Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 4 av 4 1 2 3 4

Grenserittet - vel gjennomført!

Re: Grenserittet - vel gjennomført! [Re: larsb] #588183 06/08/2008 12:07
O
oyvin Offline
Ivrig
Ivrig
O
Sitat: larsb
Hvordan tenker du at arrangørene skal motvirke dette?

Ikke noe problem. Vi kan selge pulje 1 til TVNorge eller TV3 eller noe, og få den nye realityserien "Gratispassasjeren". Hver annen kilometer skal feltet stemme ut en rytter. Vedkommende blir umiddelbart disket. Førstemann i mål vinner.

Spurt vinner duellen. Terskel avgjør hvilken.
Instant person - just add coffee
Re: Grenserittet - vel gjennomført! [Re: oyvin] #588260 06/08/2008 13:16
Anders A-R Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Hahaha....fantastisk forslag! Selg konseptet snarest!

| Styreleder i NOTS Bærum | Skribent Stibyggerhåndboka | "I don't have a bucket list but my bikeit list is a mile long"
Re: Grenserittet - vel gjennomført! [Re: oyvin] #588276 06/08/2008 13:38
larsb Offline
Bjolsen Zeit
Bjolsen Zeit
Sitat: oyvin

Ikke noe problem. Vi kan selge pulje 1 til TVNorge eller TV3 eller noe, og få den nye realityserien "Gratispassasjeren". Hver annen kilometer skal feltet stemme ut en rytter. Vedkommende blir umiddelbart disket. Førstemann i mål vinner.

Det lager i alle fall mer spennende spillteori:
Det er viktig å beholde sterke ryttere som kan holde fart, de som ikke gjør noe i det hele tatt kan vi kvitte oss med uten kosekvenser. De som er mye sterkere må vi bli kvitt for de truer vår egen posisjon, men de som er litt sterkere og vil jobbe i feltet må vi beholde, bare at de bør være holdes i arbeid så jeg kan dra fra opp mot festningen.

Skal jobbe med å seede meg opp i pulje en til neste år. ICON_SMILE

LarsB

Re: Grenserittet - vel gjennomført! [Re: larsb] #588299 06/08/2008 14:07
S
simson Offline
Ivrig
Ivrig
S
Sitat: oyvin

Det lager i alle fall mer spennende spillteori:
Det er viktig å beholde sterke ryttere som kan holde fart, de som ikke gjør noe i det hele tatt kan vi kvitte oss med uten kosekvenser. De som er mye sterkere må vi bli kvitt for de truer vår egen posisjon, men de som er litt sterkere og vil jobbe i feltet må vi beholde, bare at de bør være holdes i arbeid så jeg kan dra fra opp mot festningen.

Skal jobbe med å seede meg opp i pulje en til neste år. ICON_SMILE

LarsB

Dette er et forslag i beste Ketil Moslet-ånd: Vi må dyrke fram det middelmådige. ::

Re: Grenserittet - vel gjennomført! [Re: larsb] #588477 06/08/2008 20:46
Larser'n Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
Dette er et spennende Hvilepulsscenario:
Starter du i pulje 1 er du blant de raskeste, du har også de beste forholdene. De fleste antas dessuten å være mer interessert i plasseringen sin enn i sluttiden. Pers er bare interessant dersom plasseringen er bra.

Mange artige synspunkter på noe som selvfølgelig ikke lett lar seg løse. Men jeg (trolig litt naiv) tror at de fleste kjører for pers - ikke plassering... Hvis det ligger til grunn bør de fleste være interessert i tiden sin - og derigjennom bidra i front...

Hva arrangøren kan gjøre? Lite. Bare informere og minne de syklende kvinner og menn om at dette er en sport for gentlemen (og kvinner) og ikke for kyniske egoister (men der tar jeg trolig feil igjen...)

Problemet lar seg trolig aldri løse - og på Birken vil vi nok en gang se uttalige eksempler på det samme igjen. Men jeg FØLER meg mye bedre etter å ha kommet i mål og kunne si at "jeg bidro i stor grad i feltet og har en god aksje i at tiden ble såpass bra" vs det å si at jeg "lurte meg unna så mye så mulig for å spare krefter og spurtet fra idiotene de siste 15 metrene..."

Lars A
Re: Grenserittet - vel gjennomført! [Re: Larser'n] #588490 06/08/2008 21:05
larsb Offline
Bjolsen Zeit
Bjolsen Zeit
Jeg er enig med deg, jeg bare leker Hvilepuls litt. Dette med samarbeid har dessuten en helt annen grad av viktighet om man ikke sitter i fronten av pulje 1.

Jeg startet for eksempel i pulje tre, og tok igjen noen og ble tatt igjen av noen. For meg vil ikke plasseringen avgjøres av egospill som skissert over, men av hvor fort jeg kommer til mål.

Derfor er det teit at det skal være så vanskelig å få igang litt samarbeid. Det er alltid lettere om man er fire-fem stykker og snakker sammen i stedet for å regne med at tjue stykker skal jobbe sammen uten trening på forhånd.

LarsB

Re: Grenserittet - vel gjennomført! [Re: larsb] #588546 07/08/2008 05:07
Oystein L Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!

Det er alltid lettere om man er fire-fem stykker og snakker sammen
LarsB

Den metoden funker i alle fall best for meg, kommunikasjon er jo et nøkkelord her.
Hvis alle venter på at "noen" skal ta regien skjer det lite. Jeg gidder ikke vente til rulla går av seg selv uten at noen initierer (vil den noen gang gjøre det med en mix av syklister og skiløpere?), så "noen" blir ofte meg.

I år funket dette finfint i pulje 2, de fleste gratispassasjerene falt av underveis (vi passerte nok 100+ fra Berby til mål) og vi var fire som ga hverandre handshake ved festningen.

Re: Grenserittet - vel gjennomført! [Re: Oystein L] #588569 07/08/2008 06:39
oivindg Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Sitat: Oystein L
kommunikasjon er jo et nøkkelord her.

Apropos kommunikasjon. "Hold høyre" er jo et bra konsept når man sykler på trange partier og tar igjen noen. Det jeg lurer på er om dette skal gjelde overalt? Jeg hadde en forholdsvis tung dag på Grenserittet og opplevde bl.a. at jeg sleit for å holde farta oppe på de flate partiene der det var gress med to oppkjørte "traktorspor". Fant ut at venstre traktorspor var det som ga minst motstand. Jeg ble flere ganger tatt igjen av folk som ropte "hold høyre", selv om jeg var den eneste de tok igjen, og det derfor var god plass til å passere meg på høyre side.

Jeg synes ikke det er riktig at jeg (som er mest sliten) skal flytte meg ut av idealsporet når sprekingene enkelt kan passere meg på høyre side. I andre ritt der jeg har vært i bedre slag, og tatt igjen folk i tilsvarende situasjoner, har jeg bare ropt "hold venstre" eller "jeg passerer på høyre".

Fikk noen sure kommentarer når jeg ikke flyttet meg, men beina var surere, så valget var enkelt. ICON_SMILE

Øivind

21:53
Ride a stiffee and feel the earth move | NOTS | Advarsel! Innlegget kan inneholde ironi.
Re: Grenserittet - vel gjennomført! [Re: oivindg] #588616 07/08/2008 07:46
S
simson Offline
Ivrig
Ivrig
S
Sitat: oivindg
kommunikasjon er jo et nøkkelord her.

Apropos kommunikasjon. "Hold høyre" er jo et bra konsept når man sykler på trange partier og tar igjen noen. Det jeg lurer på er om dette skal gjelde overalt? Jeg hadde en forholdsvis tung dag på Grenserittet og opplevde bl.a. at jeg sleit for å holde farta oppe på de flate partiene der det var gress med to oppkjørte "traktorspor". Fant ut at venstre traktorspor var det som ga minst motstand. Jeg ble flere ganger tatt igjen av folk som ropte "hold høyre", selv om jeg var den eneste de tok igjen, og det derfor var god plass til å passere meg på høyre side.

Jeg synes ikke det er riktig at jeg (som er mest sliten) skal flytte meg ut av idealsporet når sprekingene enkelt kan passere meg på høyre side. I andre ritt der jeg har vært i bedre slag, og tatt igjen folk i tilsvarende situasjoner, har jeg bare ropt "hold venstre" eller "jeg passerer på høyre".

Fikk noen sure kommentarer når jeg ikke flyttet meg, men beina var surere, så valget var enkelt. ICON_SMILE

Øivind

Det kommer veldig an på stien/veien vil jeg tro.

Ingen kan vente at de som sykler saktest skal holde et gjørmespor som går på høyreside av veien, hvis venstresiden av veien er hardtråkka grus som er lett å sykle på.

