Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 8 av 53 1 2 6 7 8 9 10 52 53

Hvordan kjøre slangeløst?

Re: Hjemmemekk bedre? [Re: Ynot] #739671 28/05/2009 07:00
Arne_And Offline
More than words
More than words
Jup, jeg har fulgt tipset om å montere slange etter tape for å feste denne.

Elektrotape: mener å huske at Ole skrev noe om at dette ikke var å anbefale.

Re: Hjemmemekk bedre? [Re: Arne_And] #739791 28/05/2009 08:33
Ynot Offline
Besatt
Besatt
Tror "bare elektrotape" ikke er å anbefale fordi den er elastisk, men om du har en fastere/stivere tape under for å dekke eikehullene vil den ikke strekke seg i samme grad, tviler det er noe slags reaksjon med latexen e.l., men det vil vel tiden vise...
T

Be responsible, follow stivettreglene!

Tenk grønt, kjør stål!
Re: Hjemmemekk bedre? [Re: Ynot] #739814 28/05/2009 08:48
Arne_And Offline
More than words
More than words
Der fant jeg Oles uttalelser:

Sitat: Ole
Kjør fibertapen først, og så eltapen. Regn med at alt går til h..ete når du skal bytte dekk en gang i fremtiden.
Ole.

Sitat: Ole
Fordi dekket vil rive med seg den myke eltapen når du tar det av. Det er derfor den gule spesialtapen til NoTubes er så stiv som den er.
Ole.

Jeg får prøve å vaske den gule tapen med sprit og se om jeg får mer gul tape til å sitte utenpå.

Re: Hjemmemekk bedre? [Re: Arne_And] #739945 28/05/2009 10:39
Ynot Offline
Besatt
Besatt
Trodde den gule tapen var stiv for at den ikke skal gi etter for trykket jeg...
Når sant skal sies så bobla det litt rundt eikehullene på dekket med kontortape istedet for stans gule, men guffa fiksa visst det også!?#"%$????!!

Be responsible, follow stivettreglene!

Tenk grønt, kjør stål!
Re: Hjemmemekk bedre? [Re: Arne_And] #740769 29/05/2009 08:49
FrankS Offline
Entusiast
Entusiast
Jeg har nesten samme combo som deg. Notubes Arch felger, Stans tape og Nevegal 2.35 (stick-e).

Monterte nytt dekk på ny felg med slange og lot det stå et døgn. Lirket ut slangen og pumpet greit opp uten slange igjen. Gikk kanske fort å tette småhull med guffe, men tok vel 1.5 timer før det ble lite bobling. Mistet litt luft de neste dagene, men etter noen turer i skogen er det tett. Har kjørt med ca 30-35 psi. 30 er minimum anbefalt i dekkene.

Det andre hjulet var brukt noen uker før det ble konvertert til slangeløst. Brukte samme fremgangsmåte her, men det var mer jobb med å få dekket til å holde på lufta før jeg kunne ha i guffe. Litt iherdig pumping sammen med å klemme litt på dekket løste det. Gikk greit å få tett (trodde jeg), men mistet all luft over natten.

Pumpet opp til 35 psi på første tur. Lakk endel til å begynne med, men etter å ha pumpet opp igjen en gang i skogen har den holdt seg tett.

Eneste problemet i etterkant har vært at ventilen løsnet litt slik at den lakk luft. Dette kan ha vært etter at jeg fikk endel kvist/greiner i hjulet og slag mot ventilen. Ventilen må skrus hardt fast for at den ikke skal lekke.

--frank

Re: Hjemmemekk bedre? [Re: FrankS] #741266 29/05/2009 22:50
T
Thor_75 Offline
Fersking
Fersking
T
Joe`s hos XXL. Er dette noe å kjøpe ?

Thor
Re: Hjemmemekk bedre? [Re: Thor_75] #742032 31/05/2009 16:27
sykkeloyvind Offline
More than words
More than words
Skum er forøvrig for mange bare et annet ord for guffe.

