Juicy 7 - Vibrasjoner og hyling
|
Juicy 7 - Vibrasjoner og hyling
07/08/2008 21:38
|
heioghopp
OP
Medlem
|
OP
Medlem
Hei
Jeg kjøpte meg en nydelig SC Blur 4x i juni. Strålende fornøyd hvis det ikke hadde vært for èn ting: De j... Juice 7 bremsene! Jeg har prøvd å kjøpe nye pads, vasking av rotorer og forsiktig pussing av klossene med sandpapir. Ingenting hjelper.
Rettelse: Det hjelper en liten stund, men så kommer den infernalske hylingen tilbake. Den i kombinasjon med at innimellom når jeg benytter bakbremsen så kommer det vibrasjoner som går gjennom hele sykkelen. Det er sjukt ubehagelig og det å sitte på setet med den vibrasjonen er helt uaktuelt. Det er så ille og frustrerende at det ødelegger ellers fine sykkelturer og jeg får mest lyst til å kaste hele dritten på dynga!
Noen andre som har (hatt) liknende problemer? Hvordan kan man fikse det? Har lest litt rundt og virker som om det er mange liknende problemer med Juicy 7. Hadde jeg vist dette når jeg kjøpte sykkelen så hadde jeg insistert på noen andre bremser.
Noen spesielle klosser jeg kan kjøpe? Ny rotor? Snakke med butikken sånn at de kan kjefte på Avid (hvis det gjelder flere enn meg)? Anything?
Den som satser høyest, krasjer mest spektakulært
|
|
|
Re: Juicy 7 - Vibrasjoner og hyling
[Re: heioghopp]
07/08/2008 21:50
|
bsmell
Entusiast
|
Entusiast
Hei! Hadde noe av det samme på mine Formula Oro. Prøvde et gammelt Volvo-triks: En klatt med fett på baksida av hver klosse. Verd forsøket..
Bjørn
Bjørn
|
|
|
07/08/2008 21:50
|
Thomaz
Medlem
|
Medlem
Tror ikke dette hjelper men både jeg og etpar kompiser kjører med de bremsene uten de problemene du beskriver. Synes tvert i mot at de er flotte på alle måter. Men en venninne av meg har samme kjøret med avid code, så jeg mistenker at det er en tilfeldig resinnans basert på de komponentene du setter sammen. Når det er sagt er det mulig juicy 7 er spesiellt disponerte uten at jeg har hørt det. Lykke til..
|
|
|
07/08/2008 22:52
|
jeth
Camoboy
|
Camoboy
Hvilke skive har du? Dette er den siste modellen, G2, og den har kurert en del lydproblemer. Denne her, Roundagon, hylte og bar seg noe skrekkelig på min sykkel. Regner med at du ellers er klar over at praktisk talt alle skivebremser hyler når de er våte.
Redigert av jeth; 07/08/2008 22:55.
Jens
|
|
|
07/08/2008 23:29
|
trippeh
Entusiast
|
Entusiast
Skulle nesten vært FAQ dette  Jeg kjøpte meg ut av hyleknipa med EBC Red Kevlar klosser, som er en del mykere enn de "vanlige", etter tips av en gamling på forumet her.  De slites tilsynelatende en del fortere, men jeg føler det er verdt det. Skifter til nye klosser ca. annenhver måned - men så sykler jeg ganske mye.. Hyling er nesten aldri et problem lenger. Selvfølgelig blir dem litt sure rett etter en dukkert, men vanlig vått vær er det upåklagelig for min del, og dukkert-hylinga gir seg fort. Vibrering kan være helt andre ting. F.eks. uheldig resonans mellom komponenter (som nevnt i tråden), klosser som bommer litt på bremsebanen på skiva/feiljustert caliper.. Har du sentrert?
Redigert av trippeh; 07/08/2008 23:35. Rediger grunn: leifemann
|
|
|
[Re: trippeh]
08/08/2008 00:53
|
perbl
More than words
|
More than words
Apropos vibrering, jeg har hatt litt synging i mine Juicy Carbon siden jeg fikk dem, og det er nå null kontakt i form av subbing når jeg sjekker sykkelen i stativ, så vanskelig å si om det er klossene de kommer borti. Har hvertfall sentrert bremsene flere ganger med tilsynelatende godt resultat hva subbing angår, men opplever likevel litt synging når jeg kjører i gitte tempo. Etter hva jeg har forstått kan dette muligens være forårsaket av dimensjonene (har 203/185), opplevde ikke slikt på 160/160-skivene jeg hadde tidligere.
