Jakten på den ultimate allroundsykkelen...
|
Jakten på den ultimate allroundsykkelen...
12/08/2008 11:31
|
Palm
OP
Medlem
|
OP
Medlem
Hei,
Jeg er nylig blitt hektet på terrengsykling, og vurderer nå å oppgradere til en dyrere og bedre sykkel. Synes helt klart det er mest moro å leke meg på sti i skogen, men har ambisjoner om å prøve meg i noen ritt neste år. Inntil nylig var jeg overbevist om at Diamant Silver Cape / Nakamura Platinum Core var den riktige sykkelen for meg, bl.a. fordi jeg har fått med meg at den er testvinner i diverse blader (Terrengsykkel nr. 8/07, Sykkelmagasinet nr. 3/08). Og som fersking med null peiling eller erfaring er man jo henvist nettopp til å stole på slike tester når mas skal kjøpe nytt utstyr. Men etter omsider å ha fått lest testen i Terrengsykkel er jeg langt mer skeptisk. Så vidt jeg kan skjønne, virker det som dette er en sykkel som omtrent utelukkende egner seg til grussykling og ritt, og som er så godt som ubrukelig på sti?
Har derfor begynt å tenke mer i retning av noen av de andre syklene som kom godt ut i Terrengsykkels test, og som virker som langt bedre kompromisser mellom sti og grus; dvs. Cannondale Taurine, Scott Scale 30, Trek 8500 og ikke minst Specialized Stumpjumper Expert Disc. Valgets kvaler har dermed hovedsaklig stått mellom disse fire, og alt var vel og bra inntil en kollega – med god peiling på sykkel – kompliserte bildet ytterligere med følgende beskjed: ”Du må selvsagt ha fulldemper, det er dit verden går. Kjøper du hardtail blir det fort avleggs.” Han har tenkt å kjøpe seg en GT Sanction 2.0 eller GT Force 1.0. Men dette er jo sykler som veier rundt 15 kg? Hvordan blir det å dra på noe så tungt opp motbakkene til Estenstadhytta eller Gråkallen i Trondheim, der jeg hovedsakelig kommer til å sykle? Langt mer fristende da med en snerten og lett hardtail rundt 10 kilo, som tåler litt juling på vei ned. Og en fulldemper er vel heller ikke noe å stille opp i et ritt med? Ideelt skulle man selvsagt hatt én sykkel dedikert til hvert sitt bruksområde, men det er vel urealistisk for mange av oss.
Spørsmålet mitt til dere blir derfor: gitt at jeg er ute etter en sykkel i prisklassen 15-20.000 som egner seg best mulig til både grus/ritt og sti, hva bør jeg velge...?
Pål – frustrert og forvirret
P.S. Dersom det finnes tråder som dreier seg om dette allerede beklager jeg isåfall...
|
|
|
Re: Jakten på den ultimate allroundsykkelen...
