller ikke pålagt. Med en sofasykkel prøver jeg å bruke fortau. Men en landeveissykkel ønsker jeg faktisk å berge hjulene og ligger derfor i veibanen som pleier å være jevnere og uten fortauskanter og uten fotgjengere som kan dukke opp ingenstedsfra. Litt greiere å holde 30 på veien. Sikrere også (for meg og for fotgjengere). Man har bare absolutt vikeplikt for folk. Dette legger jeg spesielt merke til på strekninger der syklister stort sett kjører jævla sakte, spesielt opp Holmenkollveien fra Gressbanen (mot Tryvann) og Sørkedalsveien av alle steder.
Det er fortauskant opp mot Holmennkollen? Sammenhengende hele veien opp fra Gressbanen? Evt. sammenhengende helt inn i Sørkedalsveien? De må i så fall ha utvidet veien ganske så nylig. Det er dog partier med ganske bred asfalt fra Holmenkollen videre opp til Tryvann, men asfalt på veien *er* betydelig bedre. Og området er ikke så trafikkert at det er umulig å foreta en forbikjøring der. Akkurat når det gjelder Holmenkollen, er favorittstedet mitt ved Besserud like ved matbutikken der veien tar en 180-graders sving under en bro. Der, *akkurat* i den svingen med 0 sikt, prøvde stadig vekk noen å kjøre forbi meg mens jeg syklet, enda de opplagt ikke ser om det kommer trafikk i mot. Er det en turistbuss der som kommer i mot, og bilisten *vil* kaste seg til høyre, blir jeg most. Og akkurat *der* har jeg sluttet å være snill -- jeg legger meg midt i veibanen (1.5m? mer?) for å tvinge bilistene *helt* ut i motgående kjørefelt, noe ingen har turt i en 180 graders sving. Drosjene tuter, ja, og blir tydelig irritert. Men livet mitt er verdt mer for meg. Sykler jeg langs veien, holder jeg meg på siden langs stripen - eller på fortau når det er tomt for fotgjengere - spesielt i oppoverbakker.
Jeg har sluttet med det, da det var litt for mange litt for farlige forbikjøringer, inkludert en politibil (!) som passerte såpass nærme at jeg kunne legge hånden på panseret. Nå er det midt i veibanen som gjelder, noe som 1) enten tvinger bilistene helt ut i motgående kjørefelt 2) og/eller gir meg plass til å hive meg til høyre, om noen føler en spesielt stor trang til å sneie sykkelen. Det til side -- er det oppoverbakke med dårlige forbikjøringsmuligheter, prøver jeg å sørge for å ikke la masse biler hope seg opp bak meg. Ellers får bilistene vente 20 sekunder ekstra til neste forbikjøringsmulighet byr seg.
Ich bin Schnappi, das KLEINe Krokodil
|
|
|
[Re: schnappi]
28/08/2008 10:20
|
lph
Avhengig
|
Avhengig
Er ikke litt av problemet at alle antar ganske mye om hva andre trafikanter tror og mener? Det blir ikke like artige debatter av det, men jeg tror vi hadde tjent på å slutte å snakke om neonlycrasyklister og feite menn i Audi.
For min egen del sykler jeg i veien. Ja, også opp til Holmenkollen. Er det mye trafikk og det er lett å gjennomføre, svinger jeg opp på fortauet et stykke og lar biler passere, men det er mange gode grunner til å ikke sykle fast på fortauet, at bilister da totalt ignorerer meg er en av dem. Jeg syns det er langt bedre å være synlig og irriterende. Som relativt uerfaren bilist irriterer jeg meg også over syklister som "hindrer trafikken" (de er også en del av trafikken), men jeg prøver å ikke trekke slutninger om hvor teite, dumme og egoistiske de er. Når folk sykler i veien er det gjerne en god grunn til det. Det er vel ingen som har større mulighet til og som tilpasser seg mer enn syklister, og selv det får de gjerne kritikk for. Fordi da blir de så uforutsigbare..
