Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Krank krise

Krank krise #594853 17/08/2008 18:07
T
tan Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking
T
Har en sykkel jeg skulle skru ut ktanken på, den satt dønn fast, dro til litt og den smuldret bort(laget i plast) der hvor verktøyet satt(venstre side)hva gjør jeg nå? må jo være en måte og få den ut på, tips tas i mot med takk

Fersking? har vært her en stund nå
Re: Krank krise [Re: tan] #594855 17/08/2008 18:08
H
hanseinar Online
Avhengig
Avhengig
H
Type krank og muligens et bilde?

Re: Krank krise [Re: hanseinar] #594862 17/08/2008 18:18
Knut L Offline
Ringrev
Ringrev
På andre siden er det vel ikke plast? Skru ut den siden. Da følger hele lageret med ut, og du kan bare være kreativ å fjerne resten av plast"driten" du har ødelagt.
Kan være lurt å være forsiktig på andre siden så du ikke ødelegger den også.
Ellers står det jo ganske greit forklart her: http://parktool.com/repair/readhowto.asp?id=94

Knut

Slash 9 - Remedy 9.9 - Stache 7 - Sawyer - District - WTP Envy
Jobber med Trek sykler
Re: Krank krise [Re: hanseinar] #594869 17/08/2008 18:28
Brumm Offline
Ivrig
Ivrig
Høres ut som firkantbolt, internt kranklager med jalla plastinnfesting. Samboeren min har det samme på sin HardRocx.

Hvis du ikke har noen fungerende gjenger på venstre side så må du åpenbart til pers på høyre side.

Jeg har to metoder. Den første innebærer at du tar kranklagerhylsa og fester i et hjulkryss. Deretter setter du deg med ene benet i baktrianglet og andre gjennom hovedtrianglet og skrur på motsatt side av kranklageret i forhold til hvor du sitter.
Ved å presse hjulkrysset mot deg så det ikke glipper så er det mulig du klarer å få det løs. Gjengene bør smøres inn med rustløser eller 5-56 i god tid før du starter forsøket.

Metode 2 innebærer litt mer jobb i forkant, men større sannsynlighet for suksess. Kjøp gjengestang, mutter og stor skive på f.eks. Biltema. Sag av gjengestanga i passende lengde og skru den inn i kranklageret til den sitter skikkelig. Deretter setter du på kranklagerhylsa og skiva. Så er det bare å feste mutteren så kranklagerhylsa blir holdt godt på plass. Min kranklagerhylse har mulighet for bruk av stor fastnøkkel så da bruker jeg en stor fastnøkkel og legger vekten min oppå så pleier det å løsne. Det er viktig at mutteren sitter stramt. Blir det slark er du uten gjenger ICON_WINK

Min erfaring er at det er noe uhumskheter så for ikke å gjøre samme tabben igjen så monterer du utenpåliggende lager! Nå har såvidt jeg kunne se selv Deore kommet i utenpåliggende versjon så da er det ingen grunn til å at ikke selv jobbsykkelen skal få seg litt glede (det var ihvertfall min tanke).

Lykke til!

Thomas

Re: Krank krise [Re: Brumm] #594908 17/08/2008 19:30
skognils Offline
Ringrev
Ringrev
og for de som er kreativ..

-sett verktøy"koppen" som bruke for å skru ut kranklager fast i en skrustikke.
-løft rammen opp og fest den på kranklagerverktøykoppen og bruk rammen til å vri løs kranklageret med.

NB! NB! husk riktig retning...

Re: Krank krise [Re: skognils] #594919 17/08/2008 19:45
T
tan Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking
T
jepp det er en firkantbolt, internt kranklager. Tusen milioner takk for supre ideer, setter i gang full av pågangsmot i morgen, skal gi en tilbakemelding her på forumet.

Fersking? har vært her en stund nå

Moderator  support