Men det finnes guffe som skummer mer enn Stans. Effetto Mariposas Kaffe-Latex (Ja herlig navn) bruser og bobler mer enn Stans ved oppsett og virker som om den fungerer bedre hele veien rundt hjulet, ikke bare i bunnen der væsken renner.

Ideen er at Kaffe-Latexen skal ligge som et skum inne i dekket under bruk og ikke bare skvalpe rundt som vann. Min erfaring så langt er veldig postivt, men bruker Stans og Kaffe-Latex om hverandre med et inntrykk av at dekk er lettere og montere med Kaffe-guffa.

Øyvind Aas
Kollisjonsdukke i permisjon
Re: Hjemmemekk bedre? [Re: sykkeloyvind] #742190 31/05/2009 19:32
D
dagfink Offline
Besatt
Besatt
D
I all hovudsak har eg positive erfaringar med å køyra slangelaust, og eg kjem nok til å halda fram med det. Problemet no er at eg sit med to nesten fulle flasker Joe's, men litt for få felgband. I og med at eg bruker felgbrems, er eg nøydd til å trimma kanten på felgbandet litt, og dermed blir det vanskeleg å bruka det om att. Kor kjøper ein separate felgband?

Re: Hjemmemekk bedre? [Re: dagfink] #742222 31/05/2009 20:14
J
janeb Offline
Ringrev
Ringrev
J
Har ikke lest hele tråden,
men har kjørt slangeløst siden 2001 på en Cannondale Scalpel. Stan var ikke tilgjengelig da, men jeg kjøpte flytende form latex fra Christian Engebretsen fargehandel i Oslo. Dette funker ypperlig i sykkeldekk og koster lite og kom(kommer) i liters emballasje.

Re: Hjemmemekk bedre? [Re: dagfink] #742223 31/05/2009 20:18
K1neth Offline
Ivrig
Ivrig
Sitat: dagfink
I all hovudsak har eg positive erfaringar med å køyra slangelaust, og eg kjem nok til å halda fram med det. Problemet no er at eg sit med to nesten fulle flasker Joe's, men litt for få felgband. I og med at eg bruker felgbrems, er eg nøydd til å trimma kanten på felgbandet litt, og dermed blir det vanskeleg å bruka det om att. Kor kjøper ein separate felgband?

G-Sport har Stans gule felgbånd!

Re: Hjemmemekk bedre? [Re: sykkeloyvind] #742523 01/06/2009 12:33
S
siment Offline
Entusiast
Entusiast
S
Sitat: sykkeloyvind

Men det finnes guffe som skummer mer enn Stans. Effetto Mariposas Kaffe-Latex (Ja herlig navn) bruser og bobler mer enn Stans ved oppsett og virker som om den fungerer bedre hele veien rundt hjulet, ikke bare i bunnen der væsken renner.

Ideen er at Kaffe-Latexen skal ligge som et skum inne i dekket under bruk og ikke bare skvalpe rundt som vann. Min erfaring så langt er veldig postivt, men bruker Stans og Kaffe-Latex om hverandre med et inntrykk av at dekk er lettere og montere med Kaffe-guffa.

Hmm, Kjære Herr Redaktør:
Nå har jeg slitt i over en uke med mine Race King Supersonic, jeg vil ha de slange løse men de vil være luft løse...

Denne Kaffegruten din høres ut som det rette remediet.
Hvem fører dette her i Steinrøysa?

MVH
Frustert

Re: Hjemmemekk bedre? [Re: siment] #742537 01/06/2009 13:28
I
Igniten Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
I
Jeg regner med du har Supersonic 2.2.
2.0 er som kjent umulig å få tette

Ridley Ignite
Bianchi 9800 OETZI Titan
Ridley Helium
Re: Hjemmemekk bedre? [Re: Igniten] #742584 01/06/2009 14:56
S
siment Offline
Entusiast
Entusiast
S
Stemmer det, 2.2, men close på umulig med Stan's frown
Men jeg gir meg IKKE!

