Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Jevnlig vedlikehold

Jevnlig vedlikehold #594147 15/08/2008 22:16
sam Offline OP
Avhengig
OP Offline
Avhengig
Jeg har tidligere bare hatt billige sykler og har ikke ofret så mange tanker på vedlikeholdet. Jeg vasket sykkelen i ny og ned og smurte kjede med universalolje eller det meg hadde for hånden. Nå har sykkelgleden våknet til liv igjen og jeg kjøpte meg nylig en Full-Dynamix R4.0 XT Reba og jeg ønsker å ta bedre vare på sykkelen min nå. Jeg er ganske grønn når det gjelder mekking og vedlikehold av sykkel, så jeg håper noen av dere kan gi meg noen tips. Det jeg lurer på er hva gjør dere av vedlikehold jevnlig, tenker da på hva vaskes/tørkes av, hva smøres opp? Hva bruker dere til vasking av de ulike delene? Hvilke smøremidler bruker dere? . Kom gjerne med tips på andre ting som er lurt å huske på. Håper med dette å få opp noen does and dont´s, så jeg slipper å gå i unødvendige feller og kan ta vare på utstyret mitt på beste måte.

Hilsen Sam

CK Fix
Re: Jevnlig vedlikehold [Re: sam] #594318 16/08/2008 14:17
Hæ? Offline
Navnet skjemmer ingen.
Navnet skjemmer ingen.
Vasker ramme og styre, gaffel, krank o.l. (alt som ikke er satt inn med olje, egentlig) med varmt vann og grønnsåpe. Spyler med hageslange før og etter.

Er kjedet veldig skittent tar jeg en dæsj TF2 på en klut, klemmer den rundt kjedet og trør bakover noen runder. Så på med olje. Olje for tørre forhold hvis det er mest hensiktsmessig, eller en for vått hvis det er påkrevd. Lar sykkelen stå en stund, og tørker over kjede med en ren, tørr klut før jeg trør ut i solnedgangen.

Av og til demonterer jeg hele kjærra, fetter og smører opp lager og gjenger, vokser sykkelen med bilvoks av den harde typen og setter den til utstiling i kjelleren. Sånn cirka en gang i året, vil jeg tro.

Gaffel som er med demping får sin service etter den intervallen produsenten foreslår.

ICON_SMILE

Evoc 2012 sykkelbag leies ut. Ta kontakt på PM!
Jeg trener ikke, jeg bare trimmer!
Re: Jevnlig vedlikehold [Re: sam] #605144 05/09/2008 22:40
R
Roi Offline
Fersking
Fersking
R
Hei
Er du fornøyd med sykkelen? Skal kjøpe ny sykkel men det er jo en jungel av sykkler for en som ikke har så god peiling og er fersk. Var på gang med å kjøpe Scott scale 35 men de hadde ikke medium ramme inne nå. Lurte på Full-Dynamix, ser jo veldig bra ut men har ikke peiling på rammer etc.Noen som har erfaring med denne eller andre gode forslag til fersking?

Takker for alle gode råd....

Re: Jevnlig vedlikehold [Re: Roi] #605345 06/09/2008 17:37
sam Offline OP
Avhengig
OP Offline
Avhengig
Jeg skal være litt forsiktig med hva jeg sier, er nemlig fersking selv. Men jeg er uansett veldig fornøyd så langt. Trener med sykkelen nesten hver dag (baken trenger en hviledag innimellom pga uvant gnaging og dårlig naturlig polstring) og jeg blir bare mer og mer fornøyd. Ut fra det jeg fant av info før jeg kjøpte sykkel, virker det som om man får bra utstyr i forhold til det man får hos andre merker når man slenger 10 000 på bordet, men som sagt så er kunnskapen min litt begrenset. Når det gjelder ramma så syns jeg den er god, prøvde andre merker men jeg syns det er vanskelig å kjenne om ramma er sånn og sånn bare av å sykle rundt utenfor butikken. Skulle jeg kjøpt ny sykkel igjen hadde jeg valgt Full Dynamix på nytt. Gutta som jobber på bikeshop er dessuten flinke og hjelpsomme.

CK Fix
Re: Jevnlig vedlikehold [Re: sam] #605448 06/09/2008 22:10
R
Roi Offline
Fersking
Fersking
R
Hei
Tusen takk for nyttig info. Veldig bra utstyrt som du sier for 10 lapper. Tar kontakt med bikeshop på mandag så får jeg se hva det blir til......

Takker igjen for tilbakemelding:-)

Mvh
Roald

Moderator  support