Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 1 av 3 1 2 3

Hvilken sportsdrikk?

Hvilken sportsdrikk? #579948 15/07/2008 14:52
H
Hallo! Offline OP
Entusiast
OP Offline
Entusiast
H
Lurer på hvilken sportsdrikk jeg skal kjøpe. Har brukt maxim en stund nå, og den er jo grei nok. Har sett at det har kommet en ny sportsdrikk som heter Nutracell. Den skal visstnok ha et høyere elektrolyttnivå enn mange andre, og i tillegg en ph på rundt 8 for å skåne tennene. Den tredje jeg vurderer er High5, som visstnok brukes av CSC. Finnes visst mange varianter av High5, men er vel High5 Isotonic eller High5 Energy Source som er beregnet for utholdenthetsidretter.

Noen som har noen innspill i forhold til de tre jeg har nevnt, evt. gode forslag til andre? Hjemmelaget sportsdrikk eller "kun vann" er ikke noe alternativ. Holder meg til vann dersom jeg trener under en time, men nytter ikke på tretimersturer spør du meg.

Hilsen Håkon
Re: Hvilken sportsdrikk? [Re: Hallo!] #579983 15/07/2008 16:54
chalshus Offline
More than words
More than words
Prøv forskjellige. Det er ikke sikkert kroppen din liker alle typer.

Re: Hvilken sportsdrikk? [Re: chalshus] #579987 15/07/2008 16:58
K
Kenneth R Offline
Kjedelig å være avhengig, ass
Kjedelig å være avhengig, ass
K
Jeg liker maxxim med red fruit smak. Har vel mye med at den er lett og få tak i, men jeg er også veldig fornøyd. Hvorfor bytte da?

Re: Hvilken sportsdrikk? [Re: Kenneth R] #580015 15/07/2008 18:16
sykkeloyvind Offline
More than words
More than words
Jeg blir slimete av de fleste sportsdrikker, men HI5 isotonic fungerer veldig bra for meg på ritt. En tynn blandet energy-source er alternativet på kalde dager.

Øyvind Aas
Kollisjonsdukke i permisjon
Re: Hvilken sportsdrikk? [Re: sykkeloyvind] #580045 15/07/2008 19:14
H
Hallo! Offline OP
Entusiast
OP Offline
Entusiast
H
På kalde dager? Hva er forskjellen på om det er varmt eller kaldt sånn "sportsdrikkmessig"? Du som tydeligvis har erfaring med begge, hva er forskjellen på Isotonic og Energy Source?

Hilsen Håkon
Re: Hvilken sportsdrikk? [Re: Hallo!] #580061 15/07/2008 19:53
-Jan Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
På varme dager vil man svette mer og dermed miste mer mineraler.

Re: Hvilken sportsdrikk? [Re: sykkeloyvind] #580136 15/07/2008 22:03
HeavyDude Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Hvor får en kjøpt HI5 Isotonic ?

You never have the wind with you - either it is against you or you're having a good day
Re: Hvilken sportsdrikk? [Re: HeavyDude] #580151 15/07/2008 23:14
Go big Offline
3, 2, 1 Go
3, 2, 1 Go
Vann funker kjempebra på 3 timers turer det så lenge man har noe annet å tilføre kroppen i tilegg. Jeg hadde gode erfaringer med en drikk fra grimsøy som forsvaret har i sine feltrasjoner, men har sluttet med sportsdrikke ettersom tannlegen min sier det er som pest for tennene.

Re: Hvilken sportsdrikk? [Re: HeavyDude] #580161 16/07/2008 04:45
Sportine Offline
Entusiast
Entusiast
Sitat: HeavyDude
Hvor får en kjøpt HI5 Isotonic ?

Hvertfall Cyclecomponents om du gidder å bestille der

Re: Hvilken sportsdrikk? [Re: sykkeloyvind] #580162 16/07/2008 05:14
chalshus Offline
More than words
More than words
Sitat: sykkeloyvind
Jeg blir slimete av de fleste sportsdrikker

Er det derfor du sykler så fort?

