Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 29 av 53 1 2 27 28 29 30 31 52 53

Hvordan kjøre slangeløst?

Re: Hvordan kjøre slangeløst? [Re: Jurgmeister] #1625732 14/06/2013 06:29
J
jantore Offline
Entusiast
Entusiast
J
Det du beskriver holder, ja!

Jeg ville droppet rim-strip og lagt på et lag med tape, f.eks Stans gule i stedet (jeg har også brukt vanlig el-tape, noe som fungerer 100%, men som ikke er like ok hvis den en gang skal fjernes). Du må da ha et par ventiler + guffe. Da kan du kjøpe spesielle ventiler som er tilpasset formålet, eller evt bruke ventiler fra gamle slager + litt av gummien for tetting.

Crow 26x2.0 trenger ikke mye guffe. Bruk litt mindre enn beskrevet på flaska, husker ikke mengden. Poenget er at etter at dekket er tettet, skal det fortsatt være litt flytende guffe som høres ved risting av dekket.

Re: Hvordan kjøre slangeløst? [Re: ko-stens] #1627339 17/06/2013 08:53
J
Jurgmeister Offline OP
Tørr bak øra
OP Offline
Tørr bak øra
J
Sitat: ko-stens
Ser det snakkes litt om vekt, og siden tråden er stygglang, stiller jeg sikkert et spørsmål andre har stilt før. Rekker ikke bla gjennom alle sidene!

Jeg har 26" NoTubes ZTR Olympic-felger. Disse er klargjort for slangeløst, men må ha felgbånd/ventil, pluss denne guffa. Ser at det er kit, men må jeg ha det? Dette felgbåndet, spesielt tilpasset akkurat denne felgen (Bikeshop har denne til 190,-) kjøpes separat. Det holder vel da bare å kjøpe guffa?

Olympic rim strip

NoTubes 0,47 liter

Holder dette til å gjøre hjulene mine om til slangeløse, eller er det noe jeg mangler?

Dekkene blir for øvrig Stan's Crow 26x2.0

Har ikke gjort dette før...

Og så det om vekt. Jeg har liggende et par Maxxis Flyweight slanger i kjelleren. Disse veier 95 gram/stk i følge esken. Vil jeg spare noe vekt i det hele tatt? Ser Rim strip'en veier 38 gram. Hvor mye guffe skal man ha i hvert hjul?

Satser selvsagt ikke liv og lemmer for å få så lette hjul som mulig, men det er jo kjekt lell! ICON_WINK

Har ikke disse felgene allerede gul tape montert?

Re: Hvordan kjøre slangeløst? [Re: Jurgmeister] #1627984 18/06/2013 06:01
bsmell Offline
Entusiast
Entusiast
Det trodde jeg også, men på en felg var det hvitt Zefal-bånd.
På et sett 29-erfelger var det rødt felgbånd.
Begge tilfeller ZTR felger fra G/-Intersport.

Bjørn
Re: Hvordan kjøre slangeløst? [Re: Jurgmeister] #1633790 27/06/2013 10:28
H
Håvard- Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
H
Hva er beste måte å få guffa inn i dekket når jeg har fått levert ferdig montert, tette tubeless dekk/hjul?

Gjennom ventilen?
Hva skal jeg sprute med, har kun en flaske med guffe stående...

alternativt, ta av dekket litt, og helle oppi...

Re: Hvordan kjøre slangeløst? [Re: Jurgmeister] #1633960 27/06/2013 13:56
OveR Offline
Apartheidmotstander
Apartheidmotstander
Jeg pleier å ta av litt av dekket, helle guffa oppi, snu hjulet så den delen av dekket som er av felgen er på toppen, og så sette på dekket igjen. Ganske kjapt.

mvh OveR

mvh OveR

Friksjon ambassadør
Østmarka rock city

Re: Hvordan kjøre slangeløst? [Re: Jurgmeister] #1635624 30/06/2013 18:53
H
Håvard- Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
H
Jeg kjøpte en sprøyte på apoteket, og tok deet gjennom ventilen ICON_LAUGH Funka ypperlig. Virkelig smertefritt å gå til tubeless.

Jeg var i Åre i dag, og opplevde at jeg nesten vrengte dekket av. Det var i høy hastighet, i en dosering, mye rotasjon i bevegelsen. Det prompa luft ut av dekket.

Jeg kjørte med 20-25 psi. etter det, pumpa jeg det opp til nesten 30 psi, og da gikk det fint. Noen som har opplevd det?

Re: Hvordan kjøre slangeløst? [Re: Jurgmeister] #1643849 16/07/2013 20:03
ko-stens Offline
Entusiast
Entusiast
Sitat: Jurgmeister
Sitat: ko-stens
Ser det snakkes litt om vekt, og siden tråden er stygglang, stiller jeg sikkert et spørsmål andre har stilt før. Rekker ikke bla gjennom alle sidene!

Jeg har 26" NoTubes ZTR Olympic-felger. Disse er klargjort for slangeløst, men må ha felgbånd/ventil, pluss denne guffa. Ser at det er kit, men må jeg ha det? Dette felgbåndet, spesielt tilpasset akkurat denne felgen (Bikeshop har denne til 190,-) kjøpes separat. Det holder vel da bare å kjøpe guffa?

Olympic rim strip

NoTubes 0,47 liter

Holder dette til å gjøre hjulene mine om til slangeløse, eller er det noe jeg mangler?

Dekkene blir for øvrig Stan's Crow 26x2.0

Har ikke gjort dette før...

Og så det om vekt. Jeg har liggende et par Maxxis Flyweight slanger i kjelleren. Disse veier 95 gram/stk i følge esken. Vil jeg spare noe vekt i det hele tatt? Ser Rim strip'en veier 38 gram. Hvor mye guffe skal man ha i hvert hjul?

Satser selvsagt ikke liv og lemmer for å få så lette hjul som mulig, men det er jo kjekt lell! ICON_WINK

Har ikke disse felgene allerede gul tape montert?

Lenge siden jeg har lest tråden, ser jeg...

Jeg kjøpte løse felger, DT Revolution-eiker og XT M785-nav og fikk en kar til å sette sammen til hjul. Derfor var det ikke noe tape på. Kjøpte NoTubes' gul tape, ventiler og guffe fra Bikeshop og gjorde et forsøk. Gikk jammen bra med en gang. Eller nesten da. Det har siget ut litt luft fra framhjulet, slik at jeg har måttet fylle i hver tredje, fjerde dag. Ser ut som om det har løst seg nå.

Og nå er det å sette i gang igjen. Har fått tak i ZTR Crest-hjul med AC-nav. Da blir det Maxxis Maxxlite 310 som skal få smake guffe. Håper det går greit.

Olympichjulene (med XT 785-nav og stusselige Deorekoblinger (presterte å kaste XT-koblingene uten å tenke meg om...) skal sitte på sykkel enten til fruen eller til jentungen. Planlegger to prosjekter i løpet av vinteren.

Var mye lettere enn fryktet! ICON_SMILE

Knut O.

Re: Hvordan kjøre slangeløst? [Re: ko-stens] #1648776 28/07/2013 10:09
H
hamort Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
H
Prøver å sette opp for første gang, men sliter med å få tett.
Sykkelen var satt opp slangeløst når jeg kjøpte den og det har fungert bra.

Jeg prøver å sette på Race King Racesport 2.0.
For det føste så sleit jeg veldig for å få pumpet luft i dekket slik at det gikk på plass, måtte bruke dekkspaken og brette sidene ut først ( brukte kompressor og zalo).

Når dette gikk så tappet jeg ut lufta og fylte på med to kopper av Stans guffe. Pumpet opp og ristet og shaket til den store gullmedaljen, la dekket ned som pannekake mellom hver gang.
Problemet er sidevegger lekker som fff.
Etter ett døg så tappet jeg ut lufta og fylte på mer guffe gjennom ventilen og gjorde samme prosedyre men det vil ikke holde tett så jeg gir opp hvis ingen har gode forslag.