Angående å sykle i felt:
Jeg tror at en påminnelse fra speaker til hver startgruppe faktisk kan hjelpe litt. Hvis speakeren i to setninger nevner hvor lurt det er å sykle i grupper, og at alle veksler på å dra for å komme fortere fram, ligger dette nærmere i bevisstheten til de som sykler.

Menneskepsyken er enkel, hvis vi kan late som at vi ikke husker/skjønner noe - så gjør vi gjerne det så lenge det gir oss fordeler. Men hvis speakeren akkurat har minnet alle om det, vil nybegynnerne være et ørlite hakk mer nysgjerrig på/interessert i å få i gang ruller, og de sleipe erfarne rytterne vil kanskje være ørlite mer tilbøyelig til å være med på å dra hvis noen ber om det.

Re: Grenserittet - vel gjennomført! [Re: oivindg] #588637 07/08/2008 08:03
C
Cuba Offline
Fersking
Fersking
C
Det samme skjedde meg. Var et parti inne i skogen hvor jeg ikke klarte å holde høyre uten å tryne, så la meg ned på venstre side litt.

Så kommer det en bakfra som skriker hold høyre, hold høyre,hold høyre, hold høyre,hold høyre, hold høyre,hold høyre, hold høyre,hold høyre, hold høyre,hold høyre, hold høyre!!!!

Jeg ble jo passe stressa og prøvde å komme meg opp på høyre side igjen, noe som ikke var like enkelt.
Klarte det jo til slutt, men jeg hørte henne godt (noe jeg også sa til henne).

Skjønner henne godt, men det går an å bruke hodet og tenke at det kanskje er en grunn til at jeg lå der.
Kan bli litt sånn innimellom når man er så mange tusen i løypa.

Men jeg burde vel heller holdt meg hjemme i følge mange ::

En annen ting..
På en eller annen grusvei raste jeg bortover. Holdt høyre og hadde fått med meg at det kom en gruppe bakfra.
Et stykke foran meg gikk det en å trillet på sykkelen.
Jeg gikk egentlig ut i fra at gruppa så han så de kunne holde litt avstand fra meg når de kom forbi.
Men neida.. Det var god plass på venstre side, men det er visst en regel jeg ikke har fått med meg at man skal ligge nærmest mulig de man passerer..?
Jeg la meg litt til venstre for å unngå å kjøre inn i han som gikk, men merket at gruppen ikke ville vike noe særlig og hørte et "oj" når jeg la meg litt ut. Holdt så mye til høyre som jeg klarte, men klart å smelle styret ganske hardt inn i armen/hånda til han som gikk.
Gikk nok helt fint og fikk sagt unnskyld i det jeg syklet forbi.

Skulle jeg stoppet opp bak han som gikk så gruppa fikk passert, skulle jeg snudd meg og ropt og pekt på han som gikk så de ble oppmerksomme på han, eller hva? ICON_TONGUE
Når jeg tenker meg om kunne jeg jo lagt meg ut litt før enn hva jeg gjorde.. Men husker ikke om det kanskje var en annen gruppe før det igjen eller noe. Men men..

Re: Grenserittet - vel gjennomført! [Re: Cuba] #588667 07/08/2008 08:24
Oystein L Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Gir du et tegn om at du har tenkt å legge deg ut (og gjør det i tide) er det som regel intet problem. Når du hører ryttere kommer pesende bak deg vil alt bli mer forutsigbart om du først peker ut til siden enn om du bare "plutselig" skifter spor (det er jo ikke alltid ryttere som kommer bakfra ser hva du har foran deg).

Fyren som gauler hold høyre kunne gjort livet lettere for seg selv og sine medsyklister ved å si "kommer på høyre!" for å hindre at du plutselig skifter spor (det funker i allefall finfint på ritt ute). På tilsvarende måte kan jo også du advare fotgjengeren foran deg.

Re: Grenserittet - vel gjennomført! [Re: Cuba] #588678 07/08/2008 08:32
Ketle Offline
Ivrig
Ivrig
Er helt uenig med de siste innleggene her. Det er greiest om vi har noen enkle regler å forhold oss til:

1. Du kjører forbi på venstre side.
2. Du holder høyre så fram du ikke sykler fortere enn de andre på høyre siden.

Det er jævlig irriterende å ligge i god fart på venstre side med fin flyt og så måtte stoppe opp fordi det ligger en i samme hastighet som resten av gjengen på venstre side og sprerrer alle forbikjøringsmuligheter! Det er heller ingen regel at venstrefelt har bedre underlag enn enn høyre-felt. I skogen på Grenserittet var det ofte motsatt.

