Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Gåsbutråkket 16. august

Gåsbutråkket 16. august #582487 22/07/2008 16:14
Elgvenn2 Offline OP
Besatt
OP Offline
Besatt
På tide å melde seg på til Gåsbutråkket folkens!
Gåsbu ligger i Hamar kommune, midt i birken-land!

Gåsbutråkket 2008
Kart og løypeprofil

Dette er et relativt lett ritt, og fint for den som vil strekke litt på rittmusklene før Birken, men ikke orker Drammensrittet (seeding til Birken er uansett for sent, så hvorfor ikke prøve noe nytt) ICON_WINK

Rittet går stort sett på grusveg/tømmerveg, og noe sti. Rosinen i pølsa er siste stipartiet, men det er ikke å stikke under en stol at dette rittet ikke er noe for den som jakter på lange stipartier.

Redigert av Elgvenn2; 22/07/2008 21:27.

Øve, øve jevnt og trutt og tappert det er tingen, alltid bedre om, og om, og om igjen.
Født som mester, født som helt, å nei, det ble da ingen, mot og kraft det vinnes litt og litt om sen.
Re: Gåsbutråkket 16. august [Re: Elgvenn2] #584105 28/07/2008 09:13
2
2fat4hills Offline
Entusiast
Entusiast
2
Er med på denne ICON_WINK
Sjekka ut tre av stipartiene sist lørdag, fortsatt litt vått enkelte steder. Kan bli klinete dette hvis regnet som er meldt kommer. Ikke fått syklet gjennom hele løypa ennå, satser på det neste helg.

Tenkte å kjøre holmenkollrittet, men når man er på hedmarken denne helgen så er jo valget gitt ICON_SMILE

Re: Gåsbutråkket 16. august [Re: 2fat4hills] #584544 29/07/2008 09:20
H
hendrix Offline
Fersking
Fersking
H
Tror jaggumeg jeg skal prøve meg jeg også. Er jo på Hamar den helga uansett!

Re: Gåsbutråkket 16. august [Re: hendrix] #587066 04/08/2008 12:51
Ketle Offline
Ivrig
Ivrig
Kanskje jeg skal melde meg på jeg også? Foreldra mine bor i Brumunddal så det hadde passet bra å kombinere Gåsbutråkket med ett besøk.

Re: Gåsbutråkket 16. august [Re: Ketle] #587102 04/08/2008 13:41
C
Cuba Offline
Fersking
Fersking
C
Tviler vel på at jeg kommer meg opp men..

Hvordan er denne i forhold til Grenserittet?
Har tilnærmet null trening når det kommer til terreng, men jeg blir så fort fristet til å prøve ICON_TONGUE

Ser ikke ut som det var så mye terreng, men vil gjerne høre litt hvordan løypa er i helhet sammenlignet med Grenserittet ICON_SMILE

Re: Gåsbutråkket 16. august [Re: Cuba] #587170 04/08/2008 16:43
erling Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Løypa har lite terreng. Det er et parti 10-15 km før mål som er bra teknisk. De fleste vil nok trille sykkelen en del her. Etter dette partiet er det en ganske heftig bratt utforkjøring. Ellers er det mye grusveier, og en del klatringer. Starten er tøff. Rett inn i bratt lang bakke. Slutten er også en lang bakke. Bra ritt. Fin Birkentrening.

Re: Gåsbutråkket 16. august [Re: erling] #587600 05/08/2008 11:57
Elgvenn2 Offline OP
Besatt
OP Offline
Besatt
For å vinne tid her, ville jeg vel tro at det lønner seg å finne en rask gruppe å sitte i mellom 2. og 3. stiparti (dette er jo faktisk 60% av rittet). Partiet etter 3. stiparti er også godt sugende da det starter relativt bratt, og så går over til slakt stigende. Kan nok være noe å hente på å kjøre sammen her også.

Øve, øve jevnt og trutt og tappert det er tingen, alltid bedre om, og om, og om igjen.
Født som mester, født som helt, å nei, det ble da ingen, mot og kraft det vinnes litt og litt om sen.
Re: Gåsbutråkket 16. august [Re: Elgvenn2] #587614 05/08/2008 12:23
Ketle Offline
Ivrig
Ivrig
Da har jeg meldt meg på jeg også. Dette blir gøy! ICON_SMILE

Re: Gåsbutråkket 16. august [Re: Ketle] #592575 13/08/2008 21:12
Elgvenn2 Offline OP
Besatt
OP Offline
Besatt
Regna godt i dag, blir sikkert vått i myrene (stiparti 1 + 2). Husk redningsvest! ICON_SMILE

Redigert av Elgvenn2; 13/08/2008 21:12.