Per B.
|
|
|
[Re: perbl]
08/08/2008 01:16
|
oysteinrolf
Skal jeg mose trynet ditt, eller?
|
Skal jeg mose trynet ditt, eller?
Nå gidder jeg ikke lese hele tråden, men bare overskriften.
Så dersom problemet ikke er løst kan vibrasjoner være forårsaket av at bremsekablene langs ramma er klipset på. Dette problemet kan bli fikset dersom man stripser vaierene fast.
Gjelder hyd. skivebremser generelt.
|
|
|
[Re: oysteinrolf]
08/08/2008 05:18
|
Knirkekne
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Må jo spørre: Hyler og rister det når du sykler normalt, eller når du bruker bremsen? I følge CRC, har Avid to typer klosser til Juicy serien: Organic og metallic. De metalliske varer lengst men hyler infernalsk når våt/fuktig. Organiske er stille som skogen i forhold men slites på 1-2-3. Trur eg.
Jeg har oplevd hyling i bremsene ved at skiven har vært en SMULE i kontakt med klossene (eller noe annet på hjulet i skjev kontakt med ramma, litt usikker der), og da har jeg fått samme effekt som når man spille på vinglass. Nøye retting av hjul samt stramme QR`n skikkelig tok knekken på bråket. Men så kom regnet og vi var igang igjen.
Redigert av Knirkekne; 08/08/2008 05:20. Rediger grunn: Curses, noe av dette var skrevet før.
Strange women lying in ponds distributing swords is no basis for a system of government.
|
|
|
[Re: Knirkekne]
08/08/2008 06:16
|
KTL
Besatt
|
Besatt
Medisin -bytt til shimano-skiver, de er runde, ikke mangekantet, bølgeformede osv og har dermed jevnere friksjon. Hylingen er en resonansfrekvens i hjulet, og denne trenger en driver, altså en eksiterende vibrasjon, for å settes igang.*
Den eksiterende vibrasjonen kan skapes på flere måter, men et ugjevnt areal på skiva (bølgeformer osv) vil helt klart fungere som driver. En annen mulighet er at klossene kommer innenfor bremsebanen på skive (ikke uvanlig) slik at også den ytterse millimetrene av eiekene også brukes som bremseflate, som igjen resulterer i vibrasjon. Dette kan man enklet se, -det vil være slitespor litt inn på eikene.
*Forklaring for ekstremt interesserte: Tenk deg en kirkeklokke. Den har en veldig klar resonansfrekvens, men ringer ikke av seg selv. For å eksitere denne trenger man kun en svingning, altså slaget med hammeren, så er den igang. Noen skive-, hjul- og rammeklombinasjoner vil ha resonansfrekvenser som er lette å eksitere, og frekvensen som skapes av bølgene på skiva, vil være relativt lav, og vil dermed lett greie og "starte resonansen". Da sitter du med et tilfelle ganske likt en streng på en fiolin, der buen, som ved hjelp av en blanding av vekslende statisk(høyere) og dynamisk(lavere) friksjon (på samme måte som klossene mot den bølgete bremseskivaskiva) gjør at strengen eksiteres i sin resonansfrekvens (uavhengig av hva innganngsfrekvensen er).
mvh Knut Tore Hva behager? Sykle for å trene??? Nei, vi sykler bare for moros skyld! Tirsdagsklubben™
|
|
|
08/08/2008 06:17
|
StigB
Señor
|
Señor
Jeg har slitt med noe av det samme. Plansliping av innfesting mot ramme/gaffel hjalp ingen ting. Bytte av skiver hjalp heller ikke. Kobberpasta bak klossen ble bare noe griseri. Diverse typer ordinære klosser nei ikke det heller. Etter mange runder her på forummet og etter mange forskjellige typer klosser stod det et sett igjen som ikke var prøvd. EBC sine Red Kevlar, nå heter de bare EBC dh-red. Mange hevdet at dette var en utfor kloss som ville slites fort. Ja kan hende den gjør det men jeg har ikke merket noe til dette, desuten er dette en slitedel som det er greit å ha nok av i bakhånd. Med disse klossene ble hyleproblemet borte. De gir fra seg litt lyd i regn men det forsvinner når skiva blir varm. Jeg kan anbefale på det varmeste disse klossene til alle som har AJ-7. De gir også noe mer bremsekraft enn hva andre klosser gir. EBC dh-red Eller gå til http://www.beyondbikes.com og søk på EBC
Stisykling.no Det er plass til alle, om vi bare tar hensyn til hverandre. < TOC >
|
|
|
[Re: StigB]
08/08/2008 06:24
|
Arne_And
More than words
|
More than words
Er det det samme som CC kaller Red kevlar ? Red Kevlar: Högfriktion belägg för downhill.(De er ganske mye billigere hos BB ser jeg.)