Re: Grenserittet - vel gjennomført! [Re: Cuba] #588687 07/08/2008 08:38
G
Grubler Offline
Entusiast
Entusiast
G
Det oppstår alltid mange rare og uforutsette situasjoner under et ritt. Spesielt når adrenalinet er på topp og melkesyra spruter.
Er nok derfor vanskelig å gi enkle regler som gjelder i alle situasjoner.

Men hvis man bytter spor(spesielt fra høyre til venstre), så mener jeg at man har ansvaret for å ikke lage "problemer" for dem som eventuelt kommer i det andre sporet.
Hvis man plutselig slenger seg ut i venstre spor og dermed stopper et felt som kommer der i raskere fart, så må man nok regne med at det kommer noen stygge gloser(og muligens noen stygge forbikjøringer)

Re: Grenserittet - vel gjennomført! [Re: Ketle] #588694 07/08/2008 08:46
Oystein L Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Selvfølgelig holder du normalt til høyre (forutsatt at det er plass i bredden), all stopp, avstigning, langing, etc skal også gjøres på høyre side. På europaveien mellom Rena og Lillehammer er det en selvfølge. Forbikjøring gjøres normalt på venstre side (det skader dog ikke at syklisten foran gjøres oppmerksom på at du kommer, spesielt ikke om det er trangt).

Min tanke gikk på Singletracks hvor du har nok med å holde fokus på sporvalg og underlag. Har ikke tall på hvor mange ganger det ble sagt/hørt på sommerens Salzkammergut Trophy, men det funket glimrende.

Re: Grenserittet - vel gjennomført! [Re: Oystein L] #588698 07/08/2008 08:49
S
simson Offline
Ivrig
Ivrig
S
Enig med Øystein i det sistnevnte.

Mente selvfølgelig ikke at folk fritt skal få legge seg i venstre spor hvis de sykler sakte. Men hvis sporet til høyre er så elendig/gjørmete at man i realiteten snakker om singletrack, bør det være forståelse for at ikke de saktesyklende sykler i gjørma.

Hvis det kun er unntaksvis at det kommer grupper bakfra, bør imidlertid den saktesyklende som holder venstresporet kunne flytte seg over i (det gjørmete) høyresporet for å slippe forbi ekspresstogene.

Re: Grenserittet - vel gjennomført! [Re: Oystein L] #588705 07/08/2008 08:54
H
hilmer Offline
Ivrig
Ivrig
H
Hvordan gjør man det med kjeder? Da slipper man seg jo gjerne tilbake på venstre side?

Re: Grenserittet - vel gjennomført! [Re: simson] #588706 07/08/2008 08:55
C
Cuba Offline
Fersking
Fersking
C

Joda, jeg er HELT enig med dere som sier det veldig irriterende når noen sperrer og ødelegge farta om man kommer i venstre felt.
Kan bare se for meg om det var meg selv, hadde nok var MINST like irritert!

Skal innrømme at det var dumt av meg å legge meg ned i venstre felt, men det bare skjedde.
Når jeg skulle komme meg tilbake prøvde jeg febrilsk å finne et punkt det var litt lettere. Hadde jeg forsøkt med en gang ho begynte å skrike hadde jeg mest sannsynlig tryna og dermed skapt enda større kork og frustrasjon.

Jeg var veldig OBS på hele tiden å holde høyre, dette var ikke en regel det er lett å overse for å si det sånn.
Selv om det kunne virke sånn på mange..

Re: Grenserittet - vel gjennomført! [Re: simson] #588711 07/08/2008 08:58
Ketle Offline
Ivrig
Ivrig
Det er selvsagt lov å bruke hue, men det bør også være noen felles kjøreregler som gjelder så framt disse reglene ikke er uanvendbare i den situasjonen du er i.

Så lenge folk holdt en del høyere fart i venstrefeltet enn i høyrefeltet så holdt jeg som regel kjeft selv om jeg nok kunne ha kjørt litt raskere enn den personen foran meg. De som bare syklet minimalt raskere eller like raskt som høyrefeltet ropte jeg "hold høyre til". Det skjedde bare en gang at jeg måtte forklare en dame at "enten sykler du forbi, eller så holder du til høyre".

