Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Vintersykkel - Trek 6300?

Vintersykkel - Trek 6300? #593293 14/08/2008 20:04
U
urh Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking
U
Jeg vurderer å sykle til/fra jobben i vinter + litt til. Men som kjent kan det bli mye, og ofte, sne i Tromsø. Tror ikke sykkelen blir brukt utenom asfalt (dvs. mye sne og is) og noe sykling på grusveger og stier (det siste i sommerhalvåret).

En lokal forhandler har forslått meg en sykkel som heter Trek 6300 (http://www.trek.no/varekatalog/docs/KATALOGER08/Trek_N_LR-08_terreng.pdf). Noen som har kjennskap til om sykkelen er verd kr. 6500 og egnet til formålet?
Kan det være verd pengene å investere ytterligere kr. 1500 i oppgradering til en Trek 6500?

Er også blitt anbefalt Nokian HP EX 296. Disse virker veldig ok?

Takknemmelig for råd da jeg er relativt fersk på området.

Re: Vintersykkel - Trek 6300? [Re: urh] #593305 14/08/2008 20:21
Hansi Offline
Entusiast
Entusiast
Skal ikke anbefale deg noe sykkel, siden smaken er som baken (helt ræva).

Anbefaler deg derimot å bruke fastgaffel om vinteren. Demperens byggematerialer (magnesium) er ikke glad i vegsalt, og du sparer over kiloet på å ha en fastgaffel vs. dempegaffel.

Lys er også viktig!

Jeg har syklet i alle år på Nokian Extreme 296, men skal i år prøve dekket alle skryter av:

http://www.cyclecomponents.com/cgi-bin/a...kr&Visn=Std

Vintersykling er bare herlig. Spesielt når det er skare!

Lykke til.....

Re: Vintersykkel - Trek 6300? [Re: Hansi] #593307 14/08/2008 20:25
U
urh Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking
U
Har fått noen varierte anbefalinger på gaffel; De som mener at demper er lurt hevder at man får bedre kontakt med vegen når den er ujevn (is og sne).

Re: Vintersykkel - Trek 6300? [Re: urh] #593313 14/08/2008 20:30
Hansi Offline
Entusiast
Entusiast
En annen ting,

For guds skyld: IKKE kjøp sykkel til veiledende butikkpriser! 10-20% burde ikke være noen problem i de fleste butikker. Finnes mange gode bruktkjøp på nettet også. Enten her, eller på Syklingens verden.

Mange opplever at de angrer i ettertid at de ikke brukte noen kroner ekstra på nykjøp.

Re: Vintersykkel - Trek 6300? [Re: Hansi] #593333 14/08/2008 20:42
U
urh Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking
U
Har fått tilbud på sykkelen med vinterdekkene + vinterskjermer + klikkpedaler + bærer til kr. 7500. Det skulle vel bli ca. 15 % i rabatt.

Re: Vintersykkel - Trek 6300? [Re: Hansi] #593335 14/08/2008 20:45
B
Berzerk Offline
Ringrev
Ringrev
B
Kan tryggt anbefale Nokian Extreme 296, benyttet disse et par sesonger og synes de var knallbra.

Bet på det meste, såpass bra at jeg holdt på å falle på baken når jeg gikk av sykkelen, skummelt...

Re: Vintersykkel - Trek 6300? [Re: urh] #593338 14/08/2008 20:45
U
urh Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking
U
Er det noen som har erfaring med Trek 6300 eller 6500 der ute?
Er syklene verd pengene eller finnes det etter deres erfaringer bedre alternativ?

Re: Vintersykkel - Trek 6300? [Re: Hansi] #593367 14/08/2008 21:04
J
Jon Anders Offline
Entusiast
Entusiast
J
Jeg ville ikke kjøpt helt ny sykkel for å bruke til vintersykling. Jeg ville oppgradert en sykkel du evntuelt har, og spart den nye til våren. Salt tærer utrolig mye på driverket og andre komponenter på sykkelen.

kjøp gjerne sykkel på salg, men ikke ødelegg den det første halve året du har den.

