Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 25 av 53 1 2 23 24 25 26 27 52 53

Hvordan kjøre slangeløst?

Re: Hvordan kjøre slangeløst? [Re: Bugge] #1422672 13/06/2012 07:33
Pink floyd Offline
Ringrev
Ringrev
Sitat: Bugge
Jeg skal prøve slangeløst nå. Det går mot at jeg bygger meg et sett hjul med ZTR Arch EX felger, disse er ikke klare for slangeløst sånn uten videre. På butikken har vi Joe's Notubes kit, burde jeg kjøre med båndet som føgler med der, eller tapen som jeg kan få fra Stans?

Jeg kjøpte en stans tape på 10 yard som skulle holde til "minst" 4 felger der jeg skulle overlappe med ca 10 cm der ventilen er.

Mine DT Swiss felger er så dype at Schwalbe RR ikke nådde ned til tapen så all luften lakk ig på sidene. var vel nærmere 1-2 mm åpniong hele veien rundt. Brukte resten av tapen så ble vel ca 2 runder på hver felg, men det lakk fortsatt.

Satte da på framfelgen det felgbåndet jeg hadde og da poppet dekket på.
Bak var det kun felg tape som røk da jeg tok den av, så brukte elektrikertape 3 runder og da poppet dekket på der og.

Som det står på flasken brukte jeg 2 øser med veske i hvert dekk og etter litt lekkasje første dagen er de nå potte tette.
Ikke pumpet luft i dem på over en uke.

Lagt inn bestilling på en 60yard stans tape så jeg har om det eventuelt skulle være behov senere å bytte.

B

Hvorfor har kamikaze-piloter hjelm?
Re: Hvordan kjøre slangeløst? [Re: Pink floyd] #1422712 13/06/2012 08:00
E
eirikbk Offline
Ivrig
Ivrig
E
Har kapitulert for å få mine RaceKing RS tette før Farrisrunden (begge ble flate under en langtur). Har satt inn slanger i stedet. Men: Må man ta ut felgbåndet som allerede var montert på mine Notubes Arch felger? I så fall: Hvorfor? Og hvis så må man vel ha noe i bunnen av felgen uansett?

Satser på at litt innkjøring av dekkene letter slangeløst forsøk nr 2 etter Farris.

Re: Hvordan kjøre slangeløst? [Re: Jurgmeister] #1422722 13/06/2012 08:15
Pink floyd Offline
Ringrev
Ringrev
Vet ikke hvordan dine felgbånd ser ut, men hensikten med slik tape en bruker er å tette hullene der eikene går gjennom felgen. Så har du en felg der det er gjennomgående hull som eikenippler sitter i må du sannsynligvis bruke slik stanstape får å få det tett.

Som jeg skriver litt høyere opp måtte jeg bruke flere runder så jeg fikk det tett nok til at dekket poppet ut til felgringen.
Så måtte jeg etterfylle luft en 6-8 ganger første døgnet. Hyppig til å begynne med, så sjeldnere etter hvert, nå er det potte tett.

B

Hvorfor har kamikaze-piloter hjelm?
Re: Hvordan kjøre slangeløst? [Re: Jurgmeister] #1422974 13/06/2012 12:56
I
ikke lett Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
I
@eirikbk: Jeg sleit litt med det samme som deg. Satt opp RK slangeløst på ZTR Poduim og det lakk litt luft. Løsning ble å helle 1dl mer med guffe å pumpe opp til 50psi for så å bevege hjulet i retniger som gjorde at guffen la seg jevnt i hele dekket/felgen. Lot det stå i 2 timer før jeg slapp ut luft til 20. Kjørte raumerrittet med det dagen etter og vært potte tett etter det. Ikke gi deg :-)

Truls
G-Sport Asker

Truls Veslum
Asker
Re: Hvordan kjøre slangeløst? [Re: klean] #1422982 13/06/2012 13:07
J
Joar71 Offline
Veteran
Veteran
J
Sitat: klean
Blande guffe? Har skummet igjennom tråden uten å finne noe om det.

Har overtatt et hjulsett, Mavic 823 med Maxxis Minion DH Tubeless. Punkterte på første tur. Lite hull som tømte dekket først etter hjemmkomst. Antar væsken er inntørket. Kan jeg bare fylle på med hva som helst? Vet ikke hva som er brukt før.

Bør vel ikke ha noe å si hvilken guffe du fyller opp med. Hadde kanskje vippet av dekket og kikket inni der, for å se om det lå en klædd med størknet guffe et sted (selv om heller ikke det har så stor praktisk betydning, da).