[Re: Palm]
12/08/2008 11:41
|
Stein
Yozo Fanboy
|
Yozo Fanboy
Hei,
Jeg er nylig blitt hektet på terrengsykling, og vurderer nå å oppgradere til en dyrere og bedre sykkel. Synes helt klart det er mest moro å leke meg på sti i skogen, men har ambisjoner om å prøve meg i noen ritt neste år. Inntil nylig var jeg overbevist om at Diamant Silver Cape / Nakamura Platinum Core var den riktige sykkelen for meg, bl.a. fordi jeg har fått med meg at den er testvinner i diverse blader (Terrengsykkel nr. 8/07, Sykkelmagasinet nr. 3/08). Og som fersking med null peiling eller erfaring er man jo henvist nettopp til å stole på slike tester når mas skal kjøpe nytt utstyr. Men etter omsider å ha fått lest testen i Terrengsykkel er jeg langt mer skeptisk. Så vidt jeg kan skjønne, virker det som dette er en sykkel som omtrent utelukkende egner seg til grussykling og ritt, og som er så godt som ubrukelig på sti? Du har rett i at det er en typisk rittsykkel/Crosscountry-racing-sykkel, men den er langt fra ubrukelig på sti. Siden Sykkeløyvind ikke er her, får jeg si det for han "Alle terrengsykler er bygget for sti". ...Men hvis du vil ha en typisk "stisykkel" (All mountain/enduro/trail) som sikter mer på lek og moro på sti, med innslag av litt røffere kjøring, kan det nok hende det finnes mer egnede sykler til det formålet. ...Men sykkelen din fungerer på sti. Det er det ingen tvil om. Om det er den optimale sykkelen for deg og din syklestil, det er noe annet. Har derfor begynt å tenke mer i retning av noen av de andre syklene som kom godt ut i Terrengsykkels test, og som virker som langt bedre kompromisser mellom sti og grus; dvs. Cannondale Taurine, Scott Scale 30, Trek 8500 og ikke minst Specialized Stumpjumper Expert Disc. Disse er vel strengt tatt alle av samme type som Silver Cape-en din?
|
|
|
[Re: Stein]
12/08/2008 11:45
|
oladonk
Avhengig
|
Avhengig
tja har no litt lyst til å tipse deg om gary fisher sin paragon kjerre jeg da, det er jo en såkalt 29`er med alle sine for å bakdeler, Selv kjører jeg trek 6700 07 modell og er godt fornøyd med den. Paragon ligger vel på ca 16 laken, jeg likte den godt under en test tur i hvert fall
Ola
|
|
|
12/08/2008 11:46
|
Freakout
Veteran
|
Veteran
Det kan hende det kommer noe salg nå på høsten og da vil de litt dyrere men bedre sykklene kanskje komme ned i din prisklasse sånn som Specialized Epic! Den har bakdemper som automatisk låser seg når den kommer på grus og åpner seg i terrenget. Det er en test i Terrengsykkelbladet som er ute nå med hardails som også funker i terrenge som bla. Trek 69
Tryner du aldri, prøver du ikke hardt nok!
|
|
|
12/08/2008 11:47
|
odda
-sat
|
-sat
OddA
.... er det meg dere ler av, tar dere feil...!!!
|
|
|
12/08/2008 11:47
|
jorn_almberg
Besatt
|
Besatt
Spørsmålet mitt til dere blir derfor: gitt at jeg er ute etter en sykkel i prisklassen 15-20.000 som egner seg best mulig til både grus/ritt og sti, hva bør jeg velge...? Skal du ha én sykkel, som bl.a. skal fungere til typiske turritt, ville jeg sett bort fra alle sykler på over 12 kg. Hvis det er et alternativ å gå opp noen tusenlapper, så får du Scott Spark 30 til 22 k (tror jeg det var) på Intersport. Dette er en mer allsidig sykkel med standardoppsett enn en standardoppsatt Nakamura, men likevel under to kilo tyngre (bl.a. pga. tyngre hjulsett og dekk), trass i at denne er en fulldemper med 100 mm vandring foran og 110 mm bak. En Spark vil også ta deg greit opp grusbakker med en vekt på bare 11,5 kg og låsing av bakdemper. Men når det er sagt så syns jeg Nakamuraen funker bra på sti, med litt bredere riserstyre og kraftigere dekk (jeg har en selv). Prisen på denne gjør jo at du har penger igjen til å supplere med litt skreddersydd utstyr.
Redigert av jorn_almberg; 12/08/2008 11:53. Rediger grunn: Presiseringer
|
|
|
[Re: Freakout]
12/08/2008 11:52
|
norst1
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
Jeg er helt enig med oladonk i at Paragon er en suveren allroundsykkel. Jeg har syklet på denne siden mars og brukt den i 3 ritt samt at jeg har syklet mye sti. Nå vet jeg ingenting om høyden din, men selv er jeg 182 cm. Jeg tror sykkelen fort kan virke litt stor dersom du er mye lavere en det. Stikker du innom Sørensen (forutsatt at du bor i Oslo) så får du sikkert ta den på en prøvetur.
Dag
|
|
|
12/08/2008 12:06
|
Palm
OP
Medlem
|
OP
Medlem
Hei Stein,
For ordens skyld: jeg har IKKE en Diamant nå (men derimot en Merida HFS Carmel Disc), så aner ikke hvordan den er å sykle med. Det jeg mente å si var at jeg trodde Diamanten kunne være en bra sykkel å oppgradere til for en relativt overkommelig pirs - men det var altså inntil jeg leste testen selv i Terrengsykkel. Jeg tolker nemlig testen dithen at både Cannondale, Trek, Scott og Specialized er bedre til mer allsidig bruk, mens Diamanten er en mer dedikert grusracer.
Ellers takk for god respons; just keep'em comin'... ;-)
Pål
|
|
|
12/08/2008 12:13
|
Kjartandaddy
Besatt
|
Besatt
Ikke lett dette. Alt for mye å velge i. Jeg ville ikke kjøpt en fulldemper til ditt bruk. Syns du er på rett spor med en kvikk hardtail. I Trondheim er det helt sikkert noen du kan få prøvd sykkel hos, både butikk og privat. Sportsbua og Sport Extreme har mange modeller i butikk.
I siste nr av Terrengsykkel fikk jo Trek 69 god omtale.
Big wheels keep on turning
|
|
|
12/08/2008 12:24
|
Stein
Yozo Fanboy
|
Yozo Fanboy
Å, sånn å forstå. jeg misforsto visst. Uansett: Til allround sti-moro er det mye du kan velge i. Kommer f.eks. på noen marin-modeller som ble diskutert her for litt siden. Ting som Dialled Bikes Prince Albert, eller til og med Alpine, On-One 456, Wheelers Pro-serie, Cotic Soul, kona Five-O og Kinesis Maxlight XC 120 er alternativer du kan se på for "sti"-hardtails som er/kan bygges lett nok til at du kan delta i turritt med dem også. ...Men hvis du skal satse hardt på XC-ritt, er nok slike sykler som de du nevner i første innlegg mer optimalisert for det. Da mister du derimot litt på komfort og morofaktor til røff stisykling. (IMNSHO) Det er mye å velge mellom, men forhandlerne har gjerne ikke så mange av denne typen sykler stående i butikkene sine. Tenker du på å "oppgradere" til fulldemper, åpner vi et helt annet og mye større vepsebol - og står i fare for å strekke budsjettet ditt litt også.
|
|
|
12/08/2008 12:30
|
jorn_almberg
Besatt
|
Besatt
Jeg tolker nemlig testen dithen at både Cannondale, Trek, Scott og Specialized er bedre til mer allsidig bruk, mens Diamanten er en mer dedikert grusracer. Men årsaken til at Diamanten er en mer dedikert grusracer er først og fremst at den er satt opp med et smalt flatt styre og lette dekk med minimalt mønster. Ut fra butikken er Diamanten like rask som noen til birken og andre turritt. Bytter du til et bredere riser-styre, samt bytter dekk til f.eks. Schwalbes Nobby Nic foran og Racing Ralph bak, så er du klar for rundbane eller stisykling.
|
|
|
12/08/2008 12:57
|
stigeso
Ringrev
|
Ringrev
Tenker du på å "oppgradere" til fulldemper, åpner vi et helt annet og mye større vepsebol - og står i fare for å strekke budsjettet ditt litt også. Hvis du vil vite mer om hva slags vepsebol det er snakk om, kan du søke opp den legendariske boutique-fulldempertråden som var resultatet da Dazed (aka Stein) skulle velge sykkel. Tråden rundet vel 1000 innlegg og resulterte i grasrotarrangementet Dazed Demo Day 07 om involverte stisyklister i hele østlandsområdet  For øvrig slutter jeg meg til det de fleste har sagt her: Med litt grovere dekk og litt bredere styre vil de fleste terrengsykler fungere fint på sti!
