Dette har jeg også lurt på, men i forbindelse med bilkjøring. Jeg mener at et skilt med feks 10% stigning betyr 10m bort for hver meter opp. Altså tilsvarende det du har skrevet over. Dette betyr igjen at 100% stigning = 45 grader.
Kan vi få en konsensus på dette blir jeg glad
-Magnus
Re: Beregning av stigningsprosent
[Re: langen]
#58730004/08/200820:46
Dette har jeg også lurt på, men i forbindelse med bilkjøring. Jeg mener at et skilt med feks 10% stigning betyr 10m bort for hver meter opp. Altså tilsvarende det du har skrevet over. Dette betyr igjen at 100% stigning = 45 grader.
Kan vi få en konsensus på dette blir jeg glad
10% = 0.1 = 1/10 Stigningsprosenten er kun er et mål på tangenten av stigningsvinkelen(i forhold til horisonten) som er 1 når vinkelen er 45gr. høydemeter / horisontal lengde = tan (stigningsvinkelen) 100% = 1 = tan (45) = sin (45) / cos (45) = 1/sqr(2) / 1/sqr(2) =1 T (skapfysliker)
Wikipedia er ikke enig med deg: Angitt i prosent, beskriver stigningen høydeforskjellen i meter per 100 meters horisontal forflytning. (...) tan(vinkel i grader) · 100 = stigning i prosent (...) 45,0° = 100,0 %
Re: Beregning av stigningsprosent
[Re: Juicy]
#58742005/08/200807:27
Prøver febrilsk og finne en "formel" på hvordan man regner ut gjennomsnittsprosenten (stigning) på en bakke?
Jeg kan legge ut et eksempel, så kan de som veit hvordan man gjør det regne det ut.
Eks. bakke. Lengde: 5 km. Høydemetere klatret: 750 m.
Snittprosent? :
Er lengden på bakken trillet lengde eller horisontal distanse på kartet? I så tilfelle, må den hosisontale distsansen regnes ut og du ender opp med følgende:
Og du kan sikkert runde av til hele prosent, hvilket vil si at man for stigninger som er sykkelbare (sub 20% kan bruke den kjørte distansen som utregning uten å være redd for alt for mye avvik)
Ekssempel: Hadde veilengden vært 4000m og en bruker den som utg\regning av stigningsprosent, ender en opp med 18,75%. Regner du om til horisontal distanse under høydemeter, blir stigningsprosenten 19,09%. Med avrunding vil du ende opp på 19%.
Uansett er det jævelig bratt!
'...once more, and more intensity!'
Re: Beregning av stigningsprosent
[Re: Juffe]
#58742405/08/200807:39
Forskriften om veiskilt bruker ordet "stigningsgrad". Så da er det vel bare å finne noen som kan forklare hva de mente med stigningsgrad i det de vedtok å innføre dette underskiltet i den norske skiltfaunaen...
Stig
Re: Beregning av stigningsprosent
[Re: Furu]
#58742805/08/200807:45
6.3 Krav til stigningsgrad Stigningsgrad er definert som høydeforskjell dividert med horisontal avstand. Stigningsgraden uttrykkes vanligvis i %. Den er positiv i stigning og negativ i fall ved økende profilering. Største tillatte stigningsgrad er bestemt av krav til framkommelighet, kjørekomfort, kapasitet og sikkerhet. Krav til maksimal tillatt stigningsgrad i håndbok 017 Veg- og gateutforming varierer fra 5 % til 8 % avhengig av standard.
Stig
Re: Beregning av stigningsprosent
[Re: Furu]
#58743305/08/200807:55
Stigningsgrad brukes ikke bare i Norge, men og Danmark. Den er lettere å forstå enn grader da den forteller hvor mya man går opp eller ned over en viss distanse. Genialt dersom man skal justere fundament til f.eks bruer og hus. Uten å benytte seg av trigonometri.
Jeg valgte å skrive stigningsprosent i sted fordi jeg hadde lyst
'...once more, and more intensity!'
Re: Beregning av stigningsprosent
[Re: Juffe]
#58744705/08/200808:15
6% tilsvarer 3,43grader, mens 20% tilsvarer 11,3grader. Hva som er lettere å forholde seg til aner jeg ikke. Det er sikker noen som ville reagert dersom det sto 11grader på skiltet mens termostaten i bilen viste -10 også
Jeg klarer det helt fint. Jeg sammenligner med andre veier jeg har har kjørt på med oppgitt stigning og da er det ikke noe problem.
