Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 2 av 2 1 2

Seeding Birken etter Grenserittet

Re: Seeding Birken etter Grenserittet [Re: Gynter] #590603 10/08/2008 21:53
Roger Sandum Offline
Mest Bare Roger
Mest Bare Roger
Det er vel en vel bevart hemmelighet hvordan de egentlig seeder til Birken, men etter det jeg skjønner så er det viktigste seedinggrunnlaget for Birken nettopp Birken... Andre resultater ser ikke ut til å telle like mye.

Jeg kjørte Grenserittet på 3:01 (en forbedring på 7 minutter fra i fjor for øvrig), men jeg er likevel i pulje 9. Grunnen til det må jo være fjorårsresultatet i Birken som var 3:36 (og evt. foregående år på omlag samme tider + litt). Det er i hvert fall flere av dere som har kjørt en del fortere enn meg i Grenserittet som likevel starter bak meg.

Jeg er egentlig mest bekymret for å ha havnet i en for rask pulje. Det er heller ingen fordel.

Roger turtle

Re: Seeding Birken etter Grenserittet [Re: Roger Sandum] #590626 11/08/2008 04:21
H
hundenjanson Offline
Ivrig
Ivrig
H
Har kikket på en del av dem jeg kjenner og det kan se ut som man leggger til 40 minutter for å få "Birken tid".

Re: Seeding Birken etter Grenserittet [Re: Roger Sandum] #590710 11/08/2008 08:14
Sykkelbob Offline
Besatt
Besatt
Sitat: Raske Roger
Det er vel en vel bevart hemmelighet hvordan de egentlig seeder til Birken, men etter det jeg skjønner så er det viktigste seedinggrunnlaget for Birken nettopp Birken... Andre resultater ser ikke ut til å telle like mye.

Feil på begge punkter. Det er redegjort for hvordan man seeder til Birken. Det eneste som folk oppfatter som uklart er at hvert enkelte ritt blir analysert individuelt. Tidene blir omregnet ift en "normal" - dvs. Birken. Omregningsfaktorne er derfor ulike fra Grenseritt til Grenseritt og ikke minst ulike mellom de ulike ritt.

Det er også omregninger som tar hensyn til om noen ritt skiller mer eller om de skiller mindre. Tenk gjerne en logaritmisk/eksponentiell skala / formel avh rittets profil. Dvs: I Bukkerittet skiller det mye. De "dårlige" rytterne får en tøff dag i løypa. Grenserittet skiller mindre da dette er noe "snillere" ritt og det er større mulighet for å henge i felt.

Det er av denne grunn det ikke lar seg applisere å si at "Grenserittet + 40min = Birken". Det kommer an på om du syklet fort eller sakte. Det kommer an på om det var gode eller dårlige forhold på rittet osv.

Fjorårets Birken teller i utgangspunktet like mye som andre ritt. Men alle som syklet Birken i fjor starter med dette som seedingsgrunnlag. Man må derfor prestere bedre enn det man gjorde under sesong-høydepunktet sitt i fjor for å "slå" sin egen tid på Birken. Dette er nok ikke så lett som man tror - og i alle fall ikke for de som var flinke til å formtoppe i fjor.

Ettersom antallet ryttere er konstant, vil det si at når alle seedinger er gjort, vil halvparten ha seedet seg opp og halvparten blitt dyttet ned på lista. Om du synes dette høres rart ut, kan du selv forsøke å legge en kortstokk i en bunke hvor du legger alle kortene øverst....

Husk også at det er noe som heter spredning og normalt avvik. På teoretisk tid er det gjerne bare ett minutt eller to som skiller den ene av Birkens mange puljer fra den neste. Men samtlige ryttere i pulja sykler ikke inn til nøyaktig samme tid av den grunn. Det finnes hundrevis av grunner til at rytterne allikel presterer ulikt. Både bedre og dårligere. "Normalt" sprer det seg opptil 10 min bedre og litt mer den andre veien (Unntatt fra dette er de aller beste puljene og "tilfeldig avvik").

Re: Seeding Birken etter Grenserittet [Re: Oddefa] #592081 13/08/2008 09:09
Sportine Offline
Entusiast
Entusiast
I dag har det kommet nye startlister. Nå har alle fåått starttid ser det ut som og listen begynner vel å bli ganske endelig bortsett fra hva som skulle skje i de siste rittene.

Jeg dumpet ned enda 3 puljer men er jo ikke så ille å ha forh. god tid om morgenen. Bare jeg rekker en pils (eller fler....) etterpå !! cheers

Re: Seeding Birken etter Grenserittet [Re: Sykkelbob] #592094 13/08/2008 09:28
Juffe Offline
Besatt
Besatt
Ser du kom meg i forkjøpet om å legge ut god-trøya (om noe stygg) som avatar ICON_SMILE

'...once more, and more intensity!'
Re: Seeding Birken etter Grenserittet [Re: ] #592404 13/08/2008 18:31
Sportine Offline
Entusiast
Entusiast
Blir kvinner og menn seedet likt - dvs. bare basert på tid ?

