Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Seeding etter Mistberget

Seeding etter Mistberget #595486 18/08/2008 17:52
H
hbs Offline OP
Ringrev
OP Offline
Ringrev
H
Er det noen som har blitt seedet etter sin deltagelse i Mistberget Rundt?

Fikk beskjed av Birkebeinerkontoret jeg ikke syklet fort nok og de har sikkert rett. Men når jeg sjekker startlista så er det ingen som har blitt seedet etter Mistberget. Kan det være riktig?

Re: Seeding etter Mistberget [Re: hbs] #595495 18/08/2008 18:01
S
Smøla Offline
Fersking
Fersking
S
Har sjekket lista og det er ingen som har Mistberget som seedingsgrunnlag......Men fint ritt var det ....

Re: Seeding etter Mistberget [Re: Smøla] #595512 18/08/2008 18:26
runermm Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Jo da, seeding etter Mistberget har kommet nå. Eksempelvis er H. K. Byhring satt opp i pulje 12 etter 3:23 på runden.

Re: Seeding etter Mistberget [Re: runermm] #595518 18/08/2008 18:33
H
hbs Offline OP
Ringrev
OP Offline
Ringrev
H
Ja, se der ja.

Re: Seeding etter Mistberget [Re: hbs] #595519 18/08/2008 18:34
petterberg Offline
Medlem
Medlem
Hvor ser man hvilket ritt man er seedet fra?

Re: Seeding etter Mistberget [Re: petterberg] #595521 18/08/2008 18:40
runermm Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Du må hente hele Excel-fila. Gå til http://resultatservice.birkebeiner.no/startlister/startliste_ritt.php og velg:

Last ned fullstendig liste i excel-format, datert 18.08.2008

Etter at du har fått den opp kan du f.eks sortere etter pulje og seedingsgrunnlag.

Re: Seeding etter Mistberget [Re: runermm] #595577 18/08/2008 20:09
K
KenR Offline
Besatt
Besatt
K
Seedingssystemet til Birkebeineren er helt latterlig og en eneste stor vits. De holder folk for narr da de forskjellige rittene tydeligvis har forskjellig "ranking" internt på Birken-kontoret. De burde droppe alle seedingsritt og bare seedet basert på eget ritt. Systemet nå er bare en sammensvergelse for å lure oss til å kaste bort 1000-vis av kroner i håp om å få en bedre seeding.

Re: Seeding etter Mistberget [Re: KenR] #595598 18/08/2008 20:38
runermm Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Hva baserer du det på? Erfaringen så langt er vel at seedingen er overraskende nøyaktig og faktisk samler ryttere på samme nivå.

Re: Seeding etter Mistberget [Re: KenR] #595652 18/08/2008 21:20
B
brede Offline
Entusiast
Entusiast
B
Sitat: maxminus
Seedingssystemet til Birkebeineren er helt latterlig og en eneste stor vits.

Jeg er kraftig inhabil i saken siden det er jeg som har laget ordningen sammen med en annen, men du klarer ikke å fornærme meg med slike uttalelser. Jeg skal ikke være så arrogant å påstå at seedingen fungerer perfekt, men å si at det er latterlig blir kanskje litt lite presist. At jeg brukte et par hundre timer for å finne frem til et system som fungerte på historiske data beviser heller ikke at resultatet ble bra, men det er i alle fall en indikasjon på at vi ikke endte opp med den første fikse ideen...

De holder folk for narr da de forskjellige rittene tydeligvis har forskjellig "ranking" internt på Birken-kontoret.

Jeg kan love deg at at Birken kontoret overhodet ikke har noen intern "ranking" for å favorisere emkelte ritt. Hvert eneste ritt som seedes ender med at ca 50% av alle referansepersonene får BEDRE seeding enn de hadde i Birken i fjor. (Det betyr at ca 50% IKKE seeder seg opp)

De burde droppe alle seedingsritt og bare seedet basert på eget ritt. Systemet nå er bare en sammensvergelse for å lure oss til å kaste bort 1000-vis av kroner i håp om å få en bedre seeding.

Hvis du hadde brukt litt av din dyrebare fritid til å studere hjemmesidene til Birken ville du funnet denne informasjonen under FAQ om seeding:
"De fleste forbedringene i seedingsgrunnlaget fra seedingsritt i 2006 var relativ små, ofte bare i noen få minutter eller sekunder."

Dette gjelder også 2007. I mine øyne står det her ganske klart at de færreste seedeer seg kraftig opp på grunnlag av seedingsritt. Å påstå at Birken prøver å lure deltagerne når de gir så detaljert informasjon om mulighetene for å seede seg opp synes jeg du bør begrunne noe mer.

Innføringen av seedet start i Birken var først og fremst et tiltak for å redusere skaderisikoen i rittet. I forhold til 2005 har antall deltagere økt med 50% og samtidig har antallet skader blitt redusert til ca en tredjedel. Det betyr at det er ca 4.5 ganger mindre risiko for å skade seg i Birken nå enn det var i 2005. Mulig du synes at dette er latterlig og et forsøk på å forlede deltagerne til å kaste bort 1000-vis av kroner. Jeg forbeholder meg retten til å være uenig.

Når sykkelparken har høyere verdi enn bilparken er prioriteringene i vater.
Re: Seeding etter Mistberget [Re: runermm] #595654 18/08/2008 21:25
K
KenR Offline
Besatt
Besatt
K
Det jeg ikke forstår er hvordan den beregner seedingen. Det opplagte ville være at seedingen ble laget som en prosent av klassevinner eller totalvinner i hvert ritt. Men dette er tydeligvis ikke situasjonen. Jeg hadde i fjor en sluttid som var 23% svakere enn totalvinneren i Birken, 17% svakere enn klassevinneren. Med dette ble jeg belønnet med pulje 7. I et seedingsritt (Klosterrittet i Bergen) endte jeg 15% bak totalvinner og 13% bak klassevinner, men dette ga ikke bedre seeding i Birken. Som en kurositet syklet en bekjent av meg på en slutttid ca 20% svakere enn klasse- og totalvinner i årets Raumerritt og ble belønnet med pulje 2. Alle eksemplene gjelder klasse M35.

Konklusjonen må være at Birken rangerer resultater fra sitt eget ritt høyest, Raumerrittet litt lavere mens Klosterrittet ikke er verdt å bruke tid og penger på dersom man ønsker bedre seeding. Andre ritt (Mistbereget) lider sikkert under det samme.

Re: Seeding etter Mistberget [Re: KenR] #595662 18/08/2008 21:39
K
KenR Offline
Besatt
Besatt
K
Enda et eksempel fra Klosterrittet: Jim Daniels ble nr 2 i M35 med tiden 2:05:07. Klassevinneren syklet på 1:54:57. Totalvinneren av rittet endte på 1:52.28. Nevnte Daniels ble nr 3 av alle deltagerene. For denne prestasjonen ble han tidelt pulje 5 av Birkebeineren. Jeg kjenner ikke Jim Daniels, men bruker han som eksempel da han er den av deltagerene i dette rittet som fikk best seeding. Nr 1 og 2 i rittet sykler åpenbart ikke birken.

Re: Seeding etter Mistberget [Re: brede] #595725 19/08/2008 06:51
Terskel Offline
Entusiast
Entusiast
Takker for noen legger så mye energi for å lage et bedre sykkelritt for oss andre. Birkebeinerrittet er blitt et så mye bedre, tryggere og triveligere ritt etter innføring av seedet puljestart i 2006.
Etter min mening fungerer seedingsystemet meget godt. Man havner i en pulje man hører hjemme, men stort sett like ryttere blir spredd over 2-3 puljer. Variasjoner i prestasjoner innad i de ulike puljene varierer noe. Det skyldes nok flere faktorer enn seedingsystemet. Samtidig er dette en styrke, da man alltid finner noen å etablere grupper med ut fra egen dagsform.
Er imidlertid noe kritisk til at man skal få god seeding på resultater som er 2 og 3 år gamle. Klart man kan være uheldig et år, men da får man stille opp i seedingsritt igjen for å bekrefte gammel god form.
Synes også man kan tenke på å utvide antall seedingsritt en god del. Nevner for eksempel Hallingrittet og Eventyrrittet som gode og tradisjonelle ritt som ikke står på lista.
Det at mange kritiserer seedingssysemet , tar jeg stort sett som uttrykk for at det er gått stor prestige i en tidlig startpulje.

Redigert av Terskel; 19/08/2008 07:05. Rediger grunn: Flere seedingsritt!

Øyvind
Re: Seeding etter Mistberget [Re: brede] #595828 19/08/2008 09:30
frodegutt Offline
Besatt
Besatt
Jeg suste frem en gruppe etter å ha deltatt på Mistberget. Systemet virker, og all ære til Brede og Co for å ha laget en tryggere, jevnere og mer riktig startordning.

