Det er bare å gi gass

Hvordan man liker, hva som er riktig for deg og hvordan kroppen trenger/takler/har nytte av en spes. treningsform frem mot et ritt eller annen konkurranse, er forskjellige pr person.
Generelt (forutsatt at man har en del grunntrening som langturer osv. inne)gelder vel at man topper formen frem mot en konkurranse ved å fokusere mye på trene opp mot terskel. Alså høy ytelse, og ellers en høyere totalbelastning, med roligere periode frem mot k.dagen (siste uke). Dette girer kroppen opp med et overskudd.
Dette fungerer for meg: Jeg har gjort det slik at jeg har trent "vanlig" for uke 3 og 2 frem til siste uke med 2,5t "lang"tur på mandag og lørdag/søndag (med fokus på å holde 65-75% ytelse konstant og tråkke riktig). 1-1,5t hardøkt på tirsdag og torsdag, med maks ytelse i en kupert løype (1,8-2,5mil) jeg har med blanding av grus og skogssti og en lang og seig bakke.
Siste uke (inneværende konkurranseuke): En 2,5t rolig tur på mandagen og siste virkelige tunge økt på tirsdagen før konkurransedag (lørdag). Gjerne syklet konk. traseen med 85% ytelse (3-timers tur)/ høyt jevn trykk. Vilt kroppen på onsdagen, 2-timers 65% ytelsestur på torsdagen og en 1-times siste sykkeltur-sjekke-om-alt-virker-tur på fredagen med 50% ytelse. Kun som en luftetur.