Give my love to all my brothers and sisters in mediocrity
|
|
|
12/08/2008 14:00
|
Geir_Sint
Ringrev
|
Ringrev
Hei Trur sannelig jeg vet hva for en Sintef-kar du har prata med!  Jeg kan ikke hjelpe deg vedr sykler i den lette enden av skalaen, men jeg vil bare fortelle deg at det er null problem å komme seg opp på Månen eller Geitfjellet (hvertfall til stikrysset v/toppen) og opp Geita i prikkfri stil med en 6" fulldempa sak på 15-17 kg. Disse grovsyklene er nå så tråkkeffektive at det er en fryd. (Du kommer ikke først opp, men du kommer opp). Til ritt blir det selvsagt for tunge. Ved valg av sykkel syns jeg du bør se litt mot syklene de du skal sykle med har. Dette vil sannsynligvis signalisere hvilken bruk som blir dominerende. Jeg er bortreist denne uka, men kanskje får vi til en tur med han Sintefkaren neste uke - da kan du slenge deg med, så tar vi en prat. Mvh g
- A loop _spinning_ too fast is a sentrifuge. Cut the rope. (Cujo)
|
|
|
[Re: stigeso]
12/08/2008 14:29
|
Lyn-Peder
Toppturist
|
Toppturist
Tenker du på å "oppgradere" til fulldemper, åpner vi et helt annet og mye større vepsebol - og står i fare for å strekke budsjettet ditt litt også. For øvrig slutter jeg meg til det de fleste har sagt her: Med litt grovere dekk og litt bredere styre vil de fleste terrengsykler fungere fint på sti! Vil også slå et slag for bytte av styrestem!  Det er helt utrolig hvor forskjellig sykkelen oppfører seg med et kortere og brattere stem enn det som normalt følger grusracerne. Ikke koster det mange kroner (250 for shimano PRO 50mm?), eller er særlig vanskelig å skifte heller! Altså: Tre enkle grep for å tilpasse en hyllevare grusracer til habil stisykkel: (prioritert rekkefølge) - Sett på dekk tilpasset bruksområdet, det vil feks for sunnmørsk stileking si Kenda Nevegal Stickee eller Schwalbe Big Betty GG(men vi sykler ikke grus/vei om vi kan slippe) Andre kanter av landet gir annen stil, og andre optimale dekk. Dekkene som sitter på fra butikken har vanligvis et ganske spesifikt bruksområde, som kanskje ikke passer deg så godt. - Skift fra flatt styre til styre med minimum 60 cm bredde, med rise og litt backsweep. Allerede nå har du en sykkel som er mye enklere å kontrollere i hårete terreng. - Skift stem til noe kort og bratt. Gir deg mer kontroll, og mer spillerom bakover i ramma, det gir selvtillit når det blir grisebratt. For kort stem kan gå utover effektiviteten, og gir veldig kort cockpit, som er begrensende i klatringer. Tilslutt liten anektdote for å understreke flere poenger på en gang: Byttelånte sykkel med kompisen over "Tivoli Stette" forleden - han lånte min Canyon Nerve(fulldemper), mens jeg lånte hans Scott Scale, modifisert som over. Begge gliste like bredt da vi var kommet ned! Kompisen syntes det var moro med FS, men så samtidig begrensingene i fht kvikkhet. Og jeg må bare si: En kvikk hardtail er faktisk grisefett!
|
|
|
12/08/2008 20:42
|
Laban
Veteran
|
Veteran
Om jeg husker helt riktig er Commencal Supernormal blitt omtalt som et meget habilt og lekent stiverktøy. Samtidig er dette en sykkel som nok funker like bra til ritt og grus. Kan være en idè å ta en titt på denne når man først er på sykkeljakt.
"You should never underestimate the predictability of stupidity."
|
|
|
|
|