Nå går jeg for 3:15. Noen med start 07.25 som blir med :-)

Re: Seeding etter Mistberget [Re: frodegutt] #595837 19/08/2008 09:42
olechr Offline
More than words
More than words
Uten at jeg vet sikkert syntes jeg ikke det er rart at raumerrittet er høyere verdsatt da her er alle de beste med og det er norgescup. Klosterrittet stiller vel få av de beste og man må da se hvor langt bak beste mann her er bak de beste i andre ritt og regne ut ifra det. Men jeg vet ikke.

Selger for Brav Teamwear, Swix og Kalas teamwear.
Ambassadør for Scott.
Re: Seeding etter Mistberget [Re: frodegutt] #595838 19/08/2008 09:42
runermm Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Jeg spratt fram fire puljer etter Mistberget. Er jeg i så god form 'a?....

Re: Seeding etter Mistberget [Re: runermm] #595845 19/08/2008 09:52
B
brede Offline
Entusiast
Entusiast
B
Sitat: runermm

4 puljer er ikke så mye hvis du ligger "midt i hopen" der det er veldig tett med ryttere. Det er ikke uvanlig at det bare er 90 sekunder mellom beste og dårligst seedede rytter i en pulje. Hvis du har hoppet 4 puljer frem kan det bety en estimert tid på 6 minutter bedre enn du hadde fra før.

Det spekuleres i om rittene har forskjellig vekting og det har de IKKE. Det er din relative prestasjon i forhold til de andre du blir målt etter.

MEN, det er helt klart at en rytter som er bra teknisk vil ha en fordel i tekniske seedingsritt i forhold til "grusbankere", og motsatt. Sånn sett kan det jo være at du presterte bedre i Mistberget enn de du vanligvis kjører jevnt med på Birken og da hopper du jo selvfølgelig fremover :-)

Re: Seeding etter Mistberget [Re: brede] #595854 19/08/2008 10:09
runermm Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Jeg sykla Savalen-Folldal også. Der har nok terrengpartiene mindre betydning, så hvis seedingen derfra bekrefter samme pulje (eller bedre) ligger jeg godt an ICON_SMILE

Re: Seeding etter Mistberget [Re: brede] #595882 19/08/2008 10:56
K
KenR Offline
Besatt
Besatt
K
Sitat: brede
Seedingssystemet til Birkebeineren er helt latterlig og en eneste stor vits.

Jeg er kraftig inhabil i saken siden det er jeg som har laget ordningen sammen med en annen, men du klarer ikke å fornærme meg med slike uttalelser. Jeg skal ikke være så arrogant å påstå at seedingen fungerer perfekt, men å si at det er latterlig blir kanskje litt lite presist. At jeg brukte et par hundre timer for å finne frem til et system som fungerte på historiske data beviser heller ikke at resultatet ble bra, men det er i alle fall en indikasjon på at vi ikke endte opp med den første fikse ideen...

De holder folk for narr da de forskjellige rittene tydeligvis har forskjellig "ranking" internt på Birken-kontoret.

Jeg kan love deg at at Birken kontoret overhodet ikke har noen intern "ranking" for å favorisere emkelte ritt. Hvert eneste ritt som seedes ender med at ca 50% av alle referansepersonene får BEDRE seeding enn de hadde i Birken i fjor. (Det betyr at ca 50% IKKE seeder seg opp)

De burde droppe alle seedingsritt og bare seedet basert på eget ritt. Systemet nå er bare en sammensvergelse for å lure oss til å kaste bort 1000-vis av kroner i håp om å få en bedre seeding.

Hvis du hadde brukt litt av din dyrebare fritid til å studere hjemmesidene til Birken ville du funnet denne informasjonen under FAQ om seeding:
"De fleste forbedringene i seedingsgrunnlaget fra seedingsritt i 2006 var relativ små, ofte bare i noen få minutter eller sekunder."

Dette gjelder også 2007. I mine øyne står det her ganske klart at de færreste seedeer seg kraftig opp på grunnlag av seedingsritt. Å påstå at Birken prøver å lure deltagerne når de gir så detaljert informasjon om mulighetene for å seede seg opp synes jeg du bør begrunne noe mer.

Innføringen av seedet start i Birken var først og fremst et tiltak for å redusere skaderisikoen i rittet. I forhold til 2005 har antall deltagere økt med 50% og samtidig har antallet skader blitt redusert til ca en tredjedel. Det betyr at det er ca 4.5 ganger mindre risiko for å skade seg i Birken nå enn det var i 2005. Mulig du synes at dette er latterlig og et forsøk på å forlede deltagerne til å kaste bort 1000-vis av kroner. Jeg forbeholder meg retten til å være uenig.

