Da har jeg vært å syklet en tur på Dovrefjell. Har fått opplyst at det ikke er forbudt å sykle der så lenge det ikke er organisert, og det er jaggu bra. For dette har vært en knall tur.
Startet på Kongsvoll å syklet/dyttet opp bakken til over tregrensa. Starten er litt tøff, og man er fort ferdig med oppvarmingen.
Når man kommer opp og dalen flater ut innover fjellet blir stiene helt supre med hardpakket jordbunn med svært lite stein. Av og til veksler jordsmonnet til grus/sand, men fortsatt hardt og kompakt.
Mange steder innover er det så fin sti at det er største klinga som gjelder og farten blir deretter ganske bra til å være på sti. Utrloig moro!
Ett parti er det jordbunn og til dels ganske dyp sti med 20-30cm høye kanter. Den er heller ikke spesielt bred og byr på morsome utfordringer. Etterhvert blir stien nesten som en "pump-track" hvor man ikke trenger tråkke så mye, men kan pumpe på masse små kuler og dumper og småsvinger.
Av og til brytes den vanvittige flyten av korte tekniske partier eller en bekk eller 2. Generelt er det svært lite gjørme innover. Turen min endre på Reinheim som er en selvbetjent DNT hytte med god standar. Det er oppgitt en 4,5t fottur tror jeg, men jeg brukte litt over 2 timer, og 3 timer skal være plenty med masse pauser.
Tilbake tok det litt over 1 time, også med "fotopauser" med mobilkamera.
Dovrefjell har moskus, og jeg så flere dyr både på veien inn og ut. Man blir ofte litt fokusert på stien når man sykler i litt stor fart, og på vei ut igjen oppdaget jeg plutselig en moskus ca 50m unna meg på andre siden av elven. Spennede!
Turen anbefales på det sterkeste, og er man på vei forbi der med bil (E6) er det verdt å ta en avstikker. Turen opp til der det flater ut tar 20-30 min, og da er det flytterreng videre innover.
Her følger noen dårlige bilder fra mobilen.
Snøhetta er det høyeste fjellet med snø på i første bilde.