Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

For lite vandring på Marzocchi XC 600 ATA2

For lite vandring på Marzocchi XC 600 ATA2 #587273 04/08/2008 20:12
Votec Offline OP
Tørr bak øra
OP Offline
Tørr bak øra
Som topic sier så "mangler" det 40 mm vandring på gaffelen min. Den er justèrbar fra 100-140 mm ved hjelp av ATA bryteren. Justeringen fungerer men det virker som om jeg har 60-100 vandring. Målte avstand fra ytre bein til øverste støvfrie felt på beinet og det var bare 100mm når det egentlig skal være 140mm. Hvis jeg måler helt opp til krona er det 140. Men det virker som den bunner på 100. Har tatt ut all lufta men den butter fortsatt på 100.

Noen som har opplevd samme på denne demperen? Vil bare høre her tilfelle det er en bagatell, før ringer Robert på Sportpartner.

Klaus

Redigert av Votec; 04/08/2008 20:13.
Re: For lite vandring på Marzocchi XC 600 ATA2 [Re: Votec] #587275 04/08/2008 20:14
skibum Offline
Besatt
Besatt
Har du sjekket trykket i negativkammeret (om det er noe sånt på en XC600)?

Espen

NOTS!
Re: For lite vandring på Marzocchi XC 600 ATA2 [Re: Votec] #587377 05/08/2008 05:58
B
bjarne Offline
Veteran
Veteran
B
Det er TST2-cartridge på denne, ikke sant? Jeg vedder på at det er den som er synderen. Det lekker olje fra ytterbenet og inn i cartridgen når man bunner gaffelen, resultatet blir mindre og mindre vandring etterhvert som gaffelen brukes. Er en enkel fiks. Robert kan sikkert utdype/irettesette meg om han kommer over denne tråden.

Re: For lite vandring på Marzocchi XC 600 ATA2 [Re: bjarne] #587753 05/08/2008 17:41
Rednax Offline
Ringrev
Ringrev
Robert sykler i alpene enda en uke..

..just wait 'til I'm cllipped in and sober..
Re: For lite vandring på Marzocchi XC 600 ATA2 [Re: bjarne] #587890 05/08/2008 21:04
Votec Offline OP
Tørr bak øra
OP Offline
Tørr bak øra
Sitat: bjarne
Det er TST2-cartridge på denne, ikke sant? Jeg vedder på at det er den som er synderen. Det lekker olje fra ytterbenet og inn i cartridgen når man bunner gaffelen, resultatet blir mindre og mindre vandring etterhvert som gaffelen brukes. Er en enkel fiks. Robert kan sikkert utdype/irettesette meg om han kommer over denne tråden.

Stemmer det ja, er TST2-cartridge på høyre beinet. Spørs om jeg bare må skru opp å sjekke litt og evt justere oljenivået i beholderen og i ytterbeinet.

Takker for tips.

Re: For lite vandring på Marzocchi XC 600 ATA2 [Re: Votec] #588587 07/08/2008 07:05
K
Kenneth R Offline
Kjedelig å være avhengig, ass
Kjedelig å være avhengig, ass
K
Kom ikke som en bombe.. Kameraten min hadde en 66 SL 1 ATA '07 som sank sammen 50mm. Først sendte vi den på service, og etter langt om lenge fikk vi den tilbake med nye pakkninger i ATA cartridgen osv. Etter 5 min med kjøring var den som en marzocchi dj1. Da hadde den synket mer enn 50mm. Husker ikke helt hvor mye mer. Det rare denne ganger var at ATA'en bare kunne justeres 20mm. Vi sendte den inn enda en gang og fikk byttet cartridgen. Etter langt om lenge denne gangen siden robert hadde glemt den fikk vi den. Vi har ikke testa den etter det, men den funker nok nå. Denne har jo RC2 cartridge.

Robert er vel på jordomseilas om dagene, så man må vel bare vente. Jeg poffa selv en roco shock under trening til nordisk i utfor og venter.. Regner med NM utfor må avlyses i allefall.

Re: For lite vandring på Marzocchi XC 600 ATA2 [Re: Kenneth R] #589025 07/08/2008 16:56
bob Offline
Ringrev
Ringrev
Votec: Ring meg på mandag eller tirsdag, da er jeg tilbake fra ferie.

Btw, så har nok dette overhodet ingen ting med Ata cartridgen å gjøre og kan dermed ikke sammenlignes med 66 gaffelen som det referes til her.

Robert

Re: For lite vandring på Marzocchi XC 600 ATA2 [Re: Kenneth R] #589088 07/08/2008 19:05
Rednax Offline
Ringrev
Ringrev
Sitat: Kenneth R
Kom ikke som en bombe.. Kameraten min hadde en 66 SL 1 ATA '07 som sank sammen 50mm. Først sendte vi den på service, og etter langt om lenge fikk vi den tilbake med nye pakkninger i ATA cartridgen osv. Etter 5 min med kjøring var den som en marzocchi dj1. Da hadde den synket mer enn 50mm. Husker ikke helt hvor mye mer. Det rare denne ganger var at ATA'en bare kunne justeres 20mm. Vi sendte den inn enda en gang og fikk byttet cartridgen. Etter langt om lenge denne gangen siden robert hadde glemt den fikk vi den. Vi har ikke testa den etter det, men den funker nok nå. Denne har jo RC2 cartridge.

Robert er vel på jordomseilas om dagene, så man må vel bare vente. Jeg poffa selv en roco shock under trening til nordisk i utfor og venter.. Regner med NM utfor må avlyses i allefall.

Litt daarlig kotyme aa snakke saa stygt om "sponsoren" sin (trekker slutningen i henhold til nettsiden "din")?

Kjenner til faa andre aktoer i sykkelbransjen her til lands som gaar saa opp i jobben sin og virkelig staar paa for kundene sine som Bob. Et eksempel finner du i denne threaden, nemlig at det tas for gitt at han traaler forumet for aa hjelpe folk med Marzgafler.

Vet ikke hva du du jobber med til daglig, men jeg regner med at du ikke staar paa verkstedet til over midnatt og skrur paa andres gafler. Du jobber vel med noe betraktelig viktigere siden du oeyensynlig ikke unner deg selv eller andre ferie?

Alle kan bli misfornoyd med et produkt. Ja da, jeg har opplevd troebbel med Marzgafler selv. Har ogsaa maatte vente paa ATA-deler (fra Italia). I mellomtiden mekket Bob en noedloesning til meg. Paa eget inititaiv.

Alle kan glemme ting, og det er selvfoelgelig frustrerende at en slik glipp eller ferieavikling kan staa i veien for en god sykkelopplevlse.
Du kan likevel ikke skylde paa en enkelt person for at du ikke faar deltatt paa NM? Kanskje du faar laant deg en shock, eller burde vurdere aa ha med deg en backup paa viktige ritt?

(Back in the day var det vanlig aa ha alle slags reservedeler med paa ritt, inkl. bakdemper. Noen hadde til og med ekstra bakramme. En del av det aa vaere terrengsyklist (i motsetning til roadies) er at vi finner loesninger paa tekinske problemer selv. Trond G. Hansen vant junior-NM i DH med en RSTgaffel med stripset bremsebro. Jepp, den var sprukket.)

Jeg foelger ikke saa noeye med paa DH-racingscenen her til lands lengre, men haaper for din del at du har resultater som staar i forhold til holdningene dine.

Redigert av Rednax; 07/08/2008 19:09.

..just wait 'til I'm cllipped in and sober..
Re: For lite vandring på Marzocchi XC 600 ATA2 [Re: Rednax] #601118 29/08/2008 12:21
K
kirderf Offline
Avhengig
Avhengig
K
Hvordan løste dette seg? Jeg har samme problemet, tror jeg...

http://terrengsykkel.no/ubb/ubbthreads.php?ubb=showflat&Number=601111&page=1#Post601111

Re: For lite vandring på Marzocchi XC 600 ATA2 [Re: kirderf] #601277 29/08/2008 20:54
B
Børre90 Offline
Fersking
Fersking
B
Har vært ute for det samme problemet selv.
Etter tips fra Robert, løste dette seg. Nå skal jeg ikke sikkert si at det er det samme som skal til for å rette opp feilen på din, men hos meg var det ikke vanskeligere enn å skru ut innmaten i ventilene på venstre ben. Begge to samtidig. Og så komprimere gaffelen. Etter at jeg gjorde dette har jeg hadt den vandringa som jeg skal ha.
Men som et sikkert tips, rødfør deg med Robert før du setter i gang med noe. Vil ikke kalle meg for en "dempegaffelservicemann", men dette funka hvertfall hos meg på min XC600sl med ATA og TST.

Anders

Moderator  support