Jeg har stort trent løping hele livet, er over "middagshøyden" aldersmessig, men har av skademessige grunner konvertert til sykling - i hovedsak terreng- og grusritt. Jeg synes fremdeles det er fint å trene, og er i sterkt behov av å bruke muskler og kondisjon 4-5 ganger pr. uke.
Det hele begynte med at jeg for 2 år siden begynte å sykle til jobben 3 dager i uka, (30 km tur/retur). De 2 andre treningsdagene mine løp jeg - hovedsakelig i skogen. Behovet for å sykle mer økte. Til slutt ble det sykling 5 dager i uke, fremdeles 3 dager tur/retur jobb - også om vinteren.
Mitt spørsmål er hvordan jeg best mulig skal utnytte jobbsyklingen, slik at treningsutbyttet av de 9 milene i uka blir best mulig. Jeg må innrømme at jeg hovedsakelig har trådt på ganske kraftig både til og fra jobb, og det har selvsagt gitt resultater all den stund jeg begynte på scratch. De to dagene jeg ikke sykler til jobb sykler jeg hovedsakelig langturer fra 2 - 2.30 - også i forholdsvis stor fart. Det ut fra at det er den treningsformen jeg liker best. Arbeidsveien er småkupert med en del mindre bakker og åser som skal passeres underveis. Har derfor forsøkt å gi litt ekstra gass i bakkene. Jeg har ikke forsøkt hverken intervallkjøring eller styrketråkk. Har litt planer om å kjøpe en rimelig spinningsykkel, slik at jeg kan prøve det til vinteren.
Er det noen der ute som kan gi meg noen gode råd for arbeidssyklingen? Jeg ønsker jo å utnytte tiden jeg bruker (1 - 1.10 tur retur, avhengig av vind, føre og dagsform)med best mulig treningseffekt. Jeg er en novise innenfor syklingens verden, men begynner å bli litt hekta.