Da har jeg bestemt meg for å teste teoriene som har blitt framsatt her.
Bakgrunn:
Jeg har aldri trent før i hele mitt liv før 1.april 2008 og ikke eid en sykkel siden jeg var 10år. Jeg veide 101kg den 1.april i år, nå veier jeg 86kg. Jeg har sykla til og fra jobb, samt vestmarkrittet og birken i år. Sykla vestmarkrittet på 2:30 og birken på 3:59:25.
Målet mitt:
Sykle birken på 3:15 til neste år
Sykle trondheim - oslo med Rye 15
Er dette mulig å gjennomføre med mitt beskjedne grunnlag? Jeg synes du har mye fornuftig å komme med, Hvilepuls. Har du eller noen andre noen konkrete forslag til treningsopplegg fram mot dette? Jeg tenker så å følge dette opplegget, føre dagbok og avlevere rapport om hvordan det gikk
Du har sannsynligvis fått svar på spørsmålene dine, men for å ta det helt konkret ift. målene dine:
Jeg syklet Trondheim - Oslo med Rye 15 i år (det gikk unna på 15:14) og Birken på 3:27 (nådde ikke helt målsettingen på 3:20).
For å nå målsettingen din ift. Trondheim - Oslo så må du regne med 12 - 16 timer per uke med trening og konkurranser i april, mai og juni. Dette er ikke bare rolig langkjøring, men også mye bakkeintervall og tempo. På de fleste av oppkjøringsrittene kjøres det hardt (forsåvidt også på Trondheim-Oslo, jeg hadde snittpuls nær 90% den første halvtimen). For å tåle dette så bør du minst være oppe i 7 - 8 timer per uke om vinteren. Om høsten kan man slippe unna med enda litt mindre, kanskje 4 - 5 timer fordelt på tre økter hvis man har et ok treningsgrunnlag fra før.
Selvfølgelig kan du klare dette med ditt grunnlag! Målene er imidlertid ambisiøse og krever at du begynner å legge grunnnlaget allerede nå. Jeg ville prøvd noe slikt som 5 - 8 timer per uke hele høsten, mest mulig sykkel (alt. langrenn når det blir føre til det), mye kan være rolig langkjøringstempo men kjør minst en økt i uka på høy intensitet. Etter nyttår tar du en oppsummering, prøver å øke det totale timeantallet litt og kjører to økter per uke på høy intensitet. Vekt er naturligvis viktig hvis man skal henge med i oppoverbakkene, men jeg ville ikke vært overfokusert på det. Med så mange treningstimer vil du gå ned i vekt dersom kostholdet ikke er helt ufornuftig.