Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Sykle over vidden-Bergen

Sykle over vidden-Bergen #588461 06/08/2008 20:24
rob1 Offline OP
Avhengig
OP Offline
Avhengig
Er på ferietur i Bergen for tida.Skal på sykkeltur i morra og fredag.Fredag skal fruen og resten av family gå over vidden.Kan jeg sykle sammen med de?Har en helt vanlig xc sykkel(Hard rocx helium).Er den for pinglete for turen?Jeg har holdt på med sykkel en stund,så jeg sykler ganske så rufsete steder.Takk for alle opplysende svar av de lokalkjente.

fart før ferdighet
Re: Sykle over vidden-Bergen [Re: rob1] #588516 06/08/2008 21:53
Rednax Offline
Ringrev
Ringrev
Hardtail over vidden er helt ok, spesielt med tanke paa at du skal hlode foelge med familien som tar seg frem til fots.

(Noen partier er det noedvendig aaholde hoyere fart enn gangtempo om du oensker aa holde flyten, men du skal vel ikke sykle fra familyen heller?)

Sjekk ut stiguiden under (ogsaa med tips om aa sykle vidden "baklengs" fra Floeyen, om det er versjonen dere velger), eller neste utgave av Terrengsykkel (due torsdag?).

http://terrengsykkel.no/index.php?stid=170

Om du har mulighet til aa sette paa et par grove dekk (for punkteringsikkerhet) saa er det aa anbefale. (HR Helium hoeres ut som den kommer med XC-racing dekk, uten at jeg vet noe om det.)
Husk uansett reserveslange og lappesaker.

Dette er en av de beste sykkelopplevelsene du kan ha i Bergen, god tur!

Redigert av Rednax; 06/08/2008 22:04.

..just wait 'til I'm cllipped in and sober..
Re: Sykle over vidden-Bergen [Re: rob1] #588560 07/08/2008 06:32
Straightline Offline
Ringrev
Ringrev
Det som er vanlig er å sykle FRA Ulriken og mot Fløyen/Tarlebøvatnet/Svartediket. Nå som gondolen står, er dette mer krøkkete, og innebærer en drøy tur med sykkelen på skuldra før du i det hele tatt kan sette deg på setet.
Løsningen kan selvsagt være å ta turen den andre veien, og så velge mellom å avslutte ned den relativt hårete dh-løypa fra Ulriken, eller litt mer menneskelig ned til Montana/Nattlandsfjellet. Spør du meg, er denne "gale" retningen uansett betydelig mer utfordrende enn FRA Ulriken.
Altså: slett ikke umulig, men du må like litt knot.

Re: Sykle over vidden-Bergen [Re: Straightline] #588944 07/08/2008 13:24
rob1 Offline OP
Avhengig
OP Offline
Avhengig
Takk for svar.Vi går fra Montana og opp stien til Ulriken.Der blir det å bære sykkel.Skal prøve å sykle mest,men litt trilling\bæring blir det nok?
Dekk front:Conti mountain king 2,4
Dekk bak:Conti speed king 2,3
XC dekk men vi prøver nå.Da er det bare å banke på,he he
Skal skrive inn rapport i morra kveld

fart før ferdighet
Re: Sykle over vidden-Bergen [Re: rob1] #588985 07/08/2008 14:13
Straightline Offline
Ringrev
Ringrev
Ok. God tur. Ikke mist motet det første stykket etter Ulriken - det blir mindre knot og mer flyt etter hvert.

Re: Sykle over vidden-Bergen [Re: Straightline] #589001 07/08/2008 15:48
Rednax Offline
Ringrev
Ringrev
Mountain King 2,4 holder lenge, Speed'en bak har jo godt med volum ogsaa (betraktelig mer enn hva jeg vil anslaa som rene XC-racing dekk). Grim bruker M-King selv paa samme strekket, og jeg har S-King paa hardtailen (men Rubber Queen paa stisykkelen som jeg oftest bruker over Vidden). Husk likevel at snakebite er utbredt i omraadet.

Kom paa at det er lurt aa kjoere med setet senket en del, spesielt i begynnelsen (partiet som Straightline nevner), men det skjoenner du vel selv naar du staar paa toppen.

(Stiguide faas altsaa ogsaa paa Narvesen per i dag!)

Lykke til uansett!
Turen opp blir tung, men den er absolutt verdt det!

..just wait 'til I'm cllipped in and sober..
Re: Sykle over vidden-Bergen [Re: Rednax] #589061 07/08/2008 18:25
rob1 Offline OP
Avhengig
OP Offline
Avhengig
Har skaffet meg stiguide i dag i form av nye TS.Får det i postkassa hjemme,men bare måtte ha.Er det noen stier i nærheten så er jeg på tur igjen.Syklet i dag opp mot Fana og stien rundt omkring i Smøråsen.Morsom sti,og bra med spisse steiner.Men det gikk bra.Ingen punktering ennå.Syklet selvfølgelig ikke rett på de mest spisse.......Blir tung tur i morra men meldt pent vær,så det skal bli en flott tur.Skriver plutselig rapport i morra.

fart før ferdighet
Re: Sykle over vidden-Bergen [Re: rob1] #589722 08/08/2008 19:09
rob1 Offline OP
Avhengig
OP Offline
Avhengig
Da er turen unnagjort.Flott vær og fin temperatur.Det var mer bæring enn jeg hadde trudd,men opp kom jeg.Godt ikke sykkel veier 16 kg eller mer.10,6 er mer enn nok.Men når man kom opp på det "flate" partiet kunne man sykle i lange strekker.Utrolig morsom sti som man måtte finne gode linjer for i det hele tatt klare å komme frem.Skulle vært mer av det.I de bratte utforkjøringene ønsket jeg meg litt "mer" sykkel for jeg feiget ut noen ganger pga ikke nok kontroll.Men turen var fin og neste gang blir jeg med en sykkelgjeng som er lokalkjente.Det blir gøy det!Ingen punktering eller teknisk tull av noen art,så godt er det.Jeg var alene med sykkel over vidden idag og bare positive bemerkninger.Ble til og med tatt bilde av.De syns det var spenstig med sykkel der oppe.Flott terreng,ser allerede frem til neste gang.

fart før ferdighet

Moderator  support