|
|
|
[Re: Arne_And]
08/08/2008 08:01
|
heioghopp
OP
Medlem
|
OP
Medlem
Hei igjen
Takk for alle tips og innspill. Noen spm som har dukket opp: - Jeg har de Avid G2 skivene i 185 mm - Subbing er ikke noe problem. Klossene er sentrert. - Lydene og vibrasjon kommer kun når jeg bremser.
At bremser hyler når de er våte har jeg forstått er relativt vanlig. Likevel har jeg lyst til å prøve å bli kvitt den hylingen. Det er så intenst at jeg begynner å sykle annerledes for å prøve å unngå den infernalske lyden.
Likevel er ikke hylingen det største problemet. Det som virkelig er ubehagelig er vibrasjonene som går gjennom hele sykkelen noen ganger (har ikke funnet en fellesnevner for når) ved bruk av bakbremsen.
Skal teste ut å endre spacerne på kaliperen. Det er nemlig litt slitasje på eikene på skiva. I tilegg skal jeg prøve å få tak i disse EBC klossene. Hvis jeg nå klarer å bli kvitt disse greiene så skal jeg bli et harmonisk og fornøyd menneske igjen ;-).
Til slutt: Hvis noen der ute vurderer å kjøpe akkurat Juicy 7 så ta en titt på "bremseforumet" på mtbr.com først. Sikkert mange Juicy 7 bremser som fungerer bra der ute, men det er søren meg tydeligvis mange med samme utfordring som meg også... Har ikke funnet noen respons fra Avid enda.
Den som satser høyest, krasjer mest spektakulært
|
|
|
08/08/2008 08:37
|
RazeFaze
More than words
|
More than words
Har kjørt Juicy 7 siden 2004, og kjøpte nye nå, samt har Code på utforsykkelen. NO problems, og jeg kjøper Avid igjen senere :-)
Piper når det er vått, innimellom.
Sjekk at kaliper ikke bare er sentrert, men at den også treffer "rett" på skive, ikke i vinkel. Sjekk at du har korrekt adapter(dette regner jeg med du har...) slik at klossene dekker hele bremseflaten, ikke mer. Sjekk at skiva er festet skikkelig.
-------------------- Happy Trails! Jørgen
|
|
|
[Re: perbl]
08/08/2008 08:40
|
Loki
Besatt
|
Besatt
men opplever likevel litt synging når jeg kjører i gitte tempo. Etter hva jeg har forstått kan dette muligens være forårsaket av dimensjonene (har 203/185), opplevde ikke slikt på 160/160-skivene jeg hadde tidligere.
Opplevde nøyaktig det samme etter oppdimensjonering av skiver. Etter et dekkskifte forsvant lyden på mystisk vis, mulig jeg strammet QR bedre eller at skive og klosser fant hverandre etter mer innkjøring. Nå tør jeg selvsagt ikke og løsne hjulene igjen.
He took the road less travelled, but somehow won out in the end
|
|
|
[Re: Loki]
08/08/2008 08:44
|
RazeFaze
More than words
|
More than words
Til info så har jeg kun kjørt med 185 og 203mm skiver 
-------------------- Happy Trails! Jørgen
|
|
|
08/08/2008 10:09
|
StigB
Señor
|
Señor
Er det det samme som CC kaller Red kevlar ? Red Kevlar: Högfriktion belägg för downhill.(De er ganske mye billigere hos BB ser jeg.) Ja jeg ser også at de har flere navn, Red Kevlar er et høyfriksjonsbelegg. Litt mykere en vanlige noe som skal tilsi at de slites fortere. Til mitt bruk har ikke dette vært noe problem. Supre klosser. BB ????
