Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Sykle i gangfelt!

Sykle i gangfelt! #584700 29/07/2008 15:02
D
DagRS Offline OP
Ivrig
OP Offline
Ivrig
D

"A true friend is one who overlooks your failures and tolerates your success."
~ Doug Larson

Re: Sykle i gangfelt! [Re: DagRS] #584743 29/07/2008 17:39
L
loik Offline
Ringrev
Ringrev
L
Trafikanter i veibanen har ikke vikeplikt for de som sykler over fotgjengerfelt, kun de som går!

Redigert av loik; 29/07/2008 17:40.
Re: Sykle i gangfelt! [Re: loik] #584753 29/07/2008 18:11
ventle Online
Besatt
Besatt
Kun hvis bilisten ikke hadde mulighet til å stoppe og ulykken ikke var til å unngå, vil syklisten bli tillagt skylden og regelen om syklistens vikeplikt komme til anvendelse.

Hvis bilisten hadde både tid og mulighet til å stoppe, men tenkte at "skitt au, jeg har forkjørsrett" og traff syklisten mer eller mindre med vilje, vil han bli siktet både for brudd på veitrafikklovens §3 (også kjent som den trafikale grunnregelen), samt for overlagt drapsforsøk med motorvogn. Mange tror, dessverre for oss myke trafikanter, at forkjørsrett er det samme som påkjørsrett.

Hvilket av de to tilfellene som ligger til grunn for ulykken vil forhåpentligvis politiets etterforskning vise.

mvh Helge
Re: Sykle i gangfelt! [Re: ventle] #584758 29/07/2008 18:27
Juffe Offline
Besatt
Besatt
Hvilken etterforskning? Jeg kan ikke i min villeste fantasi se for meg at de kommer til å sette ressurser på dette. De som ikke gidder å beslaglegge førerkortet til en sjåfør som politiet selv sier, brøt vikeplikten og kjørte ned en syklist. Politiet selv begrunnet beslutningen med at dette ikke var alvorlig nok til å beslaglegge førerkortet.

'...once more, and more intensity!'
Re: Sykle i gangfelt! [Re: loik] #584762 29/07/2008 18:41
Ynot Offline
Besatt
Besatt
Sitat: loik
Trafikanter i veibanen har ikke vikeplikt for de som sykler over fotgjengerfelt, kun de som går!

Nope, bilister har vikeplikt for de som sykler over fotgjengerfelt, ref. veitrafikklovens §1, men ikke for de som står ved overgangsfelt og skal til å sykle over.
Dette er en subtil, men viktig forskjell som folk flest(tm) ikke forstår.
Man har aldri påkjørselsrett, og man har, som påpekt på forumet tidligere, stort sett ingen rettigheter men mest plikter og hensyn i trafikken.
T

Be responsible, follow stivettreglene!

Tenk grønt, kjør stål!
Re: Sykle i gangfelt! [Re: Ynot] #584772 29/07/2008 19:15
S
stephy Offline
Entusiast
Entusiast
S
Sitat: Ynot

Nope, bilister har vikeplikt for de som sykler over fotgjengerfelt, ref. veitrafikklovens §1, men ikke for de som står ved overgangsfelt og skal til å sykle over.

Kan ikke se at det står noe om dette her http://www.lovdata.no/all/hl-19650618-004.html#1 , hvis det var denne du mente.

Det er tragisk det som hendte på Forus, men etter å ha sett en rekke ganger (spes. kryssene ved bruene på Skøyen, Oslo) hvordan syklister kjører rett over gangfelt i stor fart, er det et under at det ikke skjer flere ulykker.
Mye av den æren skal faktisk årevåkne bilister ha, for det ser ofte ut til at syklistene tror at de både har full rett, samt at en bil kan stoppe med en meter bremselengde.

Synes spesiellt at mange "eldre" syklister fremstår som veldig dårlige forbilder for de yngre, og at de "eldres" (dvs. syklister som sannsynligvis har trafikk kunnskap) vaner kan forlede unge å tro at de faktisk har full rett til å sykle over uten å passe seg.

At bilisten ikke kan kjøre på/ ned noen er en selvfølge, og det forstår nok alle normale mennesker.

Re: Sykle i gangfelt! [Re: stephy] #584781 29/07/2008 19:40
Ynot Offline
Besatt
Besatt
Det var denne jeg mente:
§ 3. Grunnregler for trafikk.