Re: Hjemmemekk bedre? [Re: siment] #742589 01/06/2009 15:03
tommygutt Offline
Scottselva
Scottselva
Det er bare å ikke gi seg her ICON_SMILE Mine ble tette på 3. forsøk og ruller som noen kanonkuler ICON_SMILE

Stå på!

www.romsdal-adventure.com

Facebook: romsdaladventureas
Instagram: @romsdaladventure
Re: Hjemmemekk bedre? [Re: tommygutt] #742819 01/06/2009 20:26
Roger`n Offline
Medlem
Medlem
I dag skulle jeg konvertere mine RR 2.25 til slangeløst...

Alt gikk som en drøm, jeg fikk i luft og dekket smatt på plass, men så plutelig løsnet ventilen og kom ut av felgen (det virker som om gummipakningen rundt ventilen er for liten i forhold til hullet i felgen)

Jeg har Mavic crossride hjul og prøvde med stan`s tubeless ventiler.

Finnes det noen triks for å få ventilen til å sitte skikkelig? Eller har jeg feil ventiler?

Re: Hjemmemekk bedre? [Re: Roger`n] #742867 01/06/2009 21:23
tommygutt Offline
Scottselva
Scottselva
Vet at MAvic har egne ventiler for slangeløst, men det høres rart ut det du opplevde. Jeg har brukte begge typer om en annen uten samme problem. Kan det være at ventil-hullet rett og slett er for stort?

www.romsdal-adventure.com

Facebook: romsdaladventureas
Instagram: @romsdaladventure
Re: Hjemmemekk bedre? [Re: Roger`n] #743086 02/06/2009 09:23
Terskel Offline
Entusiast
Entusiast
Kanskje du får det til ved å benytte Notubes felgbånd. Her er det en fordel med litt stort ventilhull.

Øyvind
Re: Hjemmemekk bedre? [Re: Roger`n] #743121 02/06/2009 10:24
I
Ignite Offline
Medlem
Medlem
I
Sitat: Roger`n
I dag skulle jeg konvertere mine RR 2.25 til slangeløst...

Alt gikk som en drøm, jeg fikk i luft og dekket smatt på plass, men så plutelig løsnet ventilen og kom ut av felgen (det virker som om gummipakningen rundt ventilen er for liten i forhold til hullet i felgen)

Jeg har Mavic crossride hjul og prøvde med stan`s tubeless ventiler.

Finnes det noen triks for å få ventilen til å sitte skikkelig? Eller har jeg feil ventiler?

Som nevnt, mavic har egne ventiler.
Stans har og to typer ventiler. En som kun kan benyttes på Stans felger og en som er kompatibel med mavic felger. Jeg bruker sistnevnte på mavic felg, funker fint.

Re: Hjemmemekk bedre? [Re: Ignite] #743127 02/06/2009 10:30
Roger`n Offline
Medlem
Medlem
Hmm...

Takk for svar, da virker det som om jeg har fått feil ventiler.

Da bærer det rett på butikken etter jobb for å skaffe riktige ventiler!

Re: Hjemmemekk bedre? [Re: siment] #743212 02/06/2009 12:35
sykkeloyvind Offline
More than words
More than words
Sitat: siment
Sitat: sykkeloyvind

Hmm, Kjære Herr Redaktør:
Nå har jeg slitt i over en uke med mine Race King Supersonic, jeg vil ha de slange løse men de vil være luft løse...

Denne Kaffegruten din høres ut som det rette remediet.
Hvem fører dette her i Steinrøysa?

MVH
Frustert

www.Montanus.biz fører italiensk latex-kaffe.
Mine Supersonic Race King i 2,2 gikk opp som fot i hose på Mavic SLR-hjul før Birken i fjor. Da med tilfeldig Stans og Joes-mix.