DH-dekk skal vel ha litt mer guffe enn XC. Fyller du på rundt 100-120 ml, så tenker jeg det blir bombesikkert.

God tur! ICON_SMILE

Re: Hvordan kjøre slangeløst? [Re: Joar71] #1423758 14/06/2012 12:27
Lurifax Offline
Besatt
Besatt
Bruke annen guffe går greit så langt jeg har erfart.
tok av dekket, tørket det som var "bløtt" satte på dekket og fylte på med guffe, ingen kjemisk reaksjon å spore i dekka, hvis det er dette du tenker på. (altså ved at to forskjellige guffer får kontakt)

Re: Hvordan kjøre slangeløst? [Re: Jurgmeister] #1424200 14/06/2012 21:46
Bugge Offline
Avhengig
Avhengig
Såvidt jeg kan forstå etter å ha gjort litt research, så er "guffa" latex, tilsatt litt et-eller-anna for å forhindre at den tørker ut for raskt. Ser det går an å lage egen guffe med flytende latex og frostvæske. Forskjellene ligger vel i hva de tilsetter, og i hvilket blandingsforhold. Tykk guffe størkner vel raskere, og tynn guffe tetter hull dårligere. Kan ikke forestille meg at to forskjellige typer skulle skape problemer.

Re: Hvordan kjøre slangeløst? [Re: Jurgmeister] #1427198 19/06/2012 07:36
klean Offline
Besatt
Besatt
Er det på tide å kassere et tubelessdekk når det er en ca 2-3 mm lang rift akkurat i overgangen mellom gummi og felg? Eller er det bare å pøse på med guffe? Får det ikke helt til å boble guffe ut av rifta...

Andreas.
Re: Hvordan kjøre slangeløst? [Re: klean] #1427209 19/06/2012 07:45
kjasmas Offline
Ivrig
Ivrig
Er det på tide å kassere et tubelessdekk når det er en ca 2-3 mm lang rift akkurat i overgangen mellom gummi og felg? Eller er det bare å pøse på med guffe? Får det ikke helt til å boble guffe ut av rifta...

Du kan jo lappe hjulet. Rifter i sideveggene opplever jeg at guffa sliter med å tette i lengden siden dekket strekkes sideveis når du svinger...

Re: Hvordan kjøre slangeløst? [Re: Jurgmeister] #1431843 25/06/2012 17:34
Kjørpå! Offline
Entusiast
Entusiast
Jeg kjøpte meg nye RacingRalph, som jeg satte opp slangeløst på mine podium mmx felger. Dekka smatt på, og bakhjulet var tett. Men problemet er at jeg har et hull på forhjulet som ikke guffa tetter. Jeg vender hjulet sånn at guffa tetter, så setter jeg det fra meg, og dagen etter så er hullet der igjen. Er det noen teknikk eller kjemikaliet som tetter større hull i dekket. Eller burde jeg ta det med tilbake til der jeg kjøpte det, og bytte det mot et annet?

Kjørpå!
Re: Hvordan kjøre slangeløst? [Re: Kjørpå!] #1431911 25/06/2012 18:45
J
jantore Offline
Entusiast
Entusiast
J
Sitat: Kjørpå!
Jeg kjøpte meg nye RacingRalph, som jeg satte opp slangeløst på mine podium mmx felger. Dekka smatt på, og bakhjulet var tett. Men problemet er at jeg har et hull på forhjulet som ikke guffa tetter. Jeg vender hjulet sånn at guffa tetter, så setter jeg det fra meg, og dagen etter så er hullet der igjen. Er det noen teknikk eller kjemikaliet som tetter større hull i dekket. Eller burde jeg ta det med tilbake til der jeg kjøpte det, og bytte det mot et annet?
Istedet for å sette det fra deg når det er nogenlunde tett, bør du ta deg en tur. Tipper det tetter seg selv etter et par runder så lenge det er nok guffe i dekket.

Re: Hvordan kjøre slangeløst? [Re: Jurgmeister] #1432687 26/06/2012 14:10
klean Offline
Besatt
Besatt
Slangeløstprosjektet er herved avblåst for min del. Skal jeg ha felgbånd i Mavic 823 felgene når jeg skal ha i slanger?

Andreas.
Re: Hvordan kjøre slangeløst? [Re: Jurgmeister] #1432733 26/06/2012 15:24
Stein Offline
Yozo Fanboy
Yozo Fanboy
Siden det er en UST-felg er vel det unødvendig.

Re: Hvordan kjøre slangeløst? [Re: Kjørpå!] #1433487 27/06/2012 12:19
J
Jurgmeister Offline OP
Tørr bak øra
OP Offline
Tørr bak øra
J
Om det ikke tetter ved høyt dekktrykk kan du prøve å lappe fra innsiden. Det gjorde jeg og det fungerte! ICON_SMILE kjøpte lappesaker for slangeløst via G-sport.

Det jeg lurer på nå, er hvorfor jeg ikke får opp Fat albert Evolution Snakeskin på XPW 1600 felger fra DT-SWISS(Cube).
Jeg har klart fint å få opp RaRa, RoRo på disse felgene. Rocket Ron gikk tydelig lettere opp enn RaRa. Må til med kompressor igjen tror jeg frown

Re: Hvordan kjøre slangeløst? [Re: Jurgmeister] #1433499 27/06/2012 12:27
baronKanon Offline
Valgets kvaler
Valgets kvaler
Sitat: Jurgmeister
Om det ikke tetter ved høyt dekktrykk kan du prøve å lappe fra innsiden. Det gjorde jeg og det fungerte! ICON_SMILE kjøpte lappesaker for slangeløst via G-sport.
Småhull kan du fint lappe med vanlige lappesaker også. Rens skikkelig med alkohol og rubb opp flaten litt. Fest på vanlig lapp (lime-lapp, ikke klistre-lapp) og fyll på ny guffe og pump opp.

-Kristian
http://instagram.com/kreckhoff
Albatross!

Brems - smil - si hei!
Re: Hvordan kjøre slangeløst? [Re: Jurgmeister] #1433609 27/06/2012 15:32
J
Jurgmeister Offline OP
Tørr bak øra
OP Offline
Tørr bak øra
J
Ja de er jo så å si identiske med vanlige lappesaker, http://www.sportsdeal.no/index.php?main_...oducts_id=6765. De brukte jeg i allefall.

Re: Hvordan kjøre slangeløst? [Re: jantore] #1433817 27/06/2012 21:11
N
nyzeta Offline
Veteran
Veteran
N
Sitat: Kjørpå!

http://biltema.no/no/Bat/Kjemikalier/Ovrig/Mikroglassballonger-252130/

Bland litt slikt i guffa, eventuelt finn hullet og stapp et par småkuler oppi og få guffe på plass oppå der igjen. Gjør det fra innsiden. Microglass tetter mye rart ICON_SMILE

Slangeløstprosjektet er herved avblåst for min del. Skal jeg ha felgbånd i Mavic 823 felgene når jeg skal ha i slanger?

Det trenger du ikke. Felgbånd er får å hindre gnaging mot eikehull. Jeg kjører 819-felgen uten.

Re: Hvordan kjøre slangeløst? [Re: jantore] #1435429 30/06/2012 02:12
J
jantore Offline
Entusiast
Entusiast
J
Sitat: jantore
FAEN!!!!!!!! Får ikke til å poppe....
Jeg har fra før et hjulsett med NoTubes felger, felgtape og TheCrow dekk. Kjører slangeløst og har skiftet til nye dekk flere ganger uten problemer. Tetter seg t.o.m. uten guffe.

Nå har jeg kjøpt meg et nytt hjulsett, Ellsworth XC 26 og MuddyMary + MountainKing dekk. Denne felgen er en smule bredere enn vanlig. Fjernet felgbåndet, la på glassfibertape for å tette eikehullene, og der stoppet det. Uansett hva jeg gjør får jeg ikke poppet dekket. Har lagt på såpevann, massert dekket, pumpet med kompressor uten "innmaten" på presta-ventilen. Noen andre tips? Kan felgene være for brede? Har ikke brukt denne "Rim Strip'en" eller hva det nå heter....

