Vurderer nå å selge min gode venn gjennom ett halvt år, en Epiphone Les Paul Standard i fargen Heritage Cherry Sunburst (den peneste fargen disse leveres i etter min mening), fordi gitarhobbyen aldri tok av slik jeg hadde håpet den ville, og fordi den er litt for fin til å støve ned slik den gjør nå.
Epiphone er altså en amerikansk gitarprodusent som eies av Gibson, og som lager gode replicaer av Gibsons populære modeller etter samme spesifikasjoner som originalene. Å si særlig mye om Gibsons originale Les Paul Standard har kanskje ikke mye for seg, men den er i hvertfall i bruk av stjerner som Jimmy Page (Led Zeppelin), Mark Knopfler (Brothers In Arms og Money For Nothing er innspilt på en slik), Ace Frehley (Kiss), Paul Mc Cartney, Zakk Wylde (Ozzy Osbourne) og selvfølgelig trøndelags store sønn Torstein Flakne (Stage Dolls, The Kids (jepp, gitarsoloen på "Forelska i lærern" spilles på en slik!)). Standard er den beste modellen i Les Paul-familien, og må ikke sammenlignes med billigere versjoner som Special, Studio, 100 og flere.
Denne gitaren er ett ypperlig redskap for deg som vil lære å spille, og den vil ta deg så utrolig mye lenger enn en slik startpakke med "alt" til 1500-2000 kroner fra elkjøp/Smart Club/expert/you name it, faktisk hele veien til scenen om du vil. Også ypperlig som reservegitar for den mer drevne gitaristen som trenger ei øks man ikke trenger være så redd for som
din originale smykkestein. Nachspielgitar med det lille ekstra?
Spesifikasjoner på herligheten:
- Laget i februar 2006 (ifølge serienummeret), kjøpt svært pent brukt fra USA i januar i år av meg (beskyttelsesplasten på plekterbrettet sto fortsatt på, så jeg lurer på om den egentlig var brukt i hele tatt)
- Grover krommede stemmeskruer
- Alnico Classic humbucker pickups
- 22-bånds skala i palisander (rosewood) med perlemorsinnlegg
- kropp/nakke i mahogny, topp i lønn
Veil. pris på denne ligger vel rundt 5000 ny. Marios Musikk i Oslo selger
denne som er identisk med unntak av fargen til 4650, og Musikkbørsen har
denne som spesifikasjonsmessig også er identisk til 3595.
Med på kjøpet følger alt du trenger for å spille:
- Marshall MG15CDR, 15 watts øvings/stuekomboforsterker med overdrive og reverb, 8" høyttaler og ett par fancy funksjoner (linjeinngang som mikses sammen med gitarspillinga di, og emulert linjeutgang som lar deg overføre gitarlyden til ett hvilket som helst apparat med lydinngang). For mer info se
her. I tilnærmet ubrukt stand, leveres i originalemballasjen. Nypris var 995,-
- 6 meter gitarkabel (nypris 149)
- Peavey gitarreim i nylon (usikker på nypris, kanskje en femtilapp?)
- Solid og polstret gigbag med masse lommer og rygg-bæreseler (usikker på nypris, muligens 300-400 kroner)
- To sett Ernie Ball regular slinky strenger (veil pris ca 50 kr/sett)
- Morgan sammenleggbart gulvstativ (det du ser på bildet, nypris 249)
- ett knippe .72mm Dunlop plektre (nypris 65 kr/12 stk)
- kan også få med en papirkopi av e-boka "Master The Fretboard", en utførlig introduksjon til bruk av og spilling på el-gitar samt en del nyttige tips og triks for både nybegynnere og middels erfarne gitarister. Tar for seg det meste fra akkorder og skalaer til strengeskift og intonering (denne må jeg i så fall printe ut, så si fra på forhånd om du vil ha den).
Summa summarum kostet dette omkring 5500 nytt. Hele pakken selges nå samlet til fornuftig pris til den som kan gi min kjære ett verdig liv. Gi bud! Kan sees og prøvespilles hjemme hos meg på Solsiden i Trondheim, helst i løpet av denne uka. send PM, e-post (helgelangen (at) gmail dott com) eller sms/ring meg på 996 04 228.
Er det noe jeg har glemt er det bare å spørre...