Ettersom du er mannen bak systemet, så hadde det vært fint om du kommentere tallene mine som jeg har skrevet i tidligere innlegg. Det er tydelig at selv vinneren av Klosterrittet ville havnet i pulje 3-4 dersom han hadde syklet Birkebeinerrittet.

Redigert av maxminus; 19/08/2008 10:58.
Re: Seeding etter Mistberget [Re: KenR] #595888 19/08/2008 11:04
Oystein L Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Da synes jeg du skal sette deg inn i puljesystemet til rittet før du kritiserer seedingssystemet til Brede.

Puljene 1, 2, 3 og 4 er jo alle "pulje 1", hvilken av disse du havner i er jo avhengig av alder.
For min del havnet jeg i pulje 1, med 20 sek svakere tid på Grenserittet hadde det blitt pulje 5 (2, 3 og 4 er jo opptatt av guttunger).

Les og bli klok;
http://www.birkebeiner.no/ritt/index.php?kat=78

Re: Seeding etter Mistberget [Re: ] #595891 19/08/2008 11:06
B
brede Offline
Entusiast
Entusiast
B
Sitat: anonymous13
Oi, seedingsmannen til birken, mannen med makt over søvnen, humøret og skryterettighetene 10.000-vis av idrettsfolk og deres pårørende. Artig :-)

Jeg håper da virkelig ikke at folk mister nattesøvnen fordi Birken søker å starte delatgerne slik at færrest mulig skader seg og flest mulig får en god rittoplevelse :-)

Sitat: anonymous13

Det hadde vært veldig moro og interessant med en skikkelig artikkel om hvordan dere beregner seeding fra andre ritt.

FAQ på Birkens hjemmesider:
http://www.birkebeiner.no/felles/faq_frame.html
Se under: "HVORDAN GJØRES SEEDINGEN?"

Re: Seeding etter Mistberget [Re: runermm] #595898 19/08/2008 11:14
frodegutt Offline
Besatt
Besatt
Sitat: runermm

Ja, tydeligvis..;-)

Re: Seeding etter Mistberget [Re: frodegutt] #595908 19/08/2008 11:29
Sykkelbob Offline
Besatt
Besatt
Jeg håper for Bredes skyld at han ikke lar seg dra inn i en masse polemikk om seedingsmetoden. Han bruker nok tid som det er på å finregne og kvalitetssikre seedingene for hvert ritt.

Analyser i etterkant har bevist at seedingen er svært treffsikker. Flertallet i hver pulje beveger seg såpass lite fram eller tilbake på rankingen at det er lite rom for forbedringer. - Ta i betraktning at det er idrett vi driver med og man må personlig prestere. Vi er heldigvis ikke datamaskiner.

Puljene er såpass tette at "nabopuljer" i praktisk forstand kan regnes som helt identiske prestasjonsmessig. Det er bare tilfeldigheter (sekunder) ofte som skiller dem.

Birkens hovedmotivasjon for seedingen var sikkerheten via forbedret trafikkflyt. Bonusen for deltakerne er at alle deltakere som har gjennomført minst ett seedingsritt som representerer deres prestasjonsnivå, blir plassert i en pulje sammen med 250 praktisk talt helt jevnbyrdige ryttere som de kan samarbeide med og sykle optimalt på Birken sammen med.

OG, som Øystein påpeker, så er pulje 1-4 faktisk pulje 1 alle sammen, og burde vært kalt pulje 1a, 1b, 1c og 1d, da den eneste forskjellen på dem er hvilke aldersklasser som er representert der. Pulje 5 er mao egentlig pulje 2 osv. Dette ble diskutert, men vi konkluderte med at alle helt sikkert skjønner at pulje 1-4 er spesielle.

Lykke til på Birken folks!

Re: Seeding etter Mistberget [Re: Sykkelbob] #595915 19/08/2008 11:35
K
KenR Offline
Besatt
Besatt
K
Sitat: Sykkelbob

Birkens hovedmotivasjon for seedingen var sikkerheten via forbedret trafikkflyt. Bonusen for deltakerne er at alle deltakere som har gjennomført minst ett seedingsritt som representerer deres prestasjonsnivå, blir plassert i en pulje sammen med 250 praktisk talt helt jevnbyrdige ryttere som de kan samarbeide med og sykle optimalt på Birken sammen med.

Det er vel akkurat dette som ikke er tilfellet for meg, men jeg får la bena snakke i stedet for å beklage meg her. Det er jo lov å være litt skuffet når man har lagt ned endel tid og krefter i får bedre seeding, håper jeg.