Re: Vintersykkel - Trek 6300? [Re: Jon Anders] #593371 14/08/2008 21:08
U
urh Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking
U
Skjønner poenget. Eneste sykkelen jeg har er en asfalt racer så oppgradering er ikke noe alternativ.
Er slitasjen så stor på vintersykling at sykkelens liv blir veldig kort? Da er det vel heller ikke lurt å legge mye penger i kvalitet.

Re: Vintersykkel - Trek 6300? [Re: urh] #593373 14/08/2008 21:10
A
atlekristensen Offline
Ivrig
Ivrig
A
Først: Drit i dempegaffelen hvis du ikke gidder å vedlikeholde den.

Men du kan kjøpe en stiv gaffel, og bytte til dempegaffelen på
sommeren, men da stiger jo budsjettet ditt!

Forresten - du er sikker på at "vinterdekk" = piggdekk?
Foreslår butikken sånne klips-på-skjermer?

Jeg så bilde av Trek'en, og den ser ut som en terrengsykkel/stisykkel, og jeg så ikke noen feste for helskjermer der?

Jeg anbefaler på det sterkeste at du insisterer på helskjermer,
for det gir mest beskyttelse mot sluddvær.
klips-skjermer er noe søppel, for de beskytter ikke godt nok.
Slikt er ypperlig på midlertidige skjermer eller i sti, men de har ikke noenting å gjøre på en commuter, som skal være så driftssikker som mulig.

Jeg bruker to hel-bakskjermer, SKS 65mm brede. Den er egentlig noe dritt for den holder bare maks 2 år, men den er billig og lette nok. (Jeg håper å få fingeren ut og få fiksa en jævel av bakskjerm av aluminiumsplater før vinteren!) Skjermen foran ender ca 10cm overfor bakken og det beskytter mye bedre mot sludd/regn enn den orignale forskjermen som var alt for kort. Nå er jeg mye tørrere på beina enn ifjor! ICON_WINK

Så hva med snøen som kiler seg fast i skjermen?
Jo, ved å ha tuppen nederst lengre innerst enn resten av skjermen
unngår jeg dette problemet. Dog vil jeg ha et alu/plast/gummi
nederst ved kanten for å forhindre sprut.

Trek lager fine sykler, så det trenger du ikke å tenke på,
men jeg er noe usikker på om den modellen butikken prakker på
deg er den riktige da du har så spesifikke krav.

Jeg sykler på en terrengsykkelramme, men den har feste for skjerm og bagasjebrett, og den har plass til feite dekk og har god klaring til snø. Samtidig har jeg syklet sti med den en gang på vinteren og det var ekstra morsomt med stiv gaffel som en kontrast til min vanlige stisykkel. Dog skulle jeg ønske at den hadde lengre akselavstand slik at det blir lettere for meg å frakte tunge/store ting med den. Og jeg vil ha bagasjebrett foran!

Hva med å ha to sykler?
En fin en for terreng/sti, og en stygg en for jobbsykkel?

Lykke til, og måtte du få mange vakre mil! ICON_SMILE

edit: slitasje: Jepp - bruk billigst mulig girutstyr!
Det var pga girproblemer og slitasjen jeg begynte med fixie,
for å holde kostnadene nede. Dog sliter jeg noe forjævlig når snøen overstiger 7cm, men jeg har løst den delvist med å snu bakhjulet, men det er jo trøttsomt...
Regn med å bytte kjede ofte og frikrans enkelte ganger.
Drit i alt av aluminium på drivverket, stål er bedre, men da må du regne med stygge rustflekker. Titanskruer en en fordel, men de er så fordømte dyre at jeg nøyer meg med å bytte skruer oftere!
Eller ha færre deler på sykkelen!

Redigert av atlekristensen; 14/08/2008 21:14. Rediger grunn: slitasje
Re: Vintersykkel - Trek 6300? [Re: urh] #593375 14/08/2008 21:10
Hansi Offline
Entusiast
Entusiast
Slitasjen om vinteren er veldig overdreven enn hva den faktisk er! Vasker du og smører regelmessig, er det bare lykken.

Re: Vintersykkel - Trek 6300? [Re: atlekristensen] #593405 14/08/2008 21:51
U
urh Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking
U
Sitat: atlekristensen
Først: Drit i dempegaffelen hvis du ikke gidder å vedlikeholde den.