Re: Gåsbutråkket 16. august [Re: Elgvenn2] #593799 15/08/2008 11:42
Ketle Offline
Ivrig
Ivrig
Meldt bra vær i morra :-)

Re: Gåsbutråkket 16. august [Re: Ketle] #594308 16/08/2008 13:51
Elgvenn2 Offline OP
Besatt
OP Offline
Besatt
Vel gjennomført ritt folkens! ICON_SMILE

Etter alt regnet som hadde kommet siste døgnene ble det en våt afære, men tidene var alikevel imponerende. Geir Lien hadde beste tid på 1:38, noe som er 2 minutter bak rekorden for rittet. Det er sterkt ettersom rekorden ble satt på tørt føre.

Personlig kom jeg inn på 2:06, noe jeg må si meg fornøyd med tatt gjellende føret i betraktning. Havnet dessverre i noen litt merkelige grupper der det var samme person som satt å dro hele veien, uten å legge seg ned for å slippe til neste man. Dette førte dessverre til at farten spessielt ned fra Brumund ble lavere enn den kunne ha vært.
Løypa var også utbedret på de kritiske punktene , eneste stedet jeg kanskje hadde sett noen paller til var på partiet mellom nedkjøring fra lundsætra sluttet og brua over flagstadelva, bortsett fra det var traseen helt perfekt! ICON_SMILE
Regnet/føret satte bare en ekstra spiss på rittet!

Re: Gåsbutråkket 16. august [Re: Elgvenn2] #594332 16/08/2008 15:20
H
hendrix Offline
Fersking
Fersking
H
ja, det var moro. Har ikke sjekka tida enda, men det ble ca 2.15 tror jeg. Slukna helt siste mila, stipartiet tok knekken på meg. Håper det blir seedingsritt til neste år, så det kommer enda flere folk.

Hard start, lett midtparti, hard avslutning.

Re: Gåsbutråkket 16. august [Re: hendrix] #594349 16/08/2008 16:20
anerz Offline
Veteran
Veteran
Er et moro ritt ja, men veldig bløt i terrengpartiene ICON_SMILE Kanskje det som er moro. Havnet selv inn på 1:54:?? noe som var 10min bedre en ifjor hvor jeg punkterte.
Lå i en gruppe som kjørte delevis bra sammen tok igjen en stor gruppe før brummen. Men etter dette var det så som så med gruppekjøringen. Noen som hoiet og skrek om at vi måtte kjøre rulle sammen, men når de satte igang så rykket de til når de startet med føringene så de endte alene der fremme, gang på gang. Sånt er irriterendes men kom seg vel etterhvert.
Hadde vært moro om det kunne fått status som seedingsritt som nevnt over.

After climbing a great hill, one only finds that there are many more hills to climb.

Re: Gåsbutråkket 16. august [Re: hendrix] #594353 16/08/2008 16:26
Elgvenn2 Offline OP
Besatt
OP Offline
Besatt
Siste stipartiet var uggent i dag ja. Normalt sett er det mulig å sykle nesten hele minus de værste bekkene, men i dag ble det for sleipt for meg og de som jeg sykla i nærheten av.

Morsomt de skal prøve å få til seedingstatus for dette rittet.

Midtpartiet er nok teknisk lett, men det er her man kan hente mest mulig tid, så man bør jobbe hele veien. Finner man en gruppe som funker både opp og ned fra brumund kan man vinne mange minutter.

Re: Gåsbutråkket 16. august [Re: anerz] #594355 16/08/2008 16:31
G
Gynter Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
G
kjørte selv i samme gruppe som deg anerz. Vi måtte vel være rundt 40 stk en periode tror jeg! Var vel en i forkant og en i bakkant som gjorde noen forsøk på litt organisering til lite nytte. Ble litt fart i 3-4 minutter før det rotet seg til. Det ble en alt for stor gruppe! Det er helt greit at folk ikke vil bidra med å trekke, men da må de unngå å bli med for langt fram for da blir det bare krøll !!!
Kjørte for første gang i dag, fin løype og bra arrangert! Skulle nok ha valgt drikkesekken i dag, den blandingen av gjørme og sauemøkk som la seg på flasken så ikke veldig innbydende ut!

Re: Gåsbutråkket 16. august [Re: Gynter] #594405 16/08/2008 17:52
Ketle Offline
Ivrig
Ivrig
Knallbra løype hvis en ønsker å teste birken-formen. Veldig bra arrangement og masse hyggelige folk. Det går rykter om at dette blir seedingsritt til Birken til neste år og det synes jeg absolutt er en god ide med tanke på løypeprofilen.

Var desverre ikke min dag i dag. Satt i ei lita gruppe helt til midt i første terrengparti, da løsna setet og jeg måtte fram med umbrakoen! Da dro gruppa i fra meg. Deretter ble det 45 km mutters alene uten en eneste rygg å henge på. Det var tungt og jeg tapte nok mye tid på å kjøre alene på de lange grusveistrekkene. Er litt plaget med astma, om dagen og det peip godt i brøstet når jeg kom i mål. Klarte allivel å komme i mål på 2:30:40 og må si meg veldig godt fornøyd med det forhold og form tatt i betraktning.

Jeg føler at jeg er litt i limbo om dagen når det gjelder sykling. Er veldig vanskelig å finne en gruppe som passer. Er for rask for de utrente og for treg for de trente. Må nok slanke meg litt så jeg henger med bedre i bakkene...da blir det nok mer fart i sakene.

Re: Gåsbutråkket 16. august [Re: Ketle] #594505 16/08/2008 19:50
Elgvenn2 Offline OP
Besatt
OP Offline
Besatt
Åssen dekk brukte dere folkens?

Selv brukte jeg Maxxis Crossmark 2.1 med ca. 35 psi, synes det funka veldig bra på føres i dag. Fikk grepet jeg trengte, samtidig som det rulla bra på grusveiene! ICON_SMILE

Re: Gåsbutråkket 16. august [Re: Ketle] #594508 16/08/2008 19:55
2
2fat4hills Offline
Entusiast
Entusiast
2
Yay! \o/ Dette var morsomt ICON_LAUGH

Lå i den lille gruppen opp til brummund sammen med deg anerz. Gøy da vi klarte å kjøre de inn ICON_SMILE Ble bare tull med den store gruppen på vei ned igjen. Ikke måte på hvor mye kjefting det var.
Inn i siste stipartiet lå jeg ganske langt bak i gruppa, og det endte med løping hele veien til den heftige utforkjøringen. Da var mesteparten av gruppa borte. Orka ikke så mye siste delen uansett, kom inn til 1:58:noe.

Ønsker meg langing av boller og bananer samt større effektivitet i startnummerutleveringen til neste år. Og at jeg ikke mister pumpa mi frown

Re: Gåsbutråkket 16. august [Re: Elgvenn2] #594604 16/08/2008 23:11
anerz Offline
Veteran
Veteran
Sitat: Elgvenn2
Åssen dekk brukte dere folkens?

Kjørte på Crow foran og bak. Minntes rittet som veldig mye grus så mente valget var suverent, helt frem til fredag kveld:) da jeg kom på at det var noen bløte terrengpartier også. Andre dekk var da 10mil unna så var ingen vei tilbake. Men satt greit nok, merket det sklei litt i de værste gjørme partiene, men holdt meg på sykkelen

After climbing a great hill, one only finds that there are many more hills to climb.

Re: Gåsbutråkket 16. august [Re: anerz] #594621 17/08/2008 05:46
Ketle Offline
Ivrig
Ivrig
Kjørte også med the Crow og det sklei godt i terrengpartiene. Hadde nok vært bedre med litt grovere dekk.

Jeg sliter med at det føles ut som om gaffelen min hopper på litt humpete partier (aka vaskebrett). Hvordan stiller jeg den for å unngå "snurre-sprett" fakter på Reba-gaffelen min? (off-topic og feil forum, men jeg sitter på så treg linje at jeg gidder ikke å bytte over til Deler-forumet.)

Re: Gåsbutråkket 16. august [Re: Ketle] #594741 17/08/2008 12:24
A
akselm Offline
Medlem
Medlem
A
Kjørte dette rittet for første gang, og synes det var et flott oppkjøringsritt for Birken.

Trodde det var enklere teknisk, enn det faktistk var. Kjørte (uten lyst til gjentakelse) med stiv gaffel, så jeg tapte kanskje noe i det siste litt lengere terrengpartiet. Lå tydeligvis i samme gruppe som flere her på forumet, og kom inn på 1,56. Brukte RR 2.1, som var litt glatt noen steder.

Jeg håper ikke dette rittet blir seedingsritt. Deilig med litt mere uformelle ritt, hvor man kan stille litt uforberedt, og ta det som en hard treningsøkt.

Re: Gåsbutråkket 16. august [Re: Gynter] #595176 18/08/2008 09:18
K
KenR Offline
Besatt
Besatt
K
Sitat: Gynter
kjørte selv i samme gruppe som deg anerz. Vi måtte vel være rundt 40 stk en periode tror jeg! Var vel en i forkant og en i bakkant som gjorde noen forsøk på litt organisering til lite nytte. Ble litt fart i 3-4 minutter før det rotet seg til. Det ble en alt for stor gruppe! Det er helt greit at folk ikke vil bidra med å trekke, men da må de unngå å bli med for langt fram for da blir det bare krøll !!!
Kjørte for første gang i dag, fin løype og bra arrangert! Skulle nok ha valgt drikkesekken i dag, den blandingen av gjørme og sauemøkk som la seg på flasken så ikke veldig innbydende ut!

Det er ikke helt greit at folk ikke vil bli med å trekke. Er man sterk nok til å henge, så er man sterk nok til å føre i 20-30 sekunder. Dersom alle hadde bidratt til å holde farten, så hadde det blitt kanskje 3-4 føringer pr person i Gåsbutråkket i disse gruppene med 20-30 ryttere. Det er en merklig mentalitet å bare ligge bak dersom målet er å komme raskest mulig til mål. I Gåsbutråkket, så var et rent treningsritt for de fleste da det ikke var seedingsritt, er det enda mer pussig at folk ligger bak å hviler bena. Jeg trodde noe av poenget var å få ei skikkelig gjennomkjøring.

Re: Gåsbutråkket 16. august [Re: KenR] #595190 18/08/2008 09:57
G
Gynter Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
G
Etter å ha kjørt en del ritt i sommer har jeg faktisk begynt og tvile på om alle prøver og komme seg raskest mulig til mål. For meg virker det som om noen vil prøve og komme seg billigst mulig til mål på en respektabel tid (som de selv synes er respektable). For å utdype det jeg mener er det bedre at ryttere som ikke ønsker å trekke holder seg i "sekken" bak i stede for å bli med frem i fartsrekken for å så prøve og rulle av før det er dems tur. Det er dette jeg synes skaper rot i fronten av en rulle.
Når det danner seg en gruppe i en useedet start så består jo ofte den av ulike type ryttere, alt i fra de som knapt klarer å henge med til de litt sterkere!
Selvfølgelig hadde det vært supert hvis alle tok sin tørn og folk falt av etter hvert. Men da noen kloke hoder har funnet ut at man sparer litt krefter og kan henge med gruppa lengre hvis de ikke tar sin tørn, så velger desverre noen det. Derfor kaller jeg det greit i stede for å irritere meg hver gang jeg kjører ritt! Men blir provosert når lite dravillige ryttere setter fart når det begynner å nærme seg slutten...

Re: Gåsbutråkket 16. august [Re: Gynter] #595268 18/08/2008 11:49
P
pet1 Offline
Entusiast
Entusiast
P
Sitat: Gynter
Selvfølgelig hadde det vært supert hvis alle tok sin tørn og folk falt av etter hvert. Men da noen kloke hoder har funnet ut at man sparer litt krefter og kan henge med gruppa lengre hvis de ikke tar sin tørn, så velger desverre noen det. Derfor kaller jeg det greit i stede for å irritere meg hver gang jeg kjører ritt! Men blir provosert når lite dravillige ryttere setter fart når det begynner å nærme seg slutten...

Sånn er det i livet, noen styrer og andre bare dilter etter. Skumme fløten av andres arbeid, jeg synes du gjør det eneste rette, ikke la de ødelegge dine opplevelser :-)

Jeg er litt forundret over den andre gruppa, som insisterer på å dra lenge og presser seg inn i rekka langt framme, om det er fordi de er redde for å miste rulla om de slipper seg helt bak eller hva vet jeg ikke, men optimalt er ikke det heller.

Moderator  support