Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Slanking av Spark 30

Slanking av Spark 30 #580084 15/07/2008 20:26
J
jonfly Offline OP
Tørr bak øra
OP Offline
Tørr bak øra
J
Jeg har en Scott Spark 30 som brukes til ritt og stisykling. Lurer på å slanke den litt. Hvor henter jeg mest uten at det går ut over funksjon? Og uten at det koster skjorta?

Gaffel? Hjul? Styre/stem/sete/setepinne? Krank?

Hjulsettet er Mavic Crossride (1900g). Antar CrossMax SLR vil gi like god funksjon, sparer 400g, men de hjulene er skitdyre. Noen andre forslag?

Gaffel er Rock Shox Reba SL (1700g). Vil en SID-gaffel være merkbart dårligere? Hva med Manitou R7 MRD? Her er det fort nesten 400 gram å hente. Andre forslag?

Scott-komponenter på styre og sete. Har ikke peiling hva de veier, men antar at jeg finner lettere og like bra komponenter.

Hvor skal jeg begynne? Har ikke sjans til full overhaling med en gang.

Re: Slanking av Spark 30 [Re: jonfly] #580088 15/07/2008 20:40
heinrich Offline
Besatt
Besatt
fornuftig sparing på dekk og hjul er der du merker størst forskjell. Om mavic fra crc blir for dyrt vil jeg anbefale deg custom hjul med hope pro 2 eller xtr type nav og notubes felger (sjekk ole her inne for priser på bygging og slikt). Det er vel bedre bang for buck på "selvlagde" enn fabrikkhjul. Du bør kunne få noen fornuftige hjul mellom 1300 og 1500gram. Det fine da er at du kan kjøre tubeless med guffe og sparer enda mer roterende vekt. Litt avhengig av ditt bruk klarer du deg vel med racing ralph eller av og til furious fred, så du kan spare mye vekt på hjulene. 4-600 gram på hjulene, 2-400 gram på dekkene, 2-300 gram på slangene, men hvor du må legge til vekten av guffen.

En sid vil ikke være merkbart dårligere (innmaten er vel den samme uansett), men vil ha litt mer fleks. 09 versjonen av sid har 100mm vandring og muligens og med 20mm maxle lite bolt (reba'en får ihvertfall det).

Ellers er kranken og vanligvis et lett sted å spare en del vekt. Om du har firex 3.3 sparer du cirkus 100 gram på å kjøpe xt (cirkus 800 kroner pluss moms fra crc) eller 250ish på bytte til xtr (2000 pluss moms fra crc).

hva setepinner og slikt anngår er det umulig å svare på hva du eventuelt sparer der uten å vite hva det du har på veier. Jeg tviler litt på at scott-delene er så tunge, men det er garantert vekt å spare.

vil du virkelig spare på gaffel venter du på en 09 lefty speed sl, kjøper den og en adapter for å gjøre den kompatibel med rammen din. 1.2kg med 110mm vandring og som er stivere enn noen andre sammenlignbare gafler. Pris cirkus 6000 - 7000 fra usa.

begynn med hjul (ta høyde for eventuell lefty her), så krank, så demper. Forbeholdet her er om noen av de andre delene dine er fryktelig tunge. Og jes, kjøpe en sram 980 kassett (vet ikke hva lx'en veier, men veier nok mer) samt sdg i beam setepinne med sdg i-fly sete. Spesielt den siste sparer du en del vekt på, med carbon setepinne veier komboen 325 gram, som er temmelig bra. billigere blir det dog med tilbudet fra crc hvor det veier 50 gram mer, men bare koster 500 pluss moms (og eventuell frakt og momsgebyr)

lykke til

Re: Slanking av Spark 30 [Re: jonfly] #580186 16/07/2008 07:05
gauter Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Dette er jo en dyr og relativt lett - og fin! - sykkel i utgangspunktet, så ja, det kan fort koste litt å slanke den vesentlig.

Mitt forslag er at du går for et nytt hjulsett. Crossride-hjula er sannsynligvis tyngre enn 1900g også. Hvis du kjøper f.eks. en X717-felg, XTR-nav, Revolution-eiker og alunipler og får en kyndig hjulbygger til å ta jobben, får du lettere hjul enn SLR, og mye-mye billigere.

Gaffelen bør du beholde fordi SID er mye mykere og har mindre vandring enn hva sykkelen er bygd for (80mm vs 100mm). Det ville gjort sykkelen bratt i fronten, og da ødelegger du en del av Scottens fine allsidige egenskaper. Det fins Manitou med 100mm, men Reba er såpass bra at det er ikke noe å tenke på.

Deretter kan du vurdere å bytte sete, setepinne og styre. Seter og styrer finner du tester av her på terrengsykkel.no. Redaksjonens (og mange andres) favorittdeler kommer for tida fra tyske Syntace: Stivt, lett, men litt dyrt. Det er uansett på hjula du vil merke en slanking best, så begynn her.

Alt det andre kan du evt. bytte når det blir utslitt. Behold det til da, er mitt råd.

Gaute
Re: Slanking av Spark 30 [Re: gauter] #580322 16/07/2008 11:41
jorn_almberg Offline
Besatt
Besatt
Støtter gauters forslag: først hjul, deretter sitteavdeling og cockpit. Bremser (Juicy 5) og gaffel (Reba SL) er supre, så behold dem med mindre du har veldig mye penger til overs.
Jeg ville forøvrig gått for Stans Olympic felger framfor XC 717; da sparer du ca. 100 gram til på hjulsettet.

Ang. seteavdelingen så veier både original pinne og sete hhv. knapt 300 gram hver, dvs. totalt oppunder 600 gram. Jeg har bytta disse med Ritchey WCS Carbon pinne (34,9/400, ca. 220 gram) og Selle Italia SLR XC (ca. 180 gram). Ca. 30%/ knapt 200 gram vekt spart, uten at det er snakk om spinkle eller sinnsykt dyre lettvektskomponenter jeg har bytta til.

Cockpit: hvis du er under 80 kg og ikke driver mye med dropping o.l. mener jeg du kan gå for Syntace F99 stem - der sparer du knapt 100 gram ift. originalstemmet. Styret til Scott er ca. 250 gram, så du sparer rundt 100 gram om du bytter til et lowriserstyre i karbon fra f.eks. Syntace. Selv har jeg FSA K-Force (63 cm bredt) på knapt 160 gram, som jeg trives godt med.

Slik har jeg spart en liten halvkilo på sitte- og styreavdeling, uten å bruke uhorvelig med penger eller gå på akkord med styrke på komponentene.

Jeg ville forøvrig beholdt Mavic-hjulene som treningshjul, var jeg deg.

Lykke til!

Edit: Jeg brukte XTR/Rev/NoTubes Race på 24-timers terrengritt for en måned siden ( http://terrengsykkel.no/index.php?id=2274 ), kjøpt fra http://www.justridingalong.com/shop.php?pid=481&product=101& Hjulsettet veier ca. 1300 gram, og var like rett og stramt etter et lite døgn i terrenget med meg på 75 kg oppå. Det er kanskje et alternativ?

Redigert av jorn_almberg; 16/07/2008 11:56.

-Jørn

NOTS

Moderator  support