Men du kan kjøpe en stiv gaffel, og bytte til dempegaffelen på
sommeren, men da stiger jo budsjettet ditt!

Forresten - du er sikker på at "vinterdekk" = piggdekk?
Foreslår butikken sånne klips-på-skjermer?....

Lykke til, og måtte du få mange vakre mil! ICON_SMILE

edit: slitasje: Jepp - bruk billigst mulig girutstyr!...

Takk for glimrende svar. :-)

Er løsningen mot salt og rust å spyle sykkelen ofte (en gang i uka)??

Vinterdekk=Nokian HP EX 296 så de er jeg trykke på.

Mistenker at butikkens forslag til "vinterskjermer" er klips-på-skjermer. Imdilertid ikke av den helt billige typen men noe som ikke holder på snøen så godt. Jeg må sjekke skjermene litt mer nøye.

Forresten: Jeg er blitt anbefalt av en erfaren offroader å bruke klipssko også om vinteren. Er litt skeptisk da jeg ser for meg noen uønskede stopp i vintertrafikken med påfølgende paniske utløsninger av skoene (de jeg har i dag har jeg måtte stramme hardt for å unngå slark).

Re: Vintersykkel - Trek 6300? [Re: Hansi] #593410 14/08/2008 22:04
J
Jon Anders Offline
Entusiast
Entusiast
J
Sitat: Hansi
Slitasjen om vinteren er veldig overdreven enn hva den faktisk er! Vasker du og smører regelmessig, er det bare lykken.

Jeg snakker ut ifra personlige erfaringer. Selv har jeg sykleet mye på vinteren og skrudd på mange sykler som er brukt om vintern. Forskjellen på en sykkel som er brukt om sommeren og en som er brukt om vinteren er enor, men den varierer. Alt avhenger på mengden salt sykkelen er utsatt for.

Vasking om viteren kan også straffe seg, ikke alle har tilgang på en oppvarmet plass der sykkelen kan tørke etter vansking. Frost kan skade drivertet mer en saltet. (hvis du er maks uheldig, somregel går det bra)

Re: Vintersykkel - Trek 6300? [Re: urh] #593455 15/08/2008 04:38
A
atlekristensen Offline
Ivrig
Ivrig
A
Sitat: urh

Er løsningen mot salt og rust å spyle sykkelen ofte (en gang i uka)??

Vel. hvis du kan og gidder! ICON_LAUGH
Jeg vasker ikke sykkelen fra septemper til april. Da jeg hadde gir vasket jeg enkelte ganger i februar, når det var mildt, men som regel gadd jeg ikke. Iår har jeg ikke vasket commuteren min i det hele tatt, jeg lar naturen ta seg av den.

Det ser likevel forjævlig ut etter en tur,
så det er et nytteløst kamp å holde den ren, så alt jeg
gjør er å børste av snøen før jeg tar inn sykkelen.

Det optimale er å oppbevare sykkelen varmt om natten (det gjør jeg), og så drite i den ellers. Enkelte har fått vann i frihjulet, og når det blir kaldt fryser det til og frihjulet i baknavet virker ikke. Men det er nok noe som sjeldent skjer, og det dukker kanskje opp hvis det høljer ned regn i dagevis på selve baknavet. Jeg hadde aldri dette problemet, jeg leste om det en gang her. Jeg har også reservehjul her itilfelle det skulle skje noe med hjulene mine.

Jeg foreslår at du ser litt på lys, jeg bruker et navdynamo (en fra Biltema, en med Schmith nav) men den kunne hatt bedre lysstyrke, men det er uansett lettere enn styret med batterier! Shimanonnavet fra Biltema holder ikke så mange mil som Schmith navet, men den er billig og stygg nok!

Quote:

Vinterdekk=Nokian HP EX 296 så de er jeg trykke på.

Hvis det er mye asfaltsykling kan du ha færre pigger.
Jeg har brukt samme dekk foran/bak.
Jeg vurderer å kjøpe et piggdekk med færre pigger bak,
men jeg prøver først Scwalbe dekket mitt.

Quote:

Jeg må sjekke skjermene litt mer nøye.

Det spørs mye på miljøet/klimaet, hvis det er massevis av snø og lite sludd/regn kan du like gjerne droppe skjermer.
Det er enkelte her som sykler ren terrengsykkel om vinteren, og de bruker ikke skjermer.