Re: Hvilken sportsdrikk? [Re: chalshus] #580173 16/07/2008 06:39
H
hundenjanson Offline
Ivrig
Ivrig
H
Jeg har i år brukt Nutracell http://www.myoshop.no/shop/shop_vis.asp?id=2&kid=14&pid=37 fra Myo Nutrition og er veldig fornøyd. Den har en mild smak og du blir ikke så seig i munnen som man blir av en del andre merker.

Redigert av hundenjanson; 16/07/2008 06:44.
Re: Hvilken sportsdrikk? [Re: hundenjanson] #580210 16/07/2008 08:06
jeth Offline
Camoboy
Camoboy
Hvor mange liter ferdigblandet får man av en pakke Nutracell? 20x55g som det står på siden sier meg ikke så mye.

Jens
Re: Hvilken sportsdrikk? [Re: jeth] #580211 16/07/2008 08:22
H
hundenjanson Offline
Ivrig
Ivrig
H
Jeg bruker 1 pose(55g) på 750 cl, men kompisen min blander den tynnere. Det er vel ment at 1 pose gir 1L sportsdrikk.

Re: Hvilken sportsdrikk? [Re: jeth] #580221 16/07/2008 08:56
Arne_And Offline
More than words
More than words
Sitat: jeth
Hvor mange liter ferdigblandet får man av en pakke Nutracell? 20x55g som det står på siden sier meg ikke så mye.

Brukerveiledning:
Oppladning (før): Aktivitet >1 time: Bland ½ porsjon/ portion (22g) med 5-7dl vann og drikk jevnt/jævnt fordelt i timen før start.

Vedlikehold (under): Aktivitet >1 time: Bland 1 porsjon/portion (55g) og 7,5-10dl vann, for hver time aktiviteten pågår. Drikk 1-1,5dl/10-15 min. (ca.10dl per time). Aktivitet <1 time: Bland ½-¾ porsjon/ portion (22-40g) med 5-6dl vann og drikk jevnt/jævnt fordelt under aktiviteten.

Rehydrering (etter): Aktivitet >1 time: Bland 1 porsjon/portion (55g) og 7,5-10dl vann, for hver time aktiviteten har pågått. Drikk 1-1,5dl/10-15 min. inntil angitt veskemengde/væskemængde er oppnådd/ opnået. Aktivitet <1 time: Bland ½-¾ porsjon/portion (22-40g) med 5-6dl vann og drikk innen 30 min. etter endt aktivitet.

Re: Hvilken sportsdrikk? [Re: Arne_And] #580231 16/07/2008 09:38
K1neth Offline
Ivrig
Ivrig
Signe me in on Myo products.

Finnes ikke syre i drikkene dems. Veldig godt under konkurranse!
Syns det er mye bedre produkt enn Maxim, vet ikke hvordan de ligger an prismessig.

-k1

Re: Hvilken sportsdrikk? [Re: Hallo!] #580244 16/07/2008 10:03
Ynot Offline
Besatt
Besatt
Sitat: Hallo!
Lurer på hvilken sportsdrikk jeg skal kjøpe. Har brukt maxim en stund nå, og den er jo grei nok. Har sett at det har kommet en ny sportsdrikk som heter Nutracell. Den skal visstnok ha et høyere elektrolyttnivå enn mange andre, og i tillegg en ph på rundt 8 for å skåne tennene. Den tredje jeg vurderer er High5, som visstnok brukes av CSC. Finnes visst mange varianter av High5, men er vel High5 Isotonic eller High5 Energy Source som er beregnet for utholdenthetsidretter.

Noen som har noen innspill i forhold til de tre jeg har nevnt, evt. gode forslag til andre? Hjemmelaget sportsdrikk eller "kun vann" er ikke noe alternativ. Holder meg til vann dersom jeg trener under en time, men nytter ikke på tretimersturer spør du meg.

Hei, først må du si hvor mye du trener og hvor lange turene dine er.

Myten om at det er viktig å erstatte salttap ved "normal" trening lever videre, mye grunnet en uærlig/uvitenskaplig kostholdsindustri og et miljø som ønsker å kjøpe alle lettvinte løsninger til økt prestasjon.
Sammenhengen mellom forekomst av krampe og salttap er, i motsetning til hva produsenter av sportsdrikker, treningsstudioansatte, og andre i "fitnesskulturen" påstår, ganske svak, det er hovedsaklig det at belastningen er uvant som gir deg kramper. søk på "kramper" på treningsforumet.

