|
Vanlige dekk slangeløst
|
Vanlige dekk slangeløst
07/08/2008 13:25
|
Svante
OP
Entusiast
|
OP
Entusiast
Noen som har erfaringer/meninger om å kjøre f eks vanlige Crossmark eller Racing Ralph slangeløst?
Jeg har nå montert mine vanlige Crossmark 2,1 slangeløst, og har syklet noen ganger på det uten problemer. Eneste problemet er at dekkene lekker litt luft. Har kjørt på med litt ekstra guffe, men blir ikke helt 100% tett. Dette kan jeg forsåvidt leve med, men er usikker på punkteringsmotstanden. Crossmark har forholdsvis tynne dekkvegger som samtidig står litt ut. Har opplevd tidligere at dekksiden har blitt riftet opp, men at jeg har berget siden slangen har holdt.
Grunnen til at jeg vil bruke vanlige dekk slangeløst er den forholdsvis mye høyere vekten på UST-dekkene. (Pluss at jeg i tillegg har vanlige dekk som jeg ønsker å benytte da!) Hva tror dere om punkteringsmotstanden? Finnes det andre farer som f eks at dekket vrenger av?
|
|
|
Re: Vanlige dekk slangeløst
[Re: Svante]
07/08/2008 19:17
|
ThB
Besatt
|
Besatt
Det er som du selv skriver; usikkerhetsmomentet går på tynne dekkvegger. Dette gjelder både Crossmark og Racing Ralph. Det kan gå bra, men man kan også være uheldig å få ei flenge. Jeg har såpass mange uheldige episoder med dette over tid, at jeg har valgt å kjøre Racing Ralph med Snakeskin - altså en variant med forsterkede sidevegger. Disse plasserer seg omtrent midt mellom vanlig dekk for slange og UST vektmessig. Det finnes jo også andre såkalt tubeless ready dekk som ikke er fullt så tunge som UST utgavene.
Thomas
|
|
|
08/08/2008 06:08
|
oliver
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
Har kjørt med vanlige crossmark og guffe i år, revnet sideveggen 2 ganger. Har byttet til crossmark lust, liten fare for punktering der, de veier ca 650gr, men jeg synes de triller litt dårligere..
|
|
|
[Re: oliver]
08/08/2008 06:39
|
Furu
/Stig
|
/Stig
Jeg har revnet sidevegg på Crossmark med slange i, og det oppdaget jeg først når det skulle koverteres til dekke med guffe....så sånn gikk det. Kjøper nå UST, men ikke Crossmark.
Stig
|
|
|
[Re: Furu]
08/08/2008 07:25
|
stigeso
Ringrev
|
Ringrev
Snakeskin-varianten kan være et alternativ for Schwalbe-dekkene. De er fremdeles ganske lette (580 g for RR i 2.25).
Give my love to all my brothers and sisters in mediocrity
|
|
|
[Re: stigeso]
08/08/2008 16:17
|
Svante
OP
Entusiast
|
OP
Entusiast
Ok, takk for svar. Blir vel kanskje RR snakeskin når jeg skal ha nye dekk.
På birken blir det vel conti twister slangeløst, selv om jeg har begynt å lure litt på å bruke dekk med mere volum og lavere trykk. Har funnet ut i det siste at du blir mindre gåen i kroppen med litt mer demping i dekk med større volum, pluss at jeg tipper det ofte kan være like kritisk å henge med gruppa si nedover og i tekniske partier enn det å greie å holde et bakhjul flatt/oppover. Det vil si det kan være mest viktig å ha det beste dekket for utforkjøringene og det lille tekniske, selv disse partiene kun er en liten del av birken.
Finnes sikkert 1000 andre tråder på dette, men hvilke dekk tenker dere å kjøre med i birken?
|
|
|
11/08/2008 12:49
|
gepe
Entusiast
|
Entusiast
Jeg brukte Racing Ralph 2.1 slangeløst i Raumerrittet. Det gikk lett å montere RR slangeløst med guffe. Synes disse dekkene er bra, med godt feste og de ruller godt. Sideveggene er imidlertid tynne. Resultatet på Raumerrittet ble en flenge i sideveggen og 6 - 7 minutter tapt tid (det er noe herk å legge i slange når sideveggen er flerret opp). Det kunne gått riktig ille, siden det var på forhjulet i en bratt nedoverbakke.
På Birken er det nok mindre sjanse for å få flenge i sideveggen, men siden jeg liker å kjøre relativt hardt i nedoverbakkene så tør jeg ikke bruke slike dekk lenger. Kjøper heller et sett NoTubes The Crow som skal brukes hvis det blir tørt føre og solskinn, og et sett RR 2.25 Snakeskin hvis det blir vått føre eller hvis jeg synes Crow virker for tynne.
Tviler på at det er spesielt stor sjanse for at dekk som RR og Crossmark vrenges av, med mindre du har i veldig lite luft og/eller kjører veldig hardt. Du bør ikke ha spesielt mye lavere trykk i dekkene enn laveste anbefalte trykk.
|
|
|
|
|
|