Quote:

klipssko

"klipssko"? Sånne bøyler en trer inn skoa og strammer til?
Noen liker slikt, jeg gjør ikke det, jeg foretrekker klikk.
Andre syntes at klikk blir for kaldt om vinteren, pga metallklossen under, men jeg syntes at det funker finfint.
Jeg bruker dedikerte Shimano vintersko.
Shimano/North/Lake lager slikt, og jeg gidder ikke å google etter modellnr!
Ihvertfall ned til -10-15, som jeg har prøvd enkelte ganger.

Re: Vintersykkel - Trek 6300? [Re: urh] #593497 15/08/2008 06:22
O
orb Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
O
Hei

Det er å anbefale dersom du får skaffet deg en brukt fulldemper. Fulldempet sykkel er gull på is/snødekte veier. Demping også bak forbedrer grepet på noe voldsomt på glatte veier og reduserer effektivt muligheten for at sykkelen glir vekk under deg i det du f.eks. havner nedi ei isete renne i asfalten (du vet...etter at bilene har laget slike dype togskinner i asfalten). Ny sykkel til vintersykkling kan bli en dyr affære som andre her sier.

-Henning

"Giving wind helps pushing you up the hills."

Canyon NErve AM 5.0
Canyon Grand Canyon 8.9 29r
Corratec Superbow HT
Re: Vintersykkel - Trek 6300? [Re: orb] #593670 15/08/2008 09:02
U
urh Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking
U
Sitat: orb
Hei

Det er å anbefale dersom du får skaffet deg en brukt fulldemper. Fulldempet sykkel er gull på is/snødekte veier. Demping også bak forbedrer grepet på noe voldsomt på glatte veier og reduserer effektivt muligheten for at sykkelen glir vekk under deg i det du f.eks. havner nedi ei isete renne i asfalten (du vet...etter at bilene har laget slike dype togskinner i asfalten). Ny sykkel til vintersykkling kan bli en dyr affære som andre her sier.

-Henning

Fullldemper? Mister jeg ikke all kraft i tråkket...? :-)

Dersom jeg skulle vurdere fulltemper; Er det noen som er å anbefale? Hva er + og minus i forhold til kun dempegaffel?

Re: Vintersykkel - Trek 6300? [Re: urh] #593688 15/08/2008 09:23
Hansi Offline
Entusiast
Entusiast
Fulldemper brukes i downhill og thats it.

Re: Vintersykkel - Trek 6300? [Re: Hansi] #593785 15/08/2008 11:11
O
orb Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
O
Nei nå får du snurpe igjen. Det er din mening. "Dagens" fulldempere innehar ikke den tråkktapende effekten som gårsdagens (10 år siden). Hvor har du hatt øynene dine hen den siste tiden....kun på forhjulet ditt? :-)

Henning

Sitat: Hansi
Fulldemper brukes i downhill og thats it.

Canyon NErve AM 5.0
Corratec Superbow HT
Re: Vintersykkel - Trek 6300? [Re: orb] #593791 15/08/2008 11:23
sykkeloyvind Offline
More than words
More than words
Som sykkel til og fra jobb om vinteren er fulldemper bare tull. Men til det meste annet av terrengsykling er det supert. Et utsagn om at det bare er til utforsykling er i beste fall ironi, men sannsynligvis bare et resultat av propaganda fra norske grussykkelprodusenter som vil si at vekt er det eneste som teller.
Som dedikert vintersykkel ville jeg valgt en stiv sykkel med innebygget gir i navet, Shimano Alfine eller Nexus.
Everest Urban Rider er en slik sykkel: http://oslosportslager.no/produkt/urban-rider-9550.aspx

Forøvrig er Trek 6300 en super sykkel, men du må jobbe litt for å få skikkelige skjermer til å passe.