Redigert av Ketle; 07/08/2008 08:59.
Re: Grenserittet - vel gjennomført! [Re: Grubler] #588723 07/08/2008 09:14
Stine L Offline
Ringrev
Ringrev
En forutsetning for å rope "hold høyre" er at det finnes noe aktuelt høyre å holde. Synes ikke at jeg kan forvente at de jeg tar igjen skal stoppe og hoppe ut i gjørma eller lyngen bare fordi jeg vil fram. Det må være lov for alle å prøve å forsere stipartier og bakker? Selvsagt er det irriterende når andre foran kløner og hindrer meg i klare det jeg vanligvis lett kunne greid, men det kan man vel ikke forvente med så stor folketetthet og ulikt ferdighetsnivå på stiene?
En annen ting er de som stopper for å ordne noe på sykkelen og gjør det midt i eller på tvers i løypa. Det er litt irriterende, faktisk...

Stine
- rimelig godt kjent i Atlantis ICON_TONGUE
www.grenserittet.com - sommerens fineste sykkelritt! ICON_SMILE
(x-MTBea)
Re: Grenserittet - vel gjennomført! [Re: Oystein L] #588796 07/08/2008 10:44
P
pet1 Offline
Entusiast
Entusiast
P
Selvfølgelig holder du normalt til høyre (forutsatt at det er plass i bredden), all stopp, avstigning, langing, etc skal også gjøres på høyre side. På europaveien mellom Rena og Lillehammer er det en selvfølge. Forbikjøring gjøres normalt på venstre side (det skader dog ikke at syklisten foran gjøres oppmerksom på at du kommer, spesielt ikke om det er trangt).

Et «takk» når folk slepper deg fram synes jeg også kan passe.

Stort sett synes jeg det var en hyggelig tone i den delen av feltet jeg befant meg, og et «høyre» kan også være det sparket i baken en trenger for å få opp farten når en er i ferd med å dovne hen og miste konsentrasjonen.

Re: Grenserittet - vel gjennomført! [Re: pet1] #589003 07/08/2008 15:59
H
hendrix Offline
Fersking
Fersking
H
Sitat: hendrix
Jeg blir jævlig fornøyd under 4 timer!
ICON_TONGUE
Har aldri sykla Grenserittet før, og gjorde Birken på ca 4.30 i fjor.
Tjohei.

Det ble faktisk 3.32.
Neste mål er nå under 4 på Birken da. Det er vel ikke så sinnsykt usannsynlig kanskje.

Re: Grenserittet - vel gjennomført! [Re: hendrix] #589168 07/08/2008 20:46
Anders A-R Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
En ting er å holde seg på riktig side av veien på traktorveiene, noe annet er det å holde riktig side på grusveiene.
Det er noen & enhver som burde lære seg at trafikkreglene gjelder også for terrengsyklister, vet at det er flere lokale trafikanter som har irritert seg pga syklister som "ikke eier vett" på å holde seg på sin side av veien, nettopp fordi venstre felt gjerne er mindre oppkjørt.
Heldigvis er det jo sykkelnorges elite som er samlet på terrengsykkel.no, så jeg beskylder ingen her inne for å drive med slik djevelskap ICON_WINK

| Styreleder i NOTS Bærum | Skribent Stibyggerhåndboka | "I don't have a bucket list but my bikeit list is a mile long"
Re: Grenserittet - vel gjennomført! [Re: Anders A-R] #589308 08/08/2008 07:19
SkogensKongle Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
En ting som irriterte meg på grenserittet, som forøvrig var det første rittet jeg virkelig var delaktig i et ekspresstog, var da vi passerte mindre grupper/personer som ikke holdt tempo. De skulle på død og liv presse seg inn midt i toget der det var mulig, noe som jeg etterhvert begynte å irritere meg grenseløst over! Det er da mest naturlig (og fornuftig for alle)for de som blir forbipassert å gi gass for såååååå å hive seg inn bakerst i rekka, enn å sabotere deler av toget. Jeg bare spør...

Re: Grenserittet - vel gjennomført! [Re: SkogensKongle] #589313 08/08/2008 07:28
KnutAa Offline
Besatt
Besatt
Helt riktig, avskum av verste sort. Jeg hadde ropt stygt. Skal man inn i et tog skal man gjøre det i samtykke med passasjerene og kommunisere slik at dette går pent. Det er jo kurant å slippe inn noen som kan kjøre, men alle andre får pelle seg inn bakerst.

No added style
Side 4 av 4 1 2 3 4

Moderator  support