Er det forskjell på å sette opp slangeløst på RK racesport 2.0 kontra 2.2?
Er det bare å gi opp og køpe UST eller bruke slange eller finnes det andre knep?

Takknemlig for gode svar!

Redigert av hamort; 28/07/2013 10:16.

Pivot mach 429 Trail
Hightower LT.
Jeg støtter N.O.T.S
Meld Dere inn på http://www.nots.no
Re: Hvordan kjøre slangeløst? [Re: -Bjørn-] #1648802 28/07/2013 11:34
-Bjørn- Offline
Entusiast
Entusiast
Sitat: -Bjørn-
Noen som har erfaring med å sette opp Maxxis CrossMark 2.1 exc (disse) slangeløst?

Får det ikke til, det gikk nesten, når jeg fyllte luft med stor kompressor, og skrudde ut ventilinnsatsen, så smalt det på plass på ca 70 psi (da var jeg nervøs ja), men når jeg prøvde etterpå med ventilinnsatsen montert gikk det ikke.
Bontrager SSR felg med gul stans tape.
Conti RK 2.2 var ikke noe problem å få på plass.
Dekkveggene på CrossMark dekkene virker veldig tynne i forhold til RK, er det derfor det ikke går?
Vil ikke bruke Bontragers felgbånd, da slet jeg for mye med å få på/av dekka, har ikke lyst til å slite meg ihjel om jeg punkterer på tur.

Gikk til slutt, måtte "nappe" i dekkveggen på begge sider av ventilen, så gikk det som en drøm med minikompressor og selvkonstruert prestaflator!

Re: Hvordan kjøre slangeløst? [Re: Jurgmeister] #1649937 30/07/2013 18:41
M
Mosjonist1 Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
M
Har Ztr Crest jeg også, som mange andre. Kan disse kjøres med slange også?
Jeg regner med at jeg må fjerne limet før nytt dekk legges på. Hvordan fjerner man dette lettest mulig?

Jeg betalte 300.- for mine 300gr terreng-SPD pedaler hos Biltema.
- Hva betalte du for dine Shimano Xtr pedaler, og hvor tunge er de?
Re: Hvordan kjøre slangeløst? [Re: hamort] #1649946 30/07/2013 18:57
jag Offline
Ringrev
Ringrev
Sitat: hamort

For det føste så sleit jeg veldig for å få pumpet luft i dekket slik at det gikk på plass, måtte bruke dekkspaken og brette sidene ut først ( brukte kompressor og zalo).

Når dette gikk så tappet jeg ut lufta og fylte på med to kopper av Stans guffe. Pumpet opp og ristet og shaket til den store gullmedaljen, la dekket ned som pannekake mellom hver gang.
Etter ett døg så tappet jeg ut lufta og fylte på mer guffe gjennom ventilen og gjorde samme prosedyre men det vil ikke holde tett så jeg gir opp hvis ingen har gode forslag.

Er det bare å gi opp og køpe UST eller bruke slange eller finnes det andre knep?

Jeg har kjørt slangeløst i 2 år. På sommeren med RK UST, høst og vår med Racing Ralph og Rocket Ron. Ingen problemer med disse, veldig enkle å sette opp slangeløst, med guffe.
Kjøpte RK RS 2.2. Framhjulet ble ganske greit tett, men bakdekket fikk jeg aldri til å bli helt tett.
Bakdekket virket tett til helgens ritt, men jeg slet veldig med at det begynte å lekke. pumpet flere ganger... Måtte til slutt stoppe og legg inn slange. Ikke bra!
Veggene på RK RS er veldig tynne, og det virker som at vanlig latex ikke greier å tette disse skikkelig. Nå har jeg rense dekkene for lates, og lagt i slanger. Slik blir det til dekkene er modne for utskifting. Da går jeg tilbake til slangeløst.

/Jan

"I never understood wind"
- Donald Trump
Re: Hvordan kjøre slangeløst? [Re: hamort] #1649948 30/07/2013 19:02
Lurifax Offline
Besatt
Besatt
Sitat: hamort

Ta deg en sykkeltur på 3-4 mil neste gang du har ristet og fyllt luft.
Da visper guffa godt rundt og tetter.