Enhver skal ferdes hensynsfullt og være aktpågivende og varsom så det ikke kan oppstå fare eller voldes skade og slik at annen trafikk ikke unødig blir hindret eller forstyrret.

Vegfarende skal også vise hensyn mot dem som bor eller oppholder seg ved vegen.

Be responsible, follow stivettreglene!

Tenk grønt, kjør stål!
Re: Sykle i gangfelt! [Re: stephy] #584783 29/07/2008 19:48
StigB Offline
Señor
Señor

Kanskje like greit å hive inn denne.

http://www.slf.no/Trafikk_sikkerhet/Trafikkreglene/1512

Litt ned står det følgende:
Quote:
Vikepliktsregler
• Sykler du på sykkelvei, har du vikeplikt for all trafikk på kryssende veier. Vikeplikten gjelder ikke for trafikk fra avkjørsler (bensinstasjoner, parkeringsplasser, privatveier o.l.).

• Sykler du ut fra fortau, gangvei, sykkelvei, har du vikeplikt for annen trafikk.

• Sykler du i sykkelfelt gjelder samme regler som for øvrig biltrafikk i kjørebanen (dvs. vikeplikt for høyretrafikk hvis det ikke er en forkjørsvei).

• Du kan sykle i et fotgjengerfelt. Syklingen må ikke medfører fare eller er til hinder for gående. Først når du går av sykkelen og triller den, har biltrafikken vikeplikt for deg (som for fotgjengerne).

• I en rundkjøring har du vikeplikt for trafikk fra venstre, dvs. du har vikeplikt for trafikk som allerede er i rundkjøringen når du skal inn i den. Vær oppmerksom.

Stisykling.no

Det er plass til alle, om vi bare tar hensyn til hverandre.

< TOC >

Re: Sykle i gangfelt! [Re: StigB] #584794 29/07/2008 20:26
B
bjerkseth Offline
Besatt
Besatt
B
På trening idag så kjørte jeg litt fortere enn en som kjørte paralellt med meg på forauet. Plutselig svinger vedkommende krapt venstre og rett over fotgjengerfeltet. Bare flaks at det ikke ble kollisjon. Jeg syklet etter vedommende og spurte hvorfor han ikke fulgte vikepliktsregelen og kikket etter biler. Han hadde rett og slett prøvd å slå sin egen rekord på sin lille lokale runde og hørte ingen biler og regnet med at det var klart.

Ganske patetisk når en syklist ikke regner med at det kan komme andre syklister. Men hva hadde skjedd om det kom en ekstrems stillegåendebil som vedkommende ikke hadde hørt...?

Instagram: @oivindbjerkseth
Re: Sykle i gangfelt! [Re: Juffe] #584797 29/07/2008 20:29
ventle Online
Besatt
Besatt
Sitat: Pondus
Hvilken etterforskning? Jeg kan ikke i min villeste fantasi se for meg at de kommer til å sette ressurser på dette. De som ikke gidder å beslaglegge førerkortet til en sjåfør som politiet selv sier, brøt vikeplikten og kjørte ned en syklist. Politiet selv begrunnet beslutningen med at dette ikke var alvorlig nok til å beslaglegge førerkortet.

Jeg anbefaler deg å lese artikkelen det linkes til en gang til.

Sitat fra artikkelen:

Quote:
Politiet har tatt beslag av førerkortet til sjåføren og kommer til å etterforske hendelsen, sier operasjonsleder ved Rogaland politidistrikt, Svein Kjetil Larsen

mvh Helge
Re: Sykle i gangfelt! [Re: bjerkseth] #584805 29/07/2008 21:07
K1neth Offline
Ivrig
Ivrig
Sitat: bjerkseth
På trening idag så kjørte jeg litt fortere enn en som kjørte paralellt med meg på forauet. Plutselig svinger vedkommende krapt venstre og rett over fotgjengerfeltet. Bare flaks at det ikke ble kollisjon. Jeg syklet etter vedommende og spurte hvorfor han ikke fulgte vikepliktsregelen og kikket etter biler. Han hadde rett og slett prøvd å slå sin egen rekord på sin lille lokale runde og hørte ingen biler og regnet med at det var klart.

Ganske patetisk når en syklist ikke regner med at det kan komme andre syklister. Men hva hadde skjedd om det kom en ekstrems stillegåendebil som vedkommende ikke hadde hørt...?

SYKT

Re: Sykle i gangfelt! [Re: ventle] #584833 29/07/2008 22:07
Juffe Offline
Besatt
Besatt
Sitat: ventle
Sitat: Pondus

Jeg anbefaler deg å lese artikkelen det linkes til en gang til.

Sitat fra artikkelen:

Quote:
Politiet har tatt beslag av førerkortet til sjåføren og kommer til å etterforske hendelsen, sier operasjonsleder ved Rogaland politidistrikt, Svein Kjetil Larsen

Notert. Jeg tenkte faktisk på en annen artikkel for noen dager siden der det jeg beskrev skjedde.

'...once more, and more intensity!'
Re: Sykle i gangfelt! [Re: Juffe] #584852 29/07/2008 23:13
Brumm Offline
Ivrig
Ivrig
Jeg synes endel fotgjengere burde bli litt flinkere til å se se for før de krysser sykkelfelt. Om jeg sykler på delt gangfelt så er jeg forsiktig når jeg møter fotgjengere, men når det er separat fortau og sykkelvei tillater jeg meg høyere hastighet.

Idag på vei ned bakken mot tåsensenteret fra maridalsveien så ser jeg en ungdom som er på vei å krysse sykkelfeltet der jeg kommer i god fart uten å se seg for. Jeg rekker to støt med trykklufthornet og antar det gjør jobben. Selv har jeg tynne dekk og god fart så jeg vil ikke rekke å stoppe.
Ettersom jeg antar han stopper og ser seg for når han hører hornet og dermed ikke går ut i sykkelbanen så legger jeg meg så langt unna foran jeg kan, nærmest fortauskanten og da snidder jeg ham akkurat med skulderen.

Utrolig plagsomt at folk ikke kan løfte blikket og se seg litt om. De fleste gjør jo det om de skal krysse en bilvei.
De hører kanskje en bil, men en racersykkel i 40-ish km/t på ny asfalt er det som regel verre med..

Ofte kommer folk ut fra bak en bru eller et busskur og dermed blir reaksjonstiden uforholdsmessig kort når de skal ta en snarvei over veien og krysser sykkelveien i samme moment.

Re: Sykle i gangfelt! [Re: Brumm] #584880 30/07/2008 06:46
H
Hallo! Offline
Entusiast
Entusiast
H
Er mange tullinger i trafikken, ja, både fotgjengere, syklister og bilister. Selv om vi kan oppfordre folk til å skjerpe seg og lære seg reglene, er det i praksis lite vi kan gjøre med det. Men en viktig ting er at vi kan være konsekvente selv hele tiden. Som bilister kan vi være ekstra nøye med å stoppe for fotgjengere og ta hensyn når vi skal kjøre forbi syklister og rulleskiløpere i veibanen. Som syklister må vi forholde oss til reglene i veibanen dersom vi sykler der, og gang/sykkelvei dersom vi sykler der. Det verste jeg vet er syklister som fykter frem og tilbake mellom vei og fartau avhengig av hva som passer dem best der og da, om det er rødt eller grønt lys.

Har selv oppholdt meg mye i trafikken både som rulleskiløper og syklist, og det har en stor del av æren for at jeg som bilist tar såpass mye hensyn til myke trafikanter som jeg faktisk gjør. Ja, det kan være kjedelig å måtte ligge et ekstra halvminutt bak en syklist fordi det er farlig å kjøre forbi i en sving, men man får tenke at hvis man oppfører seg ordentlig selv, er det større sjanse for at andre oppfører seg ordentlig den dagen du er en myk trafikant

Hilsen Håkon
Re: Sykle i gangfelt! [Re: Hallo!] #585110 30/07/2008 13:43
ventle Online
Besatt
Besatt
om ett par millioner år vil det faktisk ikke finnes hverken svimete fotgjengere, kamikaze-syklister eller villmannssjåfører. Over tid vil disse dø ut da de i ett moderne samfunn er overlevelsesmessig underlegne i forhold til de mer defensive og oppmerksomme av oss (jfr Darwins teorier om survival of the fittest m.m.).

mvh Helge

Moderator  support