Øyvind Aas
Kollisjonsdukke i permisjon
Re: Vintersykkel - Trek 6300? [Re: urh] #593795 15/08/2008 11:26
O
orb Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
O
Sitat: urh
Sitat: orb
Hei

-Henning

Fullldemper? Mister jeg ikke all kraft i tråkket...? :-)

Et hyptotetisk svar...hvis en mistet all kraft i tråkket...hvordan komme seg frem da? Neida her er det skjedd veldig mye siden de første fulldempa nådde markedet. Dagens bakdempere i kombinasjon med skikkelig rammeløsnings av dempeløsningen sørger for Minimalt tap av tråkk. Tap av tråkket henter du igjen i bøtter og spann i form av veigrep og høyere hastighet. På isdekket ujevn isdekket vei har du potensiale i at en hardtail vil miste grepet grunnet at bakdekket i perioder befinner seg i luft og ikke har veigrep. Bakdemper sørger rett og slett for at bakhjulet holdes mer på veien, har bedre grep og når du glir så vil demperen sørge for at du gjenopptar grepet igjen mye raskere og forhindrer fall/ubalanse. De fleste bakdempere sammen med skikkelig løsning av dempermekanisme vil i dag ikke nevneverdig trykket sammen av pedal tråkk.

Dersom jeg skulle vurdere fulltemper; Er det noen som er å anbefale? Hva er + og minus i forhold til kun dempegaffel?

Kona (Kikapu), Corratec (quassar på bikepartner), Specialized har en rekke gode fulldempede stisykler som sikkert er få få brukt nå til en fornuftig pris.

mvh
Henning

Canyon NErve AM 5.0
Corratec Superbow HT
Re: Vintersykkel - Trek 6300? [Re: sykkeloyvind] #593807 15/08/2008 11:49
Dan Offline
More than words
More than words
Sitat: sykkeloyvind
Som sykkel til og fra jobb om vinteren er fulldemper bare tull.

Det er ikke sant. Mot slutten av vinteren, når gangveiene er fulle av isvoller og frosne fotspor og annet som prøver å drepe middelaldrende rygger så er det faktisk deilig med fulldemper. Selvfølgelig kan det tenkes at en dempersetepinne gjør den samme jobben, men å si at fulldemper er tull på vinterjobbveien blir for bastant.

Re: Vintersykkel - Trek 6300? [Re: Dan] #594031 15/08/2008 19:58
U
urh Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking
U
Imponert over alle muligheter og meninger selv om det er tydelig at syklere og sykkelmiljø ikke er noe A4 greie; løsningene spriker i de fleste retninger.

Når det er sagt har deres bidrag ledet meg til følgende konklusjon:
- Trek 6300 er en god nok sykkel (selv om 17,5" føltes liten under prøvesyklingen)
- Nokian Extreme 296 er dekket for vinteren
- Gode skjermer er viktig og improvisasjon kan være nødvendig for å få tilpasset.
- Klikkpedaler er trygge nok og praktiske i vinterbruk.
- Jeg tror at jeg kompromisser på demping kun foran. Gir mulighet til turer på stier også dersom jeg skulle bli eventyrlysten.

OK; Trek 6300 er ett alternativ. Tror imidlertid jeg venter litt. Kanskje prisen på denne eller gode alternativer synker ytterligere mot oktober. Trolig kan jeg bruke asfalt raceren ut september.
Takk for alle bidrag.

Re: Vintersykkel - Trek 6300? [Re: urh] #599317 26/08/2008 16:24
U
urh Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking
U
Hei igjen
Da har jeg gjort innkjøp av min vintersykkel:
- Hard rocx stone machine disc http://www.oslosportslager.no/produkt/stone-machine-disc-9556.aspx
- Scwalbe ice S (tror det er denne http://www.vg.no/helse/artikkel.php?artid=109722 )
- Skjermsett 26” plast
- Bagasjebærer 26-28”
- Pedal combi Wellgo
Kjøpte det hele på Intersport i Tromsø. Fikk 25 % på alt (noe som gjorde at jeg oppgraderte fra Trek 6300); kr. 7 500. Ser ikke bort fra at jeg tjuvstarter vintersesongen med barmarkstur opp Tromsdalen og mot Fjellheisen.

Takk for alle innspill og bidrag.

PS: Har bare ett problem nå: Etter at jeg kjøpte denne sykkelen fikk jeg vite av det ikke går an å montere bærer på min Specialized Allez (ble fortalt av selger på MX Sport at det gikk). Hadde en drøm om langtur med oppakning til sommeren. Men dets spørs om det er aktuelt med Hard Rocx en …

Moderator  support