|
|
|
[Re: lph]
28/08/2008 11:37
|
baronKanon
Valgets kvaler
|
Valgets kvaler
Da dette er et terrengsykkelforum, går jeg utfra av vi snakker om terrengsyklister, og ikke landeveissyklister. At de kjører på den jevne asfalten har jeg litt forståelse for. Terrengsyklister har intet å tjene på å kjøre på veien i mine øyne. Jeg sier heller ikke at man for en hver pris skal holde seg ute av veien, men at man må tenke litt på at det er andre folk som også ferdes - på samme måte som at bilistene skal ta hensyn til oss. Å ligge i snegletempo med 20 biler bak seg fordi man "har rett til det" er rett og slett barnslig og stiller i samme kategori som traktor på riksveien (ettfelts) i morgentrafikken. Irriterende for mange og svært unødvendig. Holmenkollveien som ett eksempel er en svært trafikert vei (jeg er oppvokst langs veien, så dette VET jeg), som dessverre ikke er tilrettelagt for syklister.
Å si at når syklister sykler i veibanen fordi de har en grunn til det, er det en sannhet med modifikasjoner. Når jeg ser en mann med sin lille sønn på kanskje 3-5 år sykler oppover på veien i en bratt bakke i et trafikert område, lurer jeg fælt. Også typiske jobbsyklister som lunter frem i bakovertempo og med en tråkkefrekvens de færreste singelspeedere vil komme ned i selv med overmodig valg av drev i bratte oppoverbakker. Disse snegler seg langs veien midt i rushet, og det er ikke med racersykkel.
Jeg blir litt betenkt når jeg leser ganske krasse innlegg der folk tar seg nær av noe de kaller personangrep når man belyser en sak fra en annen side. For - ja - denne saken har flere sider og jeg sier nok engang - SYKLISTER HAR IKKE ALL RETT HVORHEN DE FERDES og DET ER LOV Å TA HENSYN TIL BILER OGSÅ! Dette gjelder også andre veien igjen: BILER HAR IKKE ALL RETT TIL VEIEN og TA HENSYN TIL DE STAKKARS SYKLISTENE SOM IKKE ER BESKYTTET AV STÅLBUR.
Selv om dette er et sykkelforum, bør vi ikke oppføre oss som om det er "vi" som har rett og "de" ikke tar hensyn til oss fordi "de" er dumme. Nettopp fordi "de" er dumme, bør man også ta forholdsregler som hindrer farlige situasjoner: - Tenke ut hvor man sykler (velge rute også utfra trafikk) - Hvis tilgjengelig og mulig, sykle på gang-/sykkelvei og fortau - Hvis på veien, se an trafikkbildet og legge seg på veien på en slik måte at både du og bilisten ser hverandre - og eventuelle passeringer går mest mulig smertefritt
Og en ganske viktig ting: - Bruk øyne og ører! Bruk av iPod og lignende i trafikken er livsfarlig. Har sett altfor mange slike tilfeller i stadig økende grad, noe som er bekymringsverdig. Har selv vært en av dem, men har egentlig funnet ut at det er litt essensielt å høre om det kommer en bil bak deg for å evt. ta aksjon.
|
|
|
28/08/2008 11:43
|
EgilS
More than words
|
More than words
...og stiller i samme kategori som traktor på riksveien (ettfelts) i morgentrafikken. På hvilket grunnlag bedømmer du det traktorføreren gjør som unødvendig?
|
|
|
[Re: EgilS]
28/08/2008 11:53
|
HM1100
OP
Ringrev
|
OP
Ringrev
Det blei ganske høy temperatur på debatten her, og det er jo gøy  Det stod i aftenposten for en stund siden, skrevet av en syklist: "hvis dere (altså bilistene) synes jeg er i veien er det bra. For jeg skal være i veien". Jeg synes det er et ganske godt poeng. Men det vi som syklister burde tenke på er at også vi må ta hensyn til andre trafikanter. Også bilister. Ikke nødvendigvis ved å stoppe eller knote oss opp på fortauet hvis det er trøblete. Men i hvert fall (etter min mening) ved å ikke sykle 2, 3 eller flere ved siden av hverandre. Jeg kan ikke skjønne at det er nødvendig. Kanskje med unntak hvis man trener rulling.
|
|
|
|
|