Er du med i ekstremkonkurranser som T-O, Norseman, o.l. vil det være viktig å få i seg salt fordi en her mister enormt mye væske /svette og ikke klarer å erstatte salttapet gjenom vanlig kost i.lø.a. konkurransen. Her vil saltabletter være å foretrekke da de i stør gra tas opp i tynntarmen, tilførsel av en hyperton sportdrikk i magesekken kan i verste fall trekke væske ut av kroppen inn i magen.

For vanlige dødelige vil ekstra saltinntak knapt nok være nødvendig på rolige turer >4t eller harde turer >3t, evt. ved ekstrem varme, og da ikke mer mer enn 1/2 - 1 ts, da det store flertallet av befolkningen får i seg mer enn nok salt igjennom kosten.
Du tar heller ikke skade av å tape endel salt da det fort dekkes inn igjennom vanlig kost.

For average joe som sykler 2-3t turer 2-3x/uke er det viktigere å unngå livsstilssykdommer og blodtrykksproblemer(som utvikler over laaang tid) enn å hive innpå med salt for å unngå kramper som uansett ikke skyldes salttap.
Når det er sagt så tar folk med god livsstil/kosthold, ingen risikofaktorer for hjerte/kar-, blodtrykks-, og/eller nyresykdom, BMI<25, og velfungerende nyrer ikke skade av for mye salt da nyrene i stor grad skiller ut overskuddet. Er du i denne gruppen?

I motsetning til hva kostholdsindustrien hevder finnes det ingen vitenskaplig holdbar magisk formel på mineralsammentsetning i sportsdrikker, og den væsken du mister gjennom svætte inneholder stort sett bordsalt(NaCl) og urea, og du kan lett lage en isoton, hypoton, eller hyperton drikk vha saft og salt til en brøkdel av prisen på "especially-performance-enhancing-isotonic-drink-formula-drink".

Det er viktig å få i seg karbphydrater på all trening over 2t for å unngå proteinnedbrytning for å få nydannet karbohydrater til kroppens basalbehov(gluconeogenese), samt å spise umiddelbart(innenfor 1/2t) etter trening, dette gjør du effektivt gjennom saft, banan, eller brødskive, eller en energibarer til 10x prisen.
Tennene har som nevnt heller ikke godt av syrlig og/eller sukkertilblandet drikke.
T

Be responsible, follow stivettreglene!

Tenk grønt, kjør stål!
Re: Hvilken sportsdrikk? [Re: Ynot] #580255 16/07/2008 10:11
jeth Offline
Camoboy
Camoboy
En kjapp-kjapp prissammenligning med Maxim viser da at de ligger på omtrent samme nivå. VS Maxim sin 2 kg dunk blir det 2-3 kr dyrere pr. l, mens mot 480g boksen blir forskjellen ca. 1 kr. i nutracell sin favør. Dette gitt at man blander Maxim med maks anbefalt vannmengde og 1 l. nutracell pr. 55g pakke.

Jens
Re: Hvilken sportsdrikk? [Re: Ynot] #580316 16/07/2008 11:27
H
Hallo! Offline OP
Entusiast
OP Offline
Entusiast
H
"Hei, først må du si hvor mye du trener og hvor lange turene dine er"

Jeg trener 6-7 økter i uken. 1-2 styrkeøkter (maksstyrke + stabiliserende styrke), resten utholdenhetstrening i form av sykkel, rulleski, løping og noe ballspill. 2 intensive økter i uken, ellers langkjøring i sone 1-2. Veier 70 kg, 178 cm høy, O2-opptak tett oppunder 80 ml sist jeg sjekket. Plott inn det i sportsdrikkalkulatoren din og gi meg svaret!

