Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Trene før frukost.

Trene før frukost. #583613 26/07/2008 09:11
sykleguten Offline OP
20 spørsmål
OP Offline
20 spørsmål
Det er på tide å begynne å trene litt systematisk. Da tiden er knapp vurdrer jeg å stå opp tidlig 2 ganger i uken for å få 1 time treninsøkt. I disse øktene hadde jeg tenkt intervall 4x4 med god oppvarming og nedjogging/nedsykling og i den andre økten styrketråkk.

MEN klarer kroppen dette etter en natts søvn, og må den ha mat først? Med min forbrenning er jeg redd det blir dobesøk i hver økt, for frukosten pleier ikke sitte lenge i..;)

Om det er noen som har erfaring med morgenøkter, etterfulgt av frukost med familien så vil jeg gjerne vite deres erfaringer;)

3:16
Re: Trene før frukost. [Re: sykleguten] #583645 26/07/2008 12:34
R
Rockyeid Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
R
Jeg trente før frokost og skole to ganger i uken i vinter. Jeg pleide å løpe i 45min.

Trening etterfulgt av dusj og frokost er en fin start på dagen! Jeg vet ikke hvordan det fungerer med hard økt som du har tenkt, men det er bare en måte å finne ut av..;)

Re: Trene før frukost. [Re: sykleguten] #583802 27/07/2008 08:06
H
Hallo! Offline
Entusiast
Entusiast
H
Selv for en rolig økt på en time bør du få i deg litt næring, f.eks. en banan og litt å drikke. Å trene 4*4 min intervall på morgenen før frokost høres for meg ut som negler som skraper på en tavle, altså grusomt!

Hilsen Håkon
Re: Trene før frukost. [Re: Hallo!] #583815 27/07/2008 09:35
NilsRegin Offline
Ringrev
Ringrev
Jeg har tidligere prøvd det du skisserer, uten suksess. For mitt vedkommende viser det seg at kroppen går ganske fort "tom" hvis den ikke har fått næring på 8-10 timer.
Tidsklemma er noe dritt som rammer de fleste, derfor er det enda viktigere å trene riktig, og det trur jeg ikke du gjør på tom mage. Jeg føler øktene mine er mye bedre når jeg har spit en time eller to på forhånd, ikke minst går restitusjonen adskillig raskere.

Re Sykkelklubb
Re: Trene før frukost. [Re: NilsRegin] #583824 27/07/2008 10:34
sykleguten Offline OP
20 spørsmål
OP Offline
20 spørsmål
takker for råd fra erfarne. det ser ut til at intervalløktene går på ettermiddag. men å bruke morgenen har jeg fremdeles troen på. men da blir det roligere økter. hadde tenkt at de roligere øktene skulle være ca 2 timer, så da blir det jo veldig tidlig.. hmm noen tips?

3:16
Re: Trene før frukost. [Re: sykleguten] #583828 27/07/2008 10:55
C
Christian_a Offline
Entusiast
Entusiast
C
I vinter var jeg på spinning klokka 06:30 to dager i uka. Spiste som oftest en yogurt og en banan før treninga, og brødskiver/ knekkebrød etter. Syns de øktene fungerte fint, og det er i hvert fall en god start på dagen.

Re: Trene før frukost. [Re: Christian_a] #583864 27/07/2008 16:02
borgern Offline
Entusiast
Entusiast
Jeg har drevet litt med trening om morgenen før frokost. Da stort sett joggeturer med bikkja med lav intesitet. Fikk av noen kilo på det i fjor. KJører og noe rulle på morgenen men rolig. Med vær som nå om dagen tar jeg en god omvei til jobben i rolig tempo på sykkel. Så tar jeg frokosten når jeg kommer på jobb.
Har og prøvd både harde utholdenhets og styrkeøkter om morgene men det har ikke vært noe suksess. Tar litt tid fra frokosten til det har kommet i systemet så jeg har noe å gå på.
Så utifra egen erfaring er det fint med en rolig økt noen morgenener som fettforbrenning og retiusjon. Vanskeligere å trene hardt.
Lars

Jeg vet hva jeg vil, men ikke med hvem..vil du?

