Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 3 av 3 1 2 3

Pisken og Snaken i Bymarka (Trondheim)

Re: Pisken og Snaken i Bymarka (Trondheim) [Re: Arve05] #756577 19/06/2009 08:30
F
fredriks Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
F
Det står til og med femsti krysset på det vanlige stedet på karten øver.

Personligen liker jeg mye mer kart en bare beskrivninger med namn. Tog et tag i vintras innen jeg skjønte vilka skiløper som var preparert og det er først nu jeg vet hvor snaken og bærstierna går.

Jeg vil ha mer kart :-)

Re: Pisken og Snaken i Bymarka (Trondheim) [Re: Ola R.] #756619 19/06/2009 09:10
AOÅ Offline
Avhengig
Avhengig

haha, bra Ola, men for all del ikke gjem deg da! Jo, flere som kommer med innspill om stinavn/stikryss/stiguider etc., jo bedre! Hadde forresten en plan om å legge ut flere stiguider her på nettforumet, men det ser ut som selve stiguiden er lagt ned eller redaktørene her på siden ikke klarer å fikse en tekniskfeil...

Tilbake til 5-stikrysset i Langdalen kanskje vi skulle bare døpt det om til Stikrysset i Langdalen?

Don't leave me here to crawl through the mire...
Re: Pisken og Snaken i Bymarka (Trondheim) [Re: AOÅ] #766712 08/07/2009 10:44
F
fredriks Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
F
Vad er intresset av at lage et kart og eventuellt legga ute gps spår før syklinga i Bymarka? Virker som at det har varit snakk om det flera ganger men det virker ikke skje så mye.

Jeg er inget støre fan av verbala beskrivelser og spesiellt ikke hvis det ingår namn som ikke finnes med på något kart. Synes det er veldig vansklig at skjønne mange av beskrivelserna.

Jeg skulle gjerna haft bra kart men synes også at det kanskje ikke er helt nødvendig efter at ha syklat en del i bymarka senaste tiden, detta pga at de fleste stierna jeg har syklat faktiskt har varit bra og det er morsomt at bare sykla rundt og testa nye stier. Ialle fall når man ikke hamnar mitt bland myrar på tex solheims åsen når man kjørt fel...

Førdelar med kart borde vare at man finner lettare frem og at fler folk finner frem til de lite mindre ofta syklade men bra stierna.

Re: Pisken og Snaken i Bymarka (Trondheim) [Re: fredriks] #766748 08/07/2009 12:03
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G
Er dette den nye dessertgenerasjonen? Du venter på at "noen" skal legge ut GPS-logg slik at du slipper å kjøpe kart og ta deg bryet med å tolke verbale beskrivelser.

Hvor mange GPS-logger har du lagt ut selv?

I min tid som Bymarkfersking kjøpte jeg meg et godt kart og la i vei. Etter en stund hadde jeg funnet mesteparten av de stiene som var verd å finne - resten fikk jeg verbal forklaring på. Selv om du ikke synes det er nødvendig med kart( [forvirret]til tross for at du ønsker at du hadde hatt et[/forvirret] ) tror jeg det hjelper en HEL del på forståelsen av de verbale beskrivelsene.

Men - sitt gjerne foran PC-en og vent på å få turforlsag i form av sporlogger istedet for å gjøre noe aktivt selv. Ditt valg.

"The more false we destroy, the more room there will be for the true."
- Robert Green Ingersoll
Re: Pisken og Snaken i Bymarka (Trondheim) [Re: GeirK] #766763 08/07/2009 12:21
F
fredriks Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
F
Jeg spurte faktiskt om intresset og kunde tenka mig at hjelpa til. Hvis du letar lit så kan du også finne spårloggar på ski som jeg har lagt ut og kanskje også et par på sykkel men de er antagligen vanskligare og finne og de flesta lades ut før et par timmer sen. Jeg har også taget opp samme spørsmål tidligare på forumet.

Problemet jeg ser nu er at det finnes flera førskjeliga sider med spårloggar og annen information og ikke mye system i det hela.

