Energibarer, gel og sånt
|
Re: Energibarer, gel og sånt
[Re: Mylla]
20/08/2008 09:48
|
Juffe
Besatt
|
Besatt
Koselig å se at spydighet og sarkasme er godt bevart i folkesjela.
'...once more, and more intensity!'
|
|
|
[Re: Juffe]
20/08/2008 09:56
|
Mylla
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
Ja ikke bra, men tenk hva xl-1, maxim, multipower osv tenker..:-(
"Don`t loose your temper, nobody wants it."
|
|
|
[Re: Mylla]
20/08/2008 21:26
|
Klaus A.
Ringrev
|
Ringrev
Hei, hvordan gjør dere drevne det md mat før et ritt? Jeg har så langt startet noen dager før med å spise mer og drikke masse. Starter dagene med div. musliblandinger, også på rittdager. Synes det fungerer bra i den forstand at dette er mye hele korn som tar lang tid å få igjennom. Men er dette det "beste"/riktig?
mvh. Klaus A.
|
|
|
[Re: Klaus A.]
21/08/2008 08:12
|
gepe
Entusiast
|
Entusiast
Hei, hvordan gjør dere drevne det md mat før et ritt? Jeg har så langt startet noen dager før med å spise mer og drikke masse. Starter dagene med div. musliblandinger, også på rittdager. Synes det fungerer bra i den forstand at dette er mye hele korn som tar lang tid å få igjennom. Men er dette det "beste"/riktig? Hvis du synes det funker for deg så er det vel bra nok? Tviler sterkt på at det er nødvendig å spise mer mat enn normalt, men kanskje heller legge om kosten litt. Det er bare polfarere som trenger å spise seg opp for å øke fettreservene. Selv de tynneste av oss har mer enn nok fett å ta av for å vare i et normalt sykkelritt. Det du trenger er å toppe opp glykogenreservene. Pasta og andre karbohydratrike ting er bra, mener nå i alle fall jeg. Musli har aldri skadet noen og bør gi et brukbart tilsig av langsomme karbohydrater. Havregrøt eller grovt brød er andre muligheter. Yoghurt kan være bra for å stabilisere magen. Unngå uansett sterkt krydret mat og mat som er tungt fordøyelig de siste dagene. Drikke masse er selvfølgelig bra, men ikke drikk bare vann. Hell innpå f.eks. Farris, som også inneholder endel næringssalter. Og ikke bli så asketisk at du ikke også kan kose deg med et glass rødvin (et glass, ikke tre...).
|
|
|
[Re: olechr]
22/08/2008 13:51
|
Ynot
Besatt
|
Besatt
Er enig med bjerkseth. Når man nevner bra ting man får kjøpt så er det alltid en gjeng som skal si hvor dum man er som kjøper. Selv gidder jeg ikke lage alt når jeg får kjøpt det, har enkelt greit ikke tid til å lage alt jeg skal ha. Hvis du ikke har råd til det eller har tid fint for deg Ynot. Men trenger ikke hinte til at alle andre er dumme for det. En blir jo ikke populær av å påpeke andres dårskap, men at verden vil bedras er en erfaring jeg nok deler med mange. Nordmenns respekt for og verdsetting av kunnskap har aldri vært spesielt stor, men derimot iblandet stor skepsis, fremmedfrykt, og mistro. Kjøpmann`på hjørnet derimot, han stoler vi på. Vel, vel det har seg sånn at jeg og ganske mange andre her sitter på en god mengde kunnskap og utdannelse innenfor, biologi, kjemi, fysikk, fysiologi, osv., samt er istand/har tilgang til relevant forskningsbasert/evidensbasert/rasjonelle studier og litteratur som vurderer effekten av sportsernæringsprodukter, forstår hva som står i innholdsfortegnelsen i sportsernæringsproduktene, og forstår hva alle disse fremmedordene produsentene bruker i sin markedsføring betyr. Dette gjør at vi er i stand til kritisk å vurdere hva som står på etikettene og vurdere artikler som evaluerer effekten av disse produktene. De fleste produsent-uavhengige