Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Scott scale 50, noe å bygge videre på ??

Scott scale 50, noe å bygge videre på ?? #586468 02/08/2008 21:46
maxmekker Offline OP
Medlem
OP Offline
Medlem
Ser at xxl har satt en pris på scale 50 til 5995 om dagen, det må da være en god pris på en slik sykkel.?
Hadde rett før ferien egentlig sett på sykler som scale 40 eller trek 6700, 8000 , men etter litt knote kjøring i Danmark i sommer med der tilhørende bilberging og skade utbedring i 10k klassen har sykkel kassa skrumpet litt inn.
Tråkker rundt på en 97/98 kona cinder kone, så alt er bedre en den. Er ikke inne i dempere eller skive bremser i det hele tatt, men har da snappet opp at f.eks fox demperen på scale 40 og avid j serien på scale serien er bra. Er det enkelt å f.eks bytte ut demperen senere med en fox demper, hva koster den i løsvekt (Fox 32 F100RL ) Evnt andre områder man kan forbedre scale 50? , til lett sti og grus moro?

Drammen rock City
Re: Scott scale 50, noe å bygge videre på ?? [Re: maxmekker] #586493 02/08/2008 22:23
Brumm Offline
Ivrig
Ivrig
Heisann,

Leit å høre om sykkelkassa..
Det er en smal sak å bytte demper senere. Det er mange fine og rimelige dempere å kjøpe på forumet her om du ikke må ha fabrikkny. Bare pass på å måle hvor langt styrerøret må være (man sager av styrerøret på en ny demper for å passe sykkelen man skal ha den på) før du kjøper noe fint som ikke passer.

Ellers er jeg litt lei XXL fordi de ofte reklamerer for ting de ikke har i min størrelse. Av klær har de ofte XXL og XS så jeg håper de har bedre utvalg i rammestørrelser.

Såvidt jeg kan skjønne så må det være bedre å kjøpe en ok sykkel å sykle på nå og ha det gøy på nå.. også er det jo ingenting som ikke kan byttes ut senere om budsjettet skulle ta seg opp.
Selv en ramme kan man bytte ut med litt mekking hvis du finner noe du ikke kan motstå ICON_WINK

Synes det ser ut som en fin sykkel. Dempegaffelen kan med fordel oppgraderes til en Fox eller en RS Reba f.eks. ellers kjenner jeg ikke kvaliteten på hjulsettet, men det er sikkert ok. Øvrige komponenter ville jeg tatt etterhvert som de ble slitt. Bytte girdeler og krank med XT f.eks. når den gamle er utslitt.

BTW: Jeg har dårlig erfaring med sykkelservice på XXL Alnabru så jeg ville brukt en lokal sykkelsjappe om du trenger service som du ikke kan gjøre selv eller få hjelp av en kyndig kompis til.

Lykke til med sykkelkjøpet!

Thomas

Re: Scott scale 50, noe å bygge videre på ?? [Re: maxmekker] #586495 02/08/2008 22:29
Dicten Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
hehe, jeg har scale 50 og har bygd litt på den ICON_SMILE (Jeg kjører og lett sti og grus):D Absolutt noe å satse på! Og til den prisen får du en bedre sykkel enn scale 40 når du har bygd på til ca samme pris... Det jeg har satt på hittil er XT krank, XT krankgir, XT skivebremser, XT skiftere og XT bakgir sitter jo allerede på, XT kjede, og litt annet småtteri... Mao, full XT pakke ICON_LAUGH Skal etterhvert skifte hjulsett og gaffel. Har da en sykkel jeg er veldig veldig fornøyd med ICON_SMILE Liker og designet på ramma da ICON_LAUGH

Dette er jo selvsagt deler man egentlig ikke behøver bytte ut om man er litt noob (som meg, men jeg er stæsjhore), og egentlig burde vel demper vært det første som ble byttet. Men for en noob som meg holder Tora dempere i masse enn så lenge. En fox gaffel kommer vel på mellom 3 og fem lapper, alt etter hvor brukt den er, antar jeg (har ikke sjekket så mye). Og selvfølgelig kan man jo finansiere litt av delene med å selge orginaldelene du tar av ICON_SMILE

Bremsene som sitter på er egentlig ganske greie, men det tok meg en stund å kjøre dem inn, så i begynnelsen var de ganske problematiske... Ellers er hjulsettet tilfredsstillende so far, har kjørt på et par seriøse kanter og steiner uten at det har blitt kast i dem. Eneste er vel at navet kunne vært et hakk bedre, men det bryr jeg meg ikke om før jeg blir rik ICON_TONGUE

Som sagt, det er gibortpris på denne sykkelen nå hosXXL, så det er en sinnsykt bra deal! Løp og kjøp ICON_WINK

edit: Jeg har og hørt om dårlig service p åverksted på alna : Men på Naf i sentrum er det veldig bra ICON_SMILE

Redigert av Dicten; 02/08/2008 22:31.

Scottilized ICON_LAUGH
Re: Scott scale 50, noe å bygge videre på ?? [Re: Dicten] #586508 02/08/2008 23:02
maxmekker Offline OP
Medlem
OP Offline
Medlem
Takk for raske svar begge to, da blir det en tur bort til xxl i Drammen på mandag å spane på utvalget.

Drammen rock City
Re: Scott scale 50, noe å bygge videre på ?? [Re: Dicten] #587115 04/08/2008 14:07
larsb Offline
Bjolsen Zeit
Bjolsen Zeit
Sitat: Dicten
hehe, jeg har scale 50 og har bygd litt på den ICON_SMILE (Jeg kjører og lett sti og grus):D Absolutt noe å satse på! Og til den prisen får du en bedre sykkel enn scale 40 når du har bygd på til ca samme pris... Det jeg har satt på hittil er XT krank, XT krankgir, XT skivebremser, XT skiftere og XT bakgir sitter jo allerede på, XT kjede, og litt annet småtteri... Mao, full XT pakke

Her passer det med en link til en klassiker til glede for nye lesere: Gammal morro, men evig aktuell

Legg merke til at om du kunne ha sett meg nå ville du sett at jeg smiler.

LarsB

Re: Scott scale 50, noe å bygge videre på ?? [Re: larsb] #587948 05/08/2008 22:52
maxmekker Offline OP
Medlem
OP Offline
Medlem
Herlig lesning det der. Har bare hatt en tur med scale 50'n , hjem fra sjappa. Flott sykkel, men uvant med klikk pedaler. 3 kontrolerte velt til venstre, sårt kne og blå rompeball.Pinlig.
Kan ikke si at jeg er imponert over pedalen som fulgte med, det blir nok det første som byttes, slerkete og vanskelig å løse ut, uansett hvordan jeg justerte det.

Drammen rock City
Re: Scott scale 50, noe å bygge videre på ?? [Re: larsb] #587984 06/08/2008 06:39
MadsL Offline
Veteran
Veteran
Sitat: larsb

Her passer det med en link til en klassiker til glede for nye lesere: Gammal morro, men evig aktuell

Legg merke til at om du kunne ha sett meg nå ville du sett at jeg smiler.

LarsB

Er vel ikke heelt original den x-calen din heller såvidt jeg har fått med meg:-)

Moderator  support 

Terrengsykkel utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Kristoffer Kippernes Utstyrsredaktør: Øyvind Aas
Salg og marked: Alexander Hagen | Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt
Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå