Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Ryen varde

Ryen varde #588859 07/08/2008 11:57
hdr Offline OP
Entusiast
OP Offline
Entusiast
Av og til fører ballspill noe bra med seg.

Junior skulle spille i Norway Cup, så det ble mange turer til Ekeberg i sommer. Men når jeg skal sykle tur sammen med en eller flere virrete 11 åringer ønsker jeg meg fort en lite trafikkert vei. Så etter å ha studert kartet dukket det opp et alternativ, og bak en busk i Sandstuveien lå den der.

Fra krysset Sandstuveien/E6 til Valhallveien er det nesten 3 km med flytsti og grusvei, og særlig avslutningen ned mot Valhallveien byr på en heftig nedkjøring (Vet Kjartandaddy har nevnt denne her tidligere).

For oss som kommer sørfra enten på vei til jobb eller på vei hjem fra en tur i Østmarka er dette et veldig godt alternativ.

Av gammel vane har jeg hatt det med å ta sykkelveien på østsiden av Østensjøvannet til Østensjø skole, derfra Østensjøveien til Bryn og turveien langs Alna, over Galgeberg og ned til krysset St.Halvards gate/Dyvekes vei. Herfra er turen den samme.

Nå sykler jeg i stedet på vestsiden av Østensjøvannet, ved Abildsøfeltet tar jeg til venstre mot Lambertseter, krysser E6 på gangbru og tar opp Østerli terrasse, Østerliveien til Sandstuveien.

Turen blir ca 400 meter lenger og tar 2-3 minutter lenger tid, men til gjengjeld gir det også 100 høydemeter og en mye bedre start på dagen.

Vedlegg
26965-ekeberg.jpg (305.68 KB, 146 nedlastinger)
26966-IMAGE_042-Copy.jpg (206.56 KB, 137 nedlastinger)
26967-IMAGE_044-Copy.jpg (276.71 KB, 126 nedlastinger)

--
Håkon
Re: Ryen varde [Re: hdr] #588907 07/08/2008 12:47
geiranders Offline
Besatt
Besatt
Gøy å finne noe sånt såpass sentralt i byen!

Jeg bor under "e"-en i Stamhusveien til venstre i bildet, og leverer i barnehage i Barnehjemsveien - dermed får jeg med meg siste del av stien på vei videre til jobb. Det kan også sies at den brede stien fra Ryen Varde og nedover mot E6 også er ganske stas nedover - knallfin, rask svingkjøring på superjevnt underlag. Bruker gjerne den på vei mot Østmarka :-)

Re: Ryen varde [Re: geiranders] #588931 07/08/2008 13:15
Kjartandaddy Offline
Besatt
Besatt
Ja, denne er fin. Et annet alternativ er å ta Solfjellshøgda forbi Rema over Svartdalstunnelen, første til venstre forbi de nye blokkene. Etter ca 100 meter går det en sti som ender opp nede ved Alnaelva. Du krysser asfalten en gang. Rimelig bratt nedkjøring, med en tøff 90grader før den siste bratta ned til elva.

ballspill kan en sjelden gang lede til noe godt. Som liten spilte vi en del sykkelfotball. Slo liksom ikke helt an.

Big wheels keep on turning
Re: Ryen varde [Re: geiranders] #589171 07/08/2008 20:49
hdr Offline OP
Entusiast
OP Offline
Entusiast
Sitat: geiranders
Gøy å finne noe sånt såpass sentralt i byen!

Ja, og det morsomme er jo at stien på ingen måte er en hemmelighet. Skilta med turveiskilt hele veien, og alt unntatt siste nedkjøringa ligger til og med som en grønn strek på Oslo sykkelkart. Jeg har sett den der mange ganger, men - at den faktisk er et godt alternativ for jobbsykling har jeg har aldri klart å se for meg.

... Det kan også sies at den brede stien fra Ryen Varde og nedover mot E6 også er ganske stas nedover - knallfin, rask svingkjøring på superjevnt underlag. Bruker gjerne den på vei mot Østmarka :-)

Helt enig. Turen er veldig fin begge veier. Jeg har flere ganger lagt hjemturen om Ekeberg i sommer. Men hvor går beste sykkelrute opp fra Gamlebyen?

--
Håkon
Re: Ryen varde [Re: hdr] #589185 07/08/2008 21:18
Kjartandaddy Offline
Besatt
Besatt
Rett etter at trikken begynner stigningen opp langs Kongsveien er det en trapp ved en trafostasjon. Bær sykkelen opp her, ta første sti opp til venstre, så får du en bratt serpentinersti som bringer deg opp til Utsikten nedenfor Ekeberg camping. Klarer du hele veien opp, har du bra med trøkk i beina. Da kan du fortsette på sørsiden av Ekebergsletta, og krysse over den etter Søylehuset, for å komme opp i åsen over sletta. I området ved hoppbakken er det mange fine stier.

Re: Ryen varde [Re: Kjartandaddy] #589191 07/08/2008 21:30
hdr Offline OP
Entusiast
OP Offline
Entusiast
Sitat: Kjartadaddy
Rett etter at trikken begynner stigningen opp langs Kongsveien er det en trapp ved en trafostasjon. Bær sykkelen opp her, ta første sti opp til venstre ...

Flott, takk for tipset. Jeg så faktisk på trappa, og tenkte at den nok fortsetter i en sti, når jeg sykla forbi i ettermiddag. Men jeg endte likevel med å tråkke opp Kongsveien av gammel vane.

Skal teste den så snart jeg kan.

--
Håkon
Re: Ryen varde [Re: hdr] #589317 08/08/2008 07:34
Kajen Offline
Avhengig
Avhengig
Denne stien fiser jeg rundt på når jeg skal ta en liten tur eller trene litt intervaller.
Bor retter over veien der den kommer ut ved sandstuveien og E6!!

I ekerberg åsen ved hoppbakken er det veldig morro og fise rundt og leke på stier som krysser hverandre i hytt og vær:)
Var ute i går og var svart av gjørme da jeg kom hjem:) hihi

Ny sesong nye muligheter!

Re: Ryen varde [Re: Kajen] #591182 11/08/2008 21:18
H
hendrix Offline
Fersking
Fersking
H
hehe, jeg er vokst opp i Østerliveien, og fant denne stien opp til Ryen Varde så seint som i sommer ICON_SMILE
Ser ikke skogen for bare trær osv.

Re: Ryen varde [Re: Kjartandaddy] #606432 08/09/2008 20:36
hdr Offline OP
Entusiast
OP Offline
Entusiast
Sitat: hdr
... Men hvor går beste sykkelrute opp fra Gamlebyen?

Sitat: Kjartandaddy
Rett etter at trikken begynner stigningen opp langs Kongsveien er det en trapp ved en trafostasjon. Bær sykkelen opp her, ta første sti opp til venstre, så får du en bratt serpentinersti som bringer deg opp til Utsikten nedenfor Ekeberg camping. Klarer du hele veien opp, har du bra med trøkk i beina. Da kan du fortsette på sørsiden av Ekebergsletta, og krysse over den etter Søylehuset, for å komme opp i åsen over sletta. I området ved hoppbakken er det mange fine stier.

Har gitt denne bakken noen forsøk nå, og konklusjonen er vel at den suger som pendlerute.

Fra toppen av trappa i Konows gate og opp til utsikten på Ekeberg er det ca 700meter med 15% stigning i snitt. Alt er syklebart, men med jobbsykkel med dekk som også skal fungere på asfalt blir det en del glipptak sjøl om mesteparten av bakken blir sykla i driteposisjonen til GA.

Men når det er sagt, er det noen dager fint å kunne forlate trafikken allerede ved foten av Ekeberg ICON_SMILE

Vedlegg
28232-RyenVarde.PNG (12.41 KB, 109 nedlastinger)

--
Håkon
Re: Ryen varde [Re: hdr] #606521 09/09/2008 06:44
Kjartandaddy Offline
Besatt
Besatt
Jeg har vel syklet bakken opp en gang, men den siste "svaberg"-biten opp til fortauet på Utsikten er drøy. Da kan man kose seg med nydelig utsikt et par minutter. Fin graf du hadde.

Kongen av Kongsveien (var: Re: Ryen varde) [Re: hdr] #606535 09/09/2008 07:19
geiranders Offline
Besatt
Besatt
Sitat: hdr
...Men jeg endte likevel med å tråkke opp Kongsveien av gammel vane...

Øy! Her er nettstedet som gir nytt liv til pendlesyklingen opp Kongsveien:
http://kongsveien.com/

Kongen av Kongsveien er basert på at du klokker deg selv fra 50-skiltet i bånn av bakken og opp til 50-skiltet på flata på toppen. Redelig sportsånd kreves for ikke å skryte på seg noen sekunder når du legger inn din egen pers på lista.

Regjerende bestetid på 26": 4:22
Regjerende bestetid på 28": 4:48

Hansken er kastet, mine herrer...

*geiranders
...som vurderer å kaste inn håndkledet i stedet

Re: Kongen av Kongsveien (var: Re: Ryen varde) [Re: geiranders] #606566 09/09/2008 08:23
hdr Offline OP
Entusiast
OP Offline
Entusiast

Øy! Her er nettstedet som gir nytt liv til pendlesyklingen opp Kongsveien:
http://kongsveien.com/

...

Hansken er kastet, mine herrer...

*geiranders
...som vurderer å kaste inn håndkledet i stedet

Morsomt initiativ - og dette betyr vel at jeg må opp Kongsveien i ettermiddag.

Er ikke helt sikker på hvor 50 skiltene står i forhold til de punktene jeg pleier å klokke så det må undersøkes. Men 4:22 er jo vanvittig bra i denne bakken uansett, jeg klarer såvidt å karre meg inn på topp 10 lista.

--
Håkon

Moderator  support