Klart jeg kan gjøre noe aktivt men jeg tror jeg har kanskje en 6-7 turer i bymarka og har ikke mye peiling på namn etc så jeg kanskje ikke er den beste personen at ta tag i detta alena hvis det finnes interesse.

Har også kart førøvrig men at finne tex bringebærstien på det er ikke lett (lett hvis du har sett denna tråden).

Hvorfor skulle det hjelpa en hel del at førstå de verbale beskrivningerna? Må, vel også erkjenna at jeg faktiskt førstår en del av dem men at jeg ofta bare ikke gidder.

En annen sak er at det det nesten bare er et par stier som virker komme opp i diskusjionerna her og at det virker finnes mye annet bra (som også syklas førøvrig).

Re: Pisken og Snaken i Bymarka (Trondheim) [Re: fredriks] #766766 08/07/2009 12:25
ekstraslange Offline
Entusiast
Entusiast
Det hadde absolutt värt nyttig med et bra kart - sommerutgaven av "Turkart Bymarka" som jeg kjöpte på TT kunne värt bedre/mer sykkelorientert/hatt flere stinavn.

Jeg har også store problemer med å forstå flere av stiguidene som er lagt ut på nettsida her.

Noe som funker bra er å henge med på fellesturer - det gir fine opplevelser og man får input på nye stier. Anbefales!

Re: Pisken og Snaken i Bymarka (Trondheim) [Re: ekstraslange] #777849 29/07/2009 12:31
C
ChristianSolli Offline
Fersking
Fersking
C
Kart over bymarka er tilgjengelig i høy oppløsning på kommunens nettsider:
http://www.trondheim.kommune.no/content.ap?thisId=1117615100

Re: Pisken og Snaken i Bymarka (Trondheim) [Re: ChristianSolli] #777918 29/07/2009 13:58
F
fredriks Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
F
Sitat: ChristianSolli
Kart over bymarka er tilgjengelig i høy oppløsning på kommunens nettsider:
http://www.trondheim.kommune.no/content.ap?thisId=1117615100

Grei kart det der og lett at editera med hjelp av acrobat.

Det er dokk et problem med den karten som gjør den vansklig at bruke ibland og det er at enkelte stier og også et par store stier (les nesten grusvei) ikke er med på karten. Har også forsøkt sykle noen sti på den karten som helt førsvinner.

Re: Pisken og Snaken i Bymarka (Trondheim) [Re: fredriks] #778363 30/07/2009 08:30
C
ChristianSolli Offline
Fersking
Fersking
C
Det finnes også massevis av orienteringskart for bymarka som er mye mer detaljerte. O-klubbene som lager disse er imidlertid avhengig av inntekter fra kartsalg, så jeg tror de ville bli (veldig) sure om de ble lagt på nett.

Re: Pisken og Snaken i Bymarka (Trondheim) [Re: Ola R.] #2379351 27/01/2017 12:44
anderfo Online
Besatt
Besatt
Sitat: Ola R.
Grønlia (med én n :-)

Hei Ola, jeg kom tilfeldigvis over denne eldgamle (og viktige) tråden ICON_WINK
Her er en lenke til SSR hvor du ser at Grønnlia ble vedtatt og Grønlia ble avslått i 2004: https://stadnamn.kartverket.no/fakta/195620
Det gamle navnet står fortsatt på selve hytta og trolig i hyttebøker m.m., men på offisielle kilder, skilt, løypeskilt, kart, bussholdeplasser, Yr.no, mtbmap.no og andre steder står det nå Grønnlia.
Et annet feilbrukt navn i samme område er Skjelbreia som egentlig heter Skjellbreia: https://stadnamn.kartverket.no/fakta/195596
...og Våddan som ikke heter Vådan: https://stadnamn.kartverket.no/fakta/377578

Dvs. det er nå bare pensjonister som skriver Grønlia, Vådan/Vaadan eller Skjelbreia ICON_SMILE
(samt kanskje de som har blitt påvirket av at vegnavnene i området fortsatt har gammel skrivemåte, som Vådanvegen og Vådanstien)

