Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

tips til terreng/stisykkel

tips til terreng/stisykkel #593289 14/08/2008 19:54
G
Guro Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking
G
Jeg er en jente som nylig har oppdaget hvor morsomt det er å sykle også utenfor grusveien og har derfor planer om å bytte ut min seks år gamle hard rocx xTrainer med noe litt dyrere og morsommere ICON_SMILE
Jeg ønsker en sykkel som kan brukes på grus, men som også er litt leken og fungerer på sti.
Har tittet på fulldempede sykler (f.eks Marin Mount Vision), men tror den ikke er noe særlig når jeg f.eks skal sykle birken. Har også tittet på Specialized Epic Comp, som jeg tror passer mitt bruk bedre.

Er 176 høy, så det må ikke nødvendigvis være en jentemodell.
Noen som har andre gode tips?

Re: tips til terreng/stisykkel [Re: Guro] #593304 14/08/2008 20:21
sigmund Offline
Ivrig
Ivrig
Velkommen til forumet og gratulerer med oppdagelsen! ICON_LAUGH (...at sti er moro)

Jeg kjenner ikke veldig godt hvilke XC fulldempere som er på markedet nå, men kan fortelle at jeg for et par år siden gjenoppdaget stisykling på en XC-orientert hardtail, med bare noen mindre modifikasjoner.

Generelt så fungerer noe bredere, mer voluminøse og mykere dekk bedre på sti enn typiske birken-dekk. Birken dekk skal ha lav rullemotstand på grus og fungere tilfredsstillende på terrengseksjonene, mens stidekk skal gripe seg fast på stein og røtter, dempe skarpe kanter og ha godt feste på løst underlag. Så kravene til stidekk og birkendekk er en del forskjellige. Dersom du har to (eller flere) sett dekk så kan du raskt tilpasse sykkelen en god del til underlaget. I valg av modell så kan det være greit å se etter at det er plass i ramma til litt mer voluminøse dekk, slik at du kan få satt på stidekk uten gnissing.

Til sti er det behagelig med bremser med god stoppekraft. Felgbremser er lettere enn skivebremser, slik at mange XC-sykler er satt opp med dette. På sti, der felgene ofte er våte, så fungerer felgbremser dårligere enn skivebremser.

For å sti-tilpasse XC-sykkelen ytterligere kan du velge å sette på et bredere og noe høyere styre. På sti får du bedre kontroll om du har en litt mer opprett sittestilling enn på en typisk grusræser. Med et noe bredere og høyere styre får du dette.

Nå tar det jo litt tid å bytte dekk, styre og slikt, men det er jo ingenting i veien med å trene med høyt styre og grove dekk, for å sette på lavere styre og grusræserdekkene når du skal sykle ritt. Selv skifter jeg dekk mange ganger i løpet av sesongen og velger dekk utfra om det er tørt eller vått. Med litt trening og en god verkstedpumpe, så skifter jeg nå dekk på 4-5minutter.

Lykke til med valget av sykkel!

__o
_-\<,
(_)/(_)____ Sigmund
Re: tips til terreng/stisykkel [Re: Guro] #593306 14/08/2008 20:23
baronKanon Offline
Valgets kvaler
Valgets kvaler
Velkommen til forumet:)

Hvis du ser på Terrengsykkels stisykkel-test, er det noen sykler som egner seg godt til både sti og ritt. ( http://terrengsykkel.no/index.php?id=2314 ) Her er også Marin-sykkelen du har sett på med, så du har sammenligningsgrunnlag.

Etter 10 år på hardtail på sti, er jeg virkelig helfrelst (igjen) på stisykling etter at jeg kjøpte meg en fulldemper. MEN, du må ikke nødvendigvis ha en fullboing for å kose deg på sti, så det er sagt! Har selv vært på turer der folk kjører med hardtails på sti og holder følge med fulldemperfolket.

Uansett, å shoppe ny sykkel er dritmorro, så jeg ønsker deg lykke til!

Edit: og hva sigmundo sa

Redigert av baronKanon; 14/08/2008 20:24. Rediger grunn: sigmundo trykket litt før meg

-Kristian
http://instagram.com/kreckhoff
Albatross!

Brems - smil - si hei!

Moderator  support 

Terrengsykkel utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Kristoffer Kippernes Utstyrsredaktør: Øyvind Aas
Salg og marked: Alexander Hagen | Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt
Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå