Den så jo ut til å være i fin stand og er etter hva jeg kan se utstyrt med i all hovedsak nigirs Ultegra (6500)-gruppe. Bra komponenter, men dette er en sykkel som drar på bortimot ti år nå. Hjula har jeg ikke filla peil på. De er sikkert helt greie, men neppe spesielt lette. Viktigst av alt: Passer sykkelen i størrelsen?
Enig med pete i det meste her, kjenner heller ikke hjulene, er det en "Mega Pro XL" forresten? Jeg er ingen superkjenner på Bianchi, og det står vel heller ikke hvor gammel den er. Den kan vel muligens være eldre enn 10 år også?
Når det gjelder størrelsen synes jeg eieren er noe optimistisk i sitt anslag over hvem den passer for, jeg har veldig vondt for å se for meg at en på 175 skal passe en 57-sykkel(selv om senter-topp-målet er litt bob-bob i forhold til hva som passer, det hadde vært bedre å vite noe om lengden på topprøret), men hva vet vel jeg som er 174 og kjører på 52 eller 54-sykler.
Enig med pete i det meste her, kjenner heller ikke hjulene, er det en "Mega Pro XL" forresten? Jeg er ingen superkjenner på Bianchi, og det står vel heller ikke hvor gammel den er. Den kan vel muligens være eldre enn 10 år også?
I følge kontorets Bianchi-ekspert er dette enten en 1999 eller 2000-modell. (Jeg tipper 1999, det var vel det året de gikk mest bananas i "Pantani-gult"). Ultegra 6500-serie blei lansert i 1998
Hvis ikke geometrien til Bianchi har forandra seg mye til de nye C2C (coast to coast) - rammene, så er 57 kanskje en størrelse for stor for deg på 179,5 cm. Alternativt må du ha veldig kort stem. Jeg har en kompis på 180, han har 57cm, og den er egentlig hakket for stor for ham. Jeg er 180 selv, og den passer fint til meg. Men jeg har laaaang overkropp. Jeg TROR 55cm hadde passet deg bedre. Men jeg har ikke prøvd denne aktuelle modellen, og som Pete sier, den MÅ prøves før et eventuelt kjøp.
Ultegra 6500 kom vel i 1997/98, som en arvtager etter 600-serien til Shimano, og dermed tviler jeg på at sykkelen er mye eldre enn 10 år.
Jeg sykler selv på en sykkel med 6500-gruppe, og det fungerer meget godt. Både sykkelen og gruppen er 10 år gamle, kjørt periodevis mye og først i fjor måtte jeg bytte ut stordrevet foran. Det lille drevet har jeg fortsatt. Skiftere, krank, kranklager og bremser funker fortsatt finfint.
Prøv sykkelen. Passer den, så prut. Jeg ville ikke vært bekymret for en 10 år gammel sykkel så fremt rammen ikke har bulker og riper som har gått gjennom lakken.
Sykler i den prisklassen du skisserer er ikke like enkelt å finne, med mindre de drar på årene. Men en Via Nirone på 1-2 år med 105-utstyr er i mine øyne et bedre kjøp, ja. Og som detblir sagt over - høsten er tiden for kjøp av landeveissykkel. Hvis du har tålmodighet til å vente så lenge, da.
EDIT: Pistol-Pete var raskere med fastsetting av årsmodellmodell.
Redigert av Hæ?; 14/07/200808:27. Rediger grunn: For treig, gitt
Evoc 2012 sykkelbag leies ut. Ta kontakt på PM! Jeg trener ikke, jeg bare trimmer!
Jeg vil absolutt si at Treken er et bedre kjøp enn Bianchien.
Det med størrelser er vanskelig. Det som er interessant er engentlig, som gare sier, hvor langt det er fra senter på seterøret til senter på styrerøret.
Har du en sykkel i dag som du trives på (offroad, f.eks.)? Mål hvor langt det er fra midten av setet til styrerør (toppen av stemet, ikke selve røret. ) Finn deg en sykkel som har tilnærmet samme lengde. Det skal passe bra, skulle jeg mene.
Evoc 2012 sykkelbag leies ut. Ta kontakt på PM! Jeg trener ikke, jeg bare trimmer!
Re: Brukt Bianchi, eller Trek 1500?
[Re: Hæ?]