Re: Pisken og Snaken i Bymarka (Trondheim) [Re: anderfo] #2379363 27/01/2017 14:04
Ola R. Offline
Veteran
Veteran
Sitat: anderfo
Dvs. det er nå bare pensjonister som skriver Grønlia, Vådan/Vaadan eller Skjelbreia ICON_SMILE
(samt kanskje de som har blitt påvirket av at vegnavnene i området fortsatt har gammel skrivemåte, som Vådanvegen og Vådanstien)

Jeg får vel bare bite det i meg ICON_SMILE
Alternativt kan jeg bli gammel og bitter og forbanne disse statsbyråkratfascistene som kommer og trer sine vedtak ned over hodet på oss lokale som vet mye bedre og som vet at alt var så mye bedre før, og sånn har det alltid vært!

Re: Pisken og Snaken i Bymarka (Trondheim) [Re: Ola R.] #2379367 27/01/2017 14:10
Loki Offline
Besatt
Besatt
Disse statsbyråkratfascistene som kommer og trer sine vedtak ned over hodet på oss
Det er vel ingen som tar disse menneskene seriøst!?

He took the road less travelled, but somehow won out in the end
Re: Pisken og Snaken i Bymarka (Trondheim) [Re: sic] #2379370 27/01/2017 14:21
F
fredriks Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
F
Borde de inte byte ut kartorna i bymarka snart? Kanske inte så bra med kartor fra den gamla goda tiden. Det är mer än några namn som inte stämmer på dem numera.

Re: Pisken og Snaken i Bymarka (Trondheim) [Re: Loki] #2379376 27/01/2017 14:58
ventle Online
Besatt
Besatt
Sitat: Loki
Disse statsbyråkratfascistene som kommer og trer sine vedtak ned over hodet på oss
Det er vel ingen som tar disse menneskene seriøst!?

Ikke etter at de fant på at Sjetnemarka plutselig skal skrives "Sjetnmarka", nei.

mvh Helge
Re: Pisken og Snaken i Bymarka (Trondheim) [Re: fredriks] #2379392 27/01/2017 16:51
anderfo Online
Besatt
Besatt
Sitat: fredriks
Borde de inte byte ut kartorna i bymarka snart? Kanske inte så bra med kartor fra den gamla goda tiden. Det är mer än några namn som inte stämmer på dem numera.

Ja, noen av kartene bør byttes, ihvertfall de som er eldre enn lysløypa på Fjellsetermyra. Da bør de få rettet opp navnene, også synes jeg at de godt kan skrive dato på kartet sitt (som jo er ganske vanlig på papirkart og kartoppslag andre steder enn i Bymarka).

Re: Pisken og Snaken i Bymarka (Trondheim) [Re: anderfo] #2379400 27/01/2017 17:11
F
fredriks Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
F
Finns det noen kart, førutom noen få som bara viser den nye lysløypen, som inte är väldigt gamla?

Re: Pisken og Snaken i Bymarka (Trondheim) [Re: fredriks] #2379459 27/01/2017 22:16
anderfo Online
Besatt
Besatt
Sitat: fredriks
Finns det noen kart, førutom noen få som bara viser den nye lysløypen, som inte är väldigt gamla?

Vet ikke helt. Jeg tror de fleste kartene er fra samme tid (ca 2002), men jeg mener å ha sett et moderne kart (dvs. med ny lysløype) en eller annen plass. Kan bare ikke huske helt hvor...
(da tenker jeg ikke på det lille kartet med kun den nye lysløypa)
Jeg sjekket ikke om stedsnavnene var oppdatert.

Relatert: På 2009-utgaven av "Turkart Bymarka" (Freidig & NTNUI) er ny lysløype inntegnet. På samme kart står det Grønlia, Skjellbreia og Vådan. Dvs. kun ett av de tre navnene stemmer med SSR.

Side 3 av 3 1 2 3

Moderator  support