med fagkunnskap på feltet vil nok mene at det meste av sportsernæringsprodukter som Ringer pluss, super-performance-enhancer-booster-drikker o.l. er sludder og pølsevev og inneholder vannløslige karbohydrater, salter, og smakstilsetninger. Det viktigste poenget er at HADDE DET INNEHOLDT NOE ANNET ENN DET DU HAR FOR HÅNDEN PÅ KJØKKENET VILLE PRODUKTET STÅTT PÅ DOPINGLISTEN. Så må du selv velge om du stoler på objektiv evidens/foskningsbasert kunnskap, eller en Mammons disippel som fabler i vei om uovertruffenheten til sitt produkt og hvor god du kommer til å bli om du bare kjøper det. Tro kan som kjent flytte fjell, men det fins billigere måter å skaffe seg et psykologisk overtak på seg selv enn å bruke tusenvis av kroner i året på sportsdrikke. I den siste artikkelen randomiserte dobbelblinde studien jeg leste om sportsdrikke var sportsdrikke og saft bedre enn bare vann på de siste 10% av et 15km løp, altså når glukoselagerne går tomme. Tilførsel av karbohydrater før den tid hadde ingen effekt, og saft(glukoseblanding)-gruppen hadde faktisk bedre resultat enn sportsdrikke(glukose + salt)-gruppen. Søk på "electrolyte sports drink" på pubmed og emedicine og les, så kan du gjøre deg opp din egen mening. Tony
|
|
|
[Re: Ynot]
22/08/2008 14:09
|
Juffe
Besatt
|
Besatt
Komma..."me needs the commas...please!"
Ved første gang så ser det ut som selv etter flere ganger ekstralesing og du til slutt forstår hva som står der at det er langt flere ord enn det som er nødvendig men det gir en mening etter litt kaffe så blir det ok.
(Helt meningsløst innlegg ja, men jeg vil ha helg nå!)
'...once more, and more intensity!'
|
|
|
[Re: Juffe]
23/08/2008 09:27
|
Ynot
Besatt
|
Besatt
Ved første gang så ser det ut som selv etter flere ganger ekstralesing og du til slutt forstår hva som står der at det er langt flere ord enn det som er nødvendig men det gir en mening etter litt kaffe så blir det ok.
I know, var bare litt lettere frustrert...
|
|
|
23/08/2008 20:14
|
Lektoren
Besatt
|
Besatt
Jeg tror du har noen gode poeng her, Ynot. Jeg for min del, er nokså sikker på at en virkelig god appelsinsaft ville ha vært like bra som den Protonic-saken jeg pleier å drikke på treningsturer. Men så er det sånn at det nok ville ha blitt dyrere med Simpson's enn med Protonic i lengden, og at jeg tross alt opplever at Protonic er veldig bra til å slukke tørsten, samtidig som kroppen på alle måter reagerer bra på denne drikken.
Det kan godt være at den viktigste effekten av sportsdrikk er placeboeffekt, men det er vel en ganske viktig effekt, er det ikke? For min del, kommer jeg nok til å fortsette å bruke 500 kroner i året på sportsdrikk, selv om treningskopisene flirer og fyller opp flaska med husholdningssaft. (Og det funker bare ikke for meg, på tross av at jeg vet at det i følge forskningen er like bra.)
Men den sykkelkaka skal jeg lage. Proteiner og karbohydrater, og til og med litt sunt fett - det kan i alle fall ikke skade.
|
|
|
[Re: Lektoren]
23/08/2008 22:31
|
Hallo!
Entusiast
|
Entusiast
hadde tenkt til å høre om hva folk skal spise under birken, men så fant jeg denne tråden, så gidder ikke lage en ny. ser at det er heftig debattert om man skal kjøpe kommersielle produkter som maxim, xl1, osv, eller lage noe hjemme på kjøkkenet selv. jeg er av den late typen, foretrekker å kjøpe det ferdig i butikken. kunne sikkert lagd noe omtrent like bra selv med mange timer prøving og feiling med reagensrør på kjøkkenbenken, men bruker heller den tiden til å sykle...
anyways, jeg lurer på hva folk mener om bar kontra gel under Birken? gel har den fordelen at det er lettere å få i seg, og gir enda raskere energi enn barer. er dog usikker på om man får for mye boost av gel og så blir "trøtt" tjue min etterpå? Vet jo at man kan bruke gel hele veien, men hvis en gel varer i 15-20 min og man sykler 3,5 timer, kanskje mer, blir det fryktelig mye.. hva sier folket? barer første 1,5-2 timene, så gel hvert 15-20 min, eller gel hvert 15-20 min fra start av.
slenger på et spm om salttabletter til slutt her. mange her inne som bruker/har tenkt til å bruke det? har brukt det noen få ganger selv, dog ikke brukt det de to siste gangene jeg har syklet birken. har begge disse gangene kjent at det napper litt i beina over en time før mål, noe jeg synes er litt tidlig ift. hva jeg mener beina bør tåle ift. den treningen jeg legger ned.
Hilsen Håkon
|
|
|
24/08/2008 10:17
|
bjerkseth
Besatt
|
Besatt
En blir jo ikke populær av å påpeke andres dårskap, men at verden vil bedras er en erfaring jeg nok deler med mange. Nordmenns respekt for og verdsetting av kunnskap har aldri vært spesielt stor, men derimot iblandet stor skepsis, fremmedfrykt, og mistro. Kjøpmann`på hjørnet derimot, han stoler vi på. Det er vel egentlig ikke noe poeng å diskutere med deg, for du har bestemt deg for at alle andre har feil og at du har rett. Og du bommer vel ganske godt på tema. Vel, vel det har seg sånn at jeg og ganske mange andre her sitter på en god mengde kunnskap og utdannelse innenfor, biologi, kjemi, fysikk, fysiologi, osv., samt er istand/har tilgang til relevant forskningsbasert/evidensbasert/rasjonelle studier og litteratur som vurderer effekten av sportsernæringsprodukter, forstår hva som står i innholdsfortegnelsen i sportsernæringsproduktene, og forstår hva alle disse fremmedordene produsentene bruker i sin markedsføring betyr.
Dette gjør at vi er i stand til kritisk å vurdere hva som står på etikettene og vurdere artikler som evaluerer effekten av disse produktene. De fleste produsent-uavhengige med fagkunnskap på feltet vil nok mene at det meste av sportsernæringsprodukter som Ringer pluss, super-performance-enhancer-booster-drikker o.l. er sludder og pølsevev og inneholder vannløslige karbohydrater, salter, og smakstilsetninger. Det viktigste poenget er at HADDE DET INNEHOLDT NOE ANNET ENN DET DU HAR FOR HÅNDEN PÅ KJØKKENET VILLE PRODUKTET STÅTT PÅ DOPINGLISTEN. Hvorfor drar du inn din utdannelse i kjemi/biologi og alt det andre du kan? Har noen påstått at det er noe hokuspokus-superhemmelige ingredienser i sportsdrikker som man får kjøpt det? Tror ikke det nei... Jeg kan godt si det en gang til. Alt som finnes i huset ditt (inkludert selve huset) får du kjøpt som "råvarer" på maxbo/byggmaker etc. Hvorfor bygger da ikke alle husene sine selv da man kan få kjøpt det man trenger i en vanlig butikk? Og kjøp av sportsdrikke, kontra det å lage det selv handler om penger/samfunnsøkonmi (nytteverdi). Å ta med seg en tønne med sportsdrikkpulver når man allerede er i sykkelbutikken koster deg ingenting annet enn selve prisen på pulveret. Skal man lage det selv, må man i tillegg til de direkte kostnadene også legge til de indirekte kostnadene. For flertallet av befolkningen som ikke har tilgang på disse råvarene så enkelt og heller ikke har anelse om hvordan man skal lage det så tror jeg det er billigere å kjøpe det ferdiglaget. Da vet du i tillegg at det er kvalitetssikret, noe det ikke er hvis du lager det selv. Så må du selv velge om du stoler på objektiv evidens/foskningsbasert kunnskap, eller en Mammons disippel som fabler i vei om uovertruffenheten til sitt produkt og