Hilsen Håkon
Re: Hvilken sportsdrikk? [Re: Hallo!] #580432 16/07/2008 14:47
Ynot Offline
Besatt
Besatt
Som sagt, så er det så mye salt i vanlig mat, og enda mer i ferdigmat, at det fort dekker tapet ved vanlig trening(1 1/2 ~ 3t)
Ved INTENS TRENING i VARME FORHOLD kan et ektremt væsketap være 1l væske.
Det ekstracellulære væskerommet i kroppen inneholder ~140mM NaCl, den spesifikke vekta til NaCl er ca 58.5mol/kg som gjør at det teoretisk største salttapet du kan ha 140mmol/l * 58.5g/mol = 8gr/l , eller omtrent en spiseskje.
Den virkelige konsetrasjonen av salt i svette er mellom 30 ~120mM, og avtar med økende svetterate.
http://www.pubmedcentral.nih.gov/pagerender.fcgi?artid=1363543&pageindex=5#page
Ved vanlig fysisk aktivitet mister du altså 1~6gr/l svette, om du regner sammen hvor mye du får i deg i kosten og sammenligner med anbefalt daglig inntak(p.g.a. urintap) så ser du nok at du kjapt dekker inn det du trenger. Siden salttap og krampetendens ved vanlig fysisk aktivitet er svakt relatert (kun teoretisk, observeres ikke ved måling eller eksperimentelt) er det altså ingen grunn til å erstatte dette tapet ved å tilføre ekstra salt.

Uansett er det lett å helle en ts salt i ei saftflaske og lage din egen "super-magic-performance-enhanced-formula", tro kan som kjent flytte fjell...
T

Nyrene er også effektive til å konsentrere urinen og holde på vann og natrium om det trengs.

Redigert av Ynot; 16/07/2008 14:56.

Tenk grønt, kjør stål!
Re: Hvilken sportsdrikk? [Re: Ynot] #580452 16/07/2008 15:22
H
Hallo! Offline OP
Entusiast
OP Offline
Entusiast
H
Hvor kommer karbohydratene inn i bildet i den hjemmelagde sportsdrikken din da? Det er jo hovedsaken her. Husholdningssaft er jo btw ikke særlig bra, proppfull av sukker og drit, bare søtt og klissete

Hilsen Håkon
Re: Hvilken sportsdrikk? [Re: Hallo!] #580455 16/07/2008 15:29
A
Astaroth Offline
Entusiast
Entusiast
A
Hm, er det ikke akkurat sukker og drit som er karbohydrater? Jeg har iallfall alltid drukket saft i den tro ICON_SMILE

-Tarjei
Scott Scale 50 - 2006
Marin Mount Vision Pro - 2008
Re: Hvilken sportsdrikk? [Re: Astaroth] #580494 16/07/2008 16:55
H
Hallo! Offline OP
Entusiast
OP Offline
Entusiast
H
Forskjellen er at karbohydratene i saft i stor grad er fruktose, mens i sportsdrikk er det glukose.

Uansett, ser det er mange her som mener sportsdrikk er oppskrytt og bortkastede penger. Her bruker altså toppidrettsutøvere i de aller fleste utholdenhetsidretter sportsdrikk i sin daglige trening, tror dere virkelig at de har blitt lurt av sportsdrikkprodusentene hele gjengen? Vi snakker år 2008, hvor man bruker 8 millioner kroner for å utvikle temposykler for å spare ett sekund pr kilometer. Har ikke slått dere at det er noen toppidrettsfolk som har forsket på ernæring under trening og konkurranse også? Kall meg naiv, men for meg som trener 6-7 ganger i uken er jeg overbevist om at sportsdrikk under lange og/eller intensive økter er med på å forbedre prestasjonen både på kort og lang sikt.

Hilsen Håkon
Re: Hvilken sportsdrikk? [Re: Hallo!] #580535 16/07/2008 18:37
Ynot Offline
Besatt
Besatt
Forskjellen er at karbohydratene i saft i stor grad er fruktose, mens i sportsdrikk er det glukose.

I saft er det som regel tilsatt sukker i tilleg til bærekstrakt eller E-stoffer, sukrose er et disakkarid som består av fruktose og glukose.