Øyvind Aas
Kollisjonsdukke i permisjon
Re: Hvordan kjøre slangeløst? varighet på guffe? [Re: Jurgmeister] #743440 02/06/2009 16:47
T
TNO Offline
Avhengig
Avhengig
T
Hva er varigheten på guffa? Putta inn ny guffe for 2 uker siden og skulle ta en skikkelig rengjøring idag og all guffa i dekket var "stivt". Hvor ofte må man putte på guffe? Kan liksom ikke bare fylle på mer hele tiden heller? Bruker forøvrig UST felg med RR UST og FRM guffe.

hjelp en fersk noob! [Re: TNO] #743510 02/06/2009 18:45
H
Håkon SSL Offline
Avhengig
Avhengig
H
Velger man alltid å gå for UTS dekk? er disse mer gunstig
en 'vanlig' tubeless ready dekk? isåfall hvorfor?

Kan jeg montere Schwalbe Racing Ralph Evolution UST
26 x 2.25

eller

Schwalbe Rocket Ron Evolution UST
26 x 2.1

disse felgene? . har dem nå på min sykkel.

eller skal jeg bare se etter tubeless ready dekk?
Og hvordan vet jeg at dekkene vil passe godt på mine felger? kan man forutse det før kjøp?
(vil dem bli tette)

hjelp meg litt a ICON_SMILE

- Wilier Cento 1 Dura-Ace DI2 SRM
- Trek Top Fuel 9.9 SSL
Sponsor:
Bilforumet AS
www.bilforumet.no
Re: hjelp en fersk noob! [Re: Håkon SSL] #743518 02/06/2009 18:52
K1neth Offline
Ivrig
Ivrig
Sitat: Håkon SSL
Velger man alltid å gå for UTS dekk? er disse mer gunstig
en 'vanlig' tubeless ready dekk? isåfall hvorfor?

Kan jeg montere Schwalbe Racing Ralph Evolution UST
26 x 2.25

eller

Schwalbe Rocket Ron Evolution UST
26 x 2.1

disse felgene? . har dem nå på min sykkel.

eller skal jeg bare se etter tubeless ready dekk?
Og hvordan vet jeg at dekkene vil passe godt på mine felger? kan man forutse det før kjøp?
(vil dem bli tette)

hjelp meg litt a ICON_SMILE

Fordelen med UST dekk er at det er kraftigere vegger på dekkene som ofte gir dekk som holder på lufta bedre og som må ha mer juling før de slipper på lufta.

UST dekk er ofte mye tyngre enn de vanlige slangedekkene.

Re: hjelp en fersk noob! [Re: K1neth] #744227 03/06/2009 14:51
cko Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
Slangeløst for min del:

Notubes 355 (29), gul tape, the Raven, stan's guffe, fot/håndpumpe: Smæck på plass. Litt siving fra sidevegger her og der. Snurre og vende. Liten sykkeltur. Ingen luftlekkasje over natta. Kan ikke bli enklere!

Eneste problem: Guffa gikk ikke an å få inn gjennom ventilen, tuten på den lille flaska var for trang for latekspartiklene. Men som sagt, bare å åpne dekket på siden, helle inn guffa, inn med dekket påny og pumpe det på plass.

Men - har prøvd å fot/håndpumpe opp RR 2.35 på WTB Speeddisc felger - helt umulig, i mine hender.

Christian
Re: hjelp en fersk noob! [Re: cko] #744259 03/06/2009 15:42
Supernova Offline
Ivrig
Ivrig
Sitat: cko
Slangeløst for min del:

Eneste problem: Guffa gikk ikke an å få inn gjennom ventilen, tuten på den lille flaska var for trang for latekspartiklene. Men som sagt, bare å åpne dekket på siden, helle inn guffa, inn med dekket påny og pumpe det på plass.

?? Dette har ikke jeg opplevd. Men jeg bruker den famøse "stans injektor" da.

"Now don't make me get off this bike!"
Re: hjelp en fersk noob! [Re: cko] #744351 03/06/2009 18:21
D
dagfink Offline
Besatt
Besatt
D
Er tuppen på flaska di litt flisete? Eg opplevde det same, og eit litt grådig bitt med tollekniven løyste problemet.

