Er det noen som har tips for hvordan jeg lettere skal få pedalen av krankarmen? Jeg skrudde nok feil vei først, og nå er den helt stuck. Har forsøkt med en slagskrutrekker som drar 220 nm. Det sitter helt fast. Risikerer jeg å ødelegge gjengene i krankarmen? Eller har jeg allerede gjort det?
Bruk en GOD pedalnøkkel, og hold den sånn at kreftene du legger på virker mot senter av kranken, ikke bort fra det, og hold igjen i den andre pedalen/krankarmen. Det er ikke mange pedaler du ikek får løs da.
Jeg har brukt hult stålrør til å forlenge verktøyet flere ganger med stort hell. Du må kanskje ha noen til å holde verktøyet godt på plass, så det ikke glipper. Lite vits i diverse smøremidler når det først er stuck. Trenger ikke inn i gjengene.
Ellers er det viktig å skru rett vei :-). De syklene jeg har hatt har alltid vært slik: Sett i verktøyet og press pedalen fram, som når du trør fram. Når du holder igjen verktøyet så skrur dette riktig vei for å løsne og funker på begge sider. Grei huskeregel for å unngå forvirring.