Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Fra grusracer til STIsykkel med tre enkle grep

Fra grusracer til STIsykkel med tre enkle grep #598418 25/08/2008 09:51
Lyn-Peder Offline OP
Toppturist
OP Offline
Toppturist
Har gjort meg noen erfaringer rundt tilpassing av sykkel til bruk på sti, som jeg gjerne vil dele med deg som er lei av at det butter når det er hårete, eller som lurer på hvordan i h.. han derre kjørte det cruxet så lekende lett... ICON_LAUGH

Om sykkelen din har boing i en, begge eller (gud fri-og-bevare-meg-vel) ingen ender, er i denne sammenhengen uinteressant, egenskapene endres i samme retning uansett(sic!) geometri.

Altså:

Tre enkle grep for å tilpasse en hyllevare grusracer til habil stisykkel: (prioritert rekkefølge)

1. Sett på dekk tilpasset bruksområdet, det vil feks for sunnmørsk stileking si Kenda Nevegal Stickee eller Schwalbe Big Betty GG(men vi sykler ikke grus/vei om vi kan slippe) Andre kanter av landet gir annen stil, og andre optimale dekk. Dekkene som sitter på fra butikken har vanligvis et ganske spesifikt bruksområde, som kanskje ikke passer deg så godt.

2. Skift fra flatt styre til styre med minimum 60 cm bredde, med rise og litt backsweep. Allerede nå har du en sykkel som er mye enklere å kontrollere i hårete terreng.

3. Skift stem til noe kort og bratt. Gir deg mer kontroll, og mer spillerom bakover i ramma, det gir selvtillit når det blir grisebratt. For kort stem kan gå utover effektiviteten, og gir veldig kort cockpit, som er begrensende i klatringer. Det er helt utrolig hvor forskjellig sykkelen oppfører seg med et kortere og brattere stem enn det som normalt følger grusracerne! Ikke koster det mange kroner (250 for shimano PRO 50mm?), eller er særlig vanskelig å skifte heller!

Tilslutt liten anektdote for å understreke flere poenger på en gang: Byttelånte sykkel med kompisen over "Tivoli Stette" forleden - han lånte min Canyon Nerve(fulldemper), mens jeg lånte hans Scott Scale, modifisert som over. Begge gliste like bredt da vi var kommet ned! Kompisen syntes det var moro med FS, men så samtidig begrensingene i fht kvikkhet. Og jeg må bare si: En kvikk hardtail er faktisk grisefett!

Lykke til!

...vil gjøre sine feil selv!
Fjørå Singletrack Camp
Re: Fra grusracer til STIsykkel med tre enkle grep [Re: Lyn-Peder] #598576 25/08/2008 14:14
D
Daniel F Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
D
Artig å lese, har nettopp gjort dette du skriver for noen dager siden med min nyinnkjøpte Hard Rocx Carbonium, bortsett fra at jeg har et stem som er 100mm og har tenkt tanken at det er litt i lengste laget...

Du mener at 50mm er mer passe?

Re: Fra grusracer til STIsykkel med tre enkle grep [Re: Daniel F] #598577 25/08/2008 14:18
H
Herit Offline
Ringrev
Ringrev
H
Smååå endringer er bra. Hva med å begynne å gå ned til 90, eller 80? Det er lett å gå "for langt" - eller "for kort" - og tro at nå er lykken her.

Ville kuttet 10-20 mm og så forsøkt nedover, 10 mm om gangen. Ofte vil bare det å rotere styret forover og bakover gi merkbare resultat.

-Arve

Re: Fra grusracer til STIsykkel med tre enkle grep [Re: Herit] #598579 25/08/2008 14:21
D
Daniel F Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
D
Ja sant det, har prøvd å finjustere litt på styret også og funnet en vinkel jeg liker, men merker at jeg kunne fint hatt ihvertfall litt kortere stem ICON_SMILE Men ellers synes jeg den funka fett på sti med kun små mods!

Re: Fra grusracer til STIsykkel med tre enkle grep [Re: Daniel F] #598644 25/08/2008 16:33
H
hilmer Offline
Ivrig
Ivrig
H
Byttet fra 10 til 9 cm paa min grusracer. Betydde mye! SID wc Black Box funker ikke saa bra med big betty er jeg redd.... (men, har ikke proevd)

Re: Fra grusracer til STIsykkel med tre enkle grep [Re: Herit] #598917 25/08/2008 23:42
Lyn-Peder Offline OP
Toppturist
OP Offline
Toppturist
Sitat: Herit
Smååå endringer er bra. Hva med å begynne å gå ned til 90, eller 80? Det er lett å gå "for langt" - eller "for kort" - og tro at nå er lykken her.

-Arve

Du er inne på noe her! På Nerve'n ble stemmet på 80mm/15grader først bytta med 50mm/5grader. Da ble min fra før stutte sykkel altfor kort. Kjører nå med Easton Vice på 65mm/12gr. Alt for tungt, men passer min kjørestil utmerket, dvs prioriterer nedoveregenskapene på bekostning av klatring - forhjulet er blitt uhyggelig "lett" ICON_LAUGH

Håvard

Fjørå Singletrack Camp
Re: Fra grusracer til STIsykkel med tre enkle grep [Re: Lyn-Peder] #600124 27/08/2008 20:30
ventle Online
Besatt
Besatt
Jeg har vel gjort det mer eller mindre i motsatt rekkefølge av hva du har... begynte først med å bytte gaffelen fra 100mm til 130mm vandring, dette kvalifiserer kanskje ikke som "enkelt grep", deretter ble styret (som allerede var 63 cm og 1" rise fra fabrikk) byttet til ett med mer rise, og stem byttet til ett med samme lengde men mer vinkel (12 grader kontra 7). Nå er det bare dekkene som gjenstår, men det kommer ICON_WINK

mvh Helge
Re: Fra grusracer til STIsykkel med tre enkle grep [Re: ventle] #600148 27/08/2008 20:50
Lyn-Peder Offline OP
Toppturist
OP Offline
Toppturist
Sitat: ventle
Nå er det bare dekkene som gjenstår, men det kommer ICON_WINK

Hehe, alternativ tilnærming: Ta den dyreste endringen først, så slipper du resten før neste lønning ICON_LAUGH

Fjørå Singletrack Camp
Re: Fra grusracer til STIsykkel med tre enkle grep [Re: Lyn-Peder] #600336 28/08/2008 08:22
J@N Offline
Medlem
Medlem
Min HT har også fått moderate modifiseringer til bruk på sti, men jeg avventer nytt stem noe, da jeg også ønsker ett effektivt tråkk i motbakkene. Men for min del var skiftet til NN 2.40 dekk, nytt sete og justering av styret nok til å gi meg en bedre opplevelse på sti. Demperen med 100mm vandring og remote-lock får leve enn så lenge.

Re: Fra grusracer til STIsykkel med tre enkle grep [Re: J@N] #600374 28/08/2008 09:04
Lyn-Peder Offline OP
Toppturist
OP Offline
Toppturist
Dette er selvfølgelig en evig runddans! ICON_WINK

Har nå funnet hjem til Kenda Nevegal Stickee dekk, Easton Vice 65mm stem, og setet litt lenger bak, og føler det nå som jeg sitter i sykkelen, ikke oppå. Alt vel!

Gikk så på en smell ICON_WINK på Skei, og kom hjem med nye BBGG dekk, og en Talas 36 RC2 i bagasjen. Stivere gaffel med mer vandring kan da ikke være av det onde? Gleder meg som en unge til å få montert denne, men må bygge om fornavet til 20mm først, og skifte bremseadapter til PM. Og med lengre gaffel og høyere kronehøyde passer vel ikke det flotte stemmet mitt lenger, heller ICON_TONGUE

Så sånn kan det gå med en stakkars runkepellende stæsjhore ICON_LAUGH

Trøsten er jo at det er i motbakke det går oppover, og misnøye er roten til utvikling, hehe

Redigert av Lyn-Peder; 28/08/2008 09:05.

Fjørå Singletrack Camp
Re: Fra grusracer til STIsykkel med tre enkle grep [Re: Lyn-Peder] #600437 28/08/2008 10:25
ventle Online
Besatt
Besatt
Sitat: Lyn-Peder
Sitat: ventle
Nå er det bare dekkene som gjenstår, men det kommer ICON_WINK

Hehe, alternativ tilnærming: Ta den dyreste endringen først, så slipper du resten før neste lønning ICON_LAUGH

Lønninga er på plass ICON_WINK problemet er hva jeg skal velge, vurderer Hutchinson Python MRC Medium UST i 26x2.3, men er bekymret for vekta og det faktum at jeg aldri har satt min fot i ett slangeløst dekk förut...

mvh Helge
Re: Fra grusracer til STIsykkel med tre enkle grep [Re: Lyn-Peder] #600645 28/08/2008 13:57
Y
yoeddy Offline
Veteran
Veteran
Y
Hvordan kan jeg finne ut lengden på styrestemmen jeg har? Måles en stem center-center??

Så mange stier og så kort liv...
Re: Fra grusracer til STIsykkel med tre enkle grep [Re: yoeddy] #600811 28/08/2008 20:57
ventle Online
Besatt
Besatt
Center-center ja.

mvh Helge
Re: Fra grusracer til STIsykkel med tre enkle grep [Re: ventle] #608728 12/09/2008 20:43
ventle Online
Besatt
Besatt
Da er forvandlingen komplett, med to stk Hutchinson Python MRC Medium (folding, ikke UST) i 26x2.3. Helt fantastiske dekk, klatrer opp NESTEN hva og hvor det skal være, selv når de er fullpakket med gjørme (for det blir de - en kjent svakhet hos Python-dekkene).

Foldingversjonen er også 200 gram lettere enn UST av samme, så dermed ble hverken vekta eller slangeløsbekymringene noe å bry seg med ICON_SMILE

mvh Helge

Moderator  support