|
|
|
|
tour de FINANCE
|
Re: tour de FINANCE
[Re: Dan]
26/08/2008 07:59
|
audun
Entusiast
|
Entusiast
Vi som sykler singlespeed ville jo ha fått mye bedre tider hvis vi syklet med gir. Ville vi det? Jeg henger meg litt på RazeFaze her og tenker at vi får jo "hvilt" oss litt på flatene. Høy kadens og lav fart oppfatter jeg som mindre slitsomt enn lav kadens og høy fart, om du skjønner hva jeg mener? Selv har jeg lagt meg på 36-14 for å få litt mer fart på flatene, men foreløpig "suger" det opp Steinshøgda, særlig Ankerveien fra Bærums Verk. _)
|
|
|
[Re: audun]
26/08/2008 08:28
|
Dan
More than words
|
More than words
Vi som sykler singlespeed ville jo ha fått mye bedre tider hvis vi syklet med gir. Ville vi det? Jeg henger meg litt på RazeFaze her og tenker at vi får jo "hvilt" oss litt på flatene. Det kommer jo selvfølgelig an på løypen. Jeg føler jo ofte at jeg får hvilt mer enn jeg trenger når jeg sykler singlespeed. Det optimale er jo en løype hvor man akkurat får fulladet batteriene før neste bakke. Hvis batteriene er fulladet tre kilometer før bakken så er det jo tre bortkastede kilometer med saktesykling. For å ta noe veldig aktuelt, Birken, så tror jeg de færreste ville få bedre tid med singlespeed enn med gir. Man taper så alt for mye tid på flatene i forhold til hva man kan ta igjen i bakkene.
|
|
|
26/08/2008 08:34
|
EgilS
More than words
|
More than words
Det mest effektive er å ha "riktig" kadens hele tiden, både på flatene og i bakkene. Jeg tipper de aller fleste vil sykle også bakkene raskere med gir, som en gjennomsnittsbetraktning.
|
|
|
26/08/2008 08:41
|
M@rtin
MaBose Infotainment
|
MaBose Infotainment
Vi som sykler singlespeed ville jo ha fått mye bedre tider hvis vi syklet med gir. Ville vi det? Jeg henger meg litt på RazeFaze her og tenker at vi får jo "hvilt" oss litt på flatene. Høy kadens og lav fart oppfatter jeg som mindre slitsomt enn lav kadens og høy fart, om du skjønner hva jeg mener? Selv har jeg lagt meg på 36-14 for å få litt mer fart på flatene, men foreløpig "suger" det opp Steinshøgda, særlig Ankerveien fra Bærums Verk. _) Har selv kjørt den samme asfalt/grus-strekningen med cyclocross singlespeed og en gira lett fulldempa. I følge dataen under omtrent samme gjennomsnittlige belastning, dog høyere puls i bakkedragene med SS´n. På en 2 timers tur ble tidsforskjellen overraskende nok på kun 5 min i favør av de 27 girene. En bedre måling hadde selvfølgelig blitt oppnådd ved å sykle med gir og singlespeed på samme strekning med samme sykkel ... Martin
|
|
|
[Re: EgilS]
26/08/2008 08:44
|
larsb
Bjolsen Zeit
|
Bjolsen Zeit
Ja det har du nok rett i. Særlig om du tenker på jobbsykling eller landeveistråkking.
I skogen er Singlespeed et mindre handicap enn det de med girsykler tror. Det kommer av kjøremønsteret man må bruke, som bla. Dan har skissert. Dvs. det er et mindre handicap så lenge man orker å kjøre riktig med nok gass inn i bakker for å komme opp.
Det skal ikke mer enn en "sti sykkel" foran som legger inn et tøyselett gir i bunnen av bakken før taktikken går fløyten.
LarsB
|
|
|
26/08/2008 09:14
|
audun
Entusiast
|
Entusiast
Det kommer jo selvfølgelig an på løypen. Jeg føler jo ofte at jeg får hvilt mer enn jeg trenger når jeg sykler singlespeed. Det er jeg enig i. Blir noen ganger som intervall med 3 min. pes og så 10 min. pause. Vi får finne vår egen ultimate singlespeed løype med passe stigning (pes) og flater/nedover (hvile).
|
|
|
26/08/2008 19:41
|
skognils
OP
Ringrev
|
OP
Ringrev
hei kan ikke vi prøve å få til en tur(utflukt) uten gir(om man har frinav eller ikke får være valgfritt). noen andre som ikke skal sykle Rena - Lillehammer på lørdag som har sykkel uten gir som er keen på en tur i løpet av helga? hører rykter om at spiker osv. vil være fjernet, samt at det vil være bare hyggelige folk(med god tid) som sykler rundt i skogene i helgen 
Redigert av skognils; 26/08/2008 19:43.
|
|
|
[Re: Furu]
30/06/2011 08:32
|
Moonlit
Ringrev
|
Ringrev
Når noen påberoper seg å ha drevet noen i bakken og er fornøyd med at noen tryner langflat langs asfalten, oppfatter jeg det som holdinger lik nevnte facebookgruppe. Neinei, det er nesten en kunst å få folk til å eie seg selv! Om noen tydelig prøver å rykke fra deg, for deretter å deise i bakken i en sving pga for høy fart så er jo det helt konge! Det blir såklart ikke fullt så morsomt hvis noen skader seg ordentlig, og det er vanlig folkeskikk å sjekke at noen som tryner er OK før man sykler videre, men utover det er skadefryd ganske bra av og til 
Orbea landevei, Focus CX, On-One sti - Rittrank
|
|
|
[Re: Moonlit]
30/06/2011 08:55
|
MrThomas
Fersking
|
Fersking
Jeg savner å sykle Tour de Finance. Er ikke det samme å sykle Nordstrand - Ulven gitt...må få meg jobb på Lysaker igjen.
|
|
|
|
|
|
|