Uansett, ser det er mange her som mener sportsdrikk er oppskrytt og bortkastede penger. Her bruker altså toppidrettsutøvere i de aller fleste utholdenhetsidretter sportsdrikk i sin daglige trening,

Dette er en påstand som produsentene av sportsdrikker gjerne vil at du skal tro på, men de sprekeste jeg kjenner til som ikke er sponset av sportsdrikkprodusenter bruker ikke sportsdrikk i sin daglige trening.
Her finner du fagfellevurdert og evidensbasert informasjon om kosthold presentert i en lettfattelig form for idrettsutøvere:
http://www.shdir.no/publikasjoner/rapporter/mat_og_prestasjon_2672
T
Tips: trener du 6-7 x/uke og 2-3 av øktene i tillegg er harde bør du tenke på om du får restituert godt nok.

Tenk grønt, kjør stål!
Re: Hvilken sportsdrikk? [Re: Hallo!] #580538 16/07/2008 18:44
Ynot Offline
Besatt
Besatt
Har ikke slått dere at det er noen toppidrettsfolk som har forsket på ernæring under trening og konkurranse også? Kall meg naiv, men for meg som trener 6-7 ganger i uken er jeg overbevist om at sportsdrikk under lange og/eller intensive økter er med på å forbedre prestasjonen både på kort og lang sikt.

Viktigheten av ernæring under trening og konkurranse er viktig og godt dokumentert, men jeg tør påstå at du får bedre balansert og billigere næring igjennom vann, bananer, og et par brødskiver, enn klissebar, gele, og sur sportsdrikk.
På trening under 2t er det ikke nødvendig å tilføre næring, men du bør spise så snart som mulig etterpå. På trening >2t er det viktig å ha ei brødskive og en banan på innerlomma underveis, og spise godt etter trening.
T

Tenk grønt, kjør stål!
Re: Hvilken sportsdrikk? [Re: Ynot] #580579 16/07/2008 20:02
hbakken Offline
Høkk, da! Høkk!
Høkk, da! Høkk!
Hvorfor spiser ikke gutta i TdF brødskiver og drikker kun vann under rittet om dette er bedre enn klissebar, gele og sur sportsdrikk??

Den som kjører med et veldig dårlig øye, kommer ned med en nervøs og skjelven latter.
#NBNL -

Re: Hvilken sportsdrikk? [Re: hbakken] #580584 16/07/2008 20:10
Ynot Offline
Besatt
Besatt
Sitat: hbakken
Hvorfor spiser ikke gutta i TdF brødskiver og drikker kun vann under rittet om dette er bedre enn klissebar, gele og sur sportsdrikk??

Hvordan vet du at de spiser klissebar, gele, og sur sportsdrikk?

Ryktene sier at det går mye i småkaker og kjeks, og ellers det de måtte klare å få ned av sjokolader og klissebarer. Med så lange turer hver dag vil det være viktig med et godt kosthold, og de har nok godt med ernæringsfysiologer som ordner dietten med seg.

Ferdigprodukter fra en sponsor er jo enkle og greie å ha med å gjøre, men er de noe bedre enn vanlig mat? Behøver man å bruke 2-3 tusen kroner i måneden på barer, gel, og sportsdrikk til hver trening for å nå opp til eliten? Får man i seg nok mikronæringsstoffer om man baserer seg på barer og gel i forbindelse med trening?

De færreste på terrengsykkel.no kjører daglige 4-6t-turer i 3 uker, vi snakker da om noe helt annet hvor salterstatning vil være viktig.
T

Redigert av Ynot; 16/07/2008 20:13.

Tenk grønt, kjør stål!
Re: Hvilken sportsdrikk? [Re: Ynot] #580600 16/07/2008 20:35
hbakken Offline
Høkk, da! Høkk!
Høkk, da! Høkk!
Sitat: Ynot
Hvordan vet du at de spiser klissebar, gele, og sur sportsdrikk?

Tv2 sporten.... Flere ganger vært fokus på kosthold. Brødskiver og vann ikke nevnt såvidt jeg husker som "basis" for kostholdet i løpet av turen.

MEN småkaker og kjeks er nevnt flere ganger ja.

Quote:

Ferdigprodukter fra en sponsor er jo enkle og greie å ha med å gjøre, men er de noe bedre enn vanlig mat?

I TdF sammenheng, JA det tror jeg absolutt. Som du også sier, disse sykler 5-6 timer hver dag i 3 uker, så her er jo kostholdet ekstremt viktig.

Om det så hadde stått Maxxim på hele drakta til et lag, så hadde disse garantert IKKE brukt Maxxim produkter dersom brødskiver og vann fungerte bedre for de.