Stisykling.no Det er plass til alle, om vi bare tar hensyn til hverandre. < TOC >
|
|
|
[Re: StigB]
08/08/2008 10:13
|
skibum
Besatt
|
Besatt
Beyond Bikes tenker jeg 
|
|
|
[Re: skibum]
08/08/2008 10:26
|
Arne_And
More than words
|
More than words
Jepp.  Mao. bedre å bestille der Stig anbefaler, enn fra CC (med mindre osv).
|
|
|
08/08/2008 10:51
|
StigB
Señor
|
Señor
He he BB, ja nå henger jeg med. Aberet med BB er at de er litt stive på frakt.
|
|
|
[Re: oysteinrolf]
08/08/2008 12:09
|
Dr. Jones
Medlem
|
Medlem
Så dersom problemet ikke er løst kan vibrasjoner være forårsaket av at bremsekablene langs ramma er klipset på. Dette problemet kan bli fikset dersom man stripser vaierene fast.
Gjelder hyd. skivebremser generelt.
Tok med to strips og stakk ut i garasjen og stripset fast slangene på min kones hylende Avid Code 5 bakbrems - resultat: Stille som i graven... Tuuusen takk, mann !! PS: Kan noen forklare meg logikken i dette??
Redigert av Dr. Jones; 08/08/2008 12:16.
|
|
|
[Re: Dr. Jones]
08/08/2008 16:59
|
skognils
Ringrev
|
Ringrev
har hørt om det trikset tidligere (en kompis fikk gjort det på BikeBrothers i Stavanger) og ja.. det fungerer, men hvorfor har jeg tilgode å forstå N
|
|
|
[Re: skognils]
08/08/2008 17:15
|
engel
Medlem
|
Medlem
Har hatt samme problem på min ombygde Hardrocx ONROP SLR. Vet ikke hvor mange ganger jeg har justert bremsene uten å bli kvitt hyling og vibrasjoner i bakbremsen. To strips rundt slangen mot bakramma og problemet ble løst umiddelbart.
Roger
|
|
|
[Re: engel]
08/08/2008 23:25
|
Elgvenn2
Besatt
|
Besatt
Slangene mine har hele tiden vært stripset fast, men stripsen har vært løs. Strammet til de stripsene som slangen er festet til nedover bakrører nå, og voila, ingen vibrasjon ved bremsing!  Avventer feiring til etter lengre tur i morra, men noen runder opp og ned den lokale bakken virka lovende 
Øve, øve jevnt og trutt og tappert det er tingen, alltid bedre om, og om, og om igjen. Født som mester, født som helt, å nei, det ble da ingen, mot og kraft det vinnes litt og litt om sen.
|
|
|
09/08/2008 21:35
|
Boulderado
Fersking
|
Fersking
Rare lyder i Juicy Seven under bremsing er utførlig diskutert på MTBR.com (Brake Time) under tråden "The Juicy Seven Turkey Warble Mega Thread" eller noe sånt. Der klages det også over en merkelig kalkun-lyd som jeg også har lagt merke til.
Ellers sliter jeg også med subbing i et gitt hastighetsintervall. Jeg har postet tråder om dette problemet både her og på MTBR uten at noen mirakelkur har kommet fram. Skikkelig snodig. Jeg skal prøve strips på kabelen, selv om det vel var ment å fikse hyling ved bremsing. Ellers fant jeg ut at lyden forsvant da jeg dyttet stempler/puter helt tilbake og syklet (uten å røre bremsen). Men jeg vet ikke om vibrasjonen ligger i skiva eller i klossene. Det overrasker meg ikke at, som nevnt i et svar litt lenger opp, lyden forsvant ved bytte av dekk. Man må vel bare prøve og feile for å endre vibrasjonsdynamikken i sykkelen.
|
|
|
[Re: Boulderado]
10/08/2008 13:13
|
Elgvenn2
Besatt
|
Besatt
Etter langtur lørdag, med bratt nedkjøring og dertil masse heftig bremsing kan jeg si at resonans/vibrering i mine j7 er borte for denne gang hvertfall (jeg hadde aldri problemer med hyling annet enn ved våte bremser, men det er noe som alltid gir seg når det tørker opp)!  Takk til oysteinrolf for godt tips, og så krysser jeg fingrene for at det ikke kommer igjen! 
Øve, øve jevnt og trutt og tappert det er tingen, alltid bedre om, og om, og om igjen. Født som mester, født som helt, å nei, det ble da ingen, mot og kraft det vinnes litt og litt om sen.
|
|
|
|
|