En liten oppdatering :
Etter at jeg kjøpte meg skikkelig kompressor, skrudde ut ventilkjernen og brukte "pistolen", så popper alle dekk som er prøvd. Nå er alt toppers ICON_SMILE

Re: Hvordan kjøre slangeløst? [Re: Jurgmeister] #1438045 04/07/2012 09:48
7
7homas Offline
Fersking
Fersking
7
tester slangeløst for første gang nå og etter de første turene så langt er jeg veldig glad for konverteringen! Ble en helt annen egenskap på dekkene, når jeg omsider lykkes og alt ble tett 3 dagen...hehe
Eneste modifiseringen jeg gjorde på mine dekk var å klippe ett par små lapper av ett gammelt felgbånd som jeg gjorde hull i med hullmaskin og tredde på ventilen for å få det tettere. jeg hadde heller ingen problemer med å få poppet dekkene på plass, det gikk av seg selv med vanlig gulvpumpe, og bakhjulet var potte tett uten gegge i.
Bruker Bontrager Duster felger med Bontrager XR4 exp 2.35 dekk og Schwalbe Doc Blue gegge, ca 3/4 flaske i hvert dekk.

nok snakk - ut å lek!
Re: Hvordan kjøre slangeløst? [Re: 7homas] #1447154 21/07/2012 10:46
7
7homas Offline
Fersking
Fersking
7
glad i slanger jeg. øgler og frosker og.crying

nok snakk - ut å lek!
Re: Hvordan kjøre slangeløst? [Re: jantore] #1447166 21/07/2012 11:18
DuckPase Offline
Medlem
Medlem
Sitat: jantore
Sitat: Pink floyd
På presta skrur en bare ut ventilen, så ingen problemer med å få guffe inni en slange.

Får opplyse naboen om svaret, som du sier så ser jeg ikke noe problem i det, men blir vel litt smør på flesk, dog slipper en slik tape til å tette mellom felg/eiker.

B
Er ikke alle presta-ventiler hvor det er mulig å skru ut ventilkjernen, har ennå ikke sett det på slanger....

På Schwalbe-slanger kan de skrus ut. En tang kan være grei å ha.

Re: Hvordan kjøre slangeløst? [Re: Jurgmeister] #1451076 27/07/2012 22:05
O
OleC83 Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
O
Kan man legge i slange i slangeløst dekk? Har ikke kjørt med dette så lenge, men vet ikke hvor mye jeg stoler på det. Skal sykle Birken for første gang i år, og lurte på om hvis jeg punkterer skikkelig der, kan jeg sette inn slange. Eller er da bare å bryte da?

Når man er helseskadeligovervektig, blir motbakkene ganske tunge...
Re: Hvordan kjøre slangeløst? [Re: Jurgmeister] #1451174 28/07/2012 08:56
oppogned Offline
Avhengig
Avhengig
Jeg satte opp fremhjulet mitt slangeløst i går. Har ZTR crest felg med Stan's felgbånd og Racing Ralph. Tok ut slangen, satte i ny ventil, poppa lett med gulvpumpe, tok ut kjernen og fylte i guffe, pumpa opp og rista. Tok et kvarter uten tull og søl. -et lite forbehold...jeg skal ut og sjekke nå at det holder på lufta... tommelen opp!

Hvis gud hadde ment at vi skulle vært vegeterianere, hadde grønnsakene vært lagd av kjøtt.

Re: Hvordan kjøre slangeløst? [Re: Jurgmeister] #1452714 30/07/2012 19:59
oppogned Offline
Avhengig
Avhengig
...i går kveld seig det ut litt luft fra bakhjulet. Tenkte og prøve riste-på-stien-trikset nevnt i denne tråden, men måtte først sykle asfalt til jobb. Sjekket dekket utpå dagen og det var tett!!! Letthvint. Slapp ut litt luft for og prøve lavere trykk, artig! Skal ha i ørlitt mer...
Spørsmål: Hvor hardt tåler en crest-felg og slå nedi før den bulkes? Det må jo være lov og sitte avogtil...

Hvis gud hadde ment at vi skulle vært vegeterianere, hadde grønnsakene vært lagd av kjøtt.

Re: Hvordan kjøre slangeløst? [Re: Pink floyd] #1452750 30/07/2012 20:48
HNK Offline
Besatt
Besatt
Kan funke å kjøre guffe inn i en slange, men du må jo da ha en variant som klarer å trykke guffen gjennom ventilen. Prøv Vittoria Pit Stop.
Problemet med slange er jo at den konstant er under trykk og dermed er strukket. Når du så får et hull i slangen som guffen skal tette, vil dette aldri tette hullet helt, men mer gjøre at luften siger ut saktere enn uten guffe

Re: Hvordan kjøre slangeløst? [Re: Jurgmeister] #1459168 08/08/2012 00:23
R
Rofstad Offline
Entusiast
Entusiast
R
Idag ble hjulene satt opp slangeløst for første gang. Veldig spent og litt usikker startet jeg på oppgaven.