Eks: selv om Swix er en av hovedsponsorene til langrennslandslaget og forsyner smørerne med ALT de kunne ønske seg av produkter, så er flere skirenn blitt vunnet av landslagløper med Start smørning under skia. ===> kvaliteten avgjør, ikke sponsorens produkter (selvsagt kan ikke dette relateres til alt, men veldig mye tror jeg).

Den som kjører med et veldig dårlig øye, kommer ned med en nervøs og skjelven latter.
#NBNL -

Re: Hvilken sportsdrikk? [Re: Ynot] #580753 17/07/2008 08:16
H
Hallo! Offline OP
Entusiast
OP Offline
Entusiast
H
Takk for gode retitusjonstips du, men jeg tviler ikke et sekund på at jeg er i full stand til å ha kontroll på dette selv. Vet ikke hvilke utøvere du sikter til som du kjenner på relativt høyt nivå, men har selv drevet aktivt med langrenn under ledelse av fagpersonell annsatt hos Olympiatopppen. Gjennom oppfølging flere ganger i uken og diverse foredrag er jeg overbevist om at sportsdrikk har en positiv effekt både når det gjelder prestasjon og restitusjon. Har trent med nåværende landslagsutøvere i langrenn (som bl.a. har vunnet VM) i flere år, og innad i landlagsmiljøet og olympiatoppen forøvrig bruker så å si alle sportsdrikk under all trening. Uten at du trenger å nevne navn, så vil jeg gjerne høre om eksempler på utøvere og nivå hvor utøverne kun benytter seg av brød, banan og vann som næringstilskudd under trening.

Du påstår også at man kan trene i 2 timer uten å ta til seg næring. Godt mulig det hvis du ikke har tenkt til å trene de neste 2-3 dagene, men trener man daglig er man helt avhengig av å innta næring både under og etter økter over en time for å restituere seg raskt nok.

Hilsen Håkon
Re: Hvilken sportsdrikk? [Re: Ynot] #580773 17/07/2008 08:50
ivarRRR Offline
Entusiast
Entusiast
Sitat: Ynot

Her finner du fagfellevurdert og evidensbasert informasjon om kosthold presentert i en lettfattelig form for idrettsutøvere:
http://www.shdir.no/publikasjoner/rapporter/mat_og_prestasjon_2672

Denne brosjyren var ny og nyttig for meg.

Interessante sitater om væske:
"Effekten av væskeerstatning i form av sportsdrikk eller vann er ikke vesentlig forskjellig ved fysisk aktivitet inntil en time, men ved aktivitet utover en time vil sportsdrikk gi forholdsmessig mindre reduksjon i prestasjonsevnen sammenlignet
med vann (Shi og Gisolfi 1998)."

"Sammenlignet med vann vil sportsdrikk også gi en raskere restitusjon fordi hastigheten på væskeopptaket fra tarmen går raskere, og fordi sportsdrikk tilfører karbohydrater (Coombes og Hamilton 2000)."

Ivar
Re: Hvilken sportsdrikk? [Re: Hallo!] #580784 17/07/2008 09:12
tommygutt Offline
Scottselva
Scottselva

Du påstår også at man kan trene i 2 timer uten å ta til seg næring. Godt mulig det hvis du ikke har tenkt til å trene de neste 2-3 dagene, men trener man daglig er man helt avhengig av å innta næring både under og etter økter over en time for å restituere seg raskt nok.

Jeg syklet sone 1-tur på 10 mil her om dagen, etterfulgt av en intervall dagen etter. 10-mils turen gikk på kun vann uten problem. Spiste som vanlig etterpå og fram mot økten dagen etter og var ikke stiv og støl før intervallen. Jeg spiser (som en del kranglefanter på forumet allerede vet ICON_SMILE ) svært lite karbohydrater i kosten og har fått mye bedre restitusjon etter at jeg la om kostholdet mitt i fjor høst. Hvordan forklarer du dette utifra Olympiatoppens filosofi?

www.romsdal-adventure.com

Facebook: romsdaladventureas
Instagram: @romsdaladventure
Side 1 av 3 1 2 3

Moderator  support