Re: Seeding etter Mistberget [Re: KenR] #596000 19/08/2008 13:35
B
brede Offline
Entusiast
Entusiast
B
Ettersom du er mannen bak systemet, så hadde det vært fint om du kommentere tallene mine som jeg har skrevet i tidligere innlegg.
Jeg har for lengst sendt deg en PM med en forklaring som du ikke har lest. Jeg diskuterer ikke personlige detaljer i plenum.

Det er tydelig at selv vinneren av Klosterrittet ville havnet i pulje 3-4 dersom han hadde syklet Birkebeinerrittet.

Hvor har du dette fra? Vinneren av Klosterrittet kvalifiserte seg til eliteklassen! Han hadde riktig nok en enda bedre tid fra Grenserittet og er derfor ranket etter det på elitelisten som du finner her: http://www.sykling.no/t2.asp?p=61127

Re: Seeding etter Mistberget [Re: KenR] #596035 19/08/2008 14:52
oivindg Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Det er jo lov å være litt skuffet når man har lagt ned endel tid og krefter i får bedre seeding, håper jeg.
Skuffet kan du jo være, men du trenger ikke være usaklig og uhøflig for det, vel?

Jeg tipper det er en god forklaring på hvorfor du ikke har fått bedre pulje, men om det skulle vise seg at systemet har noen hull og at det er noen få innimellom som det ikke fungerer optimalt for, så er det likevel et meget bra system. Og det har gjort det mye morsommere å sykle Birken.

Jeg synes du skulle slutte å mase på Brede, jeg.

Øivind

21:53
Ride a stiffee and feel the earth move | NOTS | Advarsel! Innlegget kan inneholde ironi.
Re: Seeding etter Mistberget [Re: oivindg] #596041 19/08/2008 15:21
K
KenR Offline
Besatt
Besatt
K
Sitat: oivindg
Det er jo lov å være litt skuffet når man har lagt ned endel tid og krefter i får bedre seeding, håper jeg.
Skuffet kan du jo være, men du trenger ikke være usaklig og uhøflig for det, vel?

Jeg tipper det er en god forklaring på hvorfor du ikke har fått bedre pulje, men om det skulle vise seg at systemet har noen hull og at det er noen få innimellom som det ikke fungerer optimalt for, så er det likevel et meget bra system. Og det har gjort det mye morsommere å sykle Birken.

Jeg synes du skulle slutte å mase på Brede, jeg.

Øivind

Jeg har kanskje vært litt usaklig, men det skyldes vel skuffelsen og det beklager jeg. Hvordan du mener at jeg har vært uhøflig forstår jeg ikke.

Ikke vet jeg hvem Brede er, ikke ante jeg at noen fra seedingssytemet eller Birken skulle lese innlegget og ikke har jeg mast på Brede. Det var Brede som ba meg om å foklare nærmere om hva jeg var misfornøyd med, og det forsøkte jeg. Dette er altså ikke noe angrep på Brede, snarer tvert i mot. Jeg setter stor pris på hans oppklaringer. Som skrevet, jeg skal la bena snakke og ikke beklage meg mer via tasttaturet.

Re: Seeding etter Mistberget [Re: KenR] #596254 19/08/2008 22:06
svegar Offline
Besatt
Besatt
Det jeg ikke forstår er hvordan den beregner seedingen. Det opplagte ville være at seedingen ble laget som en prosent av klassevinner eller totalvinner i hvert ritt. Men dette er tydeligvis ikke situasjonen. Jeg hadde i fjor en sluttid som var 23% svakere enn totalvinneren i Birken, 17% svakere enn klassevinneren. Med dette ble jeg belønnet med pulje 7. I et seedingsritt (Klosterrittet i Bergen) endte jeg 15% bak totalvinner og 13% bak klassevinner, men dette ga ikke bedre seeding i Birken. Som en kurositet syklet en bekjent av meg på en slutttid ca 20% svakere enn klasse- og totalvinner i årets Raumerritt og ble belønnet med pulje 2. Alle eksemplene gjelder klasse M35.

Det er så enkelt som at en råtafaktor på 1.20 er bedre i ett ritt enn i et annet, fordi noen ritt skiller mye mer enn andre. Dette korrigeres det for, og det er jo helt riktig å gjøre.

For min del har jeg svingt mellom 1.10 (Grenserittet) til over 1.20 (Terrengsykkelrittet) i råtafaktor på ritt i år der jeg har sykla OK i begge. Jeg var seeda basert på Terrengsykkelritet, og forbedra seedinga mi bittelitt med resultatet i Grenserittet, men ikke så mye.

sv

Moderator  support