Da sitter jeg her med en trappist, nettopp inne fra første lille prøvetur for å sjekke at alt av gir og slikt var riktig justert på den nybygde sykkelen (det var det).
Jeg er for glad i SS-en min til å stadig bygge om den til gir når jeg skulle ha behov for slikt, derfor får den stå som den er og en ny trenings-/rittsykkel har entret sykkelparken. Dette skulle være et budsjettbygg, og det mener jeg at jeg har klart. Rammen ble kjøpt nytt, det samme med setepinneklemmen, ellers ble gaffel, bremser og styrelager kjøpt fra forumet. Resten hadde jeg allerede i delekassen min (og rammen ble valgt med tanke på at den skulle passe dimensjonen på de delene jeg hadde liggende). Hjulsett og sete/setepinne lånes fra SS-en. Jeg kommer uansett ikke til å sykle på disse samtidig. Med ramme og forumdeler endte jeg noen hundrelapper over 5.000,-.
Regnearket endte på litt over 10,5kg. Jeg hadde håpet på et sted mellom 10 og 10,5.. men hva gjør vel noen hundre gram. Ihvertfall når man tenker på prisen jeg endte på. Dessuten har jeg noen Piranha dekk jeg kan sette på om jeg får somlet meg til å kjøpe nye batteri til personvekten min og virkelig skal briefe.
Så dere i nedre halvdel av resultatlistene i veteranklassen på de lokale rundbanerittene. Nå bør knærne klapre ;-)
Her et bilde ute av fokus tatt i duskmørket nede i fjæra nå i kveld.
Her er bibelen.
Armstark var han inte, men svaga ben, det hade han
Re: Ny rittsykkel - billig men lekker
[Re: parob]
#58911907/08/200819:53
Ramme er 18,5" og jeg er 180. Jeg bruker et gammelt 90mm stem jeg hadde liggende og regnet nesten med at jeg måtte gå litt opp på lengde, men denne rammen er litt mer langstrakt enn min 18" Kona så 90mm føles foreløpig ut til å være perfekt.
Jeg glemte forresten å nevne det i sted, men jeg må takke Vanilla Ninja for å ha frest krankhuset og presset inn styrelager for meg, så takk!
#58913707/08/200820:10
Oh, den ble fin. Har aldri tenkt på SS sykkelen slik. Den blir jo gira både opp og ned uten tanke på hva den måtte føle selv. Nå fikk du meg til å innse et behov jeg ikke har hatt før.
And so the søken etter a new rittsykkel begins.
Ps: "noen 100lapper over 5000"? Tilfeldig?
Strange women lying in ponds distributing swords is no basis for a system of government.
Spøkelsesgrammene må ha kommet i regnearket denne gang, og ikke på sykkelen. Nå fikk jeg veid hele sykkelen ihvertfall, og den landet på 10,5kg. Uansett fint å se at teori og praksis stemmer sånn noenlunde.
#58958908/08/200813:13
Da er det vel bare å belage seg på å få et kort glimt av bakhjulet på denne etter starten i Markathriller'n? (eller heter det Markathrillern? Markathrilleren?) Pen sak! Mycket snygg!
Evoc 2012 sykkelbag leies ut. Ta kontakt på PM! Jeg trener ikke, jeg bare trimmer!
[Re: Hæ?]
#58961108/08/200813:44
Da er det vel bare å belage seg på å få et kort glimt av bakhjulet på denne etter starten i Markathriller'n? (eller heter det Markathrillern? Markathrilleren?)
En av bonusene med å sykle MT er at du kan oppleve arrangørenes mange varianter over rittnavnet på skiltene underveis
Forøvrig (enda) en flott sykkel du har skrudd sammen der, Paul!
Da er det vel bare å belage seg på å få et kort glimt av bakhjulet på denne etter starten i Markathriller'n? (eller heter det Markathrillern? Markathrilleren?) Pen sak! Mycket snygg!
Beklageligvis (eller heldigvis, alt ettersom) er jeg da på vei til 2 uker i Kypros. Skal ikke dra dit for å prøvesykle world-cup løypa, men heller for å løpe etter en energisk 3-åring på stranda.
#58962608/08/200814:21
Beklageligvis (eller heldigvis, alt ettersom) er jeg da på vei til 2 uker i Kypros. Skal ikke dra dit for å prøvesykle world-cup løypa, men heller for å løpe etter en energisk 3-åring på stranda.
Synd. Men du blir med på en sightseeing i løypa på søndag, hvis det blir, jah?
Løpe etter treåringer kan gjøre uante ting med kondisjonen - og tålmodigheten, forresten.
Evoc 2012 sykkelbag leies ut. Ta kontakt på PM! Jeg trener ikke, jeg bare trimmer!
#58963408/08/200814:33
Fin og edruelig sak det der. Den bør ikke holde deg tilbake på noen måter
[rant] Man skal ikke fnyse av kvalitetsrammer i aluminium har jeg lært i det siste. Det er litt typisk det der. Når aluminiumen kom for fullt var stål blitt både sterkt lett og billig. Da kom alu for fullt.
Alle sykler måtte ha "Aluramme og V-brems" i løpet av ett år. Samme om de var tyngre og dyrere enn sin stålforgjengere. Vi ser det samme med karbon. Alurammene er lette, komfortable, og ganske holdbare til en rimelig penge. Da kommer karbon med sine styrker og svakheter til en høyere pris som det alle "må" ha.
Derfor er det nå det lønner seg å kjøre kvalitetsaluminium! [/rant]
LarsB
[Re: larsb]
#59065511/08/200806:51
Nå har jeg to passe tekniske stiturer på et par timer hver på denne, og den lever absolutt opp til forventningene og vel så det. Jeg sykler nesten like raskt nedover (men ikke like komfortabelt) på denne som jeg gjør på fulldemperen. Det var vel ikke meningen, jeg må senke styret litt. Kan godt gå litt på bekostningen av farten nedover for å få enda bedre klatreegenskaper. Ellers er det full klaff med det meste. Jeg var redd jeg kom til å mislike det relativt smale styret, men det var glemt før det hadde gått en time allerede på den først turen. GogBozen har rett; ritthardtailer are the new stisykkels.
Etter tredje forsøk på en kronglete bekkepassering i går så klarte jeg derimot å enten bøye girøret litt eller gi selve giret en kakk (og første ripen på rammen var et faktum). Da var det gledelig å komme på jobb i dag tidlig og ha denne meldingen i innboksen: "Your order has been shipped to you from derailleurhanger.com via the US Postal Service to the following address".
#59102311/08/200816:18