Velkommen til forumet og gratulerer med oppdagelsen!

(...at sti er moro)
Jeg kjenner ikke veldig godt hvilke XC fulldempere som er på markedet nå, men kan fortelle at jeg for et par år siden gjenoppdaget stisykling på en XC-orientert hardtail, med bare noen mindre modifikasjoner.
Generelt så fungerer noe bredere, mer voluminøse og mykere dekk bedre på sti enn typiske birken-dekk. Birken dekk skal ha lav rullemotstand på grus og fungere tilfredsstillende på terrengseksjonene, mens stidekk skal gripe seg fast på stein og røtter, dempe skarpe kanter og ha godt feste på løst underlag. Så kravene til stidekk og birkendekk er en del forskjellige. Dersom du har to (eller flere) sett dekk så kan du raskt tilpasse sykkelen en god del til underlaget. I valg av modell så kan det være greit å se etter at det er plass i ramma til litt mer voluminøse dekk, slik at du kan få satt på stidekk uten gnissing.
Til sti er det behagelig med bremser med god stoppekraft. Felgbremser er lettere enn skivebremser, slik at mange XC-sykler er satt opp med dette. På sti, der felgene ofte er våte, så fungerer felgbremser dårligere enn skivebremser.
For å sti-tilpasse XC-sykkelen ytterligere kan du velge å sette på et bredere og noe høyere styre. På sti får du bedre kontroll om du har en litt mer opprett sittestilling enn på en typisk grusræser. Med et noe bredere og høyere styre får du dette.
Nå tar det jo litt tid å bytte dekk, styre og slikt, men det er jo ingenting i veien med å trene med høyt styre og grove dekk, for å sette på lavere styre og grusræserdekkene når du skal sykle ritt. Selv skifter jeg dekk mange ganger i løpet av sesongen og velger dekk utfra om det er tørt eller vått. Med litt trening og en god verkstedpumpe, så skifter jeg nå dekk på 4-5minutter.
Lykke til med valget av sykkel!