Re: Hvordan kjøre slangeløst? [Re: Lurifax] #1650010 30/07/2013 20:14
H
hamort Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
H
Takk for svar.
Bakhjulet kommer seg men jeg måtte fylle luft på turen i dag også, det fikk kjørt seg på sti idag så fikk en god del slag.
Prøvde framhjulet og det blei smakk potte tett med en gang.
Vurderer å kjøpe ett dekk til bare for å prøve, kan virke som det er litt bingo hvor tette sideveggene på RK racesport er?

Pivot mach 429 Trail
Hightower LT.
Jeg støtter N.O.T.S
Re: Hvordan kjøre slangeløst? [Re: Jurgmeister] #1650178 31/07/2013 07:58
Stefan77 Offline
Besatt
Besatt
Eksplosjon. Skulle bare bytte dekk foran for å få det litt lettere til høstsesongens ritt. Ny guffe innkjøpt og et lett brukt Fast Trak lagt på felgen. Spec dekkene er fine å sette opp med gulvpumpe, men denne gangen var det 10 cm som ikke ville poppe. I skikkelig fort og gæli ånd så fant jeg ut at denne gangen skulle jeg teste med høyere trykk i stedet for såpevann. Det var dumt. På ca 42 psi så smalt det og jeg og omgivelsene var sprøytelakkert med lateks.
Hørselen brukte et par timer på å returnere til normalt. Jeg kasserer dekket, og spør meg samtidig, gidder jeg dette mere? Alt var jo så enkelt og renslig med slanger .....

- Stefan
Re: Hvordan kjøre slangeløst? [Re: Stefan77] #1650232 31/07/2013 08:52
Arne_And Offline
More than words
More than words
Jeg bruker konsekvent hørselsvern når jeg pumper opp dekkene hardt (med kompressor). Har hørt/lest for mye om folk som får øresus.

Jeg har forøvrig prøvd slangeløst noen ganger nå, med forskjellig guffe, og hvert forsøk ender med en punktering som guffa ikke tetter. Da blir det et salig griserie med guffe og innsausing av slanger og styr. Nei, aldri mer slangeløst på meg. Jo, kanskje med full UST og ingen guffe.

Re: Hvordan kjøre slangeløst? [Re: ] #1650318 31/07/2013 11:29
Arne_And Offline
More than words
More than words
Jeg har alltid vært nøye med å fordele guffa godt. Dessuten har punkteringene kommet etter mange timer på sykkelen, da har den nok blitt godt fordelt. Jeg tror rett og slett hullene ble for store for guffa. Jeg ser at andre får det til å funke, men det er tydeligvis ikke noe for meg.

Re: Hvordan kjøre slangeløst? [Re: Jurgmeister] #1650627 31/07/2013 19:42
-Bjørn- Offline
Entusiast
Entusiast
Var ute i furtebua istad for å glo litt på sykkelen, da jeg oppdaget til min store forferdelse at fremhjulet var uten luft. Nummeret før hjerteinfarkt der altså!
Satt opp slangeløst med blått schwalbe felgbånd, løs ventil, Race King dekk og Stan's guffe. Tipper det er 6-8 uker siden jeg satt det opp. Vært helt tett, bare etterfyllt litt luft en gang i blant.
Var ute en tur igår, kjørte den vanlige runden, men hadde ett hopp hvor jeg landet litt hardt med forhjulet, hørtes ut som om hjulet slo opp i neo-guarden, men jeg sykla en halvtime til etter dette, og hadde bra med luft igjen når jeg kom hjem. Hva kan ha skjedd?
Klarte ikke å pumpe opp dekket igjen, kunne heller ikke se hvor det lakk.

Re: Hvordan kjøre slangeløst? [Re: Jurgmeister] #1651164 01/08/2013 15:40
-Bjørn- Offline
Entusiast
Entusiast
Prøvde med liten kompressor, fikk ikke inn nok luft til å blåse det opp.
Har satt inn slange og nytt dekk. Kunne ikke se noen skade på felgen.
Skal ta det med på jobben til uka og blåse det opp der.
Lå en stor klump fra guffa inni dekket, men det er kanskje normalt?

Kjørte med 23-24 psi, veier 85 kilo.

Redigert av -Bjørn-; 01/08/2013 16:48.
Re: Hvordan kjøre slangeløst? [Re: -Bjørn-] #1651384 01/08/2013 21:01
H
hamort Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
H
Prøvde et nytt bakdekk siden framdekket gikk så mye greiere.
Det var betydelig mer lekkasje i sideveggene enn når jeg satte opp framdekket, men det blei relativt raskt tett.
Framdekket har vært bra siden jeg satte det opp, til i dag:-(
Fikk det tett igjen og sykla 4mil og det funka greit, men etter noen timer i ro var dekket flatt igjen.
Dette er for ustabilt for meg..!
Neste forsøk blir med UST ready dekk.
Mine racesport vil bli kjørt med slange:-)

Redigert av hamort; 01/08/2013 21:02.

Pivot mach 429 Trail
Hightower LT.
Jeg støtter N.O.T.S
Re: Hvordan kjøre slangeløst? [Re: Jurgmeister] #1659366 13/08/2013 14:44
B
BjKj Offline
Ringrev
Ringrev
B
Klønespørsmål!

Hvordan regulere ned lufttrykk uten å få gris i ventilen?

Mvh

Re: Hvordan kjøre slangeløst? [Re: Jurgmeister] #1659378 13/08/2013 14:57
-Bjørn- Offline
Entusiast
Entusiast
Roter hjulet slik at ventilen står øverst, vent til guffa har rent til bunnen.

Re: Hvordan kjøre slangeløst? [Re: Jurgmeister] #1659381 13/08/2013 15:04
B
BjKj Offline
Ringrev
Ringrev
B
Takk!

Re: Hvordan kjøre slangeløst? [Re: Jurgmeister] #1662112 18/08/2013 07:50
B
BjKj Offline
Ringrev
Ringrev
B
Har en åpnet joe`s flaske fra ifjor. Vil den fortsatt væe brukbar, eller bør jeg kjøpe en ny?

Re: Hvordan kjøre slangeløst? [Re: Jurgmeister] #1662710 19/08/2013 06:25
J
JoachimV Offline
Besatt
Besatt
J
Kompresssor? Trenger ikke være hverken særlig stor eller dyrt, er en tråd om det her. Folk sier nå det er greit med gulvpumpe også, dem om det. ICON_SMILE

http://terrengsykkel.no/ubb/ubbthreads.p...766#Post1642766

Re: Hvordan kjøre slangeløst? [Re: ] #1662719 19/08/2013 06:38
baronKanon Offline
Valgets kvaler
Valgets kvaler
Sitat: Bone
Gikk i tenkeboksen igår etter en tur i regnet. Som de aller fleste har fått med seg er NN Trailstar et ypperlig allround dekk. Vil man ha det ypperste til vått føre er det andre saker som gjelder. Så stod jeg der, men pokker jeg har jo byttet til slangeløst. Tidligere har jeg bare vrengt av dekka og satt på andre etter været/bruksområdet, men da brukte jeg slange. Hva gjør andre guffebrukere uten egen kompressor ?
Skulle gledelig hatt på et sett BBGG til våte høstdager men har liten lyst til å gå tilbake til slange.
Jø og nøfyse, nå ble jeg engstelig forvirra ICON_SMILE
Har du BBGG som fortsatt er klissete? ICON_WINK

Har kjørt slangeløst et par år nå, og hr funnet ut dette:
Enten kjører jeg ett sett for tidlig vår og høst og ett for sommeren (burde vært knall i år)
Eller så kjører jeg ett sett hele sesongen (har vært knall i år det også) som funker når det er vått og blir litt tyngre å drasse på når det er vått (dvs. kjører med TrailStar-gummi)

-Kristian
http://instagram.com/kreckhoff
Albatross!