Lars
Mail: borgern11@yahoo.no
Mob: 95844336
Re: Trene før frukost. [Re: borgern] #583872 27/07/2008 16:25
K
keo Offline
Ringrev
Ringrev
K
Har de siste to vinterene kjørt et par økter spinning 06:30 i uka, sommer halvåret sykler jeg 30 km til jobb hver vei noen ganger i uka. Merker at det går fortere hjem fra jobb en til, uten at den ene veien burde være raskere (Saltnes-Karlshus-Sarpsborg). Alternativet til å trene på morgenen, er mindre tid til trening. Hadde jeg hatt ubegrenset tid til trening ville jeg startet kl 0900, men synes det fungerer greit om morgenen bare jeg spiser litt først.

Det er bare å starte å se hvordan det går, det er aldri godt å stå opp uansett.

keo
Re: Trene før frukost. [Re: keo] #583985 27/07/2008 22:24
Hansi Offline
Entusiast
Entusiast
Trening før frokost anbefales om du skal ned i vekt. Umiddelbart etter oppvåkning tar du ett stort glass vann og en frukt, ut å spring/sykle i ca. 20 min. Etter aktivitet spiser du en god porsjon frokost. Da har du en optimal forbrenning utover dagen. Trening på morningen i prestanda-forbedring anbefales vel ikke av så mange. Man er rimelig tom for næring etter en god natts søvn.

Re: Trene før frukost. [Re: sykleguten] #593237 14/08/2008 18:37
TruTech Offline
Avhengig
Avhengig
Jeg har i hele vinter trent tidlig på morgenen 2 ganger i uka, og har hatt veldig gode økter. Opp klokken 05.30 Spise en brødskive og ett glass melk, så ut på sykkelen for 15 rolige km på vei til treningssenter, deretter en time med hard spinning, for så å spise skikkelig frokost på treningssenteret, så trille avgårde på jobb. Ulempen med disse dagene er at man faller sammen som en klut når klokka nærmer seg 6 på kvelden.. Men det blir som regel bedre etter noen uker:)

Som medlem i seriøs-tidsklemme-klubben må jeg si at dette har redda sykkel-sesongen for i år.. Men dette funker sikkert ikke for alle, det må viljestyrke til for å dra seg opp noen ganger, men jeg ønsker deg lykke til:)

Ja Ja Ja!!!
Re: Trene før frukost. [Re: TruTech] #594596 16/08/2008 22:39
J
Jungaard Offline
Fersking
Fersking
J
Den timen om morgen før frokost er uten tvil (bevist av atter og atter sider med avhandlinger og tester) den beste tiden for å drive på med forbrenning. Det er en viktig grunn til dette: kroppen er tom for glykogen. Dermed starter kroppen å søke annen energi - fett. Men man må passe på at intensiteten ikke er for høy (ca.65-70%). Da vil kroppen heller ta å bruke proteinet som du har i kroppen som energi - muskelmassen. Det som har funket for meg er å ta en kopp kaffe og en teskje med kaldpresset olivenolje før forbrenningsøkten om morgenen. Hvorfor kaffe og olivenolje? Kaffen setter fart i forbrenningen (våkner noe jævlig av den også)og oljen hjelper kroppen til å kvitte seg med fettet - fett som skal ut av kroppen trenger fett i blodet for å feste seg til. Mye vann er en selvfølge.

Vel, nå er det ikke sikkert at du vil forbrenne, men heller vil satse på økning av kondisjon eller noen annet. Men før frokost gjelder en VIKTIG regel: ikke høy intensitet. Dessuten som nevnt over: Du vil føle deg utrolig sliten utover dagen ved trening av høyintensitet trening før frokost. God morgen til deg.

Redigert av Jungaard; 16/08/2008 22:40.

Moderator  support