I fin benektelse om at det ikke er min vekt det er noe galt med, men sykkelens vekt, har jeg begynnt å lure på om jeg skal slanke fulldemperen min på 13,9kg. Etter å lest at en sykkel bygd opp rundt Specialized S-works Sumpjumper FSR, som koster rundt en helt grei bruktbil, tusler inn på 11,3kg så skjønner jeg at vektsparing er dyrt, veldig dyrt. Men hvor er det egentlig billigst å dra av noen hundre gram? Og går det ann å spare vekt uten å tape mye på holdbarheten eller ruinere seg selv?
Jeg liker sykkelen min nedover veldig fint, men med 13,9kg sykkel, nevegal dekk og en sikkert ikke topptrent syklist på setet merker jeg at oppoverbakker kan bli litt vel tungt iblandt. Kommer alltid opp bakken, men stadig i midten av bakkene så mimrer jeg tilbake til tiden på Klein Mantra og hardtailer hvor oppoverbakkene gikk mye lettere, og det hjelper ikke at hardtail fantastene jeg sykler med flyr opp bakkene, og at jeg til stadighet må forklare hva som er bra med å ha demper bak.
Hva er egentlig en idealvekt på en fulldemper bygd for sti?
Medlem på Kvinneguiden for menn: Terrengsykkelforumet
Du sparer fort 200 gram på pedalene. Z control er egentlig altfor store for sti.
Maxxis DH-slanger er unødvendig.
Deore kassett kan byttes med XT og sparer en del.
Ellers er det ikke så voldsomt å spare, med mindre du skal bruke mye spenn. Ny gaffel, altfor lette hjul, men noe sier meg at du bomber hardt så noe spinklere hjul trenger du kanskje ikke
Her har du vel for kort gaffel i forhold til ramme?
Ramme- Santa Cruz Blur LT Medium 2008 2,812kg Gaffel- Fox Vanilla 125RLC 2004 1,923kg
Er ikke denne rammen beregnet på 140mm da? Uansett årets 140mm Vanilla RLC vil bare gi en reduksjon på 0,013kg hehe
Stisykkelen min veier 13,4 kg med Kenda Nevegal i 2.35". Kan nok hvis jeg setter på luft fremme og bak, samt litt lettere bremser, få vekten ned til ca 12,5 kg, men trives godt med vekten den har nå.
XT kassett er på vei inn og pedaler skulle være på vei inn, men rimlige Time pedaler er tomt hos Jenson. Hvordan ville f,eks CB Smarty eller Candy fungere til sti?
Jeg fant vekten på komponentene på weightwennies og diverse nettsteder, mens totaltvekten på presis badevekt minus megselv.
Hvem dekk kunne være aktuelt å bytte til? Jeg er veldig fornøyd med festeevnen til Nevegal på glatt føre, eneste er at de kjennes litt treige når jeg tråkker til.
Blur LT fungerer med gaffel fra 120-160, 125 gir mer xc preg mens 160 mer utfor preg. Ny ramme i år, ny gaffel muligens neste år hvis jeg klarer å ødelegge den jeg har, selv om det ser dårlig ut for tiden.
Jeg har vurdert nye hjul, men de fleste hjulene jeg finner til sti veier ca det samme. Hjulene følgte med en RM Slayer og har egentlig tålt utrolig mye og er stive og fine enda.
Jeg bruker selv Candy SL på sti og er fornøyd-ish. Sliter litt med å få inn foten, men det er vel 10 års klikkpedaldvale som er skyld i. Smarty har fått skikkelig dårlige kritikker og bør unngås. Har også Eggbeater C som jeg prøvde først (men som ble med til XC-sykkelen min), og de var ikke helt på nett med fetting av lagre. Tror SL-versjonene er mest å satse på. Letter er de også.
Og kjøp for all del nye slanger, evt gå over til Stan's NoTubes. Det er den billigste måten å spare 400 gram på.
Hadde jeg bare kunnet slanke min til 13.5 kg hadde jeg vært en happy camper. 18-19 kilo tror jeg min ligger på nå. Hadde en lett ht, så jeg lot pendelen svinge til den andre delen av skalaen da jeg kjøpte fulldemper. Resultatet er en lite brukt sykkel :-( Domain 302 (18cm vandring) gjør ikke akkurat underverker for vekten. Vil det være uproblematisk å sette på en gaffel men f.eks. 15cm vandring? (Hadde jeg bare fått solgt den....)
Re: Hvordan slanke tjukken(stisykkelen)?