I tillegg har jeg en sykkelcomputer som forteller meg prosenten så det er ikke særlig vanskelig i det hele tatt. Ikke lag problemer da (annet enn for morro skyld) Dessuten blir vi jo foret med informasjon om prosenter hele sommeren under tdf sendingene, La det være helt klart!
LarsB
red: Dessuten er det vel ikke noe som heter "gjennomsnittsgrader" mens gjennomsnittsprosent bør være greit.
Redigert av larsb; 05/08/200808:38. Rediger grunn: gjennomsnittsgrader
Men hvor mange klarer å se for seg hvor bratt dette er:
Det hadde vært enklere å forholde seg til om det var oppgitt i antall grader stigning.
Hva med å bruke litt bratt, bratt, ganske bratt, veldig bratt, skikkelig skikkelig bratt og stup? Alle andre veier merkes med "nesten helt flatt".
Som tillegsinformasjon så kan de slenge på en undertekst øverst i bakken at det er nedover og i bunn kan de føre på oppoverbakke med oppfordring om å bruke mere gass.
'...once more, and more intensity!'
Re: Beregning av stigningsprosent
[Re: Juffe]
#58746705/08/200808:58
Men hvor mange klarer å se for seg hvor bratt dette er:
Det hadde vært enklere å forholde seg til om det var oppgitt i antall grader stigning.
Hva med å bruke litt bratt, bratt, ganske bratt, veldig bratt, skikkelig skikkelig bratt og stup? Alle andre veier merkes med "nesten helt flatt".
Som tillegsinformasjon så kan de slenge på en undertekst øverst i bakken at det er nedover og i bunn kan de føre på oppoverbakke med oppfordring om å bruke mere gass.
Det skiltet som vises her indikerer nedoverbakke, fordi bilens front peker nedover (tradisjonell bil med lengre panser enn baggasjelokk). Hvis bilens front peker oppover, er det oppoverbakke.
Stig
Re: Beregning av stigningsprosent
[Re: ]
#58750705/08/200809:52
Kjørte over til Lysebotn og Nærbø via Dalen og Suleskard i helgen. Det var en del spektakulære 10 og 12% stigninger der, og eimen av brente bremseklosser lå i lufta.
Treningsleir før Aarbakkerittet?
Apatien i samfunnet er økende, og ingen bryr seg.
Re: Beregning av stigningsprosent
[Re: ]
#58751205/08/200810:05
Hmm, ser ut som de har glemt en null på det underskiltet. Den bakken er jo nærmere 60% enn 6%
Edit: Æsj, den er jo bare 58%...
Kjørte over til Lysebotn og Nærbø via Dalen og Suleskard i helgen. Det var en del spektakulære 10 og 12% stigninger der, og eimen av brente bremseklosser lå i lufta.
Lysebotn - Bryne går jo av stabelen nå på lørdag. Starter med 1km stigning på de første 10km . Og når du er på toppen er det 135km til mål
'...once more, and more intensity!'
Re: Beregning av stigningsprosent
[Re: ]
#58767605/08/200814:33
En liten digresjon: Da jeg var på New Zealand, dro vi innom det som visstnok skulle være verdens bratteste bilvei. Husker ikke stigningsprosent, men fytti grisen... Satt omtrent og var redd for at bilen skulle tippe, haha.
Dette er et skilt et sted i heiene i Yorkshire: Det var et skikkelig heng, dessverre kjørt med bil og ikke sykkel! Veien bare forsvant over en kant og landet igjen langt nede i åsen i en mikrobygd med små grå steingjerder.
LarsB
Redigert av larsb; 05/08/200816:10.
Re: Beregning av stigningsprosent
[Re: larsb]
#58772505/08/200816:28
Dette har jeg også lurt på, men i forbindelse med bilkjøring. Jeg mener at et skilt med feks 10% stigning betyr 10m bort for hver meter opp. Altså tilsvarende det du har skrevet over. Dette betyr igjen at 100% stigning = 45 grader.
Kan vi få en konsensus på dette blir jeg glad
10% = 0.1 = 1/10 Stigningsprosenten er kun er et mål på tangenten av stigningsvinkelen(i forhold til horisonten) som er 1 når vinkelen er 45gr. høydemeter / horisontal lengde = tan (stigningsvinkelen) 100% = 1 = tan (45) = sin (45) / cos (45) = 1/sqr(2) / 1/sqr(2) =1 T (skapfysliker)
Hva skjer når vinkelen er større enn 45,0°? Hva er stigningsprosenten da?