Det har kanskje vært skrevet om denne turen før her inne på forumet, men jeg våger meg på å reklamere litt likevel...
Turen starter med brei og fin grusvei fra parkeringsplassen i Bjørndalen. Bra stigning den første kneika, før en kommer opp til Svartavatnet. Her går grusveien over i brei sti og etter hvert mer og mer teknisk sti. For meg ble det litt vel steinete noen plasser, men for de som er skikkelig drevne, vil nok det bare by på finfine utfordringer. Redningshytta nås på drøye halvtimen- 45 min, og ned igjen er det bare gøy. Turen kan om ønskelig forlenges betraktelig om en sykler videre innover (oppover) mot Gullfjellet eller ned mot Haugsdalen. Dette sakl vi prøve neste gang.
Litt mer detaljert beskrivelse kan gis, hvis ønskelig. Rakk ikke mer denne gang. Turen kan anbefales, og en får virkelig en skikkelig friluftsfølelse tross den korte avstanden fra byen.
Har tenkt tanken selv, men det er bratt ned mot Hausdalen fra Sørpolen eller skaret mellom Sørpolen og Hausdalshorga, det går kanskje ann å kjøre ned på østsida sørpolen og rundt denne og ned i Hausdalen? Uansett, må utforskes, hold oss oppdatert!
Det ligger en fører på stiguidesidene til en tur som går fra Bjørndalen opp mot Austlirinden på guidesidene med en snill nedkjøring, skal sykles så fort det tørker opp. http://terrengsykkel.no/index.php?stid=186 Blei en våt tur på Livarden igår.. God tur! T
Var en kjapp tur over Sydpolen langs ryggen som går direkte opp fra Hausdalen og ned over Toro m. fruen igår kveld. Ryggen opp til Sydpolen er altfor bratt og løs, men stien ned over Toro er en kremsti med finfin høyfjellssykling som skal prøves ilø. av uka. Tipper det går å sykle ca. halvparten av veien opp fra Hausdalen, så slipper du 2mil på asfalt tilbake til Bjørndalen/Osavann. T
Var en kjapp tur over Sydpolen langs ryggen som går direkte opp fra Hausdalen og ned over Toro m. fruen igår kveld. Ryggen opp til Sydpolen er altfor bratt og løs, men stien ned over Toro er en kremsti med finfin høyfjellssykling som skal prøves ilø. av uka. Tipper det går å sykle ca. halvparten av veien opp fra Hausdalen, så slipper du 2mil på asfalt tilbake til Bjørndalen/Osavann. T
Over Toro og ned til Haugsdalen er lekker sti ja. Dytta opp en freeride sykkel til Toro ditt i fjor fra Osevann. Noen partier med stein delvis gjemt under lyng i stien var tekniske utfordringer, men en fin tur. Da jeg kom ned til hvor stien ender, og hvor grusveien starter, under høyspenten så det ut som en sti gikk under høyspenten og vestover mot Haugsdalen. Noen som vet om videre stier der ? Eller må en sykle grusveien?
Toro 730moh superfin-flyt-kremsti i Bergen/Samnang
[Re: hallgeir]
#58233122/07/200807:21
Over Toro og ned til Haugsdalen er lekker sti ja. Dytta opp en freeride sykkel til Toro ditt i fjor fra Osevann. Noen partier med stein delvis gjemt under lyng i stien var tekniske utfordringer, men en fin tur. Da jeg kom ned til hvor stien ender, og hvor grusveien starter, under høyspenten så det ut som en sti gikk under høyspenten og vestover mot Haugsdalen. Noen som vet om videre stier der ? Eller må en sykle grusveien?
Hei Hallgeir, Heinrich, mogens , og jeg sykla denne stien igår, beste flytstien jeg noengang har sykla! Makan til sammenhenganes moro skal man leite lenge etter! Vi har tenkt å ta med rosesaks og rydde litt einerkratt neste uke, og legger ut en full stiguide da. Vi skal òg prøve å rydde stien som går ned under høyspenten, men den så ut til å være lite brukt/gjengrodd, så vi får se... Oppfordrer andre til å prøve denne i helga! Foreløpig stiguide finner dere her: http://terrengsykkel.no/ubb/ubbthreads.php?ubb=showflat&Number=582324&page=0#Post582324 T