Agurkstoff? Ja.
Akkurat den sykkelen som henger på skiltet har vandret fra DNS og nedover mot Strandgaten i en uke nå.
Først lå den slengt i trappen rett utenfor teateret, så stod den opp etter en vegg utenfor gamle Sentrum Skateshappe. Nest siste gang jeg så den lå den veltet utenfor sportsbutikken ved siden av BA, og forleden dag hadde noen hengt den opp i trafikkskiltet.
Journalisten har kort og godt funnet en "nyhetsak" under røykepausen sin. Den henger altså så godt som rett utenfor redaksjonslokalene. Ba har nok kimset til alle BT's sykkelrelaterte saker og i likhet med konkurrenten inviterer de til debatt med dette:"Er syklistene sutrete, eller er dette unødvendig mobbing? Si din mening i forumet under saken!".
Linker til BTs siste sykkelsak, hvor de da spurte -"Hva synes du om sykkelmulighetene i Bergen? Oppgitt over syklistene? Si din mening her!". Artikkelen som de vil ha debatert omhandler at en lokalpolitiker går ut og advarer syklister mot å færdes i trafikken i Bergen sentrum. Likevel vil BT at folk skal diskutere oppgitthet ovenfor syklister. En klar trend hos nettutgavene til avisene her i byen.
http://www.bt.no/lokalt/bergen/article595385.ece?start=1#kommentarer Trist at de lagde en sak av dette fyllestuntet, SLF har mange gode poenger og "blind vold" mot sykler skjer ofte i Bergen sentrum.
Samboeren min har opplevd å finne damesykkelen sin (type classic med kurv) totalt ramponert etter at den hadde stått parkert på gaten. Begge hjulene taco, styret bøyd (nei, ikke vridd, bøyd!), setet bortevekk etc. Noen hadde regelrett hoppet på sykkelen hennes. De er ofte å se dessverre, slike ødelagte sykler, når en går gjennom byen etter helgen. Bergen kommune har begynt å taue inn sykler som står parkert for lenge på ett sted. Flertallet av disse syklene jeg har sett (med advarsel om at de blir fjernet snart) er som oftest ødelagt etter hærverk. Parkerer du sykkelen din i sentrum, er som regel angsten for at den blir stjålet stor. Sannsynligheten er større for at den blir herpet dersom du lar den stå låst utendørs over helgen. (Jepp, min nettopp gjenfunnede bysykkel ble tatt inn fra gaten i helgene. Etter tyveriet står den kun inne.) Hadde ikke vært så vanskelig å lage en sak på dette i stedet? Vi får skylde på late journalister. Som nevnt, BA har gått fem skritt ut av døren sin og tatt et bilde, så satt seg ned ved pulten og ringt SLF og så til slutt (for å få fart på meningene) vinklet nettdebatten over på at syklister er sutrete. Gir likevel resultater i form av at folk krangløer i vei, og BA får mange treff på siden sin.