Dette er jo forsåvidt rettferdig da dette er for å få flyt i løypa - du skal sykle med de som er jevnbyrdig med deg.
MEN det blir pittelitt urettferdig fordi som regel er forholdene dårligere jo senere man starter - da vil kvinner ha en liten ulempe.

Re: Seeding Birken etter Grenserittet [Re: ] #592413 13/08/2008 18:45
Klaus A. Offline
Ringrev
Ringrev
Sitat: anonymous13
Jeg ble seedet fram en pulje uten å ha gjort noe som helst...har de kanskje endret noen seedingsfaktorer fra Grenserittet siden sist?
Det blir man fort hvis noen seedes til en dårligere pulje (tar jeg ikke helt feil..). Alså at noen flere for eks har syklet seedingritt, men har gjort det dårligere enn deg. Da omplasseres man. For min del har også skjedd. Har blitt flyttet opp og ned mellom 10 og 11.

mvh.
Klaus A.
Re: Seeding Birken etter Grenserittet [Re: Klaus A.] #592431 13/08/2008 19:07
oivindg Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Sitat: Klaus A.
Det blir man fort hvis noen seedes til en dårligere pulje (tar jeg ikke helt feil..). Alså at noen flere for eks har syklet seedingritt, men har gjort det dårligere enn deg. Da omplasseres man. For min del har også skjedd. Har blitt flyttet opp og ned mellom 10 og 11.

Kan hende jeg misforstår deg, men man kan ikke seedes bakover hvis man sykler dårlig i et seedingritt. Så hvis du havner i en dårligere pulje er det i utgangspunktet fordi at det er andre som har bedret seedingen sin, slik at du blir skjøvet nedover på lista.

Jeg lurer også litt på hvorfor man da kan bli flyttet fram uten å ha syklet noen seedingritt. Teorien jeg har kommet fram til er at man i "hovedseedingen" (der startnummer deles ut) finjusterer puljestørrelsene, og derfor kan noen oppleve å havne i en tidligere gruppe.

Øivind

21:53
Ride a stiffee and feel the earth move | NOTS | Advarsel! Innlegget kan inneholde ironi.
Re: Seeding Birken etter Grenserittet [Re: oivindg] #592468 13/08/2008 19:45
Knirkekne Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Yeah baby! Pulje 74....
Det er start kl 13.00 det. Risikerer jo å bli forbikjørt av eiliteklassen jo :-)

Strange women lying in ponds distributing swords is no basis for a system of government.
Re: Seeding Birken etter Grenserittet [Re: oivindg] #592615 13/08/2008 21:48
Klaus A. Offline
Ringrev
Ringrev
Sitat: oivindg
Kan hende jeg misforstår deg, men man kan ikke seedes bakover hvis man sykler dårlig i et seedingritt. Så hvis du havner i en dårligere pulje er det i utgangspunktet fordi at det er andre som har bedret seedingen sin, slik at du blir skjøvet nedover på lista.

Jeg lurer også litt på hvorfor man da kan bli flyttet fram uten å ha syklet noen seedingritt. Teorien jeg har kommet fram til er at man i "hovedseedingen" (der startnummer deles ut) finjusterer puljestørrelsene, og derfor kan noen oppleve å havne i en tidligere gruppe.

Øivind
Du missforstod. Vet du ikke kan seedes dårligere - men som du sier, at om andre flyttes inn under deg kan det være at du/en dyttes opp en pulje.

mvh.
Klaus A.
Re: Seeding Birken etter Grenserittet [Re: Klaus A.] #593161 14/08/2008 15:00
V
ViggoM Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
V
Må en betale omseedingsgebyr og ordne det på forhånd for å seede seg ned ? Eller er det greit å starte i en senere pulje med unnskyldning til vaktene om at jeg kom for seint til start i den opprinnelige pulja ?

Re: Seeding Birken etter Grenserittet [Re: ] #593190 14/08/2008 16:17
Sykkelbob Offline
Besatt
Besatt
Sitat: anonymous13
Jeg ble seedet fram en pulje uten å ha gjort noe som helst...har de kanskje endret noen seedingsfaktorer fra Grenserittet siden sist?

I teorien skal jo ikke det skje, men dersom noen puljer foran tømmes, pga salg av startnr, overgang til eliteklasse el. kan jo det være en forklaring. En annen kan være korrigering av feil. Puljestørrelsene skal ha vært konstante lengte, men det kan jo ha vært noe der også...

Side 2 av 2 1 2

Moderator  support