Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Kamera

Kamera #594323 16/08/2008 14:32
MacuriO Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking
Heisann
Jeg vurderer å kjøpe meg et kamera og er relativt fersk innen kamera verdenen. Hva anbefaler dere som har litt mer erfaring?
Valget (for øyeblikket) står mellom:
- Canon Eos450D
(http://www.canon.no/For_Home/Product_Finder/Cameras/Digital_SLR/EOS_450D/index.asp)

eller

- Sony DSLR-A350
(http://www.sony.no/product/dss-digital-slr/dslr-a350)

Always carry a large flagon of whisky in case of snakebite and furthermore always carry a small snake.
Re: Kamera [Re: MacuriO] #594335 16/08/2008 15:37
Santacruz Offline
Besatt
Besatt
Anbefaler Speilrefleks fra canon eller Nikon. Der er ekstrautstyret mest å velge mellom, bla.annet mye brukt. Ikke heng deg opp i huset, legg kroner i optikken. Den Canonen du linker til er helt fin.

Re: Kamera [Re: Santacruz] #594359 16/08/2008 16:48
Brumm Offline
Ivrig
Ivrig
Jeg ville også prøvd kamerahuset med en god linse og kjent om det ligger godt i hånden.
Samboerens 400D ligger greit med plastlinsa som følger med, men når jeg settet på min linse som er endel tyngre så blir den ikke veldig behagelig (kamerahuset er litt lett og mine hender litt for store), men med mitt Canon 30D så er balansen bedre og grepet mer passende for mine hender.

Nikon og Pentax har også fine kamerasystemer så prøv gjerne disse også før du bestemmer deg. Ergonomi er en ting, linsepark og tilgjengelig kompatibelt utstyr noe annet. Til entusiastbruk så burde det ikke være noe problem med noen av merkene.

Lykke til med valget! Det er veldig mye mer gøy å ta bilder med en speilrefleks enn et treigt kompaktkamera!
Vurder også boken "Digital fotografi i praksis", jeg synes den gir en god gjennomgang av mange viktige temaer.

Ellers er jeg enig med Santacruz at det er optikken som er viktig. De vil du beholde og bruke når du senere kanskje oppgraderer kamerahuset. Det er imidlertid mye fin optikk å få kjøpt pent brukt, men til å begynne med så er det nok greit å kjøpe et kamera og en vidvinkel zoomlinse i butikk (men legg gjerne endel penger i et godt vidvinkelobjektiv. f.eks. Canon EF 17-40 f/4L eller tilsvarende).

Det fine med digitalkamera er at informasjon om bildet som lukkertid, blender, iso og brennvidde blir lagret slik at du kan slå opp dataene i ettertid. Tar du mange bilder på maks vidvinkel eller maks tele så kan det være verdt å kjøpe en linse som bedre dekker ditt faktiske bruksområde.

Thomas

Re: Kamera [Re: Brumm] #594451 16/08/2008 18:52
MacuriO Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking
takk for alle tips og råd.
Jeg har sett hvor stor forskjell det er mellom et vanlig kamera og et speilrefleks så da tenkte jeg det var like greit å finne et speilrefleks når jeg skal kjøpe et kamera.
Jeg er vel mest ute etter et kamer som er "lett" å bruke og som er høvelig bra, slik at jeg kan lære litt mer når jeg holder på.

Det er vel mer motiverende og spennende å ta bilder når man kan leke litt med et litt mer avansert kamera =) Jeg synes det er greit å ta bilder med et valig kamer, men det blir fort kjedelig. Alle bildene blir mersom så like =)

Always carry a large flagon of whisky in case of snakebite and furthermore always carry a small snake.
Re: Kamera [Re: MacuriO] #594454 16/08/2008 18:56
jojjo Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
Ta en titt på denne linken så får du se hva en annen av forumets brukere tilslutt kjøpte:

http://terrengsykkel.no/ubb/ubbthreads.php?ubb=showflat&Number=577059&page=0&fpart=1

Re: Kamera [Re: jojjo] #594559 16/08/2008 20:50
Larsemannen Offline
Ivrig
Ivrig
Er "Nikon-mann" så skal ikke si så mye om selve kameraene annet at du må gå i butikken og føle hva som ligger best i hånda di selv. Men ta i hvertfall Nikon med i vurderingen.

En fordel med Nikon, synes jeg, er at Nikon sin programvare er betydelig bedre enn Canon sin. Mer kontroll med den fra Nikon og enklere å bruke er min erfaring etter å ha byttet litt frem og tilbake mellom de to.

Lykke til! Uansett vil du få en super billedkvalitet med speilreflekskamera ICON_SMILE (Men kjøp et kamera-merke og ikke Sony, Casio etc andre elektronikkmerker...)

Re: Kamera [Re: MacuriO] #594566 16/08/2008 21:08
erlingba Offline
.
.
Av de to ville jeg valgt Sony siden den har den beste liveview-funksjonen og bildestabilisering i huset.

Og sony begynner å få en bra objektivpark, så det skal ikke by på problemer å få tak i optikk.

Moderator  support