Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Justering av dempegaffel med lock-out

Justering av dempegaffel med lock-out #585462 31/07/2008 09:09
G
Goggen Offline OP
Medlem
OP Offline
Medlem
G
Enkelt og greit, hvordan justerer man en dempergaffel? På høyre gaffel har jeg en bryter til å vri på for å låse eller aktivere demping. På venstre side er det en annen type bryter som kan vris på (med + og - tegn)- hva justerer denne? Nå er jeg i den situasjon at jeg har relativt stiv gaffel uansett om bryteren på høyre side er står på helt stiv eller helt myk, mens bryteren på vesntre side sitter helt fast (får ikke vridd den)

Re: Justering av dempegaffel med lock-out [Re: Goggen] #585506 31/07/2008 10:44
Brumm Offline
Ivrig
Ivrig
Sitat: Goggen
Enkelt og greit, hvordan justerer man en dempergaffel? På høyre gaffel har jeg en bryter til å vri på for å låse eller aktivere demping. På venstre side er det en annen type bryter som kan vris på (med + og - tegn)- hva justerer denne?

Hvis du hadde skrevet hva slags gaffel du har (merke og modell) så hadde det vært lettere.
Tipper bryteren justerer til en viss grad stivheten på gaffelen. Vil tippe at den enten komprimerer en fjær eller et luftkammer.

Selv pleier jeg å kikke i manualen til dempegaffelen (finnes som regel alltid på nett) og sette opp gaffelen med det som er anbefalte innstillinger til min vekt og andre innstillinger lar jeg være i midtstilling til jeg har syklet endel og gaffelen er innkjørt.

Hilsen,

Thomas

Re: Justering av dempegaffel med lock-out [Re: Brumm] #586069 01/08/2008 11:52
G
Goggen Offline OP
Medlem
OP Offline
Medlem
G
Det er en Suntour XCR gaffel. Jeg finner en manual på siden dems for "alle manuelle dempere" som viser innstillinger på bryteren for lock-out ( manual på nett ) men denne sier ikke noe om den andre bryteren? Finner ingen spesifikke manaul for gaffelen. Det er ingen avansert gaffel ville jeg tro, sykkelen er en Scott Reflex 45 ( ling til sykkelen )

Redigert av Goggen; 01/08/2008 11:56.
Re: Justering av dempegaffel med lock-out [Re: Goggen] #586082 01/08/2008 13:11
Brumm Offline
Ivrig
Ivrig
Hvis det er denne du har:
http://www.srsuntour-cycling.com/SID=sif...il&tnid=144

På høyre side (når du sitter på sykkelen) har du preload justering
og på venstre side har du travel adjust. Du kan jo skru den maks en vei, teste og skru max den andre veien så bør det være forskjell i slaglengden.

Hilsen,

Thomas

Moderator  support