Brems - smil - si hei!
Re: Hvordan kjøre slangeløst? [Re: Jurgmeister] #1664257 20/08/2013 20:52
B
BjKj Offline
Ringrev
Ringrev
B
Har tømt guffeflaska men må etterfylle. Må jeg kjøpe samme merke?

Re: Hvordan kjøre slangeløst? [Re: ] #1664638 21/08/2013 10:49
baronKanon Offline
Valgets kvaler
Valgets kvaler
BB TSC er jo samme gummi som NN TSC, men vil rulle mer ræv, og tåle mer gjennomslag. Ikke noe mer kliss der. Da må du over på VertStar, og det varer sikkert ikke noe særlig mer enn noen få turer.

-Kristian
http://instagram.com/kreckhoff
Albatross!

Brems - smil - si hei!
Re: Hvordan kjøre slangeløst? [Re: Jurgmeister] #1665156 21/08/2013 21:14
E
erta Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
E
Når jeg satte opp det ene dekket slangeløst idag oppdaget jeg at det var et relativt stort rift. Dette tettet seg etter en del risting. Men, er dette holdbart på litt lengre sikt. Skal delta på Ultraen neste uke og greit at det holder da

Re: Hvordan kjøre slangeløst? [Re: Jurgmeister] #1665191 21/08/2013 21:51
Oddefa Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Erfaringer med Racing Ralph 2.25 slangeløst , Tubeless ready (ikke snakeskin), og på Crestfelg ? Dette er 650b felg, men antar at det ikke er noen stor forskjell på 26, 27.5 og 29 der. Usikker på om jeg skal montere slangeløst eller beholde de med slanger. Har syklet en del turer og et ritt med de og med slange. Rittet var Furusjøen og terrengpartiene var både veldig lange (4 mil +) og til dels teknisk med spisse steiner. Punkterte ikke, og har egentlig bedre erfaring med slanger en slangeløst, slet med sistnevnte i fjor og sa aldri mer. Men andre har jo motsatt erfaring. Skal sykle ultrabirken! Akkurat nå tenker jeg at dette skal jeg ikke stresse med, men har jo utstyret og Crest felgen holder nok bedre på dekket en de DT carbonhjulene jeg slet med i fjor (det var også Conti RK dekk, og de er vel jevnt over vanskeligere å få satt opp).

Re: Hvordan kjøre slangeløst? [Re: Oddefa] #1670937 29/08/2013 08:58
W
WizVaz Offline
Entusiast
Entusiast
W
Sitat: oddefa
Erfaringer med Racing Ralph 2.25 slangeløst , Tubeless ready (ikke snakeskin), og på Crestfelg ? Dette er 650b felg, men antar at det ikke er noen stor forskjell på 26, 27.5 og 29 der. Usikker på om jeg skal montere slangeløst eller beholde de med slanger. Har syklet en del turer og et ritt med de og med slange. Rittet var Furusjøen og terrengpartiene var både veldig lange (4 mil +) og til dels teknisk med spisse steiner. Punkterte ikke, og har egentlig bedre erfaring med slanger en slangeløst, slet med sistnevnte i fjor og sa aldri mer. Men andre har jo motsatt erfaring. Skal sykle ultrabirken! Akkurat nå tenker jeg at dette skal jeg ikke stresse med, men har jo utstyret og Crest felgen holder nok bedre på dekket en de DT carbonhjulene jeg slet med i fjor (det var også Conti RK dekk, og de er vel jevnt over vanskeligere å få satt opp).

RaRa 650B 2.25 Evo satt opp slangeløst på Amrosio sånne: http://www.bicinews.net/2013/02/11/ruote-mtb-ambrosio-275-650b-versatili-performanti/

Bruker Stans guffe på stor sort flaske. Er nok større og tyngre enn deg, men sliter med at de slipper luft i svinger og dumper når jeg kjører på såkalt lavt trykk som skal være så fantastisk i terrenget. Har hjulpet litt ettersom de har "satt seg", men det fiser litt fortsatt.
Konklusjon: kjører slangeløst med samme trykk som med slange.

Side 29 av 53 1 2 27 28 29 30 31 52 53

Moderator  support