hvor god du kommer til å bli om du bare kjøper det. Tro kan som kjent flytte fjell, men det fins billigere måter å skaffe seg et psykologisk overtak på seg selv enn å bruke tusenvis av kroner i året på sportsdrikke. Nok engang: Ingen her har påpekt at det er noe hokuspokus-superhemmelige ingredienser i sportsdrikken som gir en superkrefter I den siste artikkelen randomiserte dobbelblinde studien jeg leste om sportsdrikke var sportsdrikke og saft bedre enn bare vann på de siste 10% av et 15km løp, altså når glukoselagerne går tomme. Tilførsel av karbohydrater før den tid hadde ingen effekt, og saft(glukoseblanding)-gruppen hadde faktisk bedre resultat enn sportsdrikke(glukose + salt)-gruppen. Søk på "electrolyte sports drink" på pubmed og emedicine og les, så kan du gjøre deg opp din egen mening. Tony En studie basert på folk som får glykogenlagrene sine tomme før de har løpt 15 kilometer ville ikke jeg verdsatt mye. Og å si at tilførsel av karbohydrater ikke har noen effekt før glukoselagrene er tomme gjelder vel kun for aktiviteter som har såpass kort varighet at man ikke rekker å tømme lagrene. For det er for sent å fylle på når man er tom. Og hvis saft er bedre enn sportsdrikk, hvorfor bruker ikke syklistene saft istedenfor sportsdrikk, ingen ser hva som er inni flaska, så man trenger ikke tenke på eventuell sponsorer.
Instagram: @oivindbjerkseth
|
|
|
[Re: bjerkseth]
24/08/2008 16:50
|
Ynot
Besatt
|
Besatt
Vel, vi snakker egentlig om helt forskjellige ting. Under en KONKURRANSE er det om å gjøre å fylle på med mest mulig karbohydrater, uansett form, farge, og konsistens, så lenge en får det ned og klarer å holde på det er det bra. Om det er en maximbar til 25kr, gel, eller en hjemmelagd sirup, bananer, sportskake, eller brødskiver til 2kr er akkurat det samme. Det er imidlertid mye folk her som bruker sportsernæringsprodukter flere ganger ukentlig på TRENING, og også kortere treningsøkter(<2t). DET ER MANGE SOM TROR AT SPORTSERNÆRINGSPRODUKTENE GJØR NOE FOR DE SOM VANLIG MAT IKKE GJØR, dette er feil, isåfall ville de inneholdt ulovlige substanser.
Dessuten vil tennene trives bedre med en banan eller brødskive skylt ned med vann, enn sur sportsdrikke og sukkerbelegg.
Har du kaloriunderskudd(går ned i vekt), få i deg mest mulig, også under/etter trening, de færreste av oss har kaloriunderskudd. Studien jeg viste til var bare for å illustrere at på korte treningsøkter, feks. intervalltrening, som en har mange av i sykling, vil man kunne klare seg like godt med banan + vann eller saft. En vil også øke mengden muskelglykogen ved drive trening som tømmer lagerne, en får altså bedre effekt av superkompensasjonen. Hva du spiser etter (kort) trening er viktigst. Salgsargumentet om at du må være "optimalt ernært" under (kort) trening er feil.
Sportsernæringsprodusentene trekke ofte fram kramper og salttap. Her finnes det ikke fnugg av evidens for at sportsdrikke (vannløslige karbohydrater + salter) hjelper bedre enn saft (vannløslig karbohydrat), til en brøkdel av prisen, under vanlige forhold. Det er heller ikke spesielt kostbart å blande 2dl saft med en halv teskje salt dersom det er 30 røde ute. Det er en sammenheng mellom generaliserte kramper og GTK-anfall og salttap, men krampene de fleste får når de sykler er ganske så lokaliserte. Krampetendens(lokalisert) henger sammen med at muskulaturen utsettes for en belastning den ikke er vant med, evt. overtrening og ikke (god) nok restitusjon, fravær av tøying, o.s.v. De fleste vil oppleve at tendensen til kramper forsvinner ettersom de kommer i bedre form eller får hvilt/restituert godt nok. Salgsargumentet om salttap er derfor feil.
Hvor mye salt det er i svetten varierer enormt fra person til person, og saltkonsentrasjonen i svetten avtar ettersom svetteraten øker. Under ekstremkonkurranser (>4-6t) eller ekstreme klimatiske forhold(>30 røde) vil de fleste ha et så stort salttap at kroppens reguleringsmekanismer ikke klarer å holde på nok salt, og det blir nødvendig å erstatte salttapet. Ellers får folk flest (tm) i seg mer enn nok salt gjennom moderne kosthold. Se heller på det slik: som idrettsutøver er du litt sunnere enn ikke-trenende fordi du mister mer salt gjennom aktivitet enn andre, men kosten inneholder mer enn nok til å dekke dette.
Lite inntak av saltet, røkt, og stekt mat, og annen usunn mat(spesielt ferdigmat), og mye inntak av frukt og grønt, fiber, osv. reduserer livstidsrisikoen for de fleste livsstilssykdommer og kreft. Sportsernæringsprodukter er usunn "Nei-mat" og bidrar til å tippe vektskåla i feil retning. Idrettsutøvere må være ekstra påpasselige med å ha et sunt, godt kosthold for å få i seg nok mikronæringsstoffer.
At mange syklister bruker sportsernæringsprodukter er et kulturelt fenomen, og at toppidrettsutøvere kyler innpå med maximprodukter er nok en myte, overraskende mange spiser vanlig sunn mat og reklamerer mer enn villig for brød, müsli, o.l.
Sjøl har jeg problemer med å få i meg mye mat på konkurranse, men klarer som regel å lure nedpå et par bananer og en gel eller to om det varer over 2 timer + 1 flaske vann og 1 flaske sterk saft. Barer får magen til å vrenge seg, men småkaker går greit. På korte treningsøkter går det stort sett i vann + banan, og på lengre turer ei matpakke eller komablanding(crüsli+fruktnøttemix) i tillegg. T
|
|
|
24/08/2008 17:04
|
oivindg
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Jeg har også vært lei den evige "verden vil bedras", og tenkte som mange andre at det må gå an å kjøpe ferdig gel eller sportsdrikkpulver uten at jeg trengte å føle meg som et lettlurt fjols. Likevel synes jeg at Ynot bidrar med mye nyttig og interessant kunnskap som gjør at jeg stadig lærer nye ting om (idretts)ernæring og ytelse i konkurranser. Så jeg teller til ti og filtrerer bort "skittkastingen" fra begge sider i debatten og sitter igjen med mye nyttig lesing.
Spesielt interessant for min del er dette med kramper og salt. Min erfaring stemmer ikke med forskningen det blir referert til. Når jeg kjenner krampetendenser, tar jeg en salttablett eller to, og krampene forsvinner. Jeg synes det blir litt for snodig om dette er ren Placeboeffekt, så det kunne vært morsomt å høre om det var noen som hadde en eller annen vitenskaplig forklaring på dette.
Øivind
21:53Ride a stiffee and feel the earth move | NOTS | Advarsel! Innlegget kan inneholde ironi.
|
|
|
[Re: oivindg]
24/08/2008 17:17
|
Ynot
Besatt
|
Besatt
Inni er vi ganske like, men det er selvfølgelig forskjeller, du kan ha saltkjertler som ikke klarer å holde på natrium, eller dårlige nyrer, og kan være naturlig disponert for kramper. Alle studier ser selvfølgelig på større grupper, og ikke individer, og anbefalingene er generelle. Jeg bruker ikke ta salttabletter på lange konkurranser før det har gått 8-10t, og har ikke vært plaget med krampetendens.
Placeboeffekten må ikke undervurderes, gule er bedre enn røde piller, grønne er best mot depresjon, blå best for potensen, o.s.v. Ved inntak av Magnesiumtabletter tar det feks 3mnd daglig inntak før serumnivået øker, likevel opplever mange en forskjell på krampetendens fra en dag til neste. T
|
|
|
25/08/2008 10:13
|
bjerkseth
Besatt
|
Besatt
Dessuten vil tennene trives bedre med en banan eller brødskive skylt ned med vann, enn sur sportsdrikke og sukkerbelegg. Her er vi hvertfall enig. På trening går det alltid i vann og vanlig mat. Beklager at jeg var litt irritert, men jeg fikk veldig følelsen av at du prøvde å si at alle som kjøpte ferdigprodukter var idioter 
Instagram: @oivindbjerkseth
|
|
|
|
|