Det kunne absolutt vært noe ja. Vi snakket om start i Prinsdalen på egnet sted, opp Grønliåsen fra Bjørndal (østsiden), ned mot sør og Kolbotn/ Ødegården, opp igjen nesten samme vei og ned Grønliåsens høyeste punkt mot vest og ned til Prinsdalen igjen.
Store deler av runden er nokså immun mot regn og væte, dessuten melder jo yr.no forholdsvis brukbart i morgen.
Da satser vi på den! Slik at det blir mulig for dere uten bil å delta begynner vi fra Idrettsplassen i Prinsdal. Da kan man ta trikk nr 18 og 19 (tror jeg) fra sentrum til endestopp på Ljabru. Sykle ned til Hauketo og videre opp (ved butikkene) til idrettsplassen. Satser på at kartreferansene funker:
Kan friste med en liten beskrivelse av terrenget på Grønliåsen. Jeg har syklet bare deler av området, mann&kona kjenner hele, men dette er et området der stiene har mye jevn flyt over lengre strekninger, men likevel er tekniske nok til å gi fine utfordringer. Jevnt over laaaange slakke bakker, med noen brattere partier, men ikke verre enn at de både er håndterbare, og gir utfordringer for de fleste, både opp og ned. Mye fjell, bl.a gir Oldtidsveien flotte svaberg hele veien. Området er i det store og det hele egentlig undervurdert som terrengsykkelområdet!
Og været blir perfekt syklevær:
mvh Knut Tore
Hva behager? Sykle for å trene??? Nei, vi sykler bare for moros skyld! Tirsdagsklubben™
Vet ikke om jeg henger på opp de lengste og mest tekniske kneikene, men jeg lover at det ikke skal stå på innsatsen! Er på hjemmebane i Østmarka, men ser gjerne på nye steder.
ALLE som vil kan være med, uansett form og teknikk. Det blir hyggelig tempo i aften, opp og ned deler av Oldtidsveien som i sin tid faktisk var offentlig vei for hestekjerrer. Det må ha vært en tur med hopp og dropp for kjerrene..
Takk for turen. Dette var for meg tidenes stitur!!! Helt ubeskrivelig bra flyt. Ja faktiskt hele løypa var bare smud og nydelig. Hyggelig selskap var det også:) Og selvfølgelig topp guiding med litt leksjon i lokalhistorie fra mann&kona! Supert!
Ahh, skulle ønske jeg fikk være med på denne, for det er så vakkert å sykle gjennom Oldtidsveien over Grønliåsen. Ganske snasen utsikt på toppen der, og deilige veier/stier å sykle på.
Tak for turen alle sammen! - og som sagt, fullstendig undervurdert som sykkelområde, det ble bekrftet med 7 av 7 mulige smil, nesten trill rundt hodet, da vi var ferdige! Mange av "klasikerene" i Østmarka matcher ikke denne runden!
mvh Knut Tore
Hva behager? Sykle for å trene??? Nei, vi sykler bare for moros skyld! Tirsdagsklubben™
Jeg bøyer meg i støvet, dette var virkelig et artig landskap. Det er nesten en skam å kalle seg terrengsyklist når flyten er så bra. Super guiding fra mann&kona med usedvanlig historisk tilsnitt - veldig bra!
Kornete bilder og tracklog vedlagt.
Oversiktskart:
Utsnitt av løypa:
Høydedraget i Google Earth, sett fra sydligste punkt:
Klubben på høyeste punkt før nedkjøringen sydover:
Røilen nærmest på vei tilbake til start:
Typisk for landskapet var bølgende svaberg:
Selve avslutningsløpet skulle jeg helst hatt en helmetcam av - makan til dessert!
Og her er litt mer dokumentasjon fra turen; fotograferingen ble vel ikke akkurat topp prioritert i utforkjøringene. Sorry kvaliteten, men det gir nå en liten pekepinn.
På Grønliåsens høyeste punkt 228 m.o.h. etter en «pulserende» oppstigning!
Smiil og Glæde! Halvveis ned nedkjøringen mot sør; masse svaberg, høy fart og slett ikke nødvendig med pause! Men vi rakk å ta et bilde.
Bølgende svaberg på vei opp fra sør. Tirsdagsklubbgeneral KTL in front.
Grønliåsen er en eneste stor lekegrind, med mengdevis av plasser for lekepauser med hopp og dropp, småstier, crux og til og med benker på utvalgte steder på Oppegårdsiden, sistnevnte signert gamlisene i Oppegård Historielag. Her et lite dropp ved plassen som kalles Branntårnet.
Stort smil selv hos kjentmannen til venstre; Grønliåsen svikter aldri enten det er en ensom ettermiddagstur eller flott fellestur.
Neste gang det kjøres tur i Grønliåsen vil jeg være med og. Som gammel Kolbotn gutt vekker dette gode minner. Har lenge tenkt å ta turen til denne åsen, men har aldri fått somla meg til det.