Re: hjelp en fersk noob! [Re: dagfink] #744361 03/06/2009 18:36
S
siment Offline
Entusiast
Entusiast
S
@cko:
Er guffa di gammel eller du nærmer deg slutten?
Min tetter også tutten, men jeg mistenker guffa for å ikke jobbe riktig lengre, min flaske er 1 1/2 år gammel.

Re: hjelp en fersk noob! [Re: siment] #744588 03/06/2009 21:30
cko Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
Nei, guffa er fra april i år. Men har likevel noen litt større partikler.
Flaska skal jeg kappe litt med tollekniven, evt kjøpe meg "the injector".

Christian
Re: hjelp en fersk noob! [Re: cko] #744630 03/06/2009 22:29
HaraldW Offline
Besatt
Besatt
Slangeløst på Intense S4-dekk med Stans ZTR Flow-felger, gul tape og Stans ventiler og guffe satt på som sommerdekk i år som i fjor, uten dikkedarier.

Jeg henger hjulet på sykkelstativet, dypper enden av ventilen i guffe før jeg skrur den fast. Monterer dekket unntatt i bunnen, der jeg fyller i to kopper guffe, litt mer enn Stan selv gjør. Så roterer jeg slik at guffa havner i bunnen før jeg klemmer resten av dekket på plass i felgen.

Så drar jeg litt, slår litt og prøver å få dekket så langt ut mot felgkantene som mulig. Her er det bare å være kreativ.

Dernest roterer jeg dekket litt, og skvalper litt fram og tilbake, søler kanskje bittelitt, men poenget er å kline litt guffe på dekket før jeg pumper i luft.

Så henger jeg hjulet på stativet igjen, med ventilen øverst. Monterer på kompressoren og kjører inn full spiker med luft. Dekket smetter ikke på plass med en gang, med skyves ut litt etter litt. Kanskje stopper jeg og slår og drar litt i dekket igjen, før ny runde. Full spiker med kompressoren, og plutselig smeller alt på plass.

Mine S4-dekk er tette etter svært kort tid, men jeg bruker god tid på å legge det på bøtte, riste, snu og legge det på bøtta igjen. To hjul samtidig går fint.

* Jeg gidder ikke mase med gulvpumpe, og kjører på med kompressor på full spiker.
* Jeg bruker ikke Zalovann på dekk og felg før montasje. Stan gjør det, Ole sier nei og jeg gjør som Ole sier. Jeg brukte Zalo i fjor, og da poppet ett av dekkene av i løpet av natten. Zalovann og skum bruker jeg først når dekket er på plass, for å sjekke lekkasjer.

I fjor etterfylte jeg kun luft, ikke guffe før jeg byttet til BBGG på høsten. Denne vinteren har jeg brukt slanger på BBGG og piggdekk, siden jeg har vekslet litt. Men om min teknikk på slangeløst sitter like godt på øvrige dekk, vurderer jeg slangeløst hele året.

Denne ukes Tirsdagsklubb hadde jeg tenkt å ta rolig, for å være sikker på at at alt satt som det skulle.
Jeg kjørte som et svin, og alt satt perfekt. Tre andre klubbmedlemmer punkterte slangene sine på turen...

Harald

NOTS
Re: hjelp en fersk noob! [Re: HaraldW] #744685 04/06/2009 06:53
hbakken Offline
Høkk, da! Høkk!
Høkk, da! Høkk!
Sitat: mann&kona

* Jeg bruker ikke Zalovann på dekk og felg før montasje. Stan gjør det, Ole sier nei og jeg gjør som Ole sier. Jeg brukte Zalo i fjor, og da poppet ett av dekkene av i løpet av natten. Zalovann og skum bruker jeg først når dekket er på plass, for å sjekke lekkasjer.

Opplys meg, hvorfor ikke Zalovann ifølge Ole?
Skal ikke dette hjelpe til at dekket smetter lettere på plass på felgen?

Den som kjører med et veldig dårlig øye, kommer ned med en nervøs og skjelven latter.
#NBNL -

Side 8 av 53 1 2 6 7 8 9 10 52 53

Moderator  support