Først: Drit i dempegaffelen hvis du ikke gidder å vedlikeholde den.
Men du kan kjøpe en stiv gaffel, og bytte til dempegaffelen på
sommeren, men da stiger jo budsjettet ditt!
Forresten - du er sikker på at "vinterdekk" = piggdekk?
Foreslår butikken sånne klips-på-skjermer?
Jeg så bilde av Trek'en, og den ser ut som en terrengsykkel/stisykkel, og jeg så ikke noen feste for helskjermer der?
Jeg anbefaler på det sterkeste at du insisterer på helskjermer,
for det gir mest beskyttelse mot sluddvær.
klips-skjermer er noe søppel, for de beskytter ikke godt nok.
Slikt er ypperlig på midlertidige skjermer eller i sti, men de har ikke noenting å gjøre på en commuter, som skal være så driftssikker som mulig.
Jeg bruker to hel-bakskjermer, SKS 65mm brede. Den er egentlig noe dritt for den holder bare maks 2 år, men den er billig og lette nok. (Jeg håper å få fingeren ut og få fiksa en jævel av bakskjerm av aluminiumsplater før vinteren!) Skjermen foran ender ca 10cm overfor bakken og det beskytter mye bedre mot sludd/regn enn den orignale forskjermen som var alt for kort. Nå er jeg mye tørrere på beina enn ifjor!

Så hva med snøen som kiler seg fast i skjermen?
Jo, ved å ha tuppen nederst lengre innerst enn resten av skjermen
unngår jeg dette problemet. Dog vil jeg ha et alu/plast/gummi
nederst ved kanten for å forhindre sprut.
Trek lager fine sykler, så det trenger du ikke å tenke på,
men jeg er noe usikker på om den modellen butikken prakker på
deg er den riktige da du har så spesifikke krav.
Jeg sykler på en terrengsykkelramme, men den har feste for skjerm og bagasjebrett, og den har plass til feite dekk og har god klaring til snø. Samtidig har jeg syklet sti med den en gang på vinteren og det var ekstra morsomt med stiv gaffel som en kontrast til min vanlige stisykkel. Dog skulle jeg ønske at den hadde lengre akselavstand slik at det blir lettere for meg å frakte tunge/store ting med den. Og jeg vil ha bagasjebrett foran!
Hva med å ha to sykler?
En fin en for terreng/sti, og en stygg en for jobbsykkel?
Lykke til, og måtte du få mange vakre mil!

edit: slitasje: Jepp - bruk billigst mulig girutstyr!
Det var pga girproblemer og slitasjen jeg begynte med fixie,
for å holde kostnadene nede. Dog sliter jeg noe forjævlig når snøen overstiger 7cm, men jeg har løst den delvist med å snu bakhjulet, men det er jo trøttsomt...
Regn med å bytte kjede ofte og frikrans enkelte ganger.
Drit i alt av aluminium på drivverket, stål er bedre, men da må du regne med stygge rustflekker. Titanskruer en en fordel, men de er så fordømte dyre at jeg nøyer meg med å bytte skruer oftere!
Eller ha færre deler på sykkelen!