[Re: hilmer]
#58564331/07/200815:39
Hjulsett: DT240, Rev, Notubes Arch - ca. 400g Dekk/slanger: Stansguffe i stedet for slager - ca. 450g. Drivlinje: Over til XTR - ca. 200-300g Bremser: Formula/Hope: - ca. 100 g. Boltebyttehelvete: - ca. 100 g. Pedaler: Candy 4TI, grisedyre, veier 400g for begge.
Det finnes gaffel til ca. 1700g.
Lykke til.
/Frode
Re: Hvordan slanke tjukken(stisykkelen)?
[Re: Frode M]
#58715204/08/200815:58
Jeg har sett på det Specialized hjulsettet, det fikk bra kommentarer i et MTBR jeg leste, kjedelig det er så usannsynlig vrient å få tak i Specialized deler fra junaiten. Og vil anta prisen i butikk i Norge er koselig, da oppfyller jeg heller drømmen om CK/Flow hjulsettet jeg har drømt om.
Hvordan er DT240 navet i holdbarhet? jeg kjører ikke så veldig gris, men ting får jo litt røff behandling.
Slanger skifter jeg så fort jeg har tid til å tusle på butikken.
Pedaler må jeg tenke litt på, blitt så vant til mine elskede Time Z. Skal følge med på bruktforumet om det dukker opp noen rimelige og brukte time pedaler eller CB pedaler.
Tror holkene mine er nokså lette, gummiholker fra Rocky Mountain, selv om jeg har siklet litt på de ESI holkene jeg har sett her på forumet.
tmork dro frem mitt gaffelkompleks, eller egentlig frem stæsjhoren i meg. Jeg har sikla på ny gaffel en stund, og funnet et par butikker som er rimlige på Fox. Sist jeg var veldig lysten på ny gaffel leste jeg en post av larsb om at ny gaffel ikke var nødvendig så lenge den gamle fungerte(som fikk meg til å motstå fristelsen). Men jeg har gått litt lei min 04 modell og egentlig litt lysten på en 09 modell.
Spørsmålene er: - vil jeg merke noen forskjell på 125mm og 140mm vandring? jeg dropper litt, men tør ikke ta dra i på hopp mer enn en halv meter-meter i småfrykt for å ødelegge noe(på meg og sykkelen). - har fox gafflene blitt vesentlig stivere og gir bedre feeling enn min 04? føler min er litt jyngete - hvordan vil QR egentlig være om et par år? jeg lurer litt på om det er lurt å vente til neste år og se hva som blir satset på. Jeg føler 20mm foran er litt mye, men 15mm virker ikke som drar vekten så veldig opp. - hvem gaffel bør en på 175 og 72kg ha, vanilla eller float? vektmessig er jo float lettest og til min vekt så funker den vel bra, men vil jeg legge så mye merke til 200gram ekstra foran og heller nyte den plushe fjærdempingen?
Hadde du byttet det sete ditt til et selle italia slr, Fizik gobi e.l Hadde du spart 100-200g. Det roval settet ville jeg ikke kjøpt i Norge med en så stiv pris som 11 000 Men i england er de nede på 4000kr.
Etter en kvelds koselig mekking hadde jeg endelig fått meg en grusracer og stjålet gaffelen fra stisykkelen, en vanilla 125rlc som jeg senket til 100mm. Ribbet også det meste av drivverk samt bremser og hjul fra stisykkelen. Resultatet ble ikke spesielt lett, 11.5kg, men store vektsparingsmuligeter på gaffel og hjul. [img]http://terrengsykkel.no/ubb/images/attachments/30112-azonicmontert.JPG [/img]
Så ble det en lang ventetid før gaffelen til stisykkelen dukket opp, en Fox 32 Talas RLC QR15 2009. Litt tyngre enn Floaten jeg hadde lyst på, men jeg overlever 1896gram med plush gaffel. [img]http://terrengsykkel.no/ubb/images/attachments/30117-qr15.JPG [/img]
Og etter en testtur ikveld ned skråninger, småstier, trapper og forsøk på litt bajas hopping, må jeg si meg storfornøyd med sykkelen.
Vekt forskjellen er ikke spesielt stor, men jeg har endt opp under 13kg og med et annet hjulsett og dekk så vil jeg kunne spare en halvkilo til.
Dette er det jeg har byttet på stisykkelen(alt som var til overs er brukt på grusraceren)
Gammel Vanilla gaffel til ny Talas gaffel Gode XT/Mavic hjul byttet til Hope/5.1d hjul Fine og tunge Time pedaler byttet til lette Time Atac XS Carbon Krank og gir byttet til 2008 XT XT skivebremser til Avid Elixir CR Slanger til lette Conti light
Ironisk nok er de billigste delene som slanger og xt kassett stedene hvor jeg har spart mest vekt.
Redigert av Andreas83; 28/10/200822:43.