Av og til fører ballspill noe bra med seg.
Junior skulle spille i Norway Cup, så det ble mange turer til Ekeberg i sommer. Men når jeg skal sykle tur sammen med en eller flere virrete 11 åringer ønsker jeg meg fort en lite trafikkert vei. Så etter å ha studert kartet dukket det opp et alternativ, og bak en busk i Sandstuveien lå den der.
Fra krysset Sandstuveien/E6 til Valhallveien er det nesten 3 km med flytsti og grusvei, og særlig avslutningen ned mot Valhallveien byr på en heftig nedkjøring (Vet Kjartandaddy har nevnt denne her tidligere).
For oss som kommer sørfra enten på vei til jobb eller på vei hjem fra en tur i Østmarka er dette et veldig godt alternativ.
Av gammel vane har jeg hatt det med å ta sykkelveien på østsiden av Østensjøvannet til Østensjø skole, derfra Østensjøveien til Bryn og turveien langs Alna, over Galgeberg og ned til krysset St.Halvards gate/Dyvekes vei. Herfra er turen den samme.
Nå sykler jeg i stedet på vestsiden av Østensjøvannet, ved Abildsøfeltet tar jeg til venstre mot Lambertseter, krysser E6 på gangbru og tar opp Østerli terrasse, Østerliveien til Sandstuveien.
Turen blir ca 400 meter lenger og tar 2-3 minutter lenger tid, men til gjengjeld gir det også 100 høydemeter og en mye bedre start på dagen.