Utstyr jeg brukte:
Notubes ZTR Race Gold 29 hjulsett.
Continental Race King Race Sport 2.20 (29er)
Notubes The Solution (guffe) - 80ml i hvert hjul.
Ventiladapter (fra presta til bil)

1. Monterte ventilene i felgene før dekkene ble satt på. Fant ut av gulvpumpe ikke ble bra nok så jeg dro på nærmeste bensinstasjon for å få litt ordentlig trykk når de skulle blåses opp. Brukte en ventiladapter!

2. Når dekkene hadde "poppet" på plass lot jeg de stå en liten stund (usikker på om dette er nødvendig). Merket da at dekkene slapp endel luft.
Hjulene ble hengt opp med ventilen ned. Deretter tok jeg ut innmaten i ventilen slik at "guffe" kunne sprøytes inn.

3. Fylte 80 ml guffe i en liten sprøyte/flaske som passet fint i ventilen. Innmaten ble skrudd på plass og luft ble fylt på. Fylte 30 psi da dette er maks for denne felgen.

4. Ristebevegelser ble utført (slik som i notubes-videoen) og hjulene lagt vannrett mellom hver gang. Gjennomførte vell dette 4-5 ganger.

5. Såpevann ble ikke brukt. Burde det brukes? og hvorfor?

Hjulene slapp ikke merkbart luft de første timene noe de helt klart gjorde før "guffe" ble sprøytet inn.

Syklet en tur på 1,5 time 2-3 timer etter fullført prossess og alt virket tett og fint. Ingen "guffe" å se noen plass. Halvveis måtte jeg stoppe å pumpe inn litt mer luft, men ikke veldig mye.

Det jeg lurer på er om det er nok veske igjen i hjulene nå?!
Når jeg rister og roterer hjulet som notubes viser at man skal gjøre, hører jeg ikke vesken "skvulpe" lengre enn halvveis i rotasjonen av hjulet?!?
Har jeg da for lite vesken igjen?

Re: Hvordan kjøre slangeløst? [Re: Rofstad] #1459351 08/08/2012 08:31
J
jantore Offline
Entusiast
Entusiast
J
5. Såpevann brukes hvis du har problemer med å poppe dekke på plass. Supert hvis du unngår å bruke det.
Husker ikke helt hvor mye guffe som trengs, men du har ikke mistet noe guffe med mindre du har hatt stoooore lekasjer, noe det høres ut som du ikke har hatt. Jeg mener du burde høre det "skvulpe" når du rister dekket, så mulig du burde fylle i litt ekstra.

Re: Hvordan kjøre slangeløst? [Re: Jurgmeister] #1459520 08/08/2012 11:21
lmo Offline
Entusiast
Entusiast
Noen som har erfaring med hvilke dekk det er greit å kjøre slangeløst med på Crossmax-hjul? Synes generelt det er vanskelig å få dekkene til å poppe på plass på disse felgene (ofte ikke før 70-80 psi). Kjører nå med RaceKing UST, er veldig fornøyd med dekkene, men med 680g (26X2.2) er de ganske tunge. Kunne tenke meg å prøve RS-utgaven, men gidder ikke å prøve dersom de er håpløse å få på. Har også noen RocketRon TL-ready (2011) liggende, de er kanskje enklere å få på (Schwalbe er av erfaring enklere enn Contiental). Mulig det står noe om dette tidligere i tråden her, men orker ikke lese gjennom 26 sider.

Re: Hvordan kjøre slangeløst? [Re: Jurgmeister] #1459988 08/08/2012 20:27
HNK Offline
Besatt
Besatt
Imo: har selv kjempegode erfaringer med Schwalbe Racing Ralph tubeless ready dekk. Et av parene jeg har gjort slangeløst kunne jeg bruke i nesten en time før jeg måtte fylle inn guffe i det hele tatt - vanvittig enkle!
Etter hva jeg har hørt fra kompiser så har disse dekkene vært veldig enkle på mange forskjellige hjulsett. Har selv satt de opp slangeløst på mavic crosstrail hjul uten problemer (dog ikke hørt noe om Crossmax spesielt)

Re: Hvordan kjøre slangeløst? [Re: HNK] #1460220 09/08/2012 07:50
lmo Offline
Entusiast
Entusiast
Takk for info! Blir nok å prøve Rocket Ron da.

Side 25 av 53 1 2 23 24 25 26 27 52 53

Moderator  support