#57946514/07/200809:40
På en sykkel med Shimano-gir bør "flatene" oppå hendlene peke såvidt litt oppover, og følge en naturlig linje fra toppen av styret, så du får en fin overgang å holde deg fast i. Klarer du å få den rette delen av bukken til å stå sånn ca vannrett også får du bonuspoeng av stilpolitiet. Utover dette: Eksperimenter! Jeg liker Den nyeste generasjonen hendler (10spd) litt mer vinkla oppover enn den forrige (9spd)
Trek bruker BSA/Britiske gjenger på rammene sine. Hadde du kjøpt Bianchien hadde du måttet undersøke nærmere, de har jeg vært borti i både Italiensk og BSA..
Skal du ha på 50/34-ringer må du bytte hele kranken. Da kan du f.eks. få tak i en FC-R700 - Det er en Ultegra-nivå krank uten Ultegra-logoen på og 50/34-ringer.
Vil du beholde FC-6500'en (som jeg synes er en av de mest elegante krankene Osaka har laga noensinne) trenger du et kranklager som du kan bestille hos din lokale sykkelpusher - det heter EBB5500B09, men det kan jo være lurt å få plukka fra hverandre armer og lager, rengjøre fette opp og montere sammen igjen, det kan jo være noen mil igjen på det gamle lageret
Hva trenger jeg av verktøy for å skifte kranklageret og kassetten?
Til kasetten må du ha en kjedepisk og det verktøyet som passer til låseringen. Med litt uflaks sitter det så hardt hardt at det kan være trøblete å få det opp med håndkraft. Trikset kan være å sette låseringverktøyet i en tvinge og legge hjulet med kasett og låsering oppå. Da kan du bruke hele hjulet som vektarm. (Har du et godt forhold til din LBS gjør de dette for deg uten vederlag, spør meg gjerne hvordan jeg vet dette).
Kjedpisk:
For bytte av kranklager trenger du verktøy som er litt avhengig av hva slags krank du har, Pete trenger bare serienummeret for å avgjøre dette, jeg må i beste fall ha et bilde
Du må ha en avdrager av en eller annen type(sannsynligvis)og så må du huske på at kranken er gjenget links på venstre side.
(Har du et godt forhold til din LBS gjør de dette for deg uten vederlag, spør meg gjerne hvordan jeg vet dette).
Jeg fikk et mentalt bilde av deg og Eldar på Spinn som står foran skrustikka inne på verkstedt og grynter i kor til et gjenstridig bakhjul
..
Sitat: gare
For bytte av kranklager trenger du verktøy som er litt avhengig av hva slags krank du har, Pete trenger bare serienummeret for å avgjøre dette, jeg må i beste fall ha et bilde
Du må ha en avdrager av en eller annen type(sannsynligvis)og så må du huske på at kranken er gjenget links på venstre side.
Til å demontere FC-6500 Ultegra-krank trenger du av en eller annen, for meg uforståelig grunn, to forskjellige verktøy til å demontere lageret: (TL-UN96)
og
(TL-UN74-S)
I tillegg trenger du en krankavdrager, f.eks.
(TL-FC10)
Kombinert med en "adapter"
(TL-FC15)
..
For å montere en ny Ultegra el. lign. Hollowtech II-krank trenger du også litt verktøy:
Til kranklagerskålene
(TL-FC32)
..og til plastskruen på venstre krankarm
(TL-FC16)
NB! Dette er Shimanos eget verktøy, du kan få tilsvarende produkter i samme kvalitet fra f.eks. Pedros, Tacx og Park Tool, og da gjerne også f.eks. tilsvarende TL-FC10 og TL-FC15 kombinert i en enhet. Har du disse verktøyene burde du være i stand til å skru på stort sett det som finnes av kranker i den nordlige hemisfæren
(Har du et godt forhold til din LBS gjør de dette for deg uten vederlag, spør meg gjerne hvordan jeg vet dette).
Jeg fikk et mentalt bilde av deg og Eldar på Spinn som står foran skrustikka inne på verkstedt og grynter i kor til et gjenstridig bakhjul
..
Hehe, det er nesten sant, men gryntingen ble i all hovedsak gjort i boden, før jeg gav opp, dro ned på Spinn der kassetten ble fjernet uten antydning til grynt en gang. Det var rett og slett drepende å se hvor enkelt det var med tvingen der jeg hadde Huhhnffet og Hafhhet av alle krefter i kjelleren...
Ikke barn ennå altså?(siden du smurfer her inne mener jeg)
Fra Shimano-husmerket PRO, Park Tools, BBB og en del andre aktører får du tak i verktøykofferter som fungerer som gode startpakker for hjemmemekker'n. Det er veldig greit å ha verktøy til å kunne stramme til en krank el.lign når du vil ut å sykle en søndagsformiddag..
Gare: Nei, ikke no' føding ennå. Vi